Je schreef
Dit klopt inderdaad. Overigen een mooie uiteenzetting gaf je met Uit de Chrysostomos-Liturgievolgens de leer van Rome de wijn en de hostie wel degelijk in bloed en vlees.
Ik herkende (maar dat zal je niet verbazen) vele dingen hierin.
Ndonselaar
Je schreef
Ik wil hier 2 dingen uitpikkenTen tweede, wat ik al eerder schreef. Christus deelde zelf de wijn en het brood uit. Nergens vermeldt ons de Schrift dat Hij daar werkelijk Zijn lichaam en bloed uitdeelde. Christus heeft niet gezegd: Dit wordt Mijn lichaam, maar dit ís Mijn lichaam
1e Jezus deelde zelf het wijn en brood uit Nergens vermeldt ons de Schrift dat Hij daar werkelijk Zijn lichaam en bloed uitdeelde
Jezus zegt toch duidelijk Dit is mijn lichaam en dit is mijn bloed Dus we zien hier wel degelijk een verandering optreden want voordat Jezus deze woorden sprak was het brood brood en de wijn de wijn
2e Christus heeft niet gezegd: Dit wordt Mijn lichaam, maar dit ís Mijn lichaam Klopt en de priester zegt ook de letterlijke woorden die Jezus gezegd heeft dus het woord (wordt) komt ook niet ter sprake
Jezus heeft tegen zijn apostelen gezegd dat zij het evangelie moesten gaan verkondigen dus we zien hier dat “gewoneâ€