Nog een aanvulling...
Het belang van muziek bij baby's, peuters en kleuters
Baby's, dreumesen en peuters kunnen echt genieten van muziek. Kijk maar wat er gebeurt als je voor hen zingt en klapt. Ze worden er (vaak) vrolijk van of rustig als je een lief slaapliedje zingt en dat veel herhaalt. Zingen heeft een positieve invloed op de ontwikkeling van je kindje:
• Het stimuleert de spraak -en taalontwikkeling
• het is de ideale basis voor de muzikale ontwikkeling
• de motoriek wordt er mee geoefend. Denk aan zelf klappen, mee bewegen en dansen op muziek
• het is een prima training voor het geheugen en de concentratie: onthouden van woordjes en melodieën.
Met zingen en muziek gebeurt dit allemaal spelenderwijs. Muziek is dus belangrijk in het leven van een kind. Bron:
http://www.peuterplace.nl/Kindermuziek/ ... keling.htm
Muziek maakt kinderen intelligent
Heel wat kinderen trekken in september vol goede moed naar de muziekschool. Gelijk hebben ze want muzikale ontwikkeling op jonge leeftijd maakt kinderen intelligenter. Dat beweert de Duitse professor Asmus Hintz.
Ruimtelijk inzicht
Muziek beïnvloedt de geest. “Neurologen en muziekpedagogen weten dat al lang, maar nu is de intelligentiebevorderende werking van muziek door een Amerikaanse studie daadwerkelijk aangetoond”, vertelt Hintz.
“Studenten aan de Universiteit waren na het horen van Mozart beter in staat moeilijke vraagstukken op te lossen. Het positieve effect van muziek op het ruimtelijk inzicht en voorstellingsvermogen was tot een dag na het horen van de sonate meetbaar. Conclusie is dat alleen al het luisteren naar muziek het ruimtelijk inzicht groter wordt. Net deze hersenfunctie is nodig voor hogere activiteiten als wiskunde en schaken.”
Klassieke muziek
De soort muziek is daarbij wel van belang. Composities uit de barok en klassieke periode hebben een beter effect. Als het luisteren al effect heeft, wat doet het dan met musicerende kinderen? “Heel veel”, beweert de professor.
Toetsinstrument
Bij een ander onderzoek met zeven- en achtjarigen bleek dat zij die een toetsinstrument bespeelden, een 25% hogere wiskundig inzicht hadden dan de medescholieren. Moeiteloos berekenden de kinderen breuken die normaal pas door twaalfjarigen konden worden opgelost.
Toetsinstrumenten zijn daarbij zeer bevorderend. “De reden is dat alle drie elementen van de muziek, melodie, harmonie en ritme, aan bod komen. Het kind dient al deze elementen te beheersen en alle zintuigen aan te spreken.”
Evenwichtiger
Op het vlak van de sociale vaardigheden en de persoonlijkheidsontwikkeling bij het kind werden ook belangrijke resultaten gemeten. “In klassen waar regelmatig muziekonderwijs wordt gegeven zijn er geen leerlingen die uit de boot vallen. Kinderen zijn over het algemeen evenwichtiger, toleranter en voorzichtiger in de omgang met anderen. En juist deze eigenschappen kan de huidige maatschappij goed gebruiken. Muziek kan vele sociale problemen oplossen of minstens verzachten.” (Hln.be)
Eén ding is zeker: muziekles is niet alleen leuk, het maakt nog slim ook! - Muziek hoort er bij.
Muziek zorgt voor ontspanning en muziek biedt plezier. Maar muziek is meer: het maakt óók slim. Tot die conclusie kwam de Duitse wetenschapper Hans Günther Bastian nadat hij zes jaar lang het muziekonderwijs op de basisschool had bekeken. Muziekonderwijs stimuleert de intelligentie en de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen, zegt de hoogleraar muziekpedagogiek aan de Goethe-Universiteit in Frankfurt.
Kinderen die enkele jaren uitgebreid muziekles hebben gehad hebben een hoger IQ (intelligentiequotiënt) dan kinderen zonder muzikale vorming. Door zelf muziek te maken worden vooral het abstract en analytisch denken bij kinderen sterk verbeterd. Bovendien versterkt gezamenlijk musiceren het groepsgevoel en de discipline van kinderen. bron: De Twentsche Courant Tubantia
Kortom: muziek is belangrijker dan je denkt, het doet wat met je. Ik denk dat muziek wordt onderschat in het onderwijs. De lessen stellen vaak niet zo veel voor, en de leerlingen zijn niet echt gemotiveerd. Wat dacht je van elke dag op de basisschool een half uur intensief muziek, het bevorderd het welbevinden, diverse ontwikkelingsgebieden worden gestimuleerd. Misschien moet muziek wel een basisvak zijn, net als rekenen en taal, in plaats van een vak dat er een beetje bijhangt.