De duivel naar de kerk!!

Rochus

Re: De duivel naar de kerk!!

Bericht door Rochus »

Gian schreef:Ik geloof wel dat de duivel je gedachten kan beinvloeden.

Ik denk dat dat veel mensen denken dat de duivel gedachten kan lezen. Dat kan een bepaalde gebondenheid in het gedachtenleven opleveren terwijl dit niet nodig is.
Zijn invloeden moeten we weerstaan, dan zal hij van ons wijken.
Als het eventueel kunnen gedachtenlezen van de duivel zo'n gebondenheid met zich meebrengt (bedoel je overigens psychisch door de mens of gebondenheid door duivelse invloed) is het antwoord op de vraag niet zo van belang maar zit er ergens anders iets grondig mis.

Focus niet op de macht van de duivel en zonden maar houd het oog gericht op Jezus Christus de overste Leidsman en Voleinder van het geloof. (Hebr 12)
helma

Bericht door helma »

als ik de posting van Refo lees en ik denk aan de preek die ik zondag hoorde over Lukas 11 dan vraag ik me toch in alle ernst af hoe het komt dat wij menen dat zulke dingen niet/nauwelijks meer voorkomen.

denken wij niet teveel in medische termen en hebben we te weinig oog voor de macht die satan heeft over de gezondheid/gesteldheid van mensen
Zijn we daar 'te nuchter' voor egworden?

Ik weet het niet...

de dominee waarschuwde zondag nog tegen mensen die menen zomaar duivelen uit te kunnen drijven. maar ik denk dan: maar wat dan?? hoe dan? Hoe moet onze houding nú zijn t.o. demonische invloeden?

wie weet daar een betrouwbare boek(en) over?
jvdg

Bericht door jvdg »

..........
Al is het maar door het zingen van psalmen.......
Of lezen in de Bijbel.......
Of mediteren.......

En vooral: Bidden
freek

Bericht door freek »

helma schreef: wie weet daar een betrouwbare boek(en) over?
Dr. Paul heeft daar volgens mij iets over geschreven.
Jo-Ann

Bericht door Jo-Ann »

Dhr. Post heeft ook een boekje over de duivel geschreven, maar ik weet niet in hoeverre hij daarin ingaat op psychische aspecten.
Reformatorisch Dagblad schreef: „De duivel is een realiteit in je leven”
21-07-2008 08:24 | Van een medewerker
HOEVELAKEN - „Heeft Christus of de duivel de teugels van je leven in handen? De duivel is de macht van de duisternis. Als je de Heere Jezus volgt in je leven, weet je dat dit zo is.” Dr. S. D. Post sprak zaterdagavond voor de Kom Ook-groep in Hoevelaken over de vraag ”Geloof je in de duivel?”

Post schreef in 2006 het boek ”Duivels dichtbij”. Met dit boek wil hij jongeren wijzen op de permanente aanwezigheid van de duivel. „De duivel is er iedere dag en heeft maar één doel: jou meeslepen naar de afgrond, waartoe hij zelf veroordeeld is.”

Dr. Post, van oorsprong leerkracht en thans werkzaam als manager bij Eleos: „Vinden jullie het overdreven als ik zeg dat de duivel bestaat en elke dag realiteit is in je leven? Hij is er, ook al voel je het niet. Openbaring 12 zegt dat de duivel tot ons afgekomen is.”

De duivel is volgens dr. Post sinds de verlichting uit beeld geraakt. Ten onrechte. „Naarmate de wederkomst van Christus dichterbij komt, gaat hij heviger tekeer. Niet alleen in occultisme, gothic of wicca, maar ook door je listig en onopgemerkt bij de Heere Jezus vandaan te houden.”

Hij noemde daarvan tal van voorbeelden. „De duivel gaat rond als een briesende leeuw, zoekende wie hij zou kunnen verslinden. Het is van de duivel hoe mensen hun homohuwelijk opzichtig demonstreren. De duivel is altijd bezig om relaties te verstoren. Alle aandacht richt de duivel op Israël. Het is van de duivel dat in moslimlanden christenen worden onderdrukt.”

Dr. Post stelde Genesis 3 tegenover Mattheüs 4. De val van Adam en de overwinning van Jezus Christus. „Opdat Hij de werken des duivels verbreken zou.” Het scharnierpunt in de geschiedenis is volgens Post Mattheüs 12. Daar vindt de definitieve breuk plaats tussen het rijk van de duivel en dat van Jezus Christus. Door de Geest van God wordt de duivel uitgeworpen. Hij wordt gebonden. Het is het einde van de carrière van de duivel. „In Openbaring 12 wordt de grote draak, dat is de duivel, op de aarde geworpen.”

