Nogmaals Heartcry

Bert Mulder
Contacteer:

Re: Nogmaals Heartcry

Bericht door Bert Mulder »

Het gaat niet, in de eerste plaats, on de leer. Het gaat om de methode. Heartcry, mijns insziens, komt met vreemd vuur. De bedoeling van Uzziah was OOK goed, toen hij de ark vatte. Maar God had bepaald, dat dat niet mocht. God is een jaloers God, die enkel en alleen op die manier gediend wil worden, als Hij in Zijn Woord openbaard.

Plaatste dit in een ander onderwerp, maar hoort in wezen hier thuis:
Bert Mulder schreef:
memento schreef: Het gaat in dit soort weglatingen (van zowel HC als de ger.gez.) wel om zaken die de bekering en heiligmaking aangaan. Het dwalen daarin kan een eeuwige ondergang tot gevolg hebben. Daar is m.i. niets grappigs aan...
Het zou Heartcry mooi staan, de kerkelijke, nee de Bijbelse weg te betreden, de weg die Christus zelf geinstitueerd heeft, namelijk, het werken door en in de kerk:

1. Kandidaat Baan, als hij meent een roeping te hebben, moet dus het predikambt zoeken.
2. Ze moeten vanuit de kerk zelf werken, in plaats van te zeggen dat ze naast vele kerken op werken om deze samen te binden.
3. Dan kunnen ze, via het instituut, zien te binden door de Waarheid. Want elke andere verbintenis is van de boze.
4. Nu laten ze de belijdenisgeschriften links liggen, menen te zeggen dat ze alles beter weten dan de vaderen, en niet op hun schouders willen staan. Ze moeten beginnen met officieel kleur te bekennen. Onderschrijven ze de drie formulieren van enigheid, of niet? En waarom niet dan - welke dwalingen staan daarin?
5. Als er dwalingen zijn in de 3fvE, dan moeten ze die op de kerkrechterlijke (Bijbelse - Mat. 18) aanpakken. En niet doen alsof ze de broeders haten die in de verschillende kerkeraden hun ambt vervullen, door hun niet op hun (vermeende) zonden te wijzen.
En zolang Dhr. Baan en Heartcry dat niet erkennen, zijn ze niet op de weg van de Schrift, maar lakken ze de Schrift aan hun laars, door selectief met de Schrift te werken, en alleen te gebruiken wat in hun straatje te pas komt.

Doet het er even niet toe, hoe rechtzinnig ze zouden mogen zijn in de soteriologie...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
freek

Bericht door freek »

Bert, en vanuit welke kerk zouden ze dan te werk moeten gaan. We hebben nogal een uitgebreide keus namelijk.
Bert Mulder
Contacteer:

freek schreef:Bert, en vanuit welke kerk zouden ze dan te werk moeten gaan. We hebben nogal een uitgebreide keus namelijk.
Dat is een makkelijke vraag.

Natuurlijk de kerk die, in hun mening, het dichtste bij de Waarheid staat. Dus waarschijnlijk die kerk, waar Dhr. Baan lid en kandidaat is....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Bert Mulder schreef:
freek schreef:Bert, en vanuit welke kerk zouden ze dan te werk moeten gaan. We hebben nogal een uitgebreide keus namelijk.

Natuurlijk de kerk die, in hun mening, het dichtste bij de Waarheid staat. Dus waarschijnlijk die kerk, waar Dhr. Baan lid en kandidaat is....
realiseer je je, dat alleen al om het feit dat een stichting dan voor de rest van de kerken gekoppeld wordt aan de 'verkeerde kerk' het gekift en commentaar onverminderd door zal gaan? zo zijn we wel....
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Bert Mulder
Contacteer:

MarthaMartha schreef:
Bert Mulder schreef:

realiseer je je, dat alleen al om het feit dat een stichting dan voor de rest van de kerken gekoppeld wordt aan de 'verkeerde kerk' het gekift en commentaar onverminderd door zal gaan? zo zijn we wel....
Wat dat betekent is dat een iegelijk van ons, in liefde, in onze eigen kerk hoort te werken tot opbouw van Zijn Koninkrijk. En Hij zal zeker de wasdom geven.
freek

Bericht door freek »

Bert Mulder schreef:

Nee, pertinent onjuist. De kerk is niet in de eerste plaats het juridische verband, maar de organische eenheid. Idealiter zou het samen moeten vallen, maar aangezien dit niet aan de orde is zou ik niet weten waarom jouw stelling opgaat.
Bert Mulder
Contacteer:

freek schreef:
Bert Mulder schreef:

Nee, pertinent onjuist. De kerk is niet in de eerste plaats het juridische verband, maar de organische eenheid. Idealiter zou het samen moeten vallen, maar aangezien dit niet aan de orde is zou ik niet weten waarom jouw stelling opgaat.
Precies, de ORGANISCHE eenheid. En Christus heeft de ambten IN de organische eenheid gesteld. Om over onze zielen te wachten, als wachters op Sions muren. Dus daarvanuit MOET hij werken. Niet met vreemd vuur langs de organische eenheid (de kerk als instituut) op werken
Democritus

Bericht door Democritus »

Heartcry gaat mij zeer aan hart. Ik heb enkele van hun avonden bezocht en je komt daar weer wakker geschud vandaan. Daarom denk ik dat HC zeker een lancune vervuld binnen de reformatorische kerken.

