kerst preken

-DIA-

Re: kerst preken

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef: De logica van laatstgenoemde opmerking in relatie tot het daarvoor genoemde, ontgaat me.
Ten eerste zingen jullie zelf ook gezangen. Ten tweede zingen jullie diverse gezangen niét die wél in de Bijbel staan. En ten derde zingen jullie in je psalmberijming ook allerlei dingen die er door de berijmers bij zijn bedacht en die niet in de Bijbel staan.
Ja, gezangen die rechtstreeks uit de Bijbel genomen zijn, net als de Psalmen. De Avondzang, Morgenzang, etc. worden niet (of misschien zeer zelden) gezongen. Wat kritiek op de berijming van 1773 betreft, dat is een feit. Ook de dominee weet dat, en laatst merkte hij nog op hoe kreupel het is om in 1773 te zingen: Die met ons lot bewogen... Dat moet zijn: Die in Zichzelf bewogen... Verder zitten er meer remonstrantse trekjes in 1773. Daarom is de berijming van Datheen altijd zo geliefd geweest bij Gods volk, die kwam (kreupel, maar wel recht) uit het hart. Je kan misschien nog weten hoe ds. Bregman heel vaak citeerde uit Datheen.
Hendrikus schreef: Trouwens, als de dominee er nog nooit bij stil had gestaan dat ook dit canticum doordrenkt is met oudtestamentische citaten en verwijzingen, dan bevreemdt mij dat ten zeerste. Leren ze dat aan de Boezemsingel niet meer?
Ja, zo eerlijk was hij wel, maar je ogen moeten soms opengedaan worden van bovenaf, anders kunnen er dingen zijn die je duizendmaal gelezen of geleerd hebt, maar waar je toen niet ontvankelijk voor was...

Hendrikus schreef:Zei de dominee dat ook, of is dat je eigen toepassing?
Hoe het ook zij, wat is het nut van een dergelijke opmerking?
Nee, daar kwam het wel op neer, hoewel ik het natuurlijk niet meer woordelijk weet. Het nut is gelegen in een ernstige waarschuwing, blijven de waarschuwingen weg, dan dwalen we steeds verder weg... Soms heb je prikkels nodig om niet in slaap te vallen, prikkels zijn wat anders als prikkelende opmerkingen...

-DIA-
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Rens

Bericht door Rens »

jvdg schreef:
Ik zou dit met andere woorden ook zo zeggen.

Maar de toepassing door de Heilige Geest, daarmee kan ik het doen.
Het bekende probleem: De toeëigening van het Heil in Christus te mogen leren kennen, gewerkt door de Heilige Geest, gezonden door God de Vader en God de Zoon.
dan verstar je in kerkverband-gebonden opvattingen die de échte Heilsbooschap verduisterd en teniet doet.

Het komt mogelijk ook doordat ik een kerkelijk "product" ben van 3 totáál aan elkaar verschillende kerkverbanden met totáál aan elkaar verschillende opvattingen die bij mij een "hutspot" van heeft gemaakt op het totaalgebied van de Schriftopvattingen.

Ik zie de somtijds totáál verstarde en verharde opvattingen van elk van de onderscheiden kerkverbanden die mij over álle kerkmuren heeft doen zien, en zodoende een vrijheid van kerkverbandelijke belemmeringen heeft bezorgd, die mij tot hetgeen ik hieronder heb geschreven heeft gebracht.
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Vanmorgen over de 'wijzen uit het oosten'

En bijeenvergaderd hebbende al de overpriesters en schriftgeleerden des volks, vraagde van hen, waar de Christus zou geboren worden. En zij zeiden tot hem: Te Bethlehem, in Judéa gelgen, want alzo is gescschreven door de profeet: En gij Bethlehem, gij land van Judéa, zijt geenszins de minste onder de vorsten van Juda; want uit u zal de Leidsman voortkomen, Die Mijn volk Israël weiden zal.

Thema:
ONWIJZE WIJZEN DOOR WIJZE WIJZEN ONDERWEZEN
1. Onwijze wijzen
2. Wijze wijzen
3. Wijze onwijzen
Toeschouwer

Bericht door Toeschouwer »

-DIA- schreef:Vanmorgen over de 'wijzen uit het oosten'

En bijeenvergaderd hebbende al de overpriesters en schriftgeleerden des volks, vraagde van hen, waar de Christus zou geboren worden. En zij zeiden tot hem: Te Bethlehem, in Judéa gelgen, want alzo is gescschreven door de profeet: En gij Bethlehem, gij land van Judéa, zijt geenszins de minste onder de vorsten van Juda; want uit u zal de Leidsman voortkomen, Die Mijn volk Israël weiden zal.

