Van welk kerkverband zijn jullie?

Van welk kerkverband zijn jullie?

Peiling eindigde op 19 nov 2007, 14:11

PKN
19
20%
Hersteld Hervormde Kerk
15
16%
Ger. Gem.
36
38%
Oud. Ger. Gem. in Ned.
4
4%
Oud. Ger. Gem.
1
1%
Christelijke Gereformeerde Kerk
5
5%
Ger. Gem. in Ned.
5
5%
Overige
9
10%

Totaal aantal stemmen: 94

jvdg

Bericht door jvdg »

henriët schreef:krijg steeds meer zin in een hervorming ofzo................
wat ik bedoel...
wat bij elkaar hoort, hoort bij elkaar...............
:?

Wat moet een 'buitenstaander'hier wel niet van denken, stel dat iemand kerkelijk wil worden.......... nou sterkte... welkom in kerkzooi Nederland..... :(
Niemand houdt je tegen om aan een hervorming te werken.
Cliché: Begin bij jezelf.

De buitenstaander snapt het (gelukkig) niet, maar laten wij éénheid uitstralen alhoewel wij (helaas) geen eenheid vormen.

Maar dat (die verdeeldheid) is voor ons persoonlijk geen excuus!

Werk!
ada

Bericht door ada »

jvdg schreef:
freek schreef:
eilander schreef:
ada schreef:wat is het verschil tussen oud gergem in ned,en oud gergem. :?:
Oud Ger.Gem. in Ned: gemeenten binnen het verband
Oud Ger. Gem. (je raadt het al) buiten dit verband. Betreft gemeenten als Hendrik Ido Ambacht en Rijssen. Bekende namen van vroeger zijn bij deze gemeenten ds. De Waard en ds. Breevaart; van nu: ds. Van Prooijen en ds. Onderdelinden.
Maar...het wordt nog ingewikkelder. Sinds enige tijd is er ook een officieel kerkverband dat heet Oud. Ger. Gem (buiten verband). Dat is weer anders dan de gemeenten van genoemde predikanten. :wink:
Waar gaat dit eindigen........?

ik had er nog nooit van gehoord,bij ons in de buurt heb je wel verschillende ger gem kerken maar er is hier dacht ik maar 1 oud ger gem wist echt niet dat er verschillende waren,Hendrik ido Ambacht is hier een stuk rijden vandaan en Rijssen is voor ons behoorlijk ver dus dan weet men het niet hoe het daar allemaal zit.
maar bedankt voor de uitleg weer wat geleerd,en inderdaad waar gaat dit eindigen.
Wil niemand meer buigen?
Is de éénheid ondergeschikt aan scherpslijperij?
henriët

Bericht door henriët »

jvdg... je zegt begin bij jezelf... helemaal eens, maar heb je tips, (naast gebed)
enne eenheid uitstralen............. :cry: wordt wel moeilijk he, als er geen eenheid is...........
caprice

Bericht door caprice »

henriët schreef:jvdg... je zegt begin bij jezelf... helemaal eens, maar heb je tips, (naast gebed)
enne eenheid uitstralen............. :cry: wordt wel moeilijk he, als er geen eenheid is...........
Soms mag er wel eens geestelijke eenheid zijn over kerkmuren heen, maar daar wordt niet zo positief over gesproken op dit forum...
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
henriët

Bericht door henriët »

caprice........... je hebt helemaal gelijk... sorry..........
wat betreft die geestelijke eenheid, ja daar heb ik aan voorbij gezien
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

caprice schreef:Soms mag er wel eens geestelijke eenheid zijn over kerkmuren heen, maar daar wordt niet zo positief over gesproken op dit forum...
Dat bestrijd ik.
Als je doelt op kritische reacties m.b.t. een GBS-toogdag, dan betrof die kritiek niet een eventuele geestelijke eenheid, maar een eenheid die zich manifesteert in het bezitten van een gezamenlijke vijand. Dat is geen geestelijke eenheid!

Maar misschien bedoel je wel iets heel anders. Leg maar uit, kom maar met voorbeelden.
jvdg

Bericht door jvdg »

caprice schreef:
henriët schreef:jvdg... je zegt begin bij jezelf... helemaal eens, maar heb je tips, (naast gebed)
Soms mag er wel eens geestelijke eenheid zijn over kerkmuren heen, maar daar wordt niet zo positief over gesproken op dit forum...
Ik heb geen tips.

Al is er geen eenheid, je mag/moet dat wel uitstralen (mss. is dat een tip).

Dat er op dit forum geen geestelijke eenheid zou bestaan, waag ik te betwijfelen.
Zijn wijzelf niet te negatief of te argwanend?

Is elke afwijkende mening een teken dat we niet één zijn?
caprice

Bericht door caprice »

Hendrikus schreef:
caprice schreef:Soms mag er wel eens geestelijke eenheid zijn over kerkmuren heen, maar daar wordt niet zo positief over gesproken op dit forum...
Dat bestrijd ik.
Als je doelt op kritische reacties m.b.t. een GBS-toogdag, dan betrof die kritiek niet een eventuele geestelijke eenheid, maar een eenheid die zich manifesteert in het bezitten van een gezamenlijke vijand. Dat is geen geestelijke eenheid!

Maar misschien bedoel je wel iets heel anders. Leg maar uit, kom maar met voorbeelden.
Wat je zegt over de GBS-toogdag, dat is niet best als dat de oorzaak is hetwelk een vleselijk gezinde eenheid zou vormen (waar de mens zo voor open ligt van nature), maar soms kