Seksualiteit

Marc

Bericht door Marc »

Wanneer ben je dan eigenlijk getrouwd?

- In sommige culturen wordt het een week gevierd.
- Bij ons duurt het een dagje, kerk/gemeentehuis, volgende dag ong. 15 duizend lichter
- anderen rennen even samen naar het gemeentehuis en daarna weer naar huis.
- in sommige culturen zijn meisjes nog maar net 14 / 15
enz.

Ik geloof zeker dat het niet anders is als aangegeven in dat blaadje.

Marc

Origineel geplaatst door Madtice
Origineel geplaatst door Refojongere
Wat vindt men hier van de stelling, die ik onlangs las in een evangelisch blaadje, dat sex voor het huwelijk onmogelijk is, omdat je voor God getrouwd bent zodra je met elkaar naar bed gaat (zie het verhaal van Isaak en Rebecca). Dit betekent dus dat sex voor je trouwdag (om het zo maar even te noemen) niet zomaar een zonde is, maar veel verdere consequenties heeft: je bent nu man en vrouw. God vindt de sex dus niet zo erg, maar de gemakzucht en het uit elkaar gaan (= dus echtscheiding) wel.

Ik zelf twijfel over deze stelling nog een beetje, maar ergens lijkt er ook wel een Bijbelse kern van waarheid in te zitten. Help! :)
Iedereen maakt fouten maar sommige hebben meer ervaring.
Madtice

Bericht door Madtice »

Ik ben wel van mening dat je pas getrouwd bent als je met elkaar naar bed bent geweest, of je nu wel of niet voor de kerk of gemeente getrouwd bent. Dus sex voor het huwelijk is dan niet echt mogelijk... ben ik bang: de consequenties zijn dus groter dan zomaar de sex... je bent man en vrouw geworden.
Ge@

Bericht door Ge@ »

Misschien is deze vraag in deze topic al meer aan de orde geweest hoor, maar wat vinden jullie van de Stichting (toch?!) Ware Liefde Wacht?!
Madtice

Bericht door Madtice »

Wat houdt die Stichting in?

Zo op de naam af zou ik zeggen dat ze met Ware Liefde Wacht bedoelen sex... maar is Ware Liefde dan een equivalent van sex? Zonder sex geen ware liefde, en vice versa? Beetje ongelukkig gekozen, denk ik ;)

O wacht, volgens mij heb ik een keer in Finland meegeholpen aan een conferentie met zo'n soort naam... kan wel dat dat True Love Waits was of zo... in ieder geval ook iets met Save Sex (i.p.v. Safe Sex... leuk gevonden he?)
madelief

Bericht door madelief »

Je moet inderdaad goed beseffen wat je doet. Maar ik denk dat sommige dingen niet haalbaar zijn. Als je bv door studie pas over vijf jaar kan gaan trouwen hoe wil je dat dan voor elkaar krijgen met die regel. Denk dat dat vrij moeilijk is.
wpv

Bericht door wpv »

Origineel geplaatst door madelief
Je moet inderdaad goed beseffen wat je doet. Maar ik denk dat sommige dingen niet haalbaar zijn. Als je bv door studie pas over vijf jaar kan gaan trouwen hoe wil je dat dan voor elkaar krijgen met die regel. Denk dat dat vrij moeilijk is.
Houdt dat in dat je dan niet hoeft te wachten?:pu
madelief

Bericht door madelief »

Dat zeg ik niet maar, maar ik zeg wel dat de mensen om je heen soms twee dingen van je verlangen. DIe eigenlijk haast in strijd zijn met elkaar.
madelief

Bericht door madelief »

En daar had niemand wat van terug............
Madtice

Bericht door Madtice »

Ik zou zeggen: als je niet met de sex op het huwelijk wilt wachten, wacht dan met het huwelijk op de sex, of te wel, voor God ben je getrouwd als je met elkaar naar bed gaat, dus waarom zou je dat dan niet publiekelijk kenbaar maken en Zijn zegen plus je familie en vrienden zegen er over vragen?

Maar ik vind het wel raar als je zegt dat je voor het huwelijk (vrijwel) niets mag doen. Wat dan? hand in hand lopen tot je huwelijk en dan ineens alles mogen? Dan schrik je jezelf wezenloos.
Sexualiteit is een proces waarin je naar elkaar toe groeit en op een gegeven moment is het moment daar om te gaan nadenken over een huwelijk.
wpv

Bericht door wpv »

Sexualiteit is geen "proces waarin je naar elkaar toegroeit". Sexualiteit is een gevolg van het naar elkaar toegegroeid zijn.
En als je je in de eerste huwelijksnacht te pletter schrikt, dan heb je bij biologie nog nooit goed opgelet.
Madtice

Bericht door Madtice »

Te pletter schrikken bij wijze van spreken natuurlijk. En sexualiteit is wel een proces. Het is vrijwel onmogelijk om van het een op het andere moment alles te doen. Zoiets moet groeien, het is iets organisch, dynamisch. Sexualiteit is immers alles wat te maken heeft met physieke toenadering naar elkaar. Hand en hand lopen is al sexualiteit, en zoenen ook. Vandaar de term 'sexy', die is op vele dingen van toepassing.
toy

Bericht door toy »

Origineel geplaatst door Ge@
Misschien is deze vraag in deze topic al meer aan de orde geweest hoor, maar wat vinden jullie van de Stichting (toch?!) Ware Liefde Wacht?!
Toen ik daar voor het eerst van las, was ik verbaasd dat er zoveel mensen zijn die hier gebruik van maken. Dit gebeurt d.m.v. het invullen van een antwoordkaart met de belofte zich te onthouden van sex voor het huwelijk.
Ik vraag me wel af wat er in de praktijk van terecht komt.
Deze stichting kent z'n wortels bij Erlo Stegen, een opwekkingsprediker in Afrika.

Al met al een sterk initiatief (binnen onze kringen is dit probleem onderbelicht en verwaterd!), alleen is het de vraag waar je je kracht van verwacht, als je dit besluit hebt genomen.
Billy

Bericht door Billy »

http://www.wareliefdewacht.be

( en ga nou niet allemaal op dat forum zitten!!!; maar blijf hier):D:D
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
Madtice

Bericht door Madtice »

Tja, met de kleding aan is ook zo wat, he? Maar goed, dit is niet helemaal on-topic :)
pingpongbal

Bericht door pingpongbal »

De meesten hier op het forum zijn het er wel over eens dat seks voor het huwelijk niet goed is. Maar waar ligt volgens jullie de grens dan, wat kan nog wel en wat niet?

Ik hoorde eens de uitspraak: Als de kleren maar aan blijven. Dus met andere woorden, alles mag, als de kleren maar aanblijven. Of niet?

Ik vind het zelf best moeilijk waar de grens ligt. Je moet er eerlijk samen over praten. Want die grens ligt denk ik niet bij iedereen hetzelfde. En als je bij de ander over een grens gaat ontstaan er moeilijke situaties...
Plaats reactie