Mobieltje een gesel geworden? Over bezinningsmoeheid...

Channa

Re: Mobieltje een gesel geworden? Over bezinningsmoeheid...

Bericht door Channa »

Jongere schreef: Er is geen ding op de wereld waarachter ik zo ontzettend veel nutteloze tijd kan doorbrengen dan achter mijn pc.
Ik luister nu vaker preken en lezingen dan in tijd de dat ik geen pc met internet had.
Om nog maar te zwijgen over de goede gesprekken die in heb op msn of de chat.

En ik ben hoop ik ook niet de enige.
freek

Bericht door freek »

refo schreef:De keerzijde is dat de jongeren, die tot op het moment dat het 'eigen honk'' daar is, thuis bleven, dan ook uithuizig worden. Er is dan immers een verantwoorde plek? En zo zit er niemand meer thuis. Voor de doelgroep is zo'n honk vaak te suf: rantsoen van x pilsjes of zelfs geen alcohol. En de tot-dan-thuiszitters worden ook hangjongere.
Ja dat is waar; maar de meeste 16+ jongeren die ik ken beginnen rond deze leeftijd toch wel een beetje uithuizig te worden. Een groot deel gaat naar Schelluinen of dergelijke locaties, en een klein deeltje komt naar de JV, als er al een JV is. Maar idd, als jongeren eenmaal een beetje anti-kerks beginnen te worden, krijg je ze ook niet meer betrokken bij een kerkelijk honk.
Marco schreef:Ik denk dat er helemaal geen bezinningsmoeheid is. Waar (met name) pubers niet tegen kunnen is dat alles wat nieuw is, elke verandering bij voorbaat als negatief wordt voorgesteld. Waarbij een mobieltje ineens geen apparaat met ook vervelende eigenschappen is, maar een gesel.
Ja helemaal eens! Maar avonden over de geijkte thema's worden ook 'bezinning' genoemd, terwijl het eigenlijk geen bezinning is: de uitkomst is toch al bekend.
JALP schreef:Overigens over bezinningsmoeheid... ik denk dat we ons nooit genoeg kunnen bezinnen.
Ook eens. Er is vaak weinig behoefte aan bezinning. Persoonlijk vind ik het ook jammer dat jongelui - laat ik zeggen van rond de 20, daaronder kan ik het me nog iets voorstellen - zo 'onbezonnen' in het leven staan. En dat je vaak slechts terecht kunt bij een klein groepje. Maar ik hoop niet dat jullie me kwalijk nemen dat ik een diepe zucht slaak als weer eens het thema media, muziek of iets soortgelijks langs komt fietsen.

@Afgewezen.

Goede vraag, 'kan het wel vanuit de bijbel'. Ja het kan, maar de vraag is denk ik vooral: hoe doe je dit vanuit de bijbel. Als het gaat over speelfilms - om maar iets concreets te noemen - dan komt men al snel met het 9e gebod aan. Maar is dit een juiste manier van bijbelgebruiken. Ik weet het niet precies. En bij moderne media in het algemeen wordt het nog lastiger. Alles moet zijn tot eer van God, is een steekhoudend argument (bijvoorbeeld), maar geldt in alle opzichten, en niet alleen bij het mediagebruik.
Jongere

Bericht door Jongere »

Channa schreef:
Jongere schreef: Er is geen ding op de wereld waarachter ik zo ontzettend veel nutteloze tijd kan doorbrengen dan achter mijn pc.
Ik luister nu vaker preken en lezingen dan in tijd de dat ik geen pc met internet had.
Om nog maar te zwijgen over de goede gesprekken die in heb op msn of de chat.

En ik ben hoop ik ook niet de enige.
Als je ook het artikel leest wat ik erbij heb gevoegd zou je zien dat het me om een verticale dimensie gaat, niet om allerlei horizontale. Dit klinkt misschien vaag, maar ik denk dat zelfs een preek je op een gegeven moment af kan houden van een leven dicht bij God. Henoch wàndelde zelfs met God! Dat lijkt iets uit het verre verleden wat niet meer voor ons is weggelegd. Maar ik ben bang dat ook maar weinig mensen er naar verlangen.
Maar je hebt gelijk, er zitten ook positieve kanten aan. En de één zal meer controle hebben over zijn eigen tijdindeling in verhouding tot tijd voor (en met) God dan de ander. Ik ben blij dat jij bij die bevoorrechten hoort, ik niet.
albion

Bericht door albion »

Hendrikus schreef:
MarthaMartha schreef:ik heb geen mobieltje...... :super
en ben van plan dat voorlopig nog vol te houden.
hoewel ik me realiseer dat ik één van de zéér weinigen geworden ben :haha .
ik heb ook geen magnetron.
idem, zeldzaam ras, tegenwoordig :tilt
geen mobiel en geen magnetron, ik voeg me bij jullie ;)
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

albion schreef:
Hendrikus schreef:
gezellig :yahoo
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
JALP

Bericht door JALP »

albion schreef:
Hendrikus schreef:
Ik zou me er eerst maar eens op bezinnen..... :langue
:yahoo
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

albion schreef:
Hendrikus schreef:
helaas, ik heb wel een mobiel

ben 'm alleen meestal kwijt

verdraaid, waar ligt dat ding ook alweer?

