Etienne Maritz

-DIA-

Re: Etienne Maritz

Bericht door -DIA- »

Ariene schreef:
-DIA- schreef:Ik ben bij een van de eerste samenkomsten geweest in Wierden. Daar sprak Ds. A. Simons. Ik voelde gewoon: hier klopt iets niet, en degene die met mij was voelde dat ook. Bij zo'n leer zijn we niet opgevoed. Ze gebruiken nog wel 'reformatorische termen' maar toch, al kun je het niet duidelijk onder woorden brengen: Je voelt gewoon, hier is iets grandioos mis...

-DIA-
Niet een erg steekhoudende posting -DIA-

(gevoelens zijn nl. geen toetsgrond)

Gevoelens zijn geen toetsgrond, maar toch: als je geweten je aanspreekt doe je er goed aan je geweten op te volgen...
Laatst gewijzigd door -DIA- op 10 okt 2008, 12:59, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Klaio

Bericht door Klaio »

helma schreef:
Ander schreef:Het hoofdartikel van de nieuwste gezinsgids is gewijd aan HC/SRA e.d. Uitgebreid komen A. Baan en J. Bunt van Heart Cry aan het woord, maar ook ds. P. de Vries, die zelf zegt:

Jaren geleden heb ik twee keer met vreugde gesproken voor de SRA. Niet lang daarna kwma een zekere eenzijdigheid in zwang.(...) Wie nu de SRA-site raadpleegt, bemerkt uit columns die geschreven zijn door de secretaris dat hij wel wil weten van de algenoegzaamheid van het offer van Christus, maar niet dat het geloof zelf voortvloeit uit Zijn offer. Iets wat je heel duidelijk vindt in Joh. 10:11. Wat ik pijnlijk mis is de taal van Efeze 2:4 en 5.(...) Ik beluisterde zelf wat toespraken van Zuid-Afrikaanse predikanten die het overwinningsleven voorstaan. Wat mij opviel is dat er allereerst van geloof werd gesproken, zonder de bekering in de zin dat je zonden je van harte vijand worden en je die haat en vliedt. Van Lodenstein liet in zijn tijd daarin wel een heel ander geluid horen. die wees kerkgangers er duidelijk op dat zijn nog onbekeerd en onwedergeboren waren. Als men oproept met concrete zonden te breken, is dat juist, maar dat is niet een tweede fase in het geestelijke leven. Dit hoort al bij de eerste: een hartelijke keuze om in alles voor de Heere te leven. Mij viel op hoe weinig radicaal de uitgenodigde Zuid-Afrikaanse predikanten waren. Helaas kom ik ook jonge mensen tegen die beweren op een Heart Cry-conferentie bekeerd te zijn, terwijl ik ze op grond van hun levensstijl niet graag belijdenis zou laten afleggen. Men heeft dan met de meest grove zonden gebroken, maar verder niet. Eigenlijk hanteert men een oppervlakkige visie op de zonde. (...) In het Avondmaalsformulier lees ik dat ware gelovigen er smart over hebben dat hun geloof zo zwak is en dat wij God niet met zo'n ijver dienen als behoort. Die taal mis ik volledig bij de mensen achter SRA en Heart Cry. De Bijbel leert me nergens een tweedeling tussen ware christenen die wel en geen overwinningsleven leiden. (...) De mensen achter SRA en Heart Cry verduisteren het Evangelie van Jezus Christus als de volkomen Middelaar. Als Paulus spreekt over het overwinningsleven, is dat niet gebaseerd op zijn volledige overgave aan Christus, maar op Christus' volledige overgave aan het kruis voor hem, zoals wij lezen in Romeinen 8 vers 37.
ik begrijp dit helemaal niet
gisteravond in Putten heeft Ds Maritz gesproken over Romeinen 6; maar wat Ds de Vries mist is juist wel aan de orde geweest.

Er staan dingen in dit stuk die absoluut niet waar zijn
Had je iets anders verwacht dan? Zo'n "weerlegging" moet het nu eenmaal hebben van karikaturen.
Ariene

Bericht door Ariene »

Ter ondersteuning:

Geloven is: niet bouwen op ervaring of emotie

door Esther Beekhuis

BENNEKOM - Als je de Romeinenbrief in z’n geheel snapt, dan begrijp je de hele Bijbel. Het hele geestelijk leven spreekt in Romeinen. Dat zei ds. A. Simons uit Vinkeveen woensdagavond tijdens de eerste Bijbelstudieavond van Refoweb.

De predikant verklaarde vanuit Romeinen het afsterven van de oude mens; de goddeloze ik. Volgens ds. Simons zit in Romeinen een mooie opbouw. “In Romeinen 1 tot en met 3 vers 20 legt Paulus uit wat het probleem van zonde is, zowel voor jood als voor heiden. In hoofdstuk 3, 4, 5 gaat over de rechtvaardigmaking; hoofdstuk 6, 7 en 8 gaat het over de heiligmaking. In 9, 10 en 11 gaat het over Israël en dan weer over de praktijk van de christen.”