Thema:
1. Onwijze wijzen
2. Wijze wijzen
3. Wijze onwijzen
Ik vind dit knap bedacht, maar of ik dat uit de tekst kan halen is een andere vraag.
De woordspeling is wel leuk bedacht. Maar ik ben wel benieuwd wat de kern van de preek is geweest.
Ander

Bericht door Ander »

De komst van Christus op deze aarde n.a.v. Luk. 2: 6 en 7
De blijde boodschap in de velden van Efratha n.a.v. Luk. 2: 8-12
De majesteit van het Woord van God n.a.v. Luk. 2: 15-20
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Oude Paden schreef:MM, ik wil je niet aanvallen op de zegen die je blijkelijk hebt ervaren op deze predikatie. Toch vind ik het oprecht jammer dat de boodschap zo word gebracht! Ik zou zeggen, lees de kantekening en de bijbelverklaringen van de genoemde teksten over Gods liefde jegens de wereld eens na. Dan schept de dominee meer ruimte voor een algemene mensenliefde als Gods Woord leert!

MarthaMartha schreef:Ik wil jullie graag laten delen in de kerst preek van vanavond! Het was zo indrukwekkend!

1 Johannes 4 vers 9
"Hierin is de liefde Gods jegens ons geopenbaard, dat God Zijn eniggeboren Zoon gezonden heeft in de wereld, opdat wij zouden leven door Hem".

De openbaring van Gods liefde aan deze wereld. Gods liefde is geopenbaard in het feit dat Hij ons heeft liefgehad en Zijn Zoon voor ons gegeven heeft. God zoekt zondaren op. Hij zoekt op wie van Hem wegvlucht. Hij zoekt op wie op het punt staat Hem de rug toe te keren. Hij komt deze kerstdag met Zijn liefde voor zondaren.

De tekst correspondeert met Johannes 3 vers 16. "Alzo lief heeft God de wereld gehad". Wereld, kosmos, álle creatuur, álle mensen zijn onder Gods opzoekende liefde besloten. Zijn liefde betreft ons. Alzo lief had God de wereld, alzo lief had God mij.
de tekst is uitgesproken buiten het paradijs. Het betreft Gods liefde voor een gevallen verdorven wereld waarvan gezegd moet worden 'er is niemand die God zoekt'. Gods liefde wordt niet opgeroepen vanuit deze wereld. Het is de liefde uit Hem. Je zou het niet durven zeggen als het er niet stond. Vandaag zijn we getuigen van Gods zondaarsliefde. Wij zijn het voorwerp van Zijn liefde. Schuif deze liefde niet af, niet lichtzinnig, niet rechtzinnig. U behoort toch tot de aarde? Gods liefde betreft u!
Exegetisch gezien heeft Oude Paden gelijk: die uitleg klopt gewoon niet. Kosmos betekent weliswaar wereld, maar dat kan je niet één op één vertalen als ieder individu, elk mens. Dat is de dwaalleer van de algemene verzoening.
Een eenvoudig Bijbels voorbeeld ter ondersteuning: God had Zijn volk Israel uit liefde uit Egypte geleid. Maar we lezen ook, dat Hij in het merendeel geen behagen had.

Anderzijds moet je dit exegetische aspect niet verwarren met het bevindelijke element. En dat bedoelt MarthaMartha volgens mij. Dat je mag ervaren dat Gods liefde voor deze wereld zo groot is, dat een iegelijk, ook ik, die in Hem gelooft niet verderve maar het eeuwige leven hebbe.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Oude Paden schreef:
MarthaMartha schreef:
Rens schreef:
Oude Paden schreef:
enne.....je legt mij in de mond dat mijn kerverband de enige echte zou zijn....jij hebt het gezegd!.........!
ik heb dat in het geheel niet gezegd dat JOUW kerkverband...etc, máár: die en die kerkverband.......da's is dus wél even wat ánders!!
vrede op aarde......

Het klonk zo juichend in de kerk, al die kinderstemmetjes er boven uit en dat juichende orgel....

maar op forum is het nog niet helemaal doorgedrongen geloof ik :?
Je hebt gelijk MM. Ik zal je eerlijk zeggen dat het ook een beetje aan mijn eigen stemming ligt.
Ik kan maar niet vatten dat er zovelen om me heen (waaronder het forum) de kerstvreugde allemaal zo blij beleven. Ik kan daar niet bijkomen. Waarom krijgt iedereen dat zo "in de schoot geworpen" terwijl jezelf in de duisternis van de twijfel zit.......

