Opheffing GG Almelo
Re: Opheffing GG Almelo
Zeuren op eigen zuil...
Is verzuiling eigenlijk wel een goede zaak? En andersom: is kritiek op het typisch Nederlandse fenomeen verzuiling wel verkeerd?
Op zich is het bij elkaar kunnen schuilen tegen de kou van de boze buitenwereld een zegening, maar aan de andere kant kan het ook betekenen dat we met z'n allen met de rug naar die buitenwereld staan. Dat laatste lijkt me niet de bedoeling.
Er zitten volgens mij dus voor- en nadelen aan het hebben van een zuil.
Is verzuiling eigenlijk wel een goede zaak? En andersom: is kritiek op het typisch Nederlandse fenomeen verzuiling wel verkeerd?
Op zich is het bij elkaar kunnen schuilen tegen de kou van de boze buitenwereld een zegening, maar aan de andere kant kan het ook betekenen dat we met z'n allen met de rug naar die buitenwereld staan. Dat laatste lijkt me niet de bedoeling.
Er zitten volgens mij dus voor- en nadelen aan het hebben van een zuil.
Ach, ik wil er verder geen al te groot issue van maken. Maar vergis je niet.
De argumenten om in de stad te wonen deugen niet of vallen weg tegen de minpunten. Dingen die ik belangrijk vindt: een school van eigen signatuur, kerk waar een eigen predikant voorgaat, contacten met dezelfde leeftijdsgroep binnen de gemeente, een actief verenigingsleven in kerkelijk verband, enz. Dan is er heel weinig voor een stad te zeggen. En vergis je niet: ook de discotheek, coffeeshop en de bioscoop zijn in een stad erg dicht bij. Om nog maar te zwijgen over foute vrienden uit de buurt. Kortom, niet erg prettig om zo je kinderen op te laten groeien.
Natuurlijk, Elbert, voor- en nadelen. Maar ik word een beetje moe van dat gezever over materialisme, dode lijdelijkheid etc. Althans, het beschuldigende vingertje elke keer, op refoforum. Ik weet heus wel dat er een hoop niet goed is. Maar dat is het bij mij ook niet! En daarom heb ik het niet zo graag over anderen.
De argumenten om in de stad te wonen deugen niet of vallen weg tegen de minpunten. Dingen die ik belangrijk vindt: een school van eigen signatuur, kerk waar een eigen predikant voorgaat, contacten met dezelfde leeftijdsgroep binnen de gemeente, een actief verenigingsleven in kerkelijk verband, enz. Dan is er heel weinig voor een stad te zeggen. En vergis je niet: ook de discotheek, coffeeshop en de bioscoop zijn in een stad erg dicht bij. Om nog maar te zwijgen over foute vrienden uit de buurt. Kortom, niet erg prettig om zo je kinderen op te laten groeien.
.elbert schreef:Dit bestrijd ik ten zeerste. Mensen die in een stad wonen, hechten doorgaans veel minder aan luxe, comfort, nieuwe auto, etc. Ze leven veel meer improviserenderwijs.
De kerkelijke gemeenten in een stad zijn veel actiever, ook naar de buurt om hen heen. In dergelijke kerkelijke gemeenten zin groepscodes veel minder een iss
Natuurlijk, Elbert, voor- en nadelen. Maar ik word een beetje moe van dat gezever over materialisme, dode lijdelijkheid etc. Althans, het beschuldigende vingertje elke keer, op refoforum. Ik weet heus wel dat er een hoop niet goed is. Maar dat is het bij mij ook niet! En daarom heb ik het niet zo graag over anderen.
@Erasmiaan: de quote die je geeft is niet van mij, maar van Luther.
De dingen die je belangrijk vindt, vind ik ook belangrijk (goede school, goede kerkelijke gemeente enz.). Overigens woon ik nu in een middelgrote stad, waar die zaken ook aanwezig zijn. Ik kom zelf oorspronkelijk uit een dorp dat als "refodorp" bekend staat.
De vraag is waarom gemeenteleden uit de gereformeerde gezindte zich langzamerhand teruggetrokken hebben uit grote steden naar dorpen. Is dat echt om bovenstaande redenen (de afwezigheid van scholen en kerken), of is het zo dat we liever in een meer eenvormige samenleving willen leven (zoeken naar veiligheid), waardoor de kerken en scholen in de grote steden langzamerhand verdwenen. Kortom: wat is de oorzaak en wat het gevolg.
Dat heeft wat mij betreft niet zoveel met beschuldiging van anderen te maken, maar wel met zelfreflectie van "ons" als groep binnen het geheel van de samenleving.
De dingen die je belangrijk vindt, vind ik ook belangrijk (goede school, goede kerkelijke gemeente enz.). Overigens woon ik nu in een middelgrote stad, waar die zaken ook aanwezig zijn. Ik kom zelf oorspronkelijk uit een dorp dat als "refodorp" bekend staat.
