Waar is mijn kind? Nav boek ds MA Kempeneers

Afgewezen

Re: Het verbond van God en de kinderen der gelovigen

Bericht door Afgewezen »

Tiberius schreef:
Afgewezen schreef:
Tiberius schreef:Maar, Afgewezen, heb jij dat boekje gelezen?
Ik heb een interview met ds. Kempeneers gehoord n.a.v. dit boekje en dat vond ik zeer onovertuigend.
Bovendien zie ik liever argumenten dan verwijzing naar een boekje.
En het argument dat je een kind verloren hebt, is geen argument. Natuurlijk wil iedereen graag horen dat dat kind behouden is, maar dát kan niet doorslaggevend zijn.
Maar dat beweert ds. Kempeneers ook helemaal niet (althans niet in dat boekje).
Hij baseert zich op artikel 17 van de Dordtse Leerregels deel I, met de bijbehorende bijbelse onderbouwing.
Het gaat om het geloof van de ouders ("niet twijfelen aan") de zaligheid van hun jonggestorven kinderen. De Heere schenkt dat geloof vanuit Zijn Woord. (Even uit mijn hoofd samengevat; ik heb het boekje hier niet bij de hand).
Ja, ik herinner me nu dat interview weer. Het bleef allemaal erg onduidelijk.
De laatste regel die ik toevoegde, was omdat ik dat argument in deze topic voorbij zag komen.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

JolandaOudshoorn schreef:
Ariene schreef:De vraag van "Waar is mijn kind" wordt eigenlijk alleen maar gesteld (in mijn beleving) wanneer je kindje door geboren is, of op jonge leeftijd overlijd.
Zondag preekte onze predikant over de nieuwe hemel en de nieuwe aarde.
Daar ging mij gedachte op de loop en besefte ik dat er zo enorm veel miskramen plaatsvinden.
Soms zelfs ongemerkt.

Ikzelf heb dat één keer meegemaakt, maar was nog maar héél kort zwanger.
maar voor het eerst (volgens mij) kwam de vraag in mij op; en dat kindje?
wanneer we geloven dat vanaf de conceptie er leven is, en wanneer er leven is er een ziel is, hoe dan met al deze kinderen?

ben benieuwd hoe jullie hierover denken.
Jonggestorven kinderen van gelovige ouders zijn geheiligd (en dus behouden) door hun ouders.
Uitwendige heiliging is geen garantie voor behoud.
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Afgewezen schreef:
Ariene schreef:De vraag van "Waar is mijn kind" wordt eigenlijk alleen maar gesteld (in mijn beleving) wanneer je kindje door geboren is, of op jonge leeftijd overlijd.
Zondag preekte onze predikant over de nieuwe hemel en de nieuwe aarde.
Daar ging mij gedachte op de loop en besefte ik dat er zo enorm veel miskramen plaatsvinden.
Soms zelfs ongemerkt.

Ikzelf heb dat één keer meegemaakt, maar was nog maar héél kort zwanger.
maar voor het eerst (volgens mij) kwam de vraag in mij op; en dat kindje?
wanneer we geloven dat vanaf de conceptie er leven is, en wanneer er leven is er een ziel is, hoe dan met al deze kinderen?

ben benieuwd hoe jullie hierover denken.
Jonggestorven kinderen van gelovige ouders zijn geheiligd (en dus behouden) door hun ouders.
Uitwendige heiliging is geen garantie voor behoud.
dat klopt, het gaat ook niet over uitwendige heiliging
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Ik denk dat bij dit onderwerp een Bijbelse onderbouwing zwaarder moet wegen dan zng. pastorale motieven. Natuurlijk is de meest troostende boodschap het meest pastoraal, maar dat betekent niet dat die dan ook waar is.
Zeker kúnnen kleine kinderen behouden zijn, maar zijn verbondskinderen dat per definitie altijd als ze jong sterven? De Bijbel geeft ons daarover géén uitsluitsel.
Dat deze kinderen tot het verbond behoren, en het in die zin inderdaad 'Gods kinderen' zijn (het argument van refo), doet daaraan niets af of toe. Ook verbondskinderen gaan verloren.
En we moeten maar helemaal niet gaan spreken in de trant van dat iemand de ander iets wil 'afnemen'. Alsof mensen zoals ik kleine kinderen de zaligheid niet zouden gunnen o.i.d.! Laten we het gesprek zuiver houden.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

MarthaMartha schreef:dat klopt, het gaat ook niet over uitwendige heiliging
Nee? Alle gedoopte kinderen zijn dus inwendig geheiligd, zijn kinderen van God?
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Afgewezen schreef:
Het gaat over kinderen van gelovige ouders, ware gelovige ouder, als het duidelijker moet.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Afgewezen schreef:
Het gaat over kinderen van gelovige ouders, ware gelovige ouder, als het duidelijker moet.
Zijn die dus inwendig geheiligd, behouden, etc.?
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Ja, in Korinthe staat dat de kinderen van de gelovige ouder(s) heilig zijn! Omwille van die ouder.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