Die duisternis kan weleens zeer heilzaam zijn, mij is altijd geleerd dat dit aan het begin van de weg voorkomend is, het niet meer weten en alles om je heen is duister, tegen zulk een achtergrond schittert de Parel van grote waarde het duidelijkst.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef: Tegenwoordig beginnen ze voorzichtig eerst met VOOR
de dienst gezangen te zingen. Dat is het begin van een
proces dat doorgaat.
Zei de dominee dat ook, of is dat je eigen toepassing?
Hoe het ook zij, wat is het nut van een dergelijke opmerking?
Dat doen ze bij jullie ook Hendrikus, toch? Kerstliederen voor de dienst zingen tijdens de kerstdagen? Misschien heeft onze dominee dat geweten en daarom zei hij dat zo. Op zich, als het Bijbelse liederen is dat op zich niet verkeerd, maar het gaat vaak van het 1 komt het ander. Van gezangen voor de dienst worden ze in de dienst ingevoerd of een kerstnachtdienst eerst is die in de vorm van een zangavond en later is het een 'gewone' kerkdienst. Kijk, die kant moeten we natuurlijk niet en dan kun toch beter maar wat nalaten? Er is toch wel genoeg stof om God groot te maken!?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Toeschouwer schreef:
-DIA- schreef:Vanmorgen over de 'wijzen uit het oosten'

Thema:
1. Onwijze wijzen
2. Wijze wijzen
3. Wijze onwijzen
Ik vind dit knap bedacht, maar of ik dat uit de tekst kan halen is een andere vraag.
De woordspeling is wel leuk bedacht. Maar ik ben wel benieuwd wat de kern van de preek is geweest.
Denk even goed na, het zit er wel in... Ik kan het moeilijk in een paar zinnen uitleggen... Je zou dan de hele preek eigenlijk moeten horen. :)

-DIA-
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Vanmorgen 1 Timotheüs 1 vers 15

Dit is een getrouw woord en alle aanneming waardig, dat Christus Jezus in de wereld gekomen is om de zondaren zalig te maken.

De lofzang van gisteren kreeg een vervolg.

Gods barmhartigheid en genade zijn onvoorstelbaar.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Gijs83 schreef:Dat doen ze bij jullie ook Hendrikus, toch? Kerstliederen voor de dienst zingen tijdens de kerstdagen? Misschien heeft onze dominee dat geweten en daarom zei hij dat zo. Op zich, als het Bijbelse liederen is dat op zich niet verkeerd, maar het gaat vaak van het 1 komt het ander. Van gezangen voor de dienst worden ze in de dienst ingevoerd of een kerstnachtdienst eerst is die in de vorm van een zangavond en later is het een 'gewone' kerkdienst. Kijk, die kant moeten we natuurlijk niet en dan kun toch beter maar wat nalaten? Er is toch wel genoeg stof om God groot te maken!?
"Kijk, die kant moeten we natuurlijk niet (uit)": de stellingen zijn alweer ingenomen, de motivatie ontbreekt. Wereldwijd worden gezangen gezongen tijdens de kerkdiensten: op de kerkelijke wereldkaart vormen kerken die zich beperken tot uitsluitend psalmen een hoge uitzondering. De Bijbel zelf roept ons op tot het zingen van “psalmen, lofzangen en geestelijke liederen” (Ef. 5:19 en Kol. 3: 16), en hoe vaak wordt er niet opgeroepen om de Heere een nieuw lied te zingen? Ik ben zéér gehecht aan de psalmen, zou ze niet graag willen missen, maar ik ben blij dat we niet zo exclusief denken dat alléén psalmen goed zijn. Vanmorgen had ik een dienst waar we in totaal wel 20 coupletten hebben gezongen, psalmen én gezangen: heerlijk!
~~Soli Deo Gloria~~
Gabrielle

Bericht door Gabrielle »

Hendrikus wind je niet op. Laat het gaan.
Ik ben blij dat er gezangen en geestelijke liederen zijn, want de ( berijmde ) psalmen, daar heb ik niks mee.
Zijn vaak ernstig misvormd, als je de grondtekst ernaast legt.

Soms zondags , als we aan het zingen zijn, vraag ik me wel eens af, wie er werkelijk beseft wat ze zingen. De klanken klinken zo vertrouwd en zijn er zo ingesleten , dat je het gedachtenloos meezingt. Geef mij maar Bijbelteksten op muziek . Dan blijf je dichtbij de Bron.

maar goed, on toppic maar weer.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Gabrielle schreef:Hendrikus wind je niet op. Laat het gaan.
:super Ik wind me ook niet op, kan het alleen niet nalaten om -voor de zoveelste keer- al die vooroordelen te weerleggen.
Het helpt allemaal niks, dat weet ik ook wel. Roepen in de woestijn is evenwel een bezigheid die oude papieren heeft ;)
~~Soli Deo Gloria~~
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Gabrielle schreef: want de ( berijmde ) psalmen, daar heb ik niks mee.
.
Dat is dan toch een karig beetje, je moet ze toch eens goed lezen.
Want het is toch werkelijk tot onderwijzing en vertroosting van Zijn Kerk. Dat zijn ze al vele jaren zo geweest en zullen ze ook blijven.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Gabrielle schreef: want de ( berijmde ) psalmen, daar heb ik niks mee.
Hoeveel kinderen Gods zijn er met een psalm op de lippen de eeuwige heerlijkheid ingegaan...

Ik vind het wel een redelijk krasse uitspraak, en maak die niet
graag tot de mijne...

-DIA-
Plaats reactie