Het doet me, ondanks de kritische vragen die ik zelf soms ook wel heb , altijd zeer als er zo over je “moeder” gesproken wordt.
Daarom wil ik toch reageren op je opmerkingen en enkele zaken nuanceren, maar sommige ook onderstrepen.
Afgewezen schreef:Verder is het héél moeilijk om concreet te maken wat er nu precies mis is in de GG, globaal gezien. Een paar zaken dan:
1. het totaal ontbreken van een vermogen tot zelfreflectie (wij doen het goed, wat zeuren ze nu);
Hier ben ik het niet mee eens, er bestaat wel degelijk een vleugel binnen de GG die met een kritische blik naar zichzelf kijkt, en die ook breder wil zien als de eigen kring.
Als voorbeeld wil ik bv noemen de twee sprekers op de Haamstede conferentie en ook bv Drs. T vd Schans die altijd met een openblik naar buiten treed. Ook zijn er echt wel predikanten te noemen die heel eerlijk met een stukje zelfreflectie omgaan.
Wel is het zo dat diverse artikelen in verschillende kerkbladen erg verdedigend geschreven worden , maar je kunt dat niet de gehele GG verwijten.
Afgewezen schreef:
2. oppervlakkigheid (voorspelbare Schriftuitleg, zonder écht uit te diepen wat er nu staat);
Hoewel de een meer gaven heeft dan een ander , is er hier ook wel degelijk verschil in op te merken. Een grote bedreiging is wel dat de predikanten hun handen vol hebben met allerlei taken als deputaatschappen, commissies e.d., waar ze m.i. hun tijd beter aan studie kunnen besteden, het is al meer gezegd , er zij capabele mensen in overvloed die dit werk heel goed van predikers over kunnen nemen. Ook is het een gegeven , hoe meer men het “eigene” van de GG wil vasthouden hoe beperkter men vaak is in de Schriftuitleg.
Maar als reactie op dit tweede punt : ik ken wel degelijk predikers en preken waar wel een verassende en uitgediepte Schriftuitleg gepredikt wordt.
Afgewezen schreef:
3. de bevinding staat vaak meer in het middelpunt dan de Schrift (bijna een cliché, maar helaas erg waar);
Hier heb je denk ik een groot punt. En dan niet alleen als middelpunt , maar ook een schematische weergave waar weinig ruimte blijft voor accenten en andere toeleidende wegen die we wel zo duidelijk bij onze vaderen beschreven zien.
En het grootste punt is nog wel dat bij het merendeel van de predikers, hoewel ik er van overtuigd ben dat men het uit liefde doet, de wedergeboorte en de rechtvaardigmaking dogmatisch zover uit elkaar getrokken wordt dat men ook meent dat heilsordelijk deze zaken zo beleeft zullen moeten worden wil het wel zijn. En menselijk gezien staat deze theologische visie de zo noodzakelijke en vaak gemiste geestelijke doorbraak binnen de gemeenten in de weg.
Helaas heb ik ook in de laatste Saambinder van vandaag weer moeten constateren , dat men het proefschrift over Arminius wat nog maar heel recent is , al meent te moeten behandelen terwijl het heldere boekje van Ds C Harinck over de Rechtvaardigmaking, die ook op deze wezelijke vragen als in punt 3 genoemt ingaat, nog steeds niet is gerecenseerd.
Afgewezen schreef:
4. de bevinding díe gepromoot wordt, is vaak nog halfslachtig ook (wat moet ik met een uitdrukking als "iets smaken van Zijn vergevende liefde"?);
Hier heb ik bij het vorige punt al op gereageerd. Wedergeboorte en rechtvaardigmaking als zulke van elkaar losstaande weldaden te zien, ja zelfs spreken over leven zonder persoonlijk geloofskennis aan Christus, is niet in de lijn van Schrift en Belijdenis.
Afgewezen schreef:
5. de heilsgeschiedenis, de komst van Christus, het doel van Zijn komst, wordt min of meer als bekend verondersteld en speelt nauwelijks een rol meer in de preken;
Hier kan ik het niet mee eens zijn , want dit komt zeer regelmatig in de preken terug die ik beluister.
Afgewezen schreef:
6. als er over Christus gesproken wordt, is dat altijd met betrekking tot mensen die geschikt zijn gemaakt voor Hem, Hij wordt nooit aan de gehele gemeente gepredikt.
Ook hier is er een grootverschil , er is ter rechterzijde een ligging die deze kant opgaat, maar om dit zo te generaliseren alsof dit voor de gehele GG geldt , dat gaat mij een stap te ver. Gelukkig heb je nog veel predikers , (en dat stemt me tot grote blijdschap ; ook onder de nieuwe studenten,) die Christus in het middelpunt stellen van hun prediking, zonder ook maar enige voorwaarde of geschiktheden in de mens. Helaas moet ik wel met je constateren dat deze predikers helaas niet in de gehele breedte van de GG gewaardeerd en geacht worden.
Afgewezen schreef:
Nou, dit was het wel even.
Ik laat me graag aanvullen of corrigeren.
Bij deze