De vraag is waarom gemeenteleden uit de gereformeerde gezindte zich langzamerhand teruggetrokken hebben uit grote steden naar dorpen. Is dat echt om bovenstaande redenen (de afwezigheid van scholen en kerken), of is het zo dat we liever in een meer eenvormige samenleving willen leven (zoeken naar veiligheid), waardoor de kerken en scholen in de grote steden langzamerhand verdwenen. Kortom: wat is de oorzaak en wat het gevolg.
Dat heeft wat mij betreft niet zoveel met beschuldiging van anderen te maken, maar wel met zelfreflectie van "ons" als groep binnen het geheel van de samenleving.
Waarom zulke moeilijke antwoorden? Op de middelbare school leerde je bij aardrijkskunde al de argumenten van de trek van de stad naar het 'platteland', wat inmiddels ook allemaal steden zijn. Binnen deze demografische (of wat het dan ook moge zijn) verschuivingen heeft het refovolk zo zijn eigen plek.
Bedoel je daarmee dat het "refo-volk" zich terugtrekt in het isolement?Herman schreef:Waarom zulke moeilijke antwoorden? Op de middelbare school leerde je bij aardrijkskunde al de argumenten van de trek van de stad naar het 'platteland', wat inmiddels ook allemaal steden zijn. Binnen deze demografische (of wat het dan ook moge zijn) verschuivingen heeft het refovolk zo zijn eigen plek.
Zijn ze er ooit uit geweest?jvdg schreef:Bedoel je daarmee dat het "refo-volk" zich terugtrekt in het isolement?Herman schreef:Waarom zulke moeilijke antwoorden? Op de middelbare school leerde je bij aardrijkskunde al de argumenten van de trek van de stad naar het 'platteland', wat inmiddels ook allemaal steden zijn. Binnen deze demografische (of wat het dan ook moge zijn) verschuivingen heeft het refovolk zo zijn eigen plek.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Ik moet mss. zeggen: verder terugtrekt....albion schreef:Zijn ze er ooit uit geweest?jvdg schreef:Bedoel je daarmee dat het "refo-volk" zich terugtrekt in het isolement?Herman schreef:Waarom zulke moeilijke antwoorden? Op de middelbare school leerde je bij aardrijkskunde al de argumenten van de trek van de stad naar het 'platteland', wat inmiddels ook allemaal steden zijn. Binnen deze demografische (of wat het dan ook moge zijn) verschuivingen heeft het refovolk zo zijn eigen plek.
misschien wel ja,jvdg schreef:Ik moet mss. zeggen: verder terugtrekt....albion schreef:Zijn ze er ooit uit geweest?jvdg schreef:Bedoel je daarmee dat het "refo-volk" zich terugtrekt in het isolement?Herman schreef:Waarom zulke moeilijke antwoorden? Op de middelbare school leerde je bij aardrijkskunde al de argumenten van de trek van de stad naar het 'platteland', wat inmiddels ook allemaal steden zijn. Binnen deze demografische (of wat het dan ook moge zijn) verschuivingen heeft het refovolk zo zijn eigen plek.
maar kun jij praktische handreikingen doen om naar buiten te breken..
als je dat doet, is t voor de zuil.. òf te gemakkelijk geloof,
òf je krijgt nog meer tegenwerking..... zo van..denk niet dat dat nog iets uithaalt..
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Dat denk ik wel: eigen scholen, eigen kranten; eigen markten; eigen winkels etc....jvdg schreef:Ik moet mss. zeggen: verder terugtrekt....albion schreef:Zijn ze er ooit uit geweest?jvdg schreef:Bedoel je daarmee dat het "refo-volk" zich terugtrekt in het isolement?Herman schreef:Waarom zulke moeilijke antwoorden? Op de middelbare school leerde je bij aardrijkskunde al de argumenten van de trek van de stad naar het 'platteland', wat inmiddels ook allemaal steden zijn. Binnen deze demografische (of wat het dan ook moge zijn) verschuivingen heeft het refovolk zo zijn eigen plek.
ze kunnen ons zelfs aanwijzen als refo's zijnde. En niet aan het gedrag maar aan de kleding. Ik vind dit een kwalijke ontwikkeling.
Nou, ik zou niet graag in een refodorp willen wonenErasmiaan schreef:De argumenten om in de stad te wonen deugen niet of vallen weg tegen de minpunten. Dingen die ik belangrijk vindt: een school van eigen signatuur, kerk waar een eigen predikant voorgaat, contacten met dezelfde leeftijdsgroep binnen de gemeente, een actief verenigingsleven in kerkelijk verband, enz. Dan is er heel weinig voor een stad te zeggen. En vergis je niet: ook de discotheek, coffeeshop en de bioscoop zijn in een stad erg dicht bij. Om nog maar te zwijgen over foute vrienden uit de buurt. Kortom, niet erg prettig om zo je kinderen op te laten groeien.

Maar goed, sommige dingen zijn ook erg trendgevoelig. Als de migratie van reformatorische christenen naar de stad weer op gang zou komen, zouden er ook vanzelf weer predikanten komen, reformatorische scholen, mensen van eigen leeftijd enz.
