beroepingswerk en daarmee samenhangende berichten

HHKtE

Bericht door HHKtE »

Anti-quoq schreef:
Hendrikus schreef:
Oude-Waarheid schreef:Tja Rens als je bedenkt dat sommige nooit of bijna nooit een
beroep krijgen in andere kerkverbanden :wink:
Ja en? Dat zegt vooral iets over het predikantentekort.
Ook binnen de GG zijn wel predikanten te noemen die niet zo vaak beroepen worden.
Onze statisticus zal daar vast voorbeelden van kunnen noemen.
Inderdaad, bijvoorbeeld de predikanten E. Bakker, G. Beens, J.M.D. de Heer, L. Terlouw, C. Neele, F. Mulder, W. Silfhout, kregen het afgelopen jaar geen of hooguit 1 beroep.
Och dit herken je toch in al onze kerkverbanden in de HHK,PKN en Chr Geref
Klaas-Jan
Contacteer:

Bericht door Klaas-Jan »

jan03 schreef:
Daphne schreef:Ik vraag me af of t wel gezond is als zo´n dominee 160x beroepen wordt per jaar... waarom zou hij overal nee op hebben gezegd?
Ik vraag me af of het wel gezond is dergelijke lijstjes te gaan bijhouden. Volgens mij is er dan sprake van een redelijk ongezonde, zo niet ziekelijke nieuwsgierigheid of mensgerichtheid. Volgens mij leidt het nergens toe.
Ik begrijp beide reacties niet goed.

Daphne: de predikantennood in de GG is groot. Van de GG kan gelukkig gezegd worden dat bijna alle dominees bijna overal voorgaan... GG'ers zijn niet zo kieskeurig, als ik het zo mag noemen, dan sommige andere kerkverbanden. En dat komt duidelijk in het beroepingswerk naar voren. Ik heb, met name in de HHK, sterk het idee dat bepaalde gemeenten een angst hebben om een kandidaat te beroepen. Ik blijf het zo ontzettend vreemd vinden dat bepaalde beroepbare kandidaten gemeenteloos blijven. Dat komt in de GG niet voor. Ik spreek regelmatig met HHK'ers en als je dan een bepaalde naam noemt, hoor je verbaasd: ,,Is tie ook HHK? Nog nooit van gehoord". De GG is, wat dat betreft, veel 'closer', ondanks het feit dat het een zeer groot kerkverband is. Daarom zou ik het niet ongezond willen noemen, dat bepaalde predikanten veel beroepen krijgen. En 160 is volgens mij nog nooit gebeurd, of wel Anti-quoq? :wink: Begrijp je me, Daphne?

Jan03: Het is niet per se onzin om deze lijstje bij te houden. Ikzelf vind het ook ontzettend leuk om te doen. Natuurlijk gaat het in eerste instantie om de prediking, maar omdat GG'ers bijna alle predikanten goed kennen, wordt er ook veel meer over gesproken. Als er in de GG een predikant een beroep aanneemt naar een andere gemeente, weten bijna alle GG'ers wie het betreft. Ze kennen niet alleen de naam, maar ze kennen ook het gezicht en ze hebben de predikant wel eens of meerdere keren horen spreken. In de HHK, PKN, CGK lijkt me het bijhouden veel minder interessant, omdat je bepaalde mensen totaal niet kent. Ik denk het sterk te maken heeft met het kerkverband, waarover het gaat. Duidelijk, Jan03?

Ik wil niet zeggen dat de GG zo ontzettend goed is, maar ik denk wel dat me mogen vaststellen dat het een hecht kerkgenootschap is, waarbij heel gemakkelijk beroepen wordt, omdat iedereen elkaar zo goed kent.
Anti-quoq

Bericht door Anti-quoq »

Mister schreef:Zou A-Q ook lijstjes hebben van andere kerkverbanden dan van de GG?
Ja, sinds de scheuring van PKN-HHK heb ik alles van de HHK. En sinds 01-01-2006 ook van de CGK (Bew. het Pand en LCJ-predikanten: de gereformeerde stroming binnen de CGK)
Laten we het eenvoudig en feitelijk houden!
Anti-quoq

Bericht door Anti-quoq »

jan03 schreef:
Daphne schreef:Ik vraag me af of t wel gezond is als zo´n dominee 160x beroepen wordt per jaar... waarom zou hij overal nee op hebben gezegd?
Ik vraag me af of het wel gezond is dergelijke lijstjes te gaan bijhouden. Volgens mij is er dan sprake van een redelijk ongezonde, zo niet ziekelijke nieuwsgierigheid of mensgerichtheid. Volgens mij leidt het nergens toe.
En 160 is volgens mij nog nooit gebeurd, of wel Anti-quoq? :wink: Begrijp je me, Daphne?[/quote]

Nee, dat is nog nooit gebeurd. Afgezien van beroepbaarstellingen, hebben dienstdoende predikanten nooit meer dan 35 beroepen per jaar (nog wel erg veel trouwens). Voorbeelden:
1987: 27x ds. A. Bac te Bodegraven
1990: 35x ds. G.J. van Aalst te Benthuizen
1993: 31x ds. C.A. van Dieren te Stolwijk
1993: 35x ds. A.J. Gunst te Tholen
2001: 32x ds. M. Karens te Werkendam
2004: 31x ds. D. de Wit te Nieuw-Beijerland
Ander

Bericht door Ander »

Klaas-Jan schreef:
jan03 schreef:

Daphne: de predikantennood in de GG is groot. Van de GG kan gelukkig gezegd worden dat bijna alle dominees bijna overal voorgaan... GG'ers zijn niet zo kieskeurig, als ik het zo mag noemen, dan sommige andere kerkverbanden. En dat komt duidelijk in het beroepingswerk naar voren. Ik heb, met name in de HHK, sterk het idee dat bepaalde gemeenten een angst hebben om een kandidaat te beroepen. Ik blijf het zo ontzettend vreemd vinden dat bepaalde beroepbare kandidaten gemeenteloos blijven. Dat komt in de GG niet voor. Ik spreek regelmatig met HHK'ers en als je dan een bepaalde naam noemt, hoor je verbaasd: ,,Is tie ook HHK? Nog nooit van gehoord". De GG is, wat dat betreft, veel 'closer', ondanks het feit dat het een zeer groot kerkverband is. Daarom zou ik het niet ongezond willen noemen, dat bepaalde predikanten veel beroepen krijgen. En 160 is volgens mij nog nooit gebeurd, of wel Anti-quoq? :wink: Begrijp je me, Daphne?

Jan03: Het is niet per se onzin om deze lijstje bij te houden. Ikzelf vind het ook ontzettend leuk om te doen. Natuurlijk gaat het in eerste instantie om de prediking, maar omdat GG'ers bijna alle predikanten goed kennen, wordt er ook veel meer over gesproken. Als er in de GG een predikant een beroep aanneemt naar een andere gemeente, weten bijna alle GG'ers wie het betreft. Ze kennen niet alleen de naam, maar ze kennen ook het gezicht en ze hebben de predikant wel eens of meerdere keren horen spreken. In de HHK, PKN, CGK lijkt me het bijhouden veel minder interessant, omdat je bepaalde mensen totaal niet kent. Ik denk het sterk te maken heeft met het kerkverband, waarover het gaat. Duidelijk, Jan03?

Ik wil niet zeggen dat de GG zo ontzettend goed is, maar ik denk wel dat me mogen vaststellen dat het een hecht kerkgenootschap is, waarbij heel gemakkelijk beroepen wordt, omdat iedereen elkaar zo goed kent.
:!: :!:
Mooi verwoord, Klaas-Jan.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Klaas-Jan schreef:de predikantennood in de GG is groot. Van de GG kan gelukkig gezegd worden dat bijna alle dominees bijna overal voorgaan... GG'ers zijn niet zo kieskeurig, als ik het zo mag noemen, dan sommige andere kerkverbanden.
Ik zou met praktijkvoorbeeld aan kunnen tonen dat dit niet zo is. Daar het noemen van allerlei voorbeelden meestal niet zo stichtelijk zijn zal ik dit echter niet doen. Ik denk echter dat dit het meest in de flanken voorkomt, en dat dit wellicht in het midden wat minder is.
jan03