Bijbelkring met ds. A. Simons over Romeinen 6 | foto: Refoweb

“Hoofdstuk 6 gaat dus over het probleem van de zonde. Niet de zonde, maar mijn zonde. Je doet geen zonde, je bent zonde. Ik ben zonde daarom doe ik zonde, en niet andersom! Wat een vertroosting dat er meer genade is dan zonde. Wat een troost als die ik gestorven is. Wie is die ik? Dat is nu de goddeloze dode ik. Een ieder die waarlijk in De Heere Jezus Christus gelooft is gestorven. Het bloed van de Heere Jezus reinigt van alle zonden en dat niet alleen: je oude ik is ook met Hem gestorven aan het vloekhout op Golgotha. Ik ben met Chriustus gekruisigd, Hij leeft in mij!!”

“Hoe kan dat dan? De oude mens is dood! Paulus legt dat uit in vers 3; zovelen als wij in Christus Jezus gedoopt zijn, wij in zijn dood gedoopt zijn. Toen Hij stierf, stierf ik, mijn oude ik. Toen Hij in het graf neergelegd kwam, was ik daar ook, en; toen Hij opgewekt werd uit de dood, werd ook ik opgewekt. Maar dan… de vernieuwde ik. Hij stierf niet alleen voor mij, maar samen met mij. Want een ieder die in Hem gelooft is als één plant met Hem geworden (vs. 5).”

“Maar… ik voel dat niet. Mijn zondige ik is zo aanwezig, zo overheersend en dominant. Ik voel me soms zo dood, zo onbekeerd. Maar toch is hij dood. Geloven is geen gevoel, geloven is ; ik weet!!! ( Rom.6 vers 3- 6:6). Maar…. God kan toch niet met de zonde leven? Nee, daarom stierf Hij aan het kruis!
De mens in Christus is zonder zonde, want God ziet de zonde niet meer. Wat een troost. En dat leven gaat niet onopgemerkt voorbij. Dat merk je in de vruchten van geloof.”

“Zoeken in jezelf is niet de oplossing. Het ligt buiten jezelf. Zie op Christus, daar ligt de oorzaak. Is zelfonderzoek dan niet goed? Zeker wel, maar zie op Hem! Luther zegt het zo mooi; Wie het gelooft, die heeft het. Wie het niet gelooft, die heeft het niet. Daarom ga tot Hem en smeek om Zijn inwoning en smeek om Zijn dood! Want bij Hem is alles verkrijgbaar!”

“Toen de Heilige Geest hiervoor mijn ogen opende, dacht ik dat de hele wereld verlicht werd. Ik heb jaren gezocht in mijzelf. Totdat God mij dit liet zien in Romeinen 6. Zien door het Woord, dat het alles buiten mij lag in Christus.”
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Klaio

Bericht door Klaio »

-DIA- schreef:Ik ben bij een van de eerste samenkomsten geweest in Wierden. Daar sprak Ds. A. Simons. Ik voelde gewoon: hier klopt iets niet, en degene die met mij was voelde dat ook. Bij zo'n leer zijn we niet opgevoed. Ze gebruiken nog wel 'reformatorische termen' maar toch, al kun je het niet duidelijk onder woorden brengen: Je voelt gewoon, hier is iets grandioos mis...

-DIA-
Zo'n zelfde gevoel heb ik nu als ik een predikant van de (oud-)gereformeerde gemeente (in Nederland) (binnen of buiten verband c.q. in oprichting) hoor. Ik herken het helemaal -DIA-!
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Ariene schreef:

-DIA-

Gevoelens kunnen heel juist zijn. Het is vaak niet duidelijk om de fout aan te wijzen in zulke dingen, maar toch, je krijgt een gevoel van vervreemding... Er klopt iets niet...
Kortom, je hart kan je verstand al ver vooruit zijn in het bespeuren van onraad.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Klaio schreef:

-DIA-
Zo'n zelfde gevoel heb ik nu als ik een predikant van de (oud-)gereformeerde gemeente (in Nederland) (binnen of buiten verband c.q. in oprichting) hoor. Ik herken het helemaal -DIA-!
Doen wij net zoals de mensen in Berea: "als die het woord ontvingen met alle toegenegenheid, onderzoekende dagenlijks de Scriften of deze dingen alzo ware"
Ik weet, mijn Verlosser leeft
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Ik heb het gevoel dat sommige niet begrijpen wat ik bedoel :bobo
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Jongere

Bericht door Jongere »

Het kan natuurlijk prima dat je je niet lekker voelde bij ds. Simons, maar waar kwam dat dan precies door? Ik vind het nog al wat om de boodschap van een geroepen dienaar van God "grandioos mis" te noemen. Maar misschien vind je ook niet dat hij geroepen is, dat kan. Maar ik zou wel graag een wat meer inhoudelijke reactie zien.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

JolandaOudshoorn schreef:
Klaio schreef:

-DIA-
Doen wij net zoals de mensen in Berea: "als die het woord ontvingen met alle toegenegenheid, onderzoekende dagenlijks de Scriften of deze dingen alzo ware"
Dat wordt lastig wanneer iemand de woorden van de Schrift gebruikt en er toch iets anders mee bedoelt.
Klaio

