Antinomianisme

Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Antinomianisme

Bericht door Afgewezen »

refo schreef:Nou, dat klinkt wel aardig, maar dat klopt niet. Comrie heeft op filosofische wijze geloof en geloven onderscheiden. Zoals het kunnen lopen nog niet hetzelfde is als lopen. Waarheid als een koe, maar van weinig nut. Door vervolgens net zo lang met deze wijsheid te rammelen tot er licht kwam te zitten tussen het hebben van geloof en het geloven was de ketterij volkomen. Het eenzijdige Godswerk van het ingestorte geloof was dan wel gewaarborgd (Comrie was wat dat betreft een hyper-contra-remonstrant), geloven werd er min of meer overbodig door: de gene die ging geloven wás tenslotte al een gelovige.

In later eeuwen is dit al verder uitgebeend tot zelfs het aanbod van genade gereserveerd ging worden aan de mensen met een verondersteld ingestort geloof. Dus als je wilt horen: maar de bedoeling van Comrie was goed, akkoord. Maar de uitwerking bij hem heeft veel drama opgeleverd.
Ik vrees dat deze analyse juist is. Voor het woord 'licht' lees ik overigens 'lucht' (zal wel slip of the pen geweest zijn van refo).
Ik heb het boekje van Comrie over Zondag 7 en ik heb het gelezen ook. Ik kreeg er enigszins moede hersenen van. Ik probeerde Comrie te begrijpen, soms lukte het even (dacht ik), maar nee, ik geloof niet dat er zo ingewikkeld over het geloof geschreven moet worden.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Antinomianisme

Bericht door Afgewezen »

Tiberius schreef:
gravo schreef:
Afgewezen schreef:Wat is er mis met Van der Groe?
Dag Afgewezen,

Een slip of the tongue mijnerzijds: van der Groe verdedigt inderdaad nog voluit de reformatorische plaats van het geloof. De uitdrukking is dan ook: " Na van der Groe gaat het deurtje toe".
Wat mij betreft kan van der Groe er dus nog mee door, maar Comrie nie.

gravo
Van der Groe en Comrie waren tijdgenoten. Van der Groe is zelfs enkele jaren later overleden.
Kan zijn, maar ik ben het in dezen wel met gravo eens.
pietjebel
Berichten: 104
Lid geworden op: 10 aug 2007, 08:54

Re: Antinomianisme

Bericht door pietjebel »

-------------------------------
Laatst gewijzigd door pietjebel op 22 dec 2008, 11:24, 1 keer totaal gewijzigd.
pietjebel
Berichten: 104
Lid geworden op: 10 aug 2007, 08:54

Re: Antinomianisme

Bericht door pietjebel »

-------------------------------
Laatst gewijzigd door pietjebel op 22 dec 2008, 11:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Antinomianisme

Bericht door Afgewezen »

Ach, als het maar een goede discussie is.
Ik denk toch dat de gevaren die refo heeft genoemd met betrekking tot de leer van Comrie, realiteit geworden zijn in bepaalde kerkgemeenschappen.
hervormde
Berichten: 522
Lid geworden op: 25 jan 2008, 21:49

Re: Antinomianisme

Bericht door hervormde »

Als ik deze discussie lees en de kramp van sommigen vermoed ik dat Paulus vandaag de dag zijn brief aan de Galaten maar niet had moeten schrijven.

Pas op Paulus. Niet te scherp. We zijn toch één in bevinding? Dat kan zijn, maar het Evangelie was voor hem een te grote schat om die prijs te geven aan een ander Evangelie. Vervloekt. Dat was zijn oordeel. En daarbij wederstond hij zijn broeder Petrus in het aangezicht.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23901
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Antinomianisme

Bericht door refo »

Afgewezen schreef: Voor het woord 'licht' lees ik overigens 'lucht' (zal wel slip of the pen geweest zijn van refo).
Neen. Zomaar ergens van internet: "Er kan licht zitten tussen wat de onderzoeker met zijn vragen bedoelde en wat de respondent dienaangaande interpreteerde."
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Antinomianisme

Bericht door Afgewezen »

refo schreef:
Afgewezen schreef: Voor het woord 'licht' lees ik overigens 'lucht' (zal wel slip of the pen geweest zijn van refo).
Neen. Zomaar ergens van internet: "Er kan licht zitten tussen wat de onderzoeker met zijn vragen bedoelde en wat de respondent dienaangaande interpreteerde."
Dan snap ik 'm niet. :huh:
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Antinomianisme

Bericht door jvdg »

