refo schreef:Worden er nou zondaren zalig of rechtvaardigen? De gemiddelde kerkmens (Gods volk dus) zit af te wachten tot ze in zich iets gevoelen. En dat gebeurt over het algemeen niet. Domweg omdat dat ook de weg niet is. Inplaats van de zaligheid buiten zichzelf te zoeken (Doopsformulier) zoeken ze die van binnen. Iets degelijks komt zelden voor en ook niet van onecht de onderscheiden (zie de bekende engel des lichts, die ook een ander kan zijn). In plaats van op Gods Woord en belofte te vertrouwen wijst men op een noodzakelijk geacht gevoel. Ja, dan moet je op rekenen dat er veel duisternis is.
Ik wil hier nog graag even op inhaken, juist omdat de DL hier zo duidelijk over spreekt.
Wij kunnen zekerheid van het geloof ontvangen, te denken dat het niet zo is, is remonstrants!
(Dan zijn er toch ook heel wat remonstrantsen aan de rechterkant van de GGez.)
En inderdaad niet zo als refo schrijft door te wachten op iets groots wat je voelt of gebeurt, maar door het Woord, uit het geloof!
En dienvolgens spruit deze verzekerdheid niet uit enige bijzondere openbaring, zonder of buiten het Woord geschied, maar uit het geloof aan de beloften Gods, die Hij in Zijn Woord zeer overvloedig tot onzen troost geopenbaard heeft; uit het getuigenis des Heiligen Geestes, Die met onzen geest getuigt dat wij kinderen en erfgenamen Gods zijn , Rom. 8:16, 17,; eindelijk, uit de ernstige en heilige oefening van een goede consciëntie en van goede werken. En zo de uitverkorenen Gods dezen vasten troost in deze wereld niet hadden, dat zij de overwinning behouden zullen, mitsgaders dit onbedrieglijk pand der eeuwige heerlijkheid, zo zouden zij de ellendigste van alle mensen zijn.
Verder vind ik het heel jammer dat mensen elkaar hier geestelijk beoordelen op postings.
Dit kan heel veel pijn, maar ook onzekerheid meebrengen.
We mogen wel letten op de vruchten en levenswandel, maar dat is op een forum wat lastig, dus laten we waken om elkaar te bekritiseren op één enkele zin.
Het verlossingswerk van Christus is in woorden niet uit te drukken, dus op dat gebied zullen we altijd te kort schieten.
Er wordt dan ook weleens gereageerd dat we dan maar niet persoonlijk moeten worden.
Daar heb ik persoonlijk moeite mee. Laten we God de eer blijven geven, ook door de werking in ons eigen leven en ook op dit forum.