Onderzoek: "seks voor het huwelijk nauwelijks probleem&

Ariene

Re: Onderzoek: "seks voor het huwelijk nauwelijks probleem&

Bericht door Ariene »

Merie schreef:Ik denk dat we dit een beetje vast moeten houden:

Uit mijn eigen omgeving zijn er al heel wat jongeren die al sex met elkaar hebben gehad. Soms gaat zo'n relatie dan weer uit, en hebben ze na een tijdje weer een ander. Ikzelf vind dat dit niet kan, en het mag ook niet. Ik heb nog niet in de bijbel ontdenkt dat er echt specifiek staat beschreven dat je voor het huwelijk geen sex mag hebben. Wel staat er duidelijk: gij zult niet echtbreken. Volgens mij breek je ook de echt als je het eerst met de ene doet, en dan de volgende keer met een ander. Ik denk dat opzich sex voor het huwelijk wel kan, maar dan zou je wel zeker moeten weten dat diegene ook degene is met wie je gaat trouwen en je leven mee gaat delen. En omdat je dat nou niet zeker weet... zou ik het proberen niet te doen.

Maar iedereen is daar natuurlijk vrij in om daar anders over te denken, ik zie het zo, en augustinus blijkbaar iets anders;-)
Je zou de lezing van ds. Ezinga over het huwelijk eens moeten luisteren.
die is hier heel duidelijk over.

Daarom zal een mens zijn vader en moeder verlaten
en zal zijn vrouw aanhangen= burgerlijk huwelijk
en zij twee zullen tot een vlees wezen= gemeenschap

Gemeenschap voor het huwelijk moet je gewoon niet doen!
Gebruik die tijd liever om met elkaar te praten, dat is van net zo groot belang voor een goed
huwelijk dan seks.
en als je samen goed kan praten, heb je een goed huwelijk, heb je ook goede seks.

In deze verseksualiseerde maatschappij is het belangrijk om te onderkennen dat dit echt niet het ultieme geluk betekend
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Rens

Bericht door Rens »

Ariene schreef: en zal zijn vrouw aanhangen= burgerlijk huwelijk
Een "burgerlijk huwelijk" bestond in die tijd nog helemaal niet, die is pas door Napoleon in het leven geroepen als tegenwicht tegen het enkelvoudige kerkelijke huwelijk dat daarvóór als enige rechtsgeldigheid had.

Heden ten dage is het in Israel ook nog zo: je kunt alleen bij een Rabbi trouwen volgens de Joodse wetten en ceremoniën......
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Gian

Re:

Bericht door Gian »

Marco schreef:'t Is wat off-topic aan het worden, maar Augustinus vindt kennelijk per definitie dat seksualiteit fout is omdat die voorkomt uit begeerte. En die zou per definitie zondig zijn. Is begeerte naar elkaar binnen het huwelijk fout dan?
Augustinus zag een erectie al als opstand tegen God.
Beetje overdreven lijkt me.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Ariene

Bericht door Ariene »

Rens schreef:
Ariene schreef: en zal zijn vrouw aanhangen= burgerlijk huwelijk
Een "burgerlijk huwelijk" bestond in die tijd nog helemaal niet, die is pas door Napoleon in het leven geroepen als tegenwicht tegen het enkelvoudige kerkelijke huwelijk dat daarvóór als enige rechtsgeldigheid had.

Heden ten dage is het in Israel ook nog zo: je kunt alleen bij een Rabbi trouwen volgens de Joodse wetten en ceremoniën......
Ezinga legde ook alleen de vergelijking met het burgerlijk huwelijk van nu.
Ook in de bijbel vond het huwelijk plaats, dat was ook een definitief verbond, vergelijkbaar met ons burgerlijk huwelijk.
daarna waren ze pas tot één vlees.
Marnix

Bericht door Marnix »

Daarom zal een mens zijn vader en moeder verlaten
en zal zijn vrouw aanhangen= burgerlijk huwelijk
en zij twee zullen tot een vlees wezen= gemeenschap
Hm ik weet niet of dit de juiste uitleg is. Sowieso is het "samen een vlees wezen" volgens mij veel meer dan geslachtsgemeenschap en duidt het meer op de band van eenheid die er tussen gehuwden is. Het "zal zijn vrouw aanhangen" kan ook het gevolg zijn van zin 1 en dus betekenen dat je niet meer je ouders volgt, maar ze verlaat en dan je vrouw gaat volgen. Dat is dan ook weer veel meer dan het burgerlijk huwelijk. Dat aanhangen van je vrouw begint al voor je getrouwd bent.

