,,Verhouding muziek en preek zoek''

Hendrikus

Re: ,,Verhouding muziek en preek zoek''

Bericht door Hendrikus »

Herman schreef:
Hendrikus schreef: Je noemt ze in één adem. Een bovenstemvereniging zou ik echter niet direct een zegen voor de kerkzang willen noemen.
Maar die discussie hebben we al eerder gehad... :jongle
Hoho. Je trekt hier de verkeerde conclusie. Ik ken namelijk een situatie, waarin de organist aangeeft wanneer een vers wel of niet met tegenstem wordt gezongen. Zo ver ik mij herinner was dat jou grootste bezwaar: een tegenstem zingen die niet harmoniseert met het orgelspel. Wel, als de organist de van te voren ingestudeerde tegenstem aangeeft te gebruiken, dan lijkt het me niet geheel onaardig.

Maar misschien zie ik wat argumenten over het hoofd.
OK, als het zó functioneert, wordt het een ander verhaal.
Inderdaad is mijn grote bezwaar dat mensen bovenstem gaan brullen zonder te weten welke harmonisatie de organist zal gebruiken.
De door jou geschetste gang van zaken heb ik al m'n leven nooit meegemaakt. Het tegendeel vaker dan me lief is :banghead
In onze gemeente doen ze gelukkig niet aan bovenstemmen. :super
~~Soli Deo Gloria~~
Marnix

Bericht door Marnix »

Hendrikus schreef:
Herman schreef:In behoudende kringen wil er weleens een bovenstemvereniging in een kerk zijn. Een bloeiende zangvereniging is een zegen voor de kerkzang in het algemeen.
Je noemt ze in één adem. Een bovenstemvereniging zou ik echter niet direct een zegen voor de kerkzang willen noemen.
Maar die discussie hebben we al eerder gehad... :jongle

Je zou het zonder vereniging kunnen proberen als het niet te lastig is. Oefen eens een tweede stem en laat het zingen daarvan vrij. Bij bekende tweede stemmen is het sowieso wel te doen. We zingen, vaak als laatste lied, wel eens "Vrede zij u" en dan hoor je spontaan van overal in de kerk de tweede stem meegezongen worden. Best mooi. Of je zingt in canon, creeer je een beetje het zelfde effect :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Marnix schreef:Je zou het zonder vereniging kunnen proberen als het niet te lastig is. Oefen eens een tweede stem en laat het zingen daarvan vrij. Bij bekende tweede stemmen is het sowieso wel te doen. We zingen, vaak als laatste lied, wel eens "Vrede zij u" en dan hoor je spontaan van overal in de kerk de tweede stem meegezongen worden. Best mooi. Of je zingt in canon, creeer je een beetje het zelfde effect :)
Jij hebt het nu over liedjes uit het genre "3 accoorden is genoeg*". Ja, dan kan iedereen zingen wat 'ie wil, het klinkt altijd.

Gelukkig hebben de psalmen méér te bieden en méér mogelijkheden. En dus is het niet wenselijk dat men dan zomaar iets anders gaat zitten zingen dan de normale melodie: dat leidt tot harmonische wantoestanden. En waar gebeden wordt dat alle dingen met orde mogen geschieden, moeten de kerkgangers niet zelf wanorde gaan scheppen.

* nou ja, 5 dan....
~~Soli Deo Gloria~~
albion

Bericht door albion »

Herman schreef:
Hendrikus schreef:
Ik ken namelijk een situatie, waarin de organist aangeeft wanneer een vers wel of niet met tegenstem wordt gezongen. Zo ver ik mij herinner was dat jou grootste bezwaar: een tegenstem zingen die niet harmoniseert met het orgelspel. Wel, als de organist de van te voren ingestudeerde tegenstem aangeeft te gebruiken, dan lijkt het me niet geheel onaardig.

Maar misschien zie ik wat argumenten over het hoofd.
Aan het spel van de organist kan je horen of hij ook voor de bovenstem speelt. (het is maar 1 organist die dit soms doet).
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Hendrikus schreef:Inderdaad is mijn grote bezwaar dat mensen bovenstem gaan brullen zonder te weten welke harmonisatie de organist zal gebruiken.
De door jou geschetste gang van zaken heb ik al m'n leven nooit meegemaakt. Het tegendeel vaker dan me lief is :banghead
Eens! Ik spreek ook uit ervaring dat het buitengewoon vervelend is dat enthousiaste zangers menen de samenzang een dienst te doen door zomaar bovenstem te zingen. Zeker voor de organist niet fijn.
Marnix

Bericht door Marnix »

Hendrikus schreef:
Marnix schreef:Je zou het zonder vereniging kunnen proberen als het niet te lastig is. Oefen eens een tweede stem en laat het zingen daarvan vrij. Bij bekende tweede stemmen is het sowieso wel te doen. We zingen, vaak als laatste lied, wel eens "Vrede zij u" en dan hoor je spontaan van overal in de kerk de tweede stem meegezongen worden. Best mooi. Of je zingt in canon, creeer je een beetje het zelfde effect :)
Jij hebt het nu over liedjes uit het genre "3 accoorden is genoeg*". Ja, dan kan iedereen zingen wat 'ie wil, het klinkt altijd.

