Het valt me op dat ze ook niet direct naar de kribbe kwamen. Ze gingen eerst naar Jeruzalem om aan notabene de joden te vragen waar hun Koning geboren was.
Daarbij zou ik op willen merken dat het geen bijzonder grote ster was, niet extra groot of extra blinkend. Het was een opvallende ster die er ws 'niet thuis hoorde'. Waarom ze dit koppelde aan de geboren koning der joden weet ik niet, dat lijkt nergens te staan. De profetie van Bilieam lijkt idd niet op de ster van Bethlehem te slaan, maar op Christus zelf.
Ook waren het geen 3 wijzen. We weten niet hoeveel het er waren.
Ook is de ster er niet gekomen bij de geboorte. De ster heeft er minstens 6 weken gestaan omdat het oosten 6 weken reizen was. Er staat dat de ster hen is voorgegaan, dus misschien had de ster wel een heel bijzondere loop.
Ook zijn ze niet per definitie op kamelen gekomen. Het is waarschijnlijker dat het paarden waren omdat hooggestelden in die tijd per paard reisde.
De 'ster van Bethlehem' - van God?
Re: De 'ster van Bethlehem' - van God?
Laatst gewijzigd door Gian op 02 jan 2009, 11:11, 2 keer totaal gewijzigd.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Ten eerste geloof ik dat het zo geleid is.Gian schreef:Het valt me op dat ze ook niet direct naar de kribbe kwamen. Ze gingen eerst naar Jeruzalem om aan notabene de joden te vragen waar hun Koning geboren was.
Ten tweede was dat w.s. logisch omdat je een koningszoon ook bij het koningshuis verwacht?
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Helpt het als ik zeg dat ik het NIET goed vind?Gian schreef:eilander schreef:Zonder twijfel ...Gian schreef:Te aanbidden als hun Zaligmaker, of te aanbidden als de toekomstige koning van de joden?
Vind je het goed als ik er wel aan twijfel?
Je gaat niet in op het vervolg van mijn post. Ook geef je geen argumenten voor jouw twijfel.
Ik vind de argumentatie van Robert heel wat waardevoller dan de gangbare.eilander schreef:Zonder twijfel het eerste: te aanbidden als hun Zaligmaker! Het zou anders merkwaardig zijn dat deze historie in de Bijbel is vermeld, zonder dat er iets bij zou staan over een aards denken van de wijzen.Gian schreef:Te aanbidden als hun Zaligmaker, of te aanbidden als de toekomstige koning van de joden?
Bovendien: als ze alleen maar gekomen waren voor een koning van de Joden (daar lijkt het in het begin op, omdat ze naar het paleis gaan), waren ze toch weer afgedropen als ze de nederige staat van Jozef, Maria en het Kind hadden gezien? Weliswaar niet meer in de stal, maar toch nog steeds geen koningskind om te zien!
Je laatste argument vind ik ook goed. Vooralsnog kies ik voor de argumentatie van Robert, nl. de uitwerking was 1. de kindermoord 2 de vlucht naar Egypte.
ps. Kun jij uitleggen waarom ze naar Egypte moesten?
En daarbij, we moeten met lege handen komen, niet met wierook, goud en mirre. Ook dat geeft te denken.
Bovendien leert het me dat de satan ten alle tijden de lijn van David uit wil moorden, en dat dit nooit gelukt is, en nooit zal lukken.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
De 'ster van Bethlemem' is wel van God. In Matth. 3:9 staat er dat de wijzen de ster in het oosten gezien hadden, en die ster ging hen voor, totdat zij kwam en stond boven de plaats waar het Kindeken was. De kanttekening zegt hierover dat het geen gemene ster des hemels geweest is maar een bijzonder geschapen licht, gelijk de vuurkolom was, die de kinderen Israels door de woestijn leidde.
Hoe minder sommigen begrijpen, des te meer willen zij bewijzen. (C.F. Gellert)
Ik begreep ook van iemand dat een ster vast staat aan het firmament, maar deze ster ging mee, dus dat was al een wonder op zich.Letstalk schreef:De 'ster van Bethlemem' is wel van God. In Matth. 3:9 staat er dat de wijzen de ster in het oosten gezien hadden, en die ster ging hen voor, totdat zij kwam en stond boven de plaats waar het Kindeken was. De kanttekening zegt hierover dat het geen gemene ster des hemels geweest is maar een bijzonder geschapen licht, gelijk de vuurkolom was, die de kinderen Israels door de woestijn leidde.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
---knip; deze aanval op Schrift en belijdenis is niet toegestaan; mvg Tib ---
gravo
gravo
-
Robert, ik heb gisteren misschien wat fel gereageerd.Robert schreef:Ik ben geveld door de griep, dus even een korte reactie.
Als eerste denk ik dat we bij 'discussies' als deze we ons tot de Bijbelse feiten moeten beperken.
Veel van jullie plaatsen hele mooie redenen waarom de ster toch van God zou komen, maar die redenen worden nergens in de Bijbel gegeven.
Ik denk dat je e.e.a. goed bedoelde, dus had mijn reactie wel anders gekund.
Ik wil dan ook nog even kort terugkomen op het onderwerp en enkele van je opmerkingen.