Overigens ben ik het er helemaal mee eens dat gemeenschap binnen het huwelijk hoort. Zoals het hierboven staat klinkt dat overigens wel heel makkelijk. In de praktijk is het vaak niet zo eenvoudig als toen, daarom is het goed dat dit onderwerp veel aandacht krijgt en dan koppels hier ook in ondersteund worden.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Ariene

Bericht door Ariene »

Marnix schreef:

Overigens ben ik het er helemaal mee eens dat gemeenschap binnen het huwelijk hoort. Zoals het hierboven staat klinkt dat overigens wel heel makkelijk.
Ik weet niet precies wat je bedoelt met hierboven maar we moeten het ook niet zwaarder gaan maken dan het is.
De "wereld" gilt overal dat seks het ultieme van deze tijd is.
wanneer we onze ogen verder openen zien we dat het vooral in de "wereld" veel ellende met zich mee brengt.

Als we dan zien en lezen hoe moe de seksualiteit is die God ons gegeven heeft kan dat al voor ons een reden zijn
om voor het huwelijk elkaar goed te leren kennen, met elkaar te spreken (ook over seksualiteit) zodat de seksualeit straks
binnen het huwelijk tot een goede ontplooiing kan komen.

Ik denk dat ik wel mee mag praten met deze discussie.
Wij hebben 5,5 jaar verkering gehad voordat wij gingen trouwen.
Marnix

Bericht door Marnix »

dat mag zeker :) Bedankt voor je reactie.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Ariene

Bericht door Ariene »

Zullen zij dit probleem ook hebben??
Nu.nl schreef:RIYAD - In Saudi-Arabië is naar verluidt het jongste koppel ter wereld getrouwd. Het dagblad al-Sham maakte dinsdag bekend dat een neef en nicht van respectievelijk elf en tien jaar in het huwelijksbootje zijn gestapt.

Mohammed al-Rashidi en zijn kersverse bruid zijn getrouwd voor de islamitische wet, de sharia. Mohammed is ervan overtuigd dat het huwelijk hem zal helpen beter te studeren. Hij zit nog op de basisschool.
Marnix

Bericht door Marnix »

Ik denk dat die elkaar de eerste jaren alleen nog maar verhaaltjes vertellen voor het slapen gaan. :P
henriët

Bericht door henriët »

Marnix schreef:Ik denk dat die elkaar de eerste jaren alleen nog maar verhaaltjes vertellen voor het slapen gaan. :P
:huhu
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Hen

Re:

Bericht door Hen »

Ja dat denk ik ook.

Het scheinheilige vindt ik dat 9 van de 10 stellen op het trouwgesprek aangeven geen sex gehad te hebben terwijl ze het wel gedaan hebben.

Toen wij gingen trouwen heeft onze dominee niet gevraagd op het gebied van geslachtsgemeenschap.
Hij zei alleen: Het is geen gedwongen huwelijk.
Beetje dom van hem om van die veronderstelling uit te gaan.

Zo wordt het een heleboel mensen makkelijk gemaakt om wel sex te hebben.. "de dominee vraagt er toch niet naar"
Hen

Bericht door Hen »

zelf vindt ik sex voor het huwelijk geen groot probleem als je maar zeker weet dat je met die persoon gaat trouwen.
Maar het is beter om het niet te doen.

Je pakt al een cadeautje uit voor je jarig bent.
De huwelijksnacht is dan minder een verrassing omdat je elkaar lichamelijk al kent.
jvdg

Re: Re:

Bericht door jvdg »

Hen schreef:Ja dat denk ik ook.

Het scheinheilige vindt ik dat 9 van de 10 stellen op het trouwgesprek aangeven geen sex gehad te hebben terwijl ze het wel gedaan hebben.

Toen wij gingen trouwen heeft onze dominee niet gevraagd op het gebied van geslachtsgemeenschap.
Hij zei alleen: Het is geen gedwongen huwelijk.
Beetje dom van hem om van die veronderstelling uit te gaan.

Zo wordt het een heleboel mensen makkelijk gemaakt om wel sex te hebben.. "de dominee vraagt er toch niet naar"
De vraag die ons werd voorgelegd in het trouwgesprek was deze: Zijn jullie vrij van elkaar?
Een vraag die het doordenken waard was en blijft.
Marco

Bericht door Marco »

Die vraag is ons niet gesteld (we hebben het gesprek met de dominee al gehad, maar nog drie weken te gaan), en het had me eigenlijk verbaasd als hij wel werd gesteld. Je vraagt een huwelijksbevestiging aan omdat je het huwelijk tot Gods eer en met zijn zegen in wilt gaan. Met de vraag geef je al aan dat je geen gemeenschap hebt gehad.

Als het zo zou zijn dat je seks kunt hebben 'omdat de dominee er niet naar vraagt', dan wordt het ambt van dominee wel erg zwaar...
Sola Scriptura

Bericht door Sola Scriptura »

voor mijn bekering heb ik met veel vrouwen/meisjes seks gehad, dus als maagd het huwelijk ingaan is al niet meer mogelijk. mijn vriendin en in hebben het er ook moeilijk mee, omdat bij ons allebei de ''liefde'' al ontwaakt is/was.
Zelfs bij het zoenen en knuffelen alleen is het al moeilijk om daar te stoppen.
dus ik kan weinig zeggen in deze :oops :fouet

wel dat het ook voor christen lastig is, we zijn net mensen! :?
Plaats reactie