Gelukkig hebben de psalmen méér te bieden en méér mogelijkheden. En dus is het niet wenselijk dat men dan zomaar iets anders gaat zitten zingen dan de normale melodie: dat leidt tot harmonische wantoestanden. En waar gebeden wordt dat alle dingen met orde mogen geschieden, moeten de kerkgangers niet zelf wanorde gaan scheppen.

* nou ja, 5 dan....
Maar ja is er sprake van mogelijkheden in een kerk vol muziekleken als het uitgebreide voorbereiding vraagt? Of moet je als je dat wil maar op een koor gaan? Ik vraag me sowieso af of de samenkomst van de gemeente wel de geschikte plek is voor hoogliturgische zang.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
zusterelly

Bericht door zusterelly »

eilander schreef:
Hendrikus schreef:Inderdaad is mijn grote bezwaar dat mensen bovenstem gaan brullen zonder te weten welke harmonisatie de organist zal gebruiken.
Eens! Ik spreek ook uit ervaring dat het buitengewoon vervelend is dat enthousiaste zangers menen de samenzang een dienst te doen door zomaar bovenstem te zingen. Zeker voor de organist niet fijn.
Wat ook heel erg lelijk en vervelend is, mensen die te snel of te langzaam zingen. Te snel hoor je nog niet zo erg maar te langzaam dan hoor je precies als de gemeente ademhaalt voor de volgende zin iemand nog het laatste woord zingen. Echt erg lelijk. :nonnon
Genade is enerzijds: niet krijgen wat ik wel heb verdiend, en anderzijds: wel krijgen wat ik niet heb verdiend.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Marnix schreef:Maar ja is er sprake van mogelijkheden in een kerk vol muziekleken als het uitgebreide voorbereiding vraagt? Of moet je als je dat wil maar op een koor gaan? Ik vraag me sowieso af of de samenkomst van de gemeente wel de geschikte plek is voor hoogliturgische zang.
Wie had het hier over hoogliturgische zang dan?
En wat is dat eigenlijk?
Als iedereen nou gewoon zingt wat er in z'n boekje staat, is er niks aan de hand: dat zingt het mooiste! Geen fratsen, gewoon strak in de maat en met een goede begeleiding eronder.
~~Soli Deo Gloria~~
Marnix

Bericht door Marnix »

Tja, als mensen tweede stem willen zingen vind ik dat niet erg en juist prettig. Dus alles volgens het boekje, geen fratsen... van mij hoeft het niet. Dat dat liederen zijn waarbij je aan 3 accoorden genoeg hebt kan zijn, daardoor kan je dat doen zonder dat er wanorde ontstaat.

Maar jij geeft aan dat de Psalmen meer te bieden hebben en meer mogelijkheden hebben. Ik ben benieuwd naar je praktische invullen daarvan.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Hendrikus schreef:
Marnix schreef:Maar ja is er sprake van mogelijkheden in een kerk vol muziekleken als het uitgebreide voorbereiding vraagt? Of moet je als je dat wil maar op een koor gaan? Ik vraag me sowieso af of de samenkomst van de gemeente wel de geschikte plek is voor hoogliturgische zang.
Wie had het hier over hoogliturgische zang dan?
En wat is dat eigenlijk?
Als iedereen nou gewoon zingt wat er in z'n boekje staat, is er niks aan de hand: dat zingt het mooiste! Geen fratsen, gewoon strak in de maat en met een goede begeleiding eronder.
'n sobere Calvinist :fi, die Hendrikus.

Tja, volgens mij kwamen die vragen over 'hoogliturgisch' van mij. Ik kan me indenken dat je dat naamplaatje kan plakken op mijn vragen bij georganiseerde zang.
wim

Bericht door wim »

Geweldig. Gewoon alle psalmen in het I-IV-V schema persen (of ze willen of niet). Drummetje eronder. Bovenstemmen erbij. :yahoo
albion

Bericht door albion »

wim schreef:Geweldig. Gewoon alle psalmen in het I-IV-V schema persen (of ze willen of niet). Drummetje eronder. Bovenstemmen erbij. :yahoo
Vooral dat drummetje niet vergeten, kan m'n zoon mee beatboxen :bobo :wiz :baton :nananere
freek

Bericht door freek »

albion schreef:
wim schreef:Geweldig. Gewoon alle psalmen in het I-IV-V schema persen (of ze willen of niet). Drummetje eronder. Bovenstemmen erbij. :yahoo
Vooral dat drummetje niet vergeten, kan m'n zoon mee beatboxen :bobo :wiz :baton :nananere
Tjonge, jij hebt je handen vol aan die Jan van jou :slurp
albion

Bericht door albion »

freek schreef:
albion schreef:
Tjonge, jij hebt je handen vol aan die Jan van jou :slurp
eindelijk...erkenning :langue
Marnix

Bericht door Marnix »

Psalmen met drum bestaan al :)
Plaats reactie