Ik woon in een stad en we hebben een school van eigen signatuur, een kerk met twee predikanten, een actief verenigingsleven, veel leeftijdsgenoten etc. Het kan dus best wel. Maar als iedereen naar de dorpen trekt is het niet raar dat scholen en zelfs kerken verdwijnen.
Al die nadelen zijn op te heffen maar dan is er wel een cultuuromslag nodig. Paulus schrijft niet aan de christenen in Korinthe, Rome en al die andere grote steden dat je beter op het platteland kan gaan wonen vanwege al die discotheken, coffeeshops etc. Dat is zo mooi aan die eerste gemeenten. Ze zijn actief christen, in een grote boze stad, vol foute dingen. Toeval? Of zouden ze daar juist zo hard nodig zijn?
Ik ervaar juist dat het heel goed is om gemeente midden in een stad te zijn, daardoor word je zo aan het denken gezet over hoe je christen bent in de stad, hoe je als kerk zoutend zout kan zijn in de stad etc.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
En als christenen denken dat ze alles 'voor elkaar hebben' zijn ze verder van hun plaats dan ze denken.
Er zijn ons geen:
-eigen scholen
-eigen bejaardenoorden
-eigen psychiaters
-eigen kinderspeelplaatsen
-eigen kledingzaken
-eigen begrafenisondernemers
-eigen dagbladen
-eigen weekbladen
-eigen beurzen
-eigen vakantieaanbieders
-eigen autodealers
-eigen dit
-eigen dat
-eigen zus
-eigen zo
beloofd maar verdrukking.
"Ze hebben Mij gehaat, ze zullen ook u haten."
Er zijn ons geen:
-eigen scholen
-eigen bejaardenoorden
-eigen psychiaters
-eigen kledingzaken
-eigen dagbladen
-eigen weekbladen
-eigen beurzen
-eigen autodealers
-eigen dit
-eigen dat
-eigen zus
-eigen zo
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Maar het is toch wel mooi wanneer je psychische problemen hebt, je terecht kunt bij een deskundige die je begrijpt.refo schreef:En als christenen denken dat ze alles 'voor elkaar hebben' zijn ze verder van hun plaats dan ze denken.
Er zijn ons geen:
-eigen scholen
-eigen bejaardenoorden
-eigen psychiaters
-eigen kledingzaken
-eigen dagbladen
-eigen weekbladen
-eigen beurzen
-eigen autodealers
-eigen dit
-eigen dat
-eigen zus
-eigen zo
En dat je kinderen ook op school in de "voorzeide leer" worden onderwezen.
etc., etc....
De Heere heeft inderdaad verdrukking "beloofd", maar dat wil niet zeggen dat je die verdrukking maar moet zoeken.
Komt wat rooms over.
Het is natuurlijk allemaal heel fijn dat het er is, maar of we er goed aan gedaan hebben is bij mij nog de vraag.jvdg schreef:Maar het is toch wel mooi wanneer je psychische problemen hebt, je terecht kunt bij een deskundige die je begrijpt.refo schreef:En als christenen denken dat ze alles 'voor elkaar hebben' zijn ze verder van hun plaats dan ze denken.
Er zijn ons geen:
-eigen scholen
-eigen bejaardenoorden
-eigen psychiaters
-eigen kledingzaken
-eigen dagbladen
-eigen weekbladen
-eigen beurzen
-eigen autodealers
-eigen dit
-eigen dat
-eigen zus
-eigen zo
En dat je kinderen ook op school in de "voorzeide leer" worden onderwezen.
etc., etc....
De Heere heeft inderdaad verdrukking "beloofd", maar dat wil niet zeggen dat je die verdrukking maar moet zoeken.
Komt wat rooms over.
Een zoon van onze vrienden (die niet echt orthodoxe waren (ze leven niet meer)), ging theologie studeren in Utrecht.
Hij was zo groen als gras en hij heeft het zijn ouders hoogst kwalijk genomen dat hij zo 'beschermd' is opgevoed.
Ik krijg altijd kromme tenen als ouders voor Christelijk onderwijs kiezen omdat men daar Godsdienstige dingen doen. Volgens mij zijn de ouders die hen daarin als 1e moeten in les moeten geven.
Ben ik helemaal met je eens.albion schreef:Een zoon van onze vrienden (die niet echt orthodoxe waren (ze leven niet meer)), ging theologie studeren in Utrecht.
Hij was zo groen als gras en hij heeft het zijn ouders hoogst kwalijk genomen dat hij zo 'beschermd' is opgevoed.
Dat was te beschermend, en derhalve niet als goede opvoeding aan te merken.
Ik doelde meer op het cliché: Wel in de wereld, maar niet van de wereld.
Maar dat we op belangrijke zaken elkaar versterken of verenigen wil toch niet zeggen dat we ons niet weerbaar isoleren?
(Ik heb het uiteraard niet over de commerciële verzuiling, of vreemd wereldmijdend gedrag)