zelfbeeld
Re: zelfbeeld
De vragen die bij mij naar boven komen zijn:
Wanneer heb je jezelf niet lief?
Gaan we uit van en geestelijk zelfbeeld of een psychisch zelfbeeld? Heeft dat met elkaar te maken?
Wanneer heb je jezelf niet lief?
Gaan we uit van en geestelijk zelfbeeld of een psychisch zelfbeeld? Heeft dat met elkaar te maken?
Tiberius,
Er zijn mensen met Anorexia! (voeden zichzelf niet)
Er zijn mensen met automutilatie (beschadigen zichzelf door snijwonden, brandwonden e.d.)
Dus strookt m.i. niet helemaal met jou posting
Er zijn mensen met automutilatie (beschadigen zichzelf door snijwonden, brandwonden e.d.)
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Houdt een anorexia patient niet van zichzelf? Dat vind ik zo moeilijk te zeggen/ beoordelen...Ariene schreef:Tiberius,
Het feit dat ze zo veel aandacht vragen (eigen ervaring), is dat een teken dat ze daarom toch van zichzelf houden, ook al is het negetieve aandacht?
- JolandaOudshoorn
Geestelijke dingen en psychische dingen zijn twee verschillende dingen, laten we dat vooral onthouden
Ik weet dat mensen zichzelf soms haten, zo erg dat ze aan zelfdestructie doen of suicidaal zijn. Laten we dat niet uitvlakken of daar gemakkelijk over praten.
Je naaste liefhebben als je zelf waarschuw mi voor egoisme. Jezelf zo belangrijk vinden dat je anderen daardoor vergeet. Dat kan je ook doen met een negatief zelfbeeld, of als je jezelf haat. Ook dan ben je zo erg met jezelf bezig, alleen dan met het haten van jezelf, dat je degene die rondom je staan, vergeet. Met een negatief zelfbeeld, of met een ongezond zelfbeeld kan je ook anderen niet liefhebben.
Gestalte geven aan dit gebod kan mi (en dan ben ik het wel weer met Tiberius eens) alleen maar door de liefde van Christus. Als je zelf die liefde hebt ervaren in je leven, dan vind je jezelf niet meer zo belangrijk. Pas stond er een link naar een groot gezin in Amerika. Die leefde volgen JOY: First Jezus, then Others and at last Yourself! Ik vind dit een mooi houvast!
In de chat heb ik gisteravond ook de vraag gesteld: WAAROM ben ik hier, of WAAROM ben jij hier? Voor velen de meest essentiele levensvraag!
Ik weet dat mensen zichzelf soms haten, zo erg dat ze aan zelfdestructie doen of suicidaal zijn. Laten we dat niet uitvlakken of daar gemakkelijk over praten.
Je naaste liefhebben als je zelf waarschuw mi voor egoisme. Jezelf zo belangrijk vinden dat je anderen daardoor vergeet. Dat kan je ook doen met een negatief zelfbeeld, of als je jezelf haat. Ook dan ben je zo erg met jezelf bezig, alleen dan met het haten van jezelf, dat je degene die rondom je staan, vergeet. Met een negatief zelfbeeld, of met een ongezond zelfbeeld kan je ook anderen niet liefhebben.
Gestalte geven aan dit gebod kan mi (en dan ben ik het wel weer met Tiberius eens) alleen maar door de liefde van Christus. Als je zelf die liefde hebt ervaren in je leven, dan vind je jezelf niet meer zo belangrijk. Pas stond er een link naar een groot gezin in Amerika. Die leefde volgen JOY: First Jezus, then Others and at last Yourself! Ik vind dit een mooi houvast!
In de chat heb ik gisteravond ook de vraag gesteld: WAAROM ben ik hier, of WAAROM ben jij hier? Voor velen de meest essentiele levensvraag!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Klopt denk ik wel! Ookal zullen mensen dat op het moment zelf nooit toegeven, later zie je dat pas. (ook mijn ervaring)Channa schreef:Houdt een anorexia patient niet van zichzelf? Dat vind ik zo moeilijk te zeggen/ beoordelen...Ariene schreef:Tiberius,
Het feit dat ze zo veel aandacht vragen (eigen ervaring), is dat een teken dat ze daarom toch van zichzelf houden, ook al is het negetieve aandacht?
Iedereen neemt me zoals ik ben, nu ikzelf nog.....
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Zoek je juist hierdoor geen liefde en aandacht omdat je zelf vind dat je niet van waarde bent?vlinder schreef:Klopt denk ik wel! Ookal zullen mensen dat op het moment zelf nooit toegeven, later zie je dat pas. (ook mijn ervaring)Channa schreef:Houdt een anorexia patient niet van zichzelf? Dat vind ik zo moeilijk te zeggen/ beoordelen...Ariene schreef:Tiberius,
Iedereen neemt me zoals ik ben, nu ikzelf nog.....
Je hebt inderdaad ontzettend veel liefde en aandacht nodig in die tijd! Toch als ik naar mezelf kijk denk ik dat je inderdaad heel erg naar jezelf op zoek bent, van jezelf baalt, anderen beter vind dan jezelf, maar vooral bevestiging van anderen nodig hebt. Ook over het waarom je er bent, dat er mensen om je heen staan! Die van je houden, maar ook voor je bidden! Als je dat ervaart en ook ervaart dat mensen het echt goed met je menen, dat er ECHT mensen zijn die om je geven, die van je houden, ga je (met of zonder proffesionele hulp) ook leren van jezelf te houden (op een gezonde manier).
