het is en blijft een splintergroep waar de media boven op springen om jou bang te maken. De gewone moslim van tegenwoordig, zeg maar de Nederlandse huis- tuin- en keukenmoslim, die is aardig, respectvol en wil in vrede leven met zijn medemens. Alle voorbeelden die je noemt gaan over uitzonderingen, kleine groeperingen.
Stel dat ik zou blijven zeggen: alle refo's zijn saai, tegen het depressieve aan en zo wettisch dat elke handeling altijd zonde is. Pure stereotypering. Als ik het volhou, hoe snel ben ik hier dan verbannen? En het is precies wat jij doet met Moslims. Het resultaat? Iedereen die zo praat maakt nog meer mensen bang van de Moslim en er komt nooit zoiets als inburgering. Jij hebt het niet over inburgering, jij hebt het over assimilatie. Ik wil niet heel vervelend doen, en ik weet dat je het 'zo nou ook weer niet bedoeld' maar reken maar dat Hitler en de Nazi's op deze manier spraken over Joden, zigeuners en geestelijk gehandicapten... van kwaad tot erger... Dus hou er nou mee op en kijk naar de realiteit, niet naar de media.
Strijd tegen de Moslims
Met die bewering over die splintergroep ben ik het eens in die zin dat de meest extreme vormen van de islam minder massaal worden beleden dan de meer gematigde stromingen. De strategie van de VS en VN moeten er dan ook op gericht zijn om gematigde moslims in het Midden Oosten aan de macht te helpen en het extremisme en fundamentalisme uit te bannen. Maar het voorbeeld (11 september) van Tukkertje moet je ook niet uitvlakken: ook gematigde moslims hebben een vijandbeeld van het westen en de christenen.
Overigens geloof ik graag dat er in de tweede en derde wereld gebeden wordt voor de rijke, maar geestelijke arme christenen in het westen. Maar dat zijn wel christenen! En inderdaad, wanneer de welvaart niet als zegen wordt ervaren maar tot materialisme en individualisme leidt, dan vormt die welvaart een gevaar voor ons geloof en onze moraal.
Wat betreft stellingen over kolonialisme en dergelijke: volgens mij is het in veel landen (met name in Afrika) pas fout gegaan toen de "blanke overheersers" met de noorderzon vertrokken. Hoe kun je anders verklaren dat veel Afrikaanse landen die rijk zijn aan grondstoffen nauwelijks verder komen in hun economische ontwikkeling en niet in staat zijn zichzelf ordelijk te besturen? Of misschien is het daar te warm om hard te werken, dat kan natuurlijk ook nog.
Overigens geloof ik graag dat er in de tweede en derde wereld gebeden wordt voor de rijke, maar geestelijke arme christenen in het westen. Maar dat zijn wel christenen! En inderdaad, wanneer de welvaart niet als zegen wordt ervaren maar tot materialisme en individualisme leidt, dan vormt die welvaart een gevaar voor ons geloof en onze moraal.
Wat betreft stellingen over kolonialisme en dergelijke: volgens mij is het in veel landen (met name in Afrika) pas fout gegaan toen de "blanke overheersers" met de noorderzon vertrokken. Hoe kun je anders verklaren dat veel Afrikaanse landen die rijk zijn aan grondstoffen nauwelijks verder komen in hun economische ontwikkeling en niet in staat zijn zichzelf ordelijk te besturen? Of misschien is het daar te warm om hard te werken, dat kan natuurlijk ook nog.