refo schreef:De keerzijde is dat de jongeren, die tot op het moment dat het 'eigen honk'' daar is, thuis bleven, dan ook uithuizig worden. Er is dan immers een verantwoorde plek? En zo zit er niemand meer thuis. Voor de doelgroep is zo'n honk vaak te suf: rantsoen van x pilsjes of zelfs geen alcohol. En de tot-dan-thuiszitters worden ook hangjongere.
Ja dat is waar; maar de meeste 16+ jongeren die ik ken beginnen rond deze leeftijd toch wel een beetje uithuizig te worden. Een groot deel gaat naar Schelluinen of dergelijke locaties, en een klein deeltje komt naar de JV, als er al een JV is. Maar idd, als jongeren eenmaal een beetje anti-kerks beginnen te worden, krijg je ze ook niet meer betrokken bij een kerkelijk honk.
Marco schreef:Ik denk dat er helemaal geen bezinningsmoeheid is. Waar (met name) pubers niet tegen kunnen is dat alles wat nieuw is, elke verandering bij voorbaat als negatief wordt voorgesteld. Waarbij een mobieltje ineens geen apparaat met ook vervelende eigenschappen is, maar een gesel.
Ja helemaal eens! Maar avonden over de geijkte thema's worden ook 'bezinning' genoemd, terwijl het eigenlijk geen bezinning is: de uitkomst is toch al bekend.
JALP schreef:Overigens over bezinningsmoeheid... ik denk dat we ons nooit genoeg kunnen bezinnen.
Ook eens. Er is vaak weinig behoefte aan bezinning. Persoonlijk vind ik het ook jammer dat jongelui - laat ik zeggen van rond de 20, daaronder kan ik het me nog iets voorstellen - zo 'onbezonnen' in het leven staan. En dat je vaak slechts terecht kunt bij een klein groepje. Maar ik hoop niet dat jullie me kwalijk nemen dat ik een diepe zucht slaak als weer eens het thema media, muziek of iets soortgelijks langs komt fietsen.
@Afgewezen.
Goede vraag, 'kan het wel vanuit de bijbel'. Ja het kan, maar de vraag is denk ik vooral:
hoe doe je dit vanuit de bijbel. Als het gaat over speelfilms - om maar iets concreets te noemen - dan komt men al snel met het 9e gebod aan. Maar is dit een juiste manier van bijbelgebruiken. Ik weet het niet precies. En bij moderne media in het algemeen wordt het nog lastiger. Alles moet zijn tot eer van God, is een steekhoudend argument (bijvoorbeeld), maar geldt in alle opzichten, en niet alleen bij het mediagebruik.