Bericht door Klaio »

En ook het uitgangspunt van de Bereërs is zeer ter navolging: "als die het woord ontvingen met alle toegenegenheid". Dat is wat anders dan al met een vooroordeel naar iemand te gaan luisteren.
Ariene

Bericht door Ariene »

Afgewezen schreef:
Ariene schreef:

-DIA-

Gevoelens kunnen heel juist zijn. Het is vaak niet duidelijk om de fout aan te wijzen in zulke dingen, maar toch, je krijgt een gevoel van vervreemding... Er klopt iets niet...
Kortom, je hart kan je verstand al ver vooruit zijn in het bespeuren van onraad.
Ja, gevoelens kunnen heel juist zijn.
Het gevoel dat er iemand achter je loopt, het gevoel dat er iemand naar je kijkt e.d.
Maar om preken en lezingen te keuren op ons gevoel vind ík onbetrouwbaar.
Ik zie ze liever getoets aan Gods Woord. Lijkt me bij een lezing ook niet zo moeilijk.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Zoals ik al zei, wordt het moeilijk wanneer iemand woorden uit de Bijbel gebruikt en er toch iets anders mee bedoelt.
Grove dwalingen aanwijzingen is niet zo moeilijk. Daar kom je met een aantal Bijbelteksten wel uit.
Maar hoe zit het als je komt op het terrein van de toepassing van het heil? Dan zijn er geen duidelijke teksten die aangeven wat nu 'waar' en geen 'waar' werk is. Dat heeft te maken met een bepaalde dieptedimensie. En als je dat mist, is het niet altijd goed onder woorden te brengen wat er nu precies aan schort.
Dan kun je doen of je neus bloedt, en zeggen: nou ja, dan doe ik maar net of er niks aan de hand is. Maar je 'voelt': hier klopt iets niet.
Het zou mij wat waard zijn wanneer iemand nu eens goed en duidelijk onder woorden kon brengen wat er nu precies mis is met wat ik de 'nieuwe manier van geloven' noem (in andere topic aan de orde geweest).
Ariene

Bericht door Ariene »

Afgewezen schreef:Zoals ik al zei, wordt het moeilijk wanneer iemand woorden uit de Bijbel gebruikt en er toch iets anders mee bedoelt.
Grove dwalingen aanwijzingen is niet zo moeilijk. Daar kom je met een aantal Bijbelteksten wel uit.
Maar hoe zit het als je komt op het terrein van de toepassing van het heil? Dan zijn er geen duidelijke teksten die aangeven wat nu 'waar' en geen 'waar' werk is. Dat heeft te maken met een bepaalde dieptedimensie. En als je dat mist, is het niet altijd goed onder woorden te brengen wat er nu precies aan schort.
Dan kun je doen of je neus bloedt, en zeggen: nou ja, dan doe ik maar net of er niks aan de hand is. Maar je 'voelt': hier klopt iets niet.
Het zou mij wat waard zijn wanneer iemand nu eens goed en duidelijk onder woorden kon brengen wat er nu precies mis is met wat ik de 'nieuwe manier van geloven' noem (in andere topic aan de orde geweest).
Ik weet dat jij je zorgen maakt over de "nieuwe manier" van geloven.
Ik vraag me alleen af hoe betrouwbaar ook in deze ons eigen gevoel is.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Ariene schreef:
Afgewezen schreef:Zoals ik al zei, wordt het moeilijk wanneer iemand woorden uit de Bijbel gebruikt en er toch iets anders mee bedoelt.
Ik weet dat jij je zorgen maakt over de "nieuwe manier" van geloven.
Ik vraag me alleen af hoe betrouwbaar ook in deze ons eigen gevoel is.
Wat bedoel je nu te zeggen?
freek

Bericht door freek »

Ander schreef:Grappig....

Wordt er een inhoudelijk stukje geplaatst met bezwaren over de theologie van HC van een predikant die toch wel wat gezag heeft op dit gebied en zich duidelijk verdiept heeft in de lezingen en dan gaan we discusseren over Heer of Heere.

Dat wil wat zeggen...

Ik onderschrijf van harte de visie van dr. de Vries. Ik vind het bijzonder goed dat hij op een heldere wijze kan uitleggen wat de bezwaren zijn m.b.t. de HC-leer. (Hij kan dat beter dan ik.)
Ik hoop dat jij van harte de visie van ds De Vries onderschijft, maar ik ben bang van niet. In de tijd dat De Vries nog voor SRA sprak, werden vanuit jouw kerkverband als emmers gal uitgespuwd over deze stichting. Ook over zíjn lezingen. Die lezingen zijn overigens de moeite waard, neem en lees zou ik zeggen.

Ik denk trouwens, als ik de lezingen van ds Simons op me in laat werken dat ook hij zich niet zo herkent in de huidige koers van Heartcry. Als m'n gevoel me niet bedriegt, dat kan namelijk heel makkelijk.
Plaats reactie