Bart Jan Spruyt politiek columnist Elsevier
Re: Bart Jan Spruyt politiek columnist Elsevier
Het is gewoon werk hoor. De een is stratenmaker, de ander schrijft collums, allebei verdienen ze centjes om te eten.
Laten we het niet overdrijven.
Laten we het niet overdrijven.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
In de eerste plaats ben je werknemer. Daar word je voor betaald.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Wie leest de BJS columns nog?
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."
Michiel Adriaanszoon de Ruyter
Michiel Adriaanszoon de Ruyter
Ik, hoezo.....Billy schreef:Wie leest de BJS columns nog?

Een prachtig interview met BJ Spruyt in de GezinsGids die vandaag verscheen. Eén citaat trof me:
"ik heb bij ds. Mallan belijdenis gedaan, en ik kan niet gemakkelijk een kwaad woord over hem horen. Mijn vrouw kwam uit de traditie van de Hervormde Kerk van Montfoort, en na ons trouwen zijn we 'GerGem in Ned' gebleven. Sinds oktober vorig jaar hebben we in Gouda ds. Geuze. Ik voel grote sympathie voor hem. Hij is een serieuze man en zijn ootmoedige wijze van spreken neemt me in.
De kern van het christelijk geloof heb ik wel gevonden. Voor mijn promotiestudie verbleef ik een tijdje in Oxford. In het kerkje waar C.S. Lewis ook kwam, werd elke avond een Evensong gehouden. Daar ging ik altijd heen. Prachtige kerk, prachtige muziek, prachtige lezingen uit de Bijbel. Op een gegeven moment moet in zo'n dienst iedereen gaan staan. Men draait een kwartslag en kijkt naar een gebrandschilderd raam waarin de lijdende Christus is afgebeeld. Op dat moment zegt de hele gemeente de Apostolische geloofsbelijdenis op. Toen ik daar als jonge kerel stond, raakte me dit tot in mijn botten. De kerk gelooft en ik geloof mee. God is veel groter dan mijn hart. het komt niet op mijn bekering of gestaltes aan, maar op wat God in Christus al heeft gedaan. Hij heeft de brug van boven naar beneden geslagen. Sindsdien is dat inzicht het anker van mijn leven."
-
- Contacteer:
en waarom? waarom altijd weer terugvallen op zijn kerkelijk verband?Ander schreef:Een prachtig interview met BJ Spruyt in de GezinsGids die vandaag verscheen. Eén citaat trof me:
wellicht i.v.m. privacy van BJS graag PB.
Ik hoop dat door dit intervieuw hij minder zal worden veroordeeld door de geref. gezindte en in bijzonder vele SGP-ers.
Of je het nu eens bent met zijn visie of niet.
Ik val helemaal niet terug op zijn kerkelijk verband. Al zal hij er een heel aardige column over kunnen vullen.ConservatieForever schreef:en waarom? waarom altijd weer terugvallen op zijn kerkelijk verband?Ander schreef:Een prachtig interview met BJ Spruyt in de GezinsGids die vandaag verscheen. Eén citaat trof me:
Ik hoop dat door dit intervieuw hij minder zal worden veroordeeld door de geref. gezindte en in bijzonder vele SGP-ers.

Ander schreef:Ik val helemaal niet terug op zijn kerkelijk verband. Al zal hij er een heel aardige column over kunnen vullen.ConservatieForever schreef:en waarom? waarom altijd weer terugvallen op zijn kerkelijk verband?Ander schreef:Een prachtig interview met BJ Spruyt in de GezinsGids die vandaag verscheen. Eén citaat trof me:

Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Ik begrijp niet zo dat jou dit aanspreekt. Bart Jan spreekt hier heel 'voorwerpelijk'. Maar hij heeft inderdaad wel de kern te pakken.Ander schreef:Een prachtig interview met BJ Spruyt in de GezinsGids die vandaag verscheen. Eén citaat trof me:
"ik heb bij ds. Mallan belijdenis gedaan, en ik kan niet gemakkelijk een kwaad woord over hem horen. Mijn vrouw kwam uit de traditie van de Hervormde Kerk van Montfoort, en na ons trouwen zijn we 'GerGem in Ned' gebleven. Sinds oktober vorig jaar hebben we in Gouda ds. Geuze. Ik voel grote sympathie voor hem. Hij is een serieuze man en zijn ootmoedige wijze van spreken neemt me in.
De kern van het christelijk geloof heb ik wel gevonden. Voor mijn promotiestudie verbleef ik een tijdje in Oxford. In het kerkje waar C.S. Lewis ook kwam, werd elke avond een Evensong gehouden. Daar ging ik altijd heen. Prachtige kerk, prachtige muziek, prachtige lezingen uit de Bijbel. Op een gegeven moment moet in zo'n dienst iedereen gaan staan. Men draait een kwartslag en kijkt naar een gebrandschilderd raam waarin de lijdende Christus is afgebeeld. Op dat moment zegt de hele gemeente de Apostolische geloofsbelijdenis op. Toen ik daar als jonge kerel stond, raakte me dit tot in mijn botten. De kerk gelooft en ik geloof mee. God is veel groter dan mijn hart. het komt niet op mijn bekering of gestaltes aan, maar op wat God in Christus al heeft gedaan. Hij heeft de brug van boven naar beneden geslagen. Sindsdien is dat inzicht het anker van mijn leven."
Dat mag toch, voorwerpelijk spreken?freek schreef:Ik begrijp niet zo dat jou dit aanspreekt. Bart Jan spreekt hier heel 'voorwerpelijk'. Maar hij heeft inderdaad wel de kern te pakken.Ander schreef:Een prachtig interview met BJ Spruyt in de GezinsGids die vandaag verscheen. Eén citaat trof me:
Ja gaarne. Maar al snel wordt het dan 'conclusiegeloof' genoemd.Ander schreef:Dat mag toch, voorwerpelijk spreken?freek schreef: Ik begrijp niet zo dat jou dit aanspreekt. Bart Jan spreekt hier heel 'voorwerpelijk'. Maar hij heeft inderdaad wel de kern te pakken.
Hèhè, sta IK eens een keer niet met m'n oordeel klaar, krijg je dit weer...freek schreef:Ja gaarne. Maar al snel wordt het dan 'conclusiegeloof' genoemd.Ander schreef:Dat mag toch, voorwerpelijk spreken?freek schreef: Ik begrijp niet zo dat jou dit aanspreekt. Bart Jan spreekt hier heel 'voorwerpelijk'. Maar hij heeft inderdaad wel de kern te pakken.
't Is nooit goed, zucht...
Een of andere nieuwe conservatiefe piegum hier zegt dat ik niet over z'n kerkverband mag praten en jij begint over voorwerpelijk/onderwerpelijk.

Maarre... o ja, ik ben aan het werk.
Ander schreef:Hèhè, sta IK eens een keer niet met m'n oordeel klaar, krijg je dit weer...freek schreef:Ja gaarne. Maar al snel wordt het dan 'conclusiegeloof' genoemd.Ander schreef:Dat mag toch, voorwerpelijk spreken?freek schreef: Ik begrijp niet zo dat jou dit aanspreekt. Bart Jan spreekt hier heel 'voorwerpelijk'. Maar hij heeft inderdaad wel de kern te pakken.
't Is nooit goed, zucht...
Een of andere nieuwe conservatiefe piegum hier zegt dat ik niet over z'n kerkverband mag praten en jij begint over voorwerpelijk/onderwerpelijk.![]()
![]()
Maarre... o ja, ik ben aan het werk.

Tjonge, ik ben oprecht verbaasd over jouw mildheid, en dan krijg ik zo'n reactie

Vaag verhaal van Spruyt.
Geef mij zn collums maar.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Gian schreef:Vaag verhaal van Spruyt.
Waarom vind je dit een vaag verhaal?