Op zondag vliegen of in een hotel?
kijk, als er specifieke zorgen zijn in je gezin, dan ligt het misschien anders. maar dat schreef je niet.Duuk schreef:jvdg schreef:En, Duuk, heb je antwoorden gekregen waar je wat mee kunt?![]()
Ik was er voor mezelf al uit, ik ga reizen. Wat voor mij en mijn gezin belangrijk is, is dat ik niet te lang uit het gezin weg wil zijn. Ik hoor dat argument zelden in dit topic.
Mijn gezin gaat boven mijn ervaring van de gemeenschap der heiligen. De vorige keer was het goed vertoeven in de kerk in SF, maar terug heb ik ook deels op zondag gevlogen. Ivm vliegtijd en tjdsverschil landde ik om 11 uur soggus. In het vliegtuig had ik een goed gesprek met iemand uit Singapore die op zoek was naar God, hem heb ik op Jezus mogen wijzen.
Gods wegen zijn zoveel hoger dan onze wegen.
Ik zou als vrouw mijn man adviseren daar de zondag ook nog te blijven. Dit voor zijn, en voor mijn rust.
Want al komt mijn man op zondag thuis, is voor mij de zondag ook anders en minder rustig.
ten tweede, als je zo moeilijk weg kan, vraag ik me af waarom je dan een baan heb, waarbij je weg moet. Ik vind het dan vreemd overkomen dat ze je dan nu die ene dag niet kunnen missen.
Misschien komt het wat bot over, zo bedoel ik het niet, maar weet niet hoe ik het duidelijk en vriendelijker kan formuleren.
als laatste ben ik nog benieuwd hoe laat je aan komt, en hoe je van het vliegveld thuis komt.
Ikzelf ben moeder van 3 kinderen en ook regelmatig alleen, dus weet wel waar ik over spreek.
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Ik ga op dit forum niet mijn gezinssituatie uit de doeken doen. Wel geef ik aan dat het belangrijk is dat ik in mijn gezin ben.Ariene schreef:kijk, als er specifieke zorgen zijn in je gezin, dan ligt het misschien anders. maar dat schreef je niet.Duuk schreef:jvdg schreef:En, Duuk, heb je antwoorden gekregen waar je wat mee kunt?![]()
Ik was er voor mezelf al uit, ik ga reizen. Wat voor mij en mijn gezin belangrijk is, is dat ik niet te lang uit het gezin weg wil zijn. Ik hoor dat argument zelden in dit topic.
Mijn gezin gaat boven mijn ervaring van de gemeenschap der heiligen. De vorige keer was het goed vertoeven in de kerk in SF, maar terug heb ik ook deels op zondag gevlogen. Ivm vliegtijd en tjdsverschil landde ik om 11 uur soggus. In het vliegtuig had ik een goed gesprek met iemand uit Singapore die op zoek was naar God, hem heb ik op Jezus mogen wijzen.
Gods wegen zijn zoveel hoger dan onze wegen.
Ik zou als vrouw mijn man adviseren daar de zondag ook nog te blijven. Dit voor zijn, en voor mijn rust.
Want al komt mijn man op zondag thuis, is voor mij de zondag ook anders en minder rustig.
ten tweede, als je zo moeilijk weg kan, vraag ik me af waarom je dan een baan heb, waarbij je weg moet. Ik vind het dan vreemd overkomen dat ze je dan nu die ene dag niet kunnen missen.
Misschien komt het wat bot over, zo bedoel ik het niet, maar weet niet hoe ik het duidelijk en vriendelijker kan formuleren.
als laatste ben ik nog benieuwd hoe laat je aan komt, en hoe je van het vliegveld thuis komt.
Ikzelf ben moeder van 3 kinderen en ook regelmatig alleen, dus weet wel waar ik over spreek.
Je hebt een punt dat je met de keuze van een baan rekening moet houden met je gezin. Daarom ben ik normaal gesproken ook 's avonds en 's nachts niet voor mijn werk op pad. Echter, niet altijd ontkom je er aan, dat hangt dus samen met een bepaalde functie die je op een gegeven hebt gekregen.
Re: Op zondag vliegen of in een hotel?