- JolandaOudshoorn
Toch is dat, denk ik niet genoeg, mensen om je heen die echt van je houden. Hoewel het zeker zal meewerken.vlinder schreef:Je hebt inderdaad ontzettend veel liefde en aandacht nodig in die tijd! Toch als ik naar mezelf kijk denk ik dat je inderdaad heel erg naar jezelf op zoek bent, van jezelf baalt, anderen beter vind dan jezelf, maar vooral bevestiging van anderen nodig hebt. Ook over het waarom je er bent, dat er mensen om je heen staan! Die van je houden, maar ook voor je bidden! Als je dat ervaart en ook ervaart dat mensen het echt goed met je menen, dat er ECHT mensen zijn die om je geven, die van je houden, ga je (met of zonder proffesionele hulp) ook leren van jezelf te houden (op een gezonde manier).
Voor mij was het een eyeopener toen iemand tegen mij zei dat de reden dat ik hier ben God zelf was. Dat was zo groot! God wil dat ik hier ben! En daaraan ontleen ik mijn bestaansrecht. Daarom ben ik waardevol en niet waardeloos! En jij ook!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Ik schreef erbij als ik van mezelf uitga of als ik naar mezelf kijk. Bij mij was het dat ik merkte dat er iemand voor me was, dat er mensen om mij heen stonden die het waard vonden dat ik er was. En inderdaad, zij wezen mij ook heen naar Jezus-Christus en God die het ook waard vond dat ik er was! Maar bij mij ging er al wat veranderen toen ik merkte dat er mensen waren die van me hielden, die voor mij baden, die tijd voor mij maakte! Dat vond ik echt zo wonderlijk.....
dat weet ik juist niet.....Ariene schreef:Hoe zie je dan in dit opzicht het gebod:"Hebt u naaste lief gelijk u uzelf liefhebt" ?
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
vind het lastig, ik vraag me af of je jezelf juist niet kunt vergeten door er voor anderen te zijn?
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
- MarthaMartha
als je jezelf kunt accepteren, een reëel beeld van jezelf hebt met wat je kunt en wat je niet kunt, fouten durft te maken, zonder jezelf dan helemaal af te keuren, dan kun je dat ook beter bij de ander. Wanneer je negatief naar jezelf kijkt in verhouding tot de ander, jezelf dus kleiner maakt en de ander groter.... dan kan de ander eigenlijk geen fouten maken want dan valt hij/zij ontzettend tegen.... die fout wordt dan ook niet reëel beoordeeld. Bij een reëel beeld van jezelf en anderen krijg je evenwichtige verhoudingen, kun je van de ander ook houden ondanks fouten, tekorten en zwakheden omdat je ook voor de ander -net als voor jezelf- niet té hoge verwachtingen hebt.henriët schreef:dat weet ik juist niet.....Ariene schreef:Hoe zie je dan in dit opzicht het gebod:"Hebt u naaste lief gelijk u uzelf liefhebt" ?
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Wat Vlinder en Channa al zeiden: het is juist een roep om aandacht. En om liefde, zou ik er aan toe willen voegen.Ariene schreef:Tiberius,
Niet te negeren, dat zeker niet. Maar ik zou dergelijk gedrag toch niet willen bestempelen dat men zichzelf niet lief heeft.
Tib, ik reageerde hierop.Tiberius schreef: De stelling is niet juist.
We zijn van nature allemaal liefhebbers van onszelf, onder wat voor mom dat soms ook is. Zelfs mensen met een negatief zelfbeeld.
Want niemand heeft ooit zijn eigen vlees gehaat, maar hij voedt het, en onderhoudt het.
Ik weet dat het een bijbel tekst is, maar en anorexia patient voedt en onderhoudt zijn/haar lichaam niet meer
en iemand met zelfbeschadiging onderhoudt het m.i. ook niet zoals bedoelt.
Ik begrijp wel degelijk dat het een vraag om aandacht, liefde en begrip is.
Maar m.i. hebben ze dat nodig omdat ze niet meer zien dat ze als individu van waarde zijn. Is dat dan geen negatief zelfbeeld?
Kan je de ander dan nog oprecht liefhebben om wie hij is, of heb je hem lief om wat hij in jou ogen is?
Dat negatieve zelfbeeld heb je gelijk in. Maar dat betekent nog niet, dat ze zichzelf niet liefhebben.Ariene schreef:Maar m.i. hebben ze dat nodig omdat ze niet meer zien dat ze als individu van waarde zijn. Is dat dan geen negatief zelfbeeld?
Je zou het zo kunnen stellen, dat ze zichzelf zo liefhebben, dat ze hun lichaam niet bij zich vinden passen.
Ik onderschat het gedrag overigens niet.
Iemand met dergelijk gedrag kan wel degelijk een ander oprecht liefhebben, ja. Hoe negatief zelfbeeld hij zelf ook moge hebben.Ariene schreef:Kan je de ander dan nog oprecht liefhebben om wie hij is, of heb je hem lief om wat hij in jou ogen is?