Afbeelding
jvdg

Bericht door jvdg »

In het begin van de het autotelefoontijdperk had ik zo'n apparaat om na m'n werk in de file nog wat telefoontjes te doen.

Nú heb ik een mobiel die praktisch altijd uitstaat, en die ik alleen gebruik om te melden dat ik "gefileerd" ben.

Die gesel geeft mij dus geen onrust, maar geeft rust aan het thuisfront.

Als anderen dit van mij vernemen zijn ze zeer verbaasd, maar ik weiger me te laten meesleuren in het "altijd voor iedereen" beschikbaar zijn.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

jvdg schreef:Nú heb ik een mobiel die praktisch altijd uitstaat, en die ik alleen gebruik om te melden dat ik "gefileerd" ben.

Die gesel geeft mij dus geen onrust, maar geeft rust aan het thuisfront.
Precies, zo functioneert die van mij ook.

Als ik 'm kan vinden tenminste Afbeelding
helma

Bericht door helma »

Hendrikus schreef: helaas, ik heb wel een mobiel

ben 'm alleen meestal kwijt

verdraaid, waar ligt dat ding ook alweer?

Afbeelding

dat is bij mij ook zo. Wij hebben zo'n RD ding; dan hebben de kids hun belplafond bereikt en dan pikken ze die van ma mee naar boven; die houdt toch altijd beltegoed over Afbeelding
vlinder

Bericht door vlinder »

Hier 2 telefoons. Persoonlijk hoef ik hem niet, maar omdat ik niet altijd de auto heb, vind memento het niet zo fijn als ik na een late dienst om 23.30 uur naar huis moet fietsen zonder telefoon. (soms is batterij leeg, dat zeg ik hem dan maar niet....) Verder heeft memento gister zijn mobiel laten zwemmen en daar kon hij niet zo goed tegen.

@ Jolanda,

Onze JV bloedde dood. Hebben ze enquette gehouden en daaruit kwam dat er inderdaad altijd maar bezinning en discussie was. Dat is nu veranderd. Toen moesten ze zelfs meerdere JV's gaan maken omdat de animo te groot werd. Heerlijk beetje afwisseling!
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Marnix

Bericht door Marnix »

Afgewezen schreef:Gewoon een prepaid-kaart kopen. Dat dwingt je om zo'n telefoon alleen te gebruiken als het nodig is.
Wat ik persoonlijk heel vervelend vind, is als je met iemand aan het praten bent, dat diegene dan gebeld wordt. Vroeger had je alleen nog maar dat het voorkwam dat als je bij iemand op visite was, diegene dan gebeld werd en een uur door de telefoon ging zitten converseren (zeer asociaal vind ik dat). Tegenwoordig kan hetzelfde andersom ook gebeuren en dat vind ik bijna nóg asocialer.
Hm prepaid gaat niet werken, ik heb een telefoon die gecombineerd zakelijk en prive gebruikt wordt. Belastingtechnisch gezien erg aantrekkelijk :)

Lang bellen bij visite is inderdaad asociaal. Misschien is het meer een vrouwenkwaal dan een mannenkwaal, vrouwen zijn heel goed in eindeloos beppen aan de telefoon... Niet opnemen is weer erg overdreven, maar hou het wel gewoon kort. :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
albion

Bericht door albion »

Marnix schreef:
Afgewezen schreef:Gewoon een prepaid-kaart kopen.
..... Misschien is het meer een vrouwenkwaal dan een mannenkwaal, vrouwen zijn heel goed in eindeloos beppen aan de telefoon... Niet opnemen is weer erg overdreven, maar hou het wel gewoon kort. :)

Pardon, ik weet uit eigen ervaring dat mannen eindeloos door kunnen gaan. Ze weten niet hoe ze stoppen moeten (dat is echt een mannenkwaal!).
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

albion schreef:
Marnix schreef:
Afgewezen schreef:Gewoon een prepaid-kaart kopen.
..... Misschien is het meer een vrouwenkwaal dan een mannenkwaal, vrouwen zijn heel goed in eindeloos beppen aan de telefoon... Niet opnemen is weer erg overdreven, maar hou het wel gewoon kort. :)

Pardon, ik weet uit eigen ervaring dat mannen eindeloos door kunnen gaan. Ze weten niet hoe ze stoppen moeten (dat is echt een mannenkwaal!).
Poeh albion, ik wilde net precies hetzelfde zeggen!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Marnix

Bericht door Marnix »

Marco schreef:En wat is het nut van de visie van de oudvaders, reformatoren of kerkvaders op de moderne media? Wat hebben we er aan als we 'weten' dat Boston tegen was, maar dat Luther waarschijnlijk mobiel internet had gehad, als hij nu had geleefd (en dat Calvijn een gps-kaartsysteem voor zeilboten had gehad)?
ROEIboten! :D

En inderdaad, om nou op basis van zo'n lezing te waarschuwen voor de gevaren van moderne media is wel wat zwak. Das net zoiets als lezingen gaan organiseren over de visie van Calvijn op het orgel en op basis daarvan iedereen warschuwen voor orgels in de kerk :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Plaats reactie