Bericht door jan03 »

Klaas-Jan schreef:
jan03 schreef:

het is wel duidelijk KJ.maar ik blijf het grote kolder vinden en pure mensverheerlijking.
Gian

Bericht door Gian »

Nog een vraag, waarom kreeg een dominee jaren geleden 30 beroepen per jaar, en later bijna nooit meer?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
freek

Bericht door freek »

Gian schreef:Nog een vraag, waarom kreeg een dominee jaren geleden 30 beroepen per jaar, en later bijna nooit meer?
Menselijkerwijs wordt de kans misschien steeds kleiner dat een ds. een beroep aanneemt, naarmate die langer in een gemeente staat?
Anti-quoq

Bericht door Anti-quoq »

Gian schreef:Nog een vraag, waarom kreeg een dominee jaren geleden 30 beroepen per jaar, en later bijna nooit meer?
Je ziet bij veel predikanten die langer dan acht jaar in een gemeente staan, het aantal beroepen per jaar afnemen. Hoewel het niet goed is, denk ik dat het toch te maken heeft met de gedachte die kerkenraden kunnen hebben: Die en die komt toch niet.
Ichtus

Bericht door Ichtus »

- Mag ik even knipperen met m'n ogen als ik dit topic doorlees :roll:
Anti-quoq

Bericht door Anti-quoq »

Klaas-Jan schreef:Daphne: de predikantennood in de GG is groot. Van de GG kan gelukkig gezegd worden dat bijna alle dominees bijna overal voorgaan... GG'ers zijn niet zo kieskeurig, als ik het zo mag noemen, dan sommige andere kerkverbanden. En dat komt duidelijk in het beroepingswerk naar voren. Ik heb, met name in de HHK, sterk het idee dat bepaalde gemeenten een angst hebben om een kandidaat te beroepen. Ik blijf het zo ontzettend vreemd vinden dat bepaalde beroepbare kandidaten gemeenteloos blijven. Dat komt in de GG niet voor. Ik spreek regelmatig met HHK'ers en als je dan een bepaalde naam noemt, hoor je verbaasd: ,,Is tie ook HHK? Nog nooit van gehoord".
Dit is uit mijn hart gegrepen, Klaas-Jan!
Het is voor mij werkelijk onvoorstelbaar (en eigenlijk ook laakbaar) dat de kandidaten G.J. Blankers, Joh. Fekkes, H. Juffer, G.A. van den Brink, A.T. van Andel beroepbaar zijn (de eerste twee al ruim drie jaar) en geen enkel beroep ontvangen. Ik begrijp best dat het niet zo gaat als in de GG, maar is er werkelijk niet één gemeente, waar een dergelijke kandidaat heen zou kunnen gaan en zou passen. Ik denk bijvoorbeeld aan kand. Juffer. Hij is al langere tijd pastoraal medewerker in de gemeente van Doornspijk. Ds. W. Roos is daar enkele maanden geleden met emeritaat gegaan. Kan hij daar niet beroepen worden?

Bijna even schrijnend vind ik de situatie van de predikanten B.M. Meuleman, H. Verheul en J.G. van Tilburg. Zij hebben geen gemeente en zijn beroepbaar, maar ook zij ontvangen geen beroep.
Er is in de HHK toch echt geen predikantenoverschot, maar een tekort. Vreemd.
refo

Bericht door refo »

Klaas-Jan schreef: ...... Van de GG kan gelukkig gezegd worden dat bijna alle dominees bijna overal voorgaan... GG'ers zijn niet zo kieskeurig, als ik het zo mag noemen, dan sommige andere kerkverbanden. En dat komt duidelijk in het beroepingswerk naar voren.
Is dit wishfull thinking? Gooi de predikbeurten van een jaar of tien uit de Saambinder maar eens in een excelletje. En als je toch de beroepen al bijhoudt zie je daar ook wel anders.