Maar toch ben ik het met Bert eens dat er een gevaar zit in het feit dat ze als aparte stichting opereren,conferenties beleggen in de weekenden. Hierdoor vervreemden mensen van hun gemeente. HC staat niet onder direct ambtelijk toezicht (ja ik hecht daar ook aan).

Maar aan de andere kant kan je ook terecht de vraag stellen of dat HC binnen een kerk in Nederland voet aan de grond kan krijgen. Zoals bijv. de HC Amerika onderdeel uitmaakt vd gemeente van Muscle Shoals. Ik denk toch dat Nederlandse kerken hier krampachtiger in zijn en daarom een dergelijk initiatief bij voorbaat is gedoemd te mislukken. Zeker binnen de rechtse kerken in Nederland waar HC veel weerklank vindt.

Twee weken terug ben ik naar een avond van HC geweest en heb mijn vader meegenomen om zijn mening als onafhankelijke kritische geest eens te horen. Ik weet dat mijn vader hervormd in hart en nieren is maar niet kerkistisch. Dit waren zijn opmerkingen:
- Al hetgeen gezegd is is voluit Bijbels;
- Ze duiden de leemte in onze gezindte;
- Ze geven een radicaliteit waar veel van onze jongeren naar zoeken;

maar
- Dit vervreemd (op termijn) van de eigen gemeente ook al wil HC dit niet;
- Er zitten elementen in die op termijn net zo kunnen uitwerken als het gezelschapsleven van vroeger (hij heeft dit nog gekend). Alles wordt overgeestelijk gemaakt. Daardoor komt alles op een gevoelen aan. Maar dan is de maatstaf (ware christen of niet) niet de kenmerken en beleving van de bekering maar van de heiligmaking.

Oftewel een dubbel gevoelen bij alles. Daarom bid ik voor onze kerken dat het vuur van HC een plaats mag krijgen. Daarnaast bid ik voor HC dat zij blijven balanceren op het slappe koord waarop zij lopen en zich door haar optreden niet buiten spel zet en zich irrelevant maakt en dat zij op termijn als stichting niet meer nodig is.
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Democritus schreef:- Ze duiden de leemte in onze gezindte;
Sekten zijn vaak de onbetaalde rekeningen van de kerk, wordt wel eens gezegd.
Nu zeg ik niet dat HCr een sekte is, maar over die onbetaalde rekening zouden we nog wel eens na kunnen denken...
Gian

Bericht door Gian »

Democritus schreef:Heartcry gaat mij zeer aan hart. Ik heb enkele van hun avonden bezocht en je komt daar weer wakker geschud vandaan. Daarom denk ik dat HC zeker een lancune vervuld binnen de reformatorische kerken.

Maar toch ben ik het met Bert eens dat er een gevaar zit in het feit dat ze als aparte stichting opereren,conferenties beleggen in de weekenden. Hierdoor vervreemden mensen van hun gemeente. HC staat niet onder direct ambtelijk toezicht (ja ik hecht daar ook aan).

Maar aan de andere kant kan je ook terecht de vraag stellen of dat HC binnen een kerk in Nederland voet aan de grond kan krijgen. Zoals bijv. de HC Amerika onderdeel uitmaakt vd gemeente van Muscle Shoals. Ik denk toch dat Nederlandse kerken hier krampachtiger in zijn en daarom een dergelijk initiatief bij voorbaat is gedoemd te mislukken. Zeker binnen de rechtse kerken in Nederland waar HC veel weerklank vindt.

Twee weken terug ben ik naar een avond van HC geweest en heb mijn vader meegenomen om zijn mening als onafhankelijke kritische geest eens te horen. Ik weet dat mijn vader hervormd in hart en nieren is maar niet kerkistisch. Dit waren zijn opmerkingen:

maar
- Er zitten elementen in die op termijn net zo kunnen uitwerken als het gezelschapsleven van vroeger (hij heeft dit nog gekend). Alles wordt overgeestelijk gemaakt. Daardoor komt alles op een gevoelen aan. Maar dan is de maatstaf (ware christen of niet) niet de kenmerken en beleving van de bekering maar van de heiligmaking.