„Toch doet de duivel er alles aan om jullie bij Christus vandaan te houden”, aldus Post. „Hij gebruikt daarvoor de tijd. Je hebt nog tijd genoeg om je te bekeren. Hij wil dat je je hele leven met van alles en nog wat bezig bent, behalve met het bedoelen van Gods eer. De duivel is uit op je dood. Je mag alles van hem, behalve je aan God toewijden. De duivel is wreed. Hij kan je in anorexia storten, in comazuipen of het eten van paddo’s.”

In de gelijkenis van de zaaier is het de boze die het zaad wegrukt. „De duivel regisseert je omgeving. Je kunt dat niet begrijpen. Toch gebeurt het. Waarom heeft de satan uw hart vervuld, zei Petrus tegen Ananias en Saffira. De duivel kan je denken beïnvloeden. Je denken over de zonde, over God, over bekering en geloof en over ons leven in de wereld.”

Post noemde de duivel ook als onkruidzaaier. „Zijn werkterrein is de kerk. Hij probeert in de kerken de boodschap van het Evangelie te verschuiven van God naar de mens. De preek is naastenliefde geworden.”

Post riep de jongeren op de duivel te weerstaan. „Stop met de zonde. Stop met alles wat je buiten God in beslag neemt. Je moet deel uitmaken van de Heere Jezus Christus. Je moet een nieuwe schepping worden. Het is de enige manier om uit de klauwen van de duivel verlost te worden. Val de duivel aan door te vluchten tot Jezus.”
Laatst gewijzigd door Jo-Ann op 26 aug 2008, 23:47, 1 keer totaal gewijzigd.
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Jo-Ann schreef:Post toch ook?

(S.D. Post uit Gorinchem)
ja voor jongeren "duivels dichtbij"
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Marnix

Bericht door Marnix »

jvdg schreef:
..........
Al is het maar door het zingen van psalmen.......
Of lezen in de Bijbel.......
Of mediteren.......

En vooral: Bidden
Klopt, maar bidden is geen vechten tegen de duivel. Je moet vechten tegen de duivel en bidden. En je tegen zijn aanvallen verdedigen met de aangezegde verlossing, met het geloof dat je hebt gekregen en met gerechtigheid, dat alles ondersteund door de waarheid.... verkondig het evangelie en hou de duivel op afstand en sla hem met de Bijbel. En bidt bij dat alles voortdurend.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Jo-Ann

Bericht door Jo-Ann »

Was het niet Luther die de duivel verdreef door psalmen te gaan zingen?
jvdg

Bericht door jvdg »

Jo-Ann schreef:Was het niet Luther die de duivel verdreef door psalmen te gaan zingen?
Ik herinner me een verhaal dat Luther een inktpot naar de duivel smeet, die hij op de muur zag.....
Maar of dat op waarheid berust?
Lassie

Bericht door Lassie »

over dat gedachten lezen van mensen. (sommige) satanisten kunnen gedachten lezen van mensen. Maar het schijnt dat de satanisten de gedachten van Christenen niet kunnen lezen. Zo waren er twee vrienden (satanisten) die veel met elkaar optrokken en zich bevonden in dat wereldje. De een vertrok naar het buitenland en de ander bleeef in Nederland en werd Christen. Die vriend uit het Buitenland wilde contact zoeken met die vriend in Nederland, maar doordat hij Christen was geworden kon hij hem niet vinden. (en dan bedoel ik hij kon geen contact zoeken via een bepaalde manier)
albion

Bericht door albion »

Lassie schreef:over dat gedachten lezen van mensen. (sommige) satanisten kunnen gedachten lezen van mensen. Maar het schijnt dat de satanisten de gedachten van Christenen niet kunnen lezen. Zo waren er twee vrienden (satanisten) die veel met elkaar optrokken en zich bevonden in dat wereldje. De een vertrok naar het buitenland en de ander bleeef in Nederland en werd Christen. Die vriend uit het Buitenland wilde contact zoeken met die vriend in Nederland, maar doordat hij Christen was geworden kon hij hem niet vinden. (en dan bedoel ik hij kon geen contact zoeken via een bepaalde manier)
Ik geloof daar helemaal niets van. Volgens mij kan niemand iemands gedachten lezen. Er zijn mensen die een groot opmerkingsgave hebben en veel mensenkennis hebben. Het lijkt dan of ze gedachten kunnen lezen.
Ik heb boeken gelezen van Antony van Kampen, b.v. De Jungle. En daarin beschrijft hij natuurvolken die met elkaar communiceerden via telepathie (dat zou mogelijk kunnen zijn)

Bij jouw verhaal zaten die vrienden niet meer op dezelfde golfslengte dus. Ze voelden elkaar niet meer aan.