Je bijdrage was inderdaad wel mooi verwoord, maar naast de realiteit.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
freek

Bericht door freek »

Anti-quoq schreef:
Klaas-Jan schreef:Daphne: de predikantennood in de GG is groot. Van de GG kan gelukkig gezegd worden dat bijna alle dominees bijna overal voorgaan... GG'ers zijn niet zo kieskeurig, als ik het zo mag noemen, dan sommige andere kerkverbanden. En dat komt duidelijk in het beroepingswerk naar voren. Ik heb, met name in de HHK, sterk het idee dat bepaalde gemeenten een angst hebben om een kandidaat te beroepen. Ik blijf het zo ontzettend vreemd vinden dat bepaalde beroepbare kandidaten gemeenteloos blijven. Dat komt in de GG niet voor. Ik spreek regelmatig met HHK'ers en als je dan een bepaalde naam noemt, hoor je verbaasd: ,,Is tie ook HHK? Nog nooit van gehoord".
Dit is uit mijn hart gegrepen, Klaas-Jan!
Het is voor mij werkelijk onvoorstelbaar (en eigenlijk ook laakbaar) dat de kandidaten G.J. Blankers, Joh. Fekkes, H. Juffer, G.A. van den Brink, A.T. van Andel beroepbaar zijn (de eerste twee al ruim drie jaar) en geen enkel beroep ontvangen. Ik begrijp best dat het niet zo gaat als in de GG, maar is er werkelijk niet één gemeente, waar een dergelijke kandidaat heen zou kunnen gaan en zou passen. Ik denk bijvoorbeeld aan kand. Juffer. Hij is al langere tijd pastoraal medewerker in de gemeente van Doornspijk. Ds. W. Roos is daar enkele maanden geleden met emeritaat gegaan. Kan hij daar niet beroepen worden?

Bijna even schrijnend vind ik de situatie van de predikanten B.M. Meuleman, H. Verheul en J.G. van Tilburg. Zij hebben geen gemeente en zijn beroepbaar, maar ook zij ontvangen geen beroep.
Er is in de HHK toch echt geen predikantenoverschot, maar een tekort. Vreemd.
Tja, misschien is er nu nog even een tekort, maar met een paar jaar is dat toch echt over, als je weet hoeveel studenten er aan de VU zitten momenteel. Daarnaast zijn Van den Brink en Van Andel nog maar net beroepbaar en het is in hervormde kringen niet gebruikelijk dat een kandidaat meteen al een beroep ontvangt. Het gebeurt wel, maar heel vaak ook niet. Verder is ds. Van Tilburg weliswaar beroepbaar in de HHK, maar ook nog aan zijn vrije gemeente te Waddinxveen verbonden als gemeentepredikant. Dus zonder gemeente zit ie niet.

Verder is het inderdaad wel pijnlijk dat sommige kandidaten en predikanten geen beroep ontvangen. Blankers is al zo'n zeven jaar beroepbaar, dus dan mag het wel een keer. En Verheul en Meuleman zijn sinds de fusie van hun gemeente af. Maar aan de andere kant, sinds kort is kandidaat Muilwijk (ook al beroepbaar voor de fusie) als predikant verbonden aan de gemeente van Oosterwolde. Dus het komt met die anderen ook best wel goed.

Ik verwacht overigens niet dat Doornspijk Juffer gaat beroepen. Daar is die gemeente veel te groot voor. Lijkt me ook niet zo handig, om in zo'n grote gemeente te starten.
vlinder

Bericht door vlinder »

Rens schreef:
Hendrikus schreef:
Rens schreef:Is Ds. G.Beens niet van de GerGem/Kootwijkerbroek??? Of heb ik het zo mis.....??????
nee, je hebt het heulemaals goed 8)
Dus..........is Ds G. Beens NIET in september van de Theologische School afgekomen danwel beroepbaar, want Ds. Beens staat al een aantal jaren in K'wijkerbroek...............
Ds. G. Beens staat nu ruim 3 jaar in Kootjebroek. Dus ik vind het logisch dat hij nog geen 50 beroepen heeft gekregen in de afgelopen jaren....Het is toch de gewoonte om een dominee niet binnen 3 jaar te beroepen?

Ds. Terlouw is volgens mij van een eerdere lichting...
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gesloten