Ik weet niet waar jij dit vandaan haalt.Duuk schreef:Waarom vind je dat jammer? Het is toch een taboe? Dat blijkt ook uit de reacties. Ik heb vaak het argument gehoord dat reizen met openbaar vervoer op zonda uit de boze is omdat je dan mensen voor je laat werken. Dat gebeurt in een hotel dus ook.Vincent schreef:Ik vind het wel jammer dat je het hebt over een "taboe in refokringen". Dat zal zeker zo zijn, maar moet niet het punt zijn waar het om draait m.b.t. zondagsheiliging.
Waarom zou mensen voor je laten werken in een hotel minder erg zijn dan mensen laten werken in en om een vliegtuig?
Overigens is mijn visie op de zondag enigzins afwijkend van wat in orthodox refokringen gebruikelijk is. Ik voel me meer thuis bij de uitleg die in evangelische kringen daaraan wordt gegeven.
reizen is geen taboe, maar wordt indien niet nodig, afgeraden.
In jouw geval moet je kiezen tussen twee "kwaden"
Dan zou het gros hier dus kiezen voor het hotel.
Dit niet omdat er dan niet gewerkt wordt, maar omdat je dan de dag het meest kan houden naar Gods woord, en ook een bijeenkomst kan bezoeken zoals Hebreen ook aangeeft
Heb 10:25 En laat ons onze onderlinge bijeenkomst niet nalaten, gelijk sommigen de gewoonte hebben, maar elkander vermanen; en dat zoveel te meer, als gij ziet, dat de dag nadert.
Wat is de uitleg van de ev. kringen?
Dat het niet uitmaakt welke dag je rust neemt, als je maar een rustdag houd?
Dit strookt m.i. niet met bovenstaande opdracht van Paulus.
De sabbat is ingesteld door de Heere, de zondag wordt nergens ingesteld of als nieuwe rustdag geboden. Daarmee is er niets mis met het vieren op zondag, integendeel, ik vind de reden waarom we dat doen, dat Jezus toen opstond en er door Hem rust is, een hele goede reden. Maar daarmee is die reden nog geen bijbelse opdracht om het op die dag te moeten vieren, integendeel, aannemelijk is dat dit pas later, zo'n 300 jaar na Christus is ingevoerd. Maar met de sabbat vieren, op zaterdag dus, is ook niks mis. Wel is belangrijk dat je het samen viert... je kom als gemeente samen. Je kan dus niet persoonlijk gaan zeggen: Ik vier het lekker op woensdag want de dag maakt toch niet uit. Dan maak je geloven individueel.... en dat is niet de bedoeling. Dat is dus de andere visie op de zondag, hier ook wel "de evangelische visie" genoemd.Verwachter schreef:Ik zie niet in wat de sabbat en de zondag met elkaar te maken hebben. De sabbat heeft de Heere ingesteld als een teken voor het volk Israël (Ezechiël 20) en wij vieren de zondag om de opstanding van de Heere Jezus Christus te gedenken. Die twee zijn dus principieel anders.Marnix schreef:Nou, of je het op zaterdag of zondag viert is denk ik niet het belangrijkste. De sabbat was een bijbelse instelling, de zondag is nooit officieel als rustdag ingesteld in de Bijbel. Als er een kerkverband zou zijn dat dit op zaterdag zou vieren maar zich niet aan joodse gebruiken houdt, lijkt me dat geen probleem.JolandaOudshoorn schreef:Wij vieren de zondag, als je de sabbath houdt, moet je dat doen volgens de joodse gebruiken!Tiberius schreef: Sinds de schepping.
Ariene, Paulus miste tijdens zijn reizen ook regelmatig een kerkdienst

Ik zou zelf geen moeite hebben met het reizen. Kijk, je viert de zondag niet in je eigen gemeente. Een gemeente bezoeken kan leuk zijn, je kent er verder niemand, maar het lijkt me zeker niet verkeerd. Aan de andere kant zou ik 2 kerkdiensten op mp3 meenemen en in het vliegtuig lusteren ook geen probleem vinden... als ik die extra dag in Nederland dan goed zou besteden.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
I Know, maar vlgs mij mogen we dat toepassen op onze onderlinge samenkomsten. Deze worden iedere zondag twee keer gehouden.Hij doelt met onderlinge bijeenkomsten op de samenkomsten van de gemeenten waar hij aan schrijft.
Ook al ben je niet in je eigen land of plaats kan je ook in een andere plaats zo'n onderlinge bijeenkomst bezoeken.
mij is geleerd dat ook al in de eerste christengemeente de mensen samen kwamen op de eerste dag der week.
Ik heb zo snel alleen even deze tekst gevonden, maar vlgs mij zijn er meer waar je dit uit af kan leiden.
En op den eersten dag der week, als de discipelen bijeengekomen waren om brood te breken, handelde Paulus met hen, zullende des anderen daags verreizen; en hij strekte zijne rede uit tot den middernacht.
Ik probeer de zondag te gebruiken om wat extra aandacht aan de kinderen te geven door spelletjes te doen en voor te lezen.Kislev schreef:Nou, op zondag misschienAriene schreef:Als jij voor mij tijd, rust en concentratie heb, lees ik het boek...Kislev schreef:Lees de oudvaders, hoeven we allerlei discussies niet over te doen. Teellinck geeft zeer goed beargumenteerd aan waarom de zondag ipv de sabbath.
meestal kijk is uit naar de rust van de avond, maar merk dan dat ik moeite heb met zware kost om me te blijven concentreren.
Maar ooit komt het vast goed...
Klopt, maar Paulus deed dit net zo goed op andere dagen. Van de eerste gemeente lees je ook dat ze iedere dag samenkwamen. En zelfs al staat vast dat ze het op de eerste dag vierden, dan hoeft het daarmee nog geen opdracht te zijn. Niet voor niets schrijft Paulus dat we ons niet druk moeten maken over feestdagen, nieuwe maan en sabbat (de rustdag) (Kol 2:16 en zie ook Rom 10:5 en 6)Ariene schreef:I Know, maar vlgs mij mogen we dat toepassen op onze onderlinge samenkomsten. Deze worden iedere zondag twee keer gehouden.Hij doelt met onderlinge bijeenkomsten op de samenkomsten van de gemeenten waar hij aan schrijft.
Ook al ben je niet in je eigen land of plaats kan je ook in een andere plaats zo'n onderlinge bijeenkomst bezoeken.
mij is geleerd dat ook al in de eerste christengemeente de mensen samen kwamen op de eerste dag der week.
Ik heb zo snel alleen even deze tekst gevonden, maar vlgs mij zijn er meer waar je dit uit af kan leiden.
En op den eersten dag der week, als de discipelen bijeengekomen waren om brood te breken, handelde Paulus met hen, zullende des anderen daags verreizen; en hij strekte zijne rede uit tot den middernacht.
Kislev, Teelinck heb ik niet gelezen en ik ken ook niemand die dat boek heeft... dus misschien zou je zijn argumentatie kort kunnen noemen... en op bijbelse gronden mijn ongelijk aan te tonen. Als mijn standpiunt niet klopt wil ik dat graag weten.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Eén troost: moeder zijn is ook godsdienst.Ariene schreef:Ik probeer de zondag te gebruiken om wat extra aandacht aan de kinderen te geven door spelletjes te doen en voor te lezen.Kislev schreef:Nou, op zondag misschienAriene schreef:Als jij voor mij tijd, rust en concentratie heb, lees ik het boek...Kislev schreef:Lees de oudvaders, hoeven we allerlei discussies niet over te doen. Teellinck geeft zeer goed beargumenteerd aan waarom de zondag ipv de sabbath.
meestal kijk is uit naar de rust van de avond, maar merk dan dat ik moeite heb met zware kost om me te blijven concentreren.
Maar ooit komt het vast goed...
- JolandaOudshoorn
Is het woord der oudvaders het einde van alle tegenspraak?Kislev schreef:Lees de oudvaders, hoeven we allerlei discussies niet over te doen. Teellinck geeft zeer goed beargumenteerd aan waarom de zondag ipv de sabbath.
Laatst gewijzigd door Duuk op 28 nov 2007, 15:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Nee, maar wij hoeven niet het wiel opnieuw uit te vinden als dat 300 jaar geleden al gedaan is.Duuk schreef:Is het woorde der oudvaders het einde van alle tegenspraak?Kislev schreef:Lees de oudvaders, hoeven we allerlei discussies niet over te doen. Teellinck geeft zeer goed beargumenteerd aan waarom de zondag ipv de sabbath.