Wat is er tegen de Communie

Bart-rk

Bericht door Bart-rk »

Strik
Je schreef
volgens de leer van Rome de wijn en de hostie wel degelijk in bloed en vlees.
Dit klopt inderdaad. Overigen een mooie uiteenzetting gaf je met Uit de Chrysostomos-Liturgie
Ik herkende (maar dat zal je niet verbazen) vele dingen hierin.

Ndonselaar
Je schreef
Ten tweede, wat ik al eerder schreef. Christus deelde zelf de wijn en het brood uit. Nergens vermeldt ons de Schrift dat Hij daar werkelijk Zijn lichaam en bloed uitdeelde. Christus heeft niet gezegd: Dit wordt Mijn lichaam, maar dit ís Mijn lichaam
Ik wil hier 2 dingen uitpikken
1e Jezus deelde zelf het wijn en brood uit Nergens vermeldt ons de Schrift dat Hij daar werkelijk Zijn lichaam en bloed uitdeelde
Jezus zegt toch duidelijk Dit is mijn lichaam en dit is mijn bloed Dus we zien hier wel degelijk een verandering optreden want voordat Jezus deze woorden sprak was het brood brood en de wijn de wijn
2e Christus heeft niet gezegd: Dit wordt Mijn lichaam, maar dit ís Mijn lichaam Klopt en de priester zegt ook de letterlijke woorden die Jezus gezegd heeft dus het woord (wordt) komt ook niet ter sprake

Jezus heeft tegen zijn apostelen gezegd dat zij het evangelie moesten gaan verkondigen dus we zien hier dat “gewoneâ€
Bart-rk

Bericht door Bart-rk »

Ndonselaar
uit kkk 1128
hoop ik te laten zien dat de priester in Zijn naam spreekt
Niet de mens is het die de offergaven tot lichaam en bloed van Christus maakt, maar de Heer zelf, Hij die voor ons gekruisigd is. De priester, vertegenwoordiger van Christus, spreekt de woorden uit, maar hun genadevolle kracht komt van God. Dit is mijn lichaam, zegt Hij. Dit woord transformeert de offergaven

groet
strik

Bericht door strik »

Heren,

Uit een andere posting:
( ... ) maar in het formulier staat: zo dan, wie onwaardiglijk dit brood eet, of de drinkbeker des Heeren drinkt, die zal schuldig zijn aan het lichaam en bloed des Heeren ( ... )
Leg me eens uit?
Bart-rk

Bericht door Bart-rk »

Strik

Wat bedoel je met "het formulier" ?
strik

Bericht door strik »

Bart,

Het is overgenomen uit een ander topic en was een quote van een posting van ndonselaar.

Maar met formulier wordt het avondmaalsformulier van de protestantse kerken mee bedoeld. Denk ik.
Plaats reactie