Afgewezen schreef:
refo schreef:
Afgewezen schreef: Voor het woord 'licht' lees ik overigens 'lucht' (zal wel slip of the pen geweest zijn van refo).
Neen. Zomaar ergens van internet: "Er kan licht zitten tussen wat de onderzoeker met zijn vragen bedoelde en wat de respondent dienaangaande interpreteerde."
Dan snap ik 'm niet. :huh:
Ik ook niet, maar refo zal dit ongetwijfeld nader toelichten.
pietjebel
Berichten: 104
Lid geworden op: 10 aug 2007, 08:54

Re: Antinomianisme

Bericht door pietjebel »

-------------------------------
Laatst gewijzigd door pietjebel op 22 dec 2008, 11:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Rochus
Berichten: 451
Lid geworden op: 26 jun 2007, 21:38

Re: Antinomianisme

Bericht door Rochus »

ivm citatenquotum:

Afgewezen:
Voor het woord 'licht' lees ik overigens 'lucht' (zal wel slip of the pen geweest zijn van refo).

Refo:
Neen. Zomaar ergens van internet: "Er kan licht zitten tussen wat de onderzoeker met zijn vragen bedoelde en wat de respondent dienaangaande interpreteerde."

Afgewezen:
Dan snap ik 'm niet. :huh:

JvdG:
Ik ook niet, maar refo zal dit ongetwijfeld nader toelichten.
Het is toch vrij eenvoudig?
Wanneer je ergens licht tussendoor kan zien wil dat zeggen dat er ruimte tussen zit (een vrij nauwkeurige controlemethode)
Refo onderbouwt dat zijn licht ipv lucht geen slip of the pen is door een willekeurig citaat van Internet.
M.i. is dat alles
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Antinomianisme

Bericht door jvdg »

Rochus schreef:ivm citatenquotum:

Afgewezen:
Voor het woord 'licht' lees ik overigens 'lucht' (zal wel slip of the pen geweest zijn van refo).

Refo:
Neen. Zomaar ergens van internet: "Er kan licht zitten tussen wat de onderzoeker met zijn vragen bedoelde en wat de respondent dienaangaande interpreteerde."

Afgewezen:
Dan snap ik 'm niet. :huh:

JvdG:
Ik ook niet, maar refo zal dit ongetwijfeld nader toelichten.
Het is toch vrij eenvoudig?
Wanneer je ergens licht tussendoor kan zien wil dat zeggen dat er ruimte tussen zit (een vrij nauwkeurige controlemethode)
Refo onderbouwt dat zijn licht ipv lucht geen slip of the pen is door een willekeurig citaat van Internet.
M.i. is dat alles
Sorry, maar ik snap het nog steeds niet........
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Antinomianisme

Bericht door Marnix »

pietjebel schreef:
hervormde schreef:Als ik deze discussie lees en de kramp van sommigen vermoed ik dat Paulus vandaag de dag zijn brief aan de Galaten maar niet had moeten schrijven.

Pas op Paulus. Niet te scherp. We zijn toch één in bevinding? Dat kan zijn, maar het Evangelie was voor hem een te grote schat om die prijs te geven aan een ander Evangelie. Vervloekt. Dat was zijn oordeel. En daarbij wederstond hij zijn broeder Petrus in het aangezicht.
En desondanks scheuren we de brieven van Petrus niet uit de Bijbel. We noemen hem ook geen dwaalleraar, laat staan ketter. En Paulus deed dat ook niet.

Het wederstaan van Petrus ging overigens niet over een ander evangelie. Paulus bestrafte Petrus om diens gedrag. Hij heeft de leer van Petrus niet vervloekt. En of het verschil tussen Witsius en Comrie (daar ging het tenslotte oorspronkelijk om in deze discussie) een ander evangelie betreft, mag je zelf onderzoeken.
Paulus zou zich vast ook niet zonder enig kritisch geluid bij welk gereformeerd kerkverband dan ook voegen :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
pietjebel
Berichten: 104
Lid geworden op: 10 aug 2007, 08:54

Re: Antinomianisme

Bericht door pietjebel »

-------------------------------
Laatst gewijzigd door pietjebel op 22 dec 2008, 11:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23901
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Antinomianisme

Bericht door refo »

pietjebel schreef:
Marnix schreef:Paulus zou zich vast ook niet zonder enig kritisch geluid bij welk gereformeerd kerkverband dan ook voegen :)
Dan is er in ieder geval één overeenkomst tussen Paulus en een heleboel forumleden (me including). :)

Maar als ik nog ff door mag drammen: kritiek hebben en bestraffen (zoals Paulus bij Petrus deed en wat soms hard nodig is) is wat anders dan genadeloos afschrijven (zoals hier soms gebeurt).
Lees Paulus nog eens, zou ik zeggen.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Plaats reactie