Oftewel een dubbel gevoelen bij alles. Daarom bid ik voor onze kerken dat het vuur van HC een plaats mag krijgen. Daarnaast bid ik voor HC dat zij blijven balanceren op het slappe koord waarop zij lopen en zich door haar optreden niet buiten spel zet en zich irrelevant maakt en dat zij op termijn als stichting niet meer nodig is.
Mooie analyse.
Met dit verschil dat ik geen hoop heb voor de organisatie van kerkverbanden, en daarmee de verdeeldheid.
Hoe kan herleving, en een daaruit voortvloeiende opwekking ontstaan in een verscheurd Lichaam?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
freek

Bericht door freek »

Gian schreef:
Democritus schreef:Heartcry gaat mij zeer aan hart. Ik heb enkele van hun avonden bezocht en je komt daar weer wakker geschud vandaan. Daarom denk ik dat HC zeker een lancune vervuld binnen de reformatorische kerken.

maar

Mooie analyse.
Met dit verschil dat ik geen hoop heb voor de organisatie van kerkverbanden, en daarmee de verdeeldheid.
Hoe kan herleving, en een daaruit voortvloeiende opwekking ontstaan in een verscheurd Lichaam?
Dit ben ik met je eens. Kerkverbanden bestaan bij gratie van de verdeeldheid, en echte herleving kan dus nooit te danken zijn aan een kerkverband an sich. Wel aan de gelovigen die gevangen genomen zitten in een kerkverband.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Afgewezen schreef:
Nu zeg ik niet dat HCr een sekte is, maar over die onbetaalde rekening zouden we nog wel eens na kunnen denken...
Laten we het maar rustig afwachten.
Kennelijk is daar bij HCr een bepaalde pendel-beweging aan de gang: ze geven nu weer aan terug keren te willen keren naar de Bijbel. Waarschijnlijk lopen ze dan tegen dezelfde weerbarstige praktijk als wij dat doen binnen de gevestigde kerken.
MarthaMartha

Tiberius schreef:
Afgewezen schreef:
Laten we het maar rustig afwachten.
Kennelijk is daar bij HCr een bepaalde pendel-beweging aan de gang: ze geven nu weer aan terug keren te willen keren naar de Bijbel. Waarschijnlijk lopen ze dan tegen dezelfde weerbarstige praktijk als wij dat doen binnen de gevestigde kerken.
Tiberius, jij zegt: "ze geven nu aan terug te willen keren naar de Bijbel", je insinueert met die uitspraak dat ze nu niet volgens de bijbel hun weg gaan en dat toegeven ook. Als deze zin boven het artikel staat dan weet jij net zo goed als ik dat dit het verlangen van HCr al is zolang ze bestaan, om met ons allen dicht bij het Woord te gaan leven.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Hoezo niet?
Neem alleen maar het velen hier tot ergernis zijnde stokpaardje van Bert: buiten de kerk en de ambten om kerkje spelen, om een soort complementaire beweging te vormen, gepaard met allerlei kritiek op de kerken en een zaaien van verwarring.
Men kan dan hier Bert wel een beetje als risee afschilderen, maar hij slaat de spijker toch bovenop de kop.

Dan ben ik blij, dat ze aangeven terug te willen keren naar de Bijbel, waarin zulke praktijken veroordeeld worden.
Maar nogmaals: eerst maar eens even afwachten.
MarthaMartha

Tiberius schreef:Hoezo niet?
Neem alleen maar het velen hier tot ergernis zijnde stokpaardje van Bert: buiten de kerk en de ambten om kerkje spelen, om een soort complementaire beweging te vormen, gepaard met allerlei kritiek op de kerken en een zaaien van verwarring.
Men kan dan hier Bert wel een beetje als risee afschilderen, maar hij slaat de spijker toch bovenop de kop.

Dan ben ik blij, dat ze aangeven terug te willen keren naar de Bijbel, waarin zulke praktijken veroordeeld worden.
Maar nogmaals: eerst maar eens even afwachten.
wat je hier afschildert is vol veroordeling, en dat vind ik jammer. "kerkje spelen, kritiek op kerken, verwarring zaaien", klinkt niet als afwachten, meer als olie op het vuur......

(waarom gaan alle tegenstanders niet eens tekeer tegen andere organisaties die conferenties beleggen in weekenden, want daar gaat het dan om...... IRS bijvoorbeeld, ga daar ook eens tegen katten. Maar dat gebeurt niet. Jarenlang kon je daar met massa's mensen op een conferentie komen zonder ooit van wie ook maar commentaar te krijgen).

Het komt blijkbaar te dichtbij met HCr. En omdat ze hier en daar de vinger bij onze zere plekken leggen, en we daar helemaal niet van houden, willen we eronderuit. Kritiek leveren, dat is eigenlijk de beste manier. We zoeken vooral in de verschijningsvorm en de gevolgen onder de loep nemen. Niet de goede natuurlijk, dat zou niet werken. We nemen alleen degene die we van die leuke woorden kunnen geven: spelen enzo....

Als het gaat om de vuile was in de kerk dan bedekken we die in liefde. Maar o wee als we vuile was daarbuiten ontdekken, dan hangen we ze ten toon in de wind....... als iedereen nu dáárnaar kijkt, dan kijken ze niet naar wat wij verdoezeld hebben.

Ik heb zorgen om HCr. Er zijn dingen waar ik moeite mee heb. Er zijn dingen die ik anders zou doen. Ik ben er ook wakker geschud. Ik heb er ook zegen ontvangen. Ik heb mijn bijbel leren onderzoeken. Ik heb juist daar zoveel geleerd van Gods Heiligheid en Rechtvaardigheid. Ik heb juist daar de ernst van de zonden gezien. En de gevaren van een vasthouden aan de zonden. Ik ben blij met de zegeningen van HCr. en bid dat ze bewaard blijven bij Gods Woord.
Gesloten