reformatorische visie en pedagogische tik

De Bijbel schrijft voor om kinderen te slaan

nee
17
29%
ja, maar ik doe het niet
7
12%
ja, dat doe ik met de hand
20
34%
ja, dat doe ik met een hulpmiddel (zoals Salomo de roede voorschrijft)
7
12%
andere mening, die schrijf ik hieronder
8
14%

Totaal aantal stemmen: 59

jannie

Re: reformatorische visie en pedagogische tik

Bericht door jannie »

artistiek schreef:Een pak slaag uit liefde geven...
wat vind jij liefdevol aan een 'pak slaag'?
heeft dat ook met je reformatorische visie te maken?
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Kom op, dat watjes achtige gedoe.
Vroeger kregen ze een tik met een rietje op school.
Er was toen nog gezag, nog normen en waarden.
Nu mag er amper straf worden gegeven op school , kijk eens wat er van geworden is...
In bv Oekraine gebeurd het nog wel , en daar zijn de gezagsverhoudingen ook heel wat gezonder.

Zelf geeft ik ook regelmatig een pedagogische tik, wie niet horen wil moet maar voelen is mijn motto. En echt , het werkt.
Natuurlijk gebeuren er en moeten we uitkijken voor excessen, maar ook over dit onderwerp slaan we in ons polderlandje weer wat door ..
judith

Bericht door judith »

Hier thuis kom ook af en toe wel een pakslaag voor..
..en of het helpt..
..soms wel..soms niet.
Genade: niet goedkoop maar wel gratis.
helma

Bericht door helma »

ik sla heel erg weinig; kies liever voor een andere straf
soms pak ik wel even iemand stevig beet
parsifal

Bericht door parsifal »

Zijn de visies die hier genoemd worden eigenlijk wel reformatorisch, of zijn het eigenlijk gewoon visies van mensen die zelf reformatorisch zijn. (In de zin van is de tafel van een reformatorische timmerman een reformatorische tafel?)

En tja ik heb geen kinderen, maar anders: een tik mag als ze de volgende dag maar weer kunnen lopen, en de volgende week ook zonder stok :).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

jan03 schreef:
Rens schreef:
een mép heeft nog nimmer een kinderzieltje geschaadt......
Ongeacht of ik het wel of niet met je eens ben, maar hoe weet je zo zeker dat dit zo is??
Als het wel zo was, zo het Bijbels voorschrift zijn?
Spreuken 3:12
Want de HEERE kastijdt dengene dien Hij liefheeft, ja, gelijk een vader den zoon in denwelken hij een welbehagen heeft.

Spreuken 13:24
Die zijn roede inhoudt, haat zijn zoon; maar die hem liefheeft, zoekt hem vroeg met tuchtiging.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Rens

Bericht door Rens »

MarthaMartha schreef:
zou het toch niet meegespeeld hebben Rens?
Nee, ábsoluut niet, elk pak slaag was volkomen terecht!!!
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Jo-Ann

Bericht door Jo-Ann »

het pak slaag in de opvoeding is een oneerlijke vorm van geweld.

schiet maar :pan
Bert Mulder
Contacteer:

Jo-Ann schreef:het pak slaag in de opvoeding is een oneerlijke vorm van geweld.

schiet maar :pan
Want de HEERE kastijdt dengene dien Hij liefheeft, ja, gelijk een vader den zoon in denwelken hij een welbehagen heeft.

Die zijn roede inhoudt, haat zijn zoon; maar die hem liefheeft, zoekt hem vroeg met tuchtiging.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Jo-Ann

Bericht door Jo-Ann »

Bert Mulder schreef:

Dat zijn teksten die heel erg vaak misbruikt worden en waarmee allerlei vuiligheid goedgepraat wordt en waar men het vijfde gebod ook nog boven hangt. Daarbij ben je ook nog geneigd tot alle kwaad en kan er nooit iets goeds uit je voortkomen.

Wat je al niet kan misvormen door de Bijbel eenzijdig te gebruiken...
Overigens zijn deze teksten geen voorschriften/wetten. Daarom niet vanzelfsprekend toepasbaar op deze tijd.
Bert Mulder
Contacteer:

Jo-Ann schreef: Dat zijn teksten die heel erg vaak misbruikt worden en waarmee allerlei vuiligheid goedgepraat wordt en waar men het vijfde gebod ook nog boven hangt. Daarbij ben je ook nog geneigd tot alle kwaad en kan er nooit iets goeds uit je voortkomen.

Wat je al niet kan misvormen door de Bijbel eenzijdig te gebruiken...
Overigens zijn deze teksten geen voorschriften/wetten. Daarom niet vanzelfsprekend toepasbaar op deze tijd.
Om reden van slecht en zondig gebruik mag men de Schrift niet op zijde schuiven. En de Schrift is niet aan tijd en plaats gebonden.
Jo-Ann

Bericht door Jo-Ann »

Bert Mulder schreef:En de Schrift is niet aan tijd en plaats gebonden.
De tien geboden zijn niet aan tijd en plaats gebonden, maar daar behoren de teksten in het Spreukenboek niet toe.
Bert Mulder
Contacteer:

Jo-Ann schreef:
Bert Mulder schreef:En de Schrift is niet aan tijd en plaats gebonden.
De tien geboden zijn niet aan tijd en plaats gebonden, maar daar behoren de teksten in het Spreukenboek niet toe.
De Spreuken horen niet bij de kanonieke boeken dan?
Jo-Ann

Bericht door Jo-Ann »

Bert Mulder schreef:De Spreuken horen niet bij de kanonieke boeken dan?
Jawel, maar de burgerlijke wetten van Israël horen toch ook bij de kanonieke boeken? Deze gelden nu ook niet meer. Ben ik net mee bezig, maar als dat nog allemaal zou gebeuren, zouden er weinig mensen meer leven.

Het Spreukenboek is een geïnspireerd boek, en daar moeten we zeker leringen uit trekken, maar dat wil niet zeggen dat alles direct en precies overgezet moet worden naar de tijd van nu.
hage

Bericht door hage »

Jo-Ann schreef: ... Het Spreukenboek is een geïnspireerd boek, en daar moeten we zeker leringen uit trekken, maar dat wil niet zeggen dat alles direct en precies overgezet moet worden naar de tijd van nu.
Nee, niet als excuus om er op los te slaan of excessieve middelen te gebruiken; lees ook Efeze 6 ("vaders verwekt uw kinderen niet tot toorn, etc"). Dat is ook zonde.

Het is echter liefdeloos om je kinderen niet te straffen en daar hoort zonder meer een passende lichamelijke bestraffing bij in voorkomende gevallen.
fidelis sermo (et omni acceptione dignus)
Gesloten