Mijn vader vertelde dat hij en twee vrienden eens langs een tentje kwamen waar ook zo'n spreker was die mensen alles kon laten doen wat hij wilde. Kom, zei een van die vrienden, ga mee ik weet zeker dat hij niets kan doen. En die man kon ook niets doen. Hij stopte, keek langs de rijen, zag mijn vaders vriend en vroeg hem dringend de zaal te verlaten want hij kon zijn werk niet doen. Die vriend had, volgens mijn vader, een sterkere geest. Hoe dat zit weet ik niet, maar ik zou me er maar niet teveel in verdiepen (op dit dorp zijn er heel veel in omloop, en misschien is het ook wel waar, want toen woonden er velen die zich aan Gods geboden hielden (mag ik waarschijnlijk niet zeggen), en waar Gods Geest werkt, daar werkt de duivel ook (is een gezegde),)

Efeze 6 waarschuwt ons hiervoor: Want wij hebben de strijd niet tegen vlees en bloed, maar tegen de overheden, tegen de machten, tegen de geweldhebbers der wereld der duisternis dezer eeuw, tegen de geestelijke boosheden in de lucht.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Lassie

Bericht door Lassie »

ik vertel het zelfde als wat jij zegt.

Misschien zou je eens naar een lezing moeten gaan van Dr.Paul over occultisme. Echt een aanrader.
refo

Bericht door refo »

Je gelooft er niets van en je geeft een prachtig voorbeeld.
:haha
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
helma

Bericht door helma »

jvdg schreef:
Jo-Ann schreef:Was het niet Luther die de duivel verdreef door psalmen te gaan zingen?
Ik herinner me een verhaal dat Luther een inktpot naar de duivel smeet, die hij op de muur zag.....
Maar of dat op waarheid berust?
er wordt gezegd dat Luther de duivel verdreef met zijn inktpot
ik heb weleens gedacht: bedoelde hij niet gewoon zijn geschriften (waar hij dus zijn inkt voor gebruikte..)
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

helma schreef:er wordt gezegd dat Luther de duivel verdreef met zijn inktpot
ik heb weleens gedacht: bedoelde hij niet gewoon zijn geschriften (waar hij dus zijn inkt voor gebruikte..)
http://www.luther.de/nl/tintenfass.html

Sedert zijn jeugd werd Luther door duivels, boze geesten en demonen geplaagd...
Hij maakt ook later dikwijls van zulke gebeurtenissen melding, vooral in de eenzaamheid van de Wartburg namen de angsten voor dergelijke aanvallen sterk toe. Luther schreef hen toe aan zijn depressies en wisselende stemmingen.
De grond voor de voortdurende angst voor de satan kan in de laatmiddeleeuwse religieusiteit in het ouderlijk huis en tijdens zijn opleiding gezocht worden
Luther verdedigde zich tegen de voortdurende aanvechtingen door gebed, "vrolijk zingen" of ook rigoreuzer: door het gooien met de inktpot: Luther moet zich, `s nachts door de duivel wakker gemaakt, met een uitgekiende worp met het inktpotje tegen de satan verdedigd hebben.
Luther zelf deelt ons mee, dat hij ook op de Wartburg door de duivel lastig gevallen is. Zijn uitspraak echter, dat hij "de duivel met inkt verjaagd heeft", wordt tegenwoordig eerder op Luthers Bijbelvertaling betrokken, als op de nachtelijke gevechten op de Wartburg.
De inktvlek, die in de laatste eeuw nog in de Lutherkamer op de Wartburg te zien was, kan als bewijsmateriaal niet meer gelden - er zijn niet weinig berichten, volgens welke de vlek in de laatste eeuwen vaak opgeknapt, nieuw aangebracht en bijgekleurd zou zijn...

Afbeelding
~~Soli Deo Gloria~~
Plaats reactie