JolandaOudshoorn schreef:Ja, in Korinthe staat dat de kinderen van de gelovige ouder(s) heilig zijn! Omwille van die ouder.
Volgens mij zijn we het daarover eens. Maar dat betekent niet dat die kinderen inwendig geheiligd zijn, en daarmee behouden.
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Afgewezen schreef:
Afgewezen schreef: Nee? Alle gedoopte kinderen zijn dus inwendig geheiligd, zijn kinderen van God?
Zijn die dus inwendig geheiligd, behouden, etc.?
Weet je, je kunt nooit zeggen dat gelovige ouders (en dan bedoel ik ook werkelijk gelovige ouders), altijd gelovige kinderen hebben. Uit later leven blijkt dikwijls zo anders....
Maar als kinderen van gelovige ouders sterven op een leeftijd waarop het nog onmogelijk is te getuigen van persoonlijk geloof, dan denk ik dat je mag vertrouwen dat deze kinderen behouden zijn.
Bijbels argument? de moeders die hun kinderen bij Jezus brachten, en Hij ontving ze. Stuurde er geen eentje terug....
Als gelovige ouders hun kinderen bij Jezus mochten brengen, al vanaf dat ze verwacht werden, en deze kinderen sterven jong... mogen we dan niet vertrouwen dat Hij ze ontving? Ik denk en geloof het wel!
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

MarthaMartha schreef:Weet je, je kunt nooit zeggen dat gelovige ouders (en dan bedoel ik ook werkelijk gelovige ouders), altijd gelovige kinderen hebben. Uit later leven blijkt dikwijls zo anders....
Maar als kinderen van gelovige ouders sterven op een leeftijd waarop het nog onmogelijk is te getuigen van persoonlijk geloof, dan denk ik dat je mag vertrouwen dat deze kinderen behouden zijn.
Bijbels argument? de moeders die hun kinderen bij Jezus brachten, en Hij ontving ze. Stuurde er geen eentje terug....
Als gelovige ouders hun kinderen bij Jezus mochten brengen, al vanaf dat ze verwacht werden, en deze kinderen sterven jong... mogen we dan niet vertrouwen dat Hij ze ontving? Ik denk en geloof het wel!
Maar dat is nu juist de vraag waar het om gaat. En de Bijbel geeft daar geen rechtstreeks antwoord op. Dat de kinderen bij Jezus werden gebracht en door Hem ontvangen, daaruit kun je toch niet concluderen dat ze behouden waren?
Als het goed is, brengen alle christenouders hun kinderen bij Jezus. Maar het is zoals je zelf al zegt, uit het latere leven blijkt vaak dat ze toch niet wezenlijk bij Jezus horen.
Kunnen we deze zaak niet beter laten rusten? Ik weet dat er gelovige ouders zijn die ook van hun kind geloven dat het behouden is. Maar dat is iets anders dan te stellen dat dit per definitie zo is.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Afgewezen schreef:Ja, ik herinner me nu dat interview weer. Het bleef allemaal erg onduidelijk.
De laatste regel die ik toevoegde, was omdat ik dat argument in deze topic voorbij zag komen.
Het interview ken ik dan weer niet, dus dat schiet niet op. ;)
Maar het boekje is zeker niet onduidelijk. Misschien is de door Johannes genoemde lezing wel verhelderend.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Tiberius schreef:
Afgewezen schreef:Ja, ik herinner me nu dat interview weer. Het bleef allemaal erg onduidelijk.
Het interview ken ik dan weer niet, dus dat schiet niet op. ;)
Maar het boekje is zeker niet onduidelijk. Misschien is de door Johannes genoemde lezing wel verhelderend.
Misschien kun je zijn visie in een paar woorden samenvatten? ;)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Afgewezen schreef:Ik weet dat er gelovige ouders zijn die ook van hun kind geloven dat het behouden is. Maar dat is iets anders dan te stellen dat dit per definitie zo is.
Ds. Kempeneers stelt zeker niet dat alle kinderen van gelovige ouders per definitie behouden zijn. (Evenmin overigens als alle uiterlijke leden van de gemeente behouden zijn.)
Daarmee zit hij op de lijn van de Dordtse Leerregels en naar ik meen ook van Nederlandse Geloofsbelijdenis, die zegt: En daarom behoren zij (de kinderen van de gelovigen, Tib) het teken te ontvangen en het sacrament van hetgeen dat Christus voor hen gedaan heeft; gelijk de Heere in de wet beval hun mede te delen het sacrament des lijdens en stervens van Christus, kort nadat zij geboren waren, offerende voor hen een lammeken, hetwelk was een sacrament van Jezus Christus. Daarenboven, hetgeen de besnijdenis deed aan het Joodse volk, hetzelfde doet de Doop aan onze kinderen; welke de oorzaak is waarom de heilige Paulus den Doop noemt de besnijdenis van Christus.

Verder is er wel een gelovig aannemen van die belofte voor nodig, uit Gods Woord door gewerkt Zijn Geest. En (ten overvloede) dat geloof is geen automatisme of conclusiegeloof: "dat staat er, dus mijn kind is behouden". Van dat geloof echter geldt, dat het een gave Gods is.
zusterelly

Bericht door zusterelly »

Op http://www.prekensite.nl/lezingen.php staat een lezing van ds. Kempeneers over dit onderwerp. 'k Heb het zelf nog niet beluisterd.
Genade is enerzijds: niet krijgen wat ik wel heb verdiend, en anderzijds: wel krijgen wat ik niet heb verdiend.
Plaats reactie