Wat je hier als eerste noemt met de opmerking dat we ons tot de Bijbelse feiten moeten beperken, dan denk ik: Maar dat doet Robert toch ook niet. Hij veronderstelt dat de wijzen een boodschap kregen van Satan, terwijl dat ook niet zó in de Bijbel staat.
Het is waar, er staat 'magoi', maar dat kan zeker wel een positievere betekenis hebben dan magiërs. We kunnen er ook gewone oosterse geleerden of astronomen door verstaan. Misschien weet je trouwens dat vroeger astronomie en astrologie niet onderscheiden werden als twee verschillende zaken. Het één vloeide vaak in het ander over.
Dat is zeker waar, en het is ook waarschijnlijk dat deze wijzen/magiërs de ster gevolgd hebben op grond van een bepaalde uitlegging die niet Bijbels gefundeerd was. Toch is het ook mogelijk dat God het hen eenvoudig in het hart gelegd heeft dat deze ster iets bijzonders was en heenwees naar de Koning der Joden. De volken van destijds waren trouwens bekend met de Messiasverwachting van Israël. We weten niet exact wat hun redenen waren, we kunnen zeker niet zomaar stellen dat het een werk van satan was. En ook al had de satan daar zijn hand in (wat goed mogelijk is), dan nog had ook God daar een 'hogere' hand in om alles ten goede te keren.Wat wel een feit is is dat God astrologie verboden heeft.
(oa. deut 4:19, 17:3, sterrenverering en astrologie gaan hand in hand)
Denk b.v. ook aan het verkopen van Jozef door zijn broers. God had niet alleen voorzien, maar ook in Zijn raad en voorzienigheid besloten dat het gebeuren zou om een groot volk in het leven te houden. Jozef had zelfs dromen hierover ontvangen. En toch... door een slechte daad van zijn broers gebeurde het dat Jozef in Egypte kwam. Deze slechte daad kwam inderdaad van de satan, maar de gehele leiding was van God.
Daarom zie ik de hele discussie ook als een oneigenlijke tegenstelling. Satan heeft altijd zijn verkeerde bedoelingen, maar God maakt satans raad krachteloos en beschikt alles tot Zijn heilige doeleinden.
-
Het is wellicht niet zeker, maar er is wel aan een profetie gedacht.Robert schreef:Graag een verwijzing. Hier kan ik niets mee.10. Deze geboren Koning moest geëerd worden met schatten - ook dit was vervulling van de profetie.
Mattheus spreekt overigens niet van een vervulde profetie.
Ook de kantekeningen linken dit niet aan een vervulde profetie.
Zie bijvoorbeeld Matthew Henry:
Idem John Gill:Matthew Henry schreef:2. They presented their gifts to him. In the eastern nations, when they did homage to their kings, they made them presents; thus the subjection of the kings of Sheba to Christ is spoken of (Psa_72:10), They shall bring presents, and offer gifts. See Isa_60:6.
Gill schreef:gifts, gold, frankincense and myrrh: such things as they had; it being usual, not only with the Persians, but other eastern nations, to make presents to kings and great persons, when they made any addresses to them; which generally, among other things, consisted of gold, spices, myrrh, and the like, see Gen_43:11. Which last passage referred to, being a prophecy of the Messiah, has been thought by some now to have had its accomplishment, together with Isa_60:6 where frankincense as well as gold is mentioned, "they shall bring gold and incense" or frankincense; upon which a noted Jewish writer (d) observes, that gold and frankincense shall be brought privately as a present to the king Messiah. According to the Ethiopians, these wise men were three, whose names they give us; the name of him that offered the gold, was Annoson; he that offered the frankincense, was Allytar; and he that offered the myrrh, Kyssad (e). The Papists call them the three kings of Colen, and say they lie buried in that place.
(c) Cyropaedia, l. 8. sect. 23. (d) R. David Kimchi. (e) Ludolph. Lex. Ethiop. p. 539, 542, 543.
Inderdaad, de satan had er mede zijn hand in, zeker als het gaat om Herodes en mogelijk ook wat betreft de directe aanleiding op grond van astrologie. Zie wat ik eerder gezegd heb.????13. De aanslagen van satan vermengen zich altijd met het werk van God. Maar God maakt Achitofels en ook satans raad tot dwaasheid.
Dus toch werk van Satan?
Dat Christus moest lijden vanaf Zijn geboorte is zeer zeker een Bijbels argument. Hij was in de staat van Zijn vernedering gedurende de gehele tijd van Zijn leven.De vervolging komt van God of van Satan?14. Christus moest vanaf Zijn geboorte vervolgd worden want Hij was de Man van smarten en gekomen om verdrukkingen te lijden om Zijn volk van verdrukking te bevrijden.
Verder is ook dit een zelfbedacht argument (als: niet in de Bijbel te vinden).
Op zich een mooi en sympathiek argument, maar ik ben op zoek naar Bijbelse gronden.
De mens kan voor alles hele mooie argumenten voor en tegen vinden.
Z.
Feit blijft dat het verhaal van de magiers en de ster omgeven is met fabels. Misschien moeten we gewoon zeggen dat we het op grond van de bijbel niet precies weten, en dat het nog een keertje duidelijk gaat worden.
Ik vind de suggestie van John Gil en M.Henry eigenlijk wel heel mooi. Zie Mich 4:1 en Jes. 2:2
Ik vind de suggestie van John Gil en M.Henry eigenlijk wel heel mooi. Zie Mich 4:1 en Jes. 2:2