wat vind jij liefdevol aan een 'pak slaag'?artistiek schreef:Een pak slaag uit liefde geven...
heeft dat ook met je reformatorische visie te maken?
wat vind jij liefdevol aan een 'pak slaag'?artistiek schreef:Een pak slaag uit liefde geven...
Als het wel zo was, zo het Bijbels voorschrift zijn?jan03 schreef:Ongeacht of ik het wel of niet met je eens ben, maar hoe weet je zo zeker dat dit zo is??Rens schreef:
een mép heeft nog nimmer een kinderzieltje geschaadt......
Spreuken 3:12
Want de HEERE kastijdt dengene dien Hij liefheeft, ja, gelijk een vader den zoon in denwelken hij een welbehagen heeft.
Spreuken 13:24
Die zijn roede inhoudt, haat zijn zoon; maar die hem liefheeft, zoekt hem vroeg met tuchtiging.
Nee, ábsoluut niet, elk pak slaag was volkomen terecht!!!MarthaMartha schreef:
zou het toch niet meegespeeld hebben Rens?
Jo-Ann schreef:het pak slaag in de opvoeding is een oneerlijke vorm van geweld.
schiet maar
Spreuken 3:12
Want de HEERE kastijdt dengene dien Hij liefheeft, ja, gelijk een vader den zoon in denwelken hij een welbehagen heeft.
Spreuken 13:24
Die zijn roede inhoudt, haat zijn zoon; maar die hem liefheeft, zoekt hem vroeg met tuchtiging.
Dat zijn teksten die heel erg vaak misbruikt worden en waarmee allerlei vuiligheid goedgepraat wordt en waar men het vijfde gebod ook nog boven hangt. Daarbij ben je ook nog geneigd tot alle kwaad en kan er nooit iets goeds uit je voortkomen.Bert Mulder schreef:Spreuken 3:12
Want de HEERE kastijdt dengene dien Hij liefheeft, ja, gelijk een vader den zoon in denwelken hij een welbehagen heeft.
Spreuken 13:24
Die zijn roede inhoudt, haat zijn zoon; maar die hem liefheeft, zoekt hem vroeg met tuchtiging.
Om reden van slecht en zondig gebruik mag men de Schrift niet op zijde schuiven. En de Schrift is niet aan tijd en plaats gebonden.Jo-Ann schreef: Dat zijn teksten die heel erg vaak misbruikt worden en waarmee allerlei vuiligheid goedgepraat wordt en waar men het vijfde gebod ook nog boven hangt. Daarbij ben je ook nog geneigd tot alle kwaad en kan er nooit iets goeds uit je voortkomen.
Wat je al niet kan misvormen door de Bijbel eenzijdig te gebruiken...
Overigens zijn deze teksten geen voorschriften/wetten. Daarom niet vanzelfsprekend toepasbaar op deze tijd.
De tien geboden zijn niet aan tijd en plaats gebonden, maar daar behoren de teksten in het Spreukenboek niet toe.Bert Mulder schreef:En de Schrift is niet aan tijd en plaats gebonden.
De Spreuken horen niet bij de kanonieke boeken dan?Jo-Ann schreef:De tien geboden zijn niet aan tijd en plaats gebonden, maar daar behoren de teksten in het Spreukenboek niet toe.Bert Mulder schreef:En de Schrift is niet aan tijd en plaats gebonden.
Jawel, maar de burgerlijke wetten van Israël horen toch ook bij de kanonieke boeken? Deze gelden nu ook niet meer. Ben ik net mee bezig, maar als dat nog allemaal zou gebeuren, zouden er weinig mensen meer leven.Bert Mulder schreef:De Spreuken horen niet bij de kanonieke boeken dan?
Nee, niet als excuus om er op los te slaan of excessieve middelen te gebruiken; lees ook Efeze 6 ("vaders verwekt uw kinderen niet tot toorn, etc"). Dat is ook zonde.Jo-Ann schreef: ... Het Spreukenboek is een geïnspireerd boek, en daar moeten we zeker leringen uit trekken, maar dat wil niet zeggen dat alles direct en precies overgezet moet worden naar de tijd van nu.