sander schreef:Ik denk dat de angst hem zit in het "zelf nog iets kunnen doen" als je in de auto zit. Mensen denken: als ik netjes rijd, heb ik het zelf meer in de hand of als ik een ongeluk krijg kan ik aan het stuur trekken. Nu kun je niets. Het is meestal ook fataal, al moet je eerlijk zeggen dat er nu meer overlevenden dan overledenen zijn.
Ik durf gerust te vliegen, maar als je dit leest, ben je weer veel dankbaarder voor de keren dat je veilig geland bent. Moet je indenken: die mensen keken misschien al of ze familie zagen staan, dachten: yes, veilige vlucht, niets gebeurt. Op de laatste 5 min. kwam het aan. Als de Heere niet zorgt, wat is dan een mens?
Opstijgen en vooral landen zijn toch nog de gevaarlijkste delen van de vlucht. En ja, de angst zit hem wel in het nog wat kunnen doen of niet. Als je in een vliegtuig zit dat neerstort kan je zelf niks anders doen dan goed gaan zitten, afwachten en bidden. En ja, dit soort dingen helpen je wel om dankbaar te zijn voor elke keer dat je veilig bent geland of je auto op de oprit hebt geparkeerd.
jvdg schreef:Terecht is er enerzijds heel veel (media-)aandacht voor deze ramp en de slachtoffers.
Ook mij heeft het diep getroffen. Tot ontroerens toe.
Ik ben weer bewaard.
Maar waar zijn de media, en waar is mijn aandacht voor de dagelijkse noden van hen die getroffen worden door genocide, hongersnood en natuurrampen.
En dat zijn er (daaglijks) niet weinige.
Vaak wordt dit afgedaan met een paar regels nieuws en af en toe een (gekleurde) reportage.
Nogmaals dit is geen expliciete kritiek op wat de media doen, maar ik wil hierbij (ook) aandacht vragen voor al die anderen die in feite "vergeten" worden.
Lang niet alles wordt vergeten. Sommige dingen inderdaad wel. Hoeveel nieuwswaarde iets heeft wordt maar voor een klein deel bepaald door hoeveel slachtoffers er zijn. Andere dingen die meespelen zijn: Afstand, frequentie etc. Dit gebeurt in eigen land, het komt zelden voor. Daardoor heeft het veel nieuwswaarde. Hongersnood, genocide enzo hebben meer afstand en komen vaker voor waardoor het wel genoemd wordt in de media maar veel minder aandacht krijgt, vooral als het aanhoudt. Dan kan je ook moeilijk elke dag het zelfde weer noemen.
Het klinkt wat hard maar is wel begrijpelijk. Zo zitten mensen in elkaar. En daarom heet het "NIEUWS". Helaas zijn oorlog en genocide vaak niet iets "nieuws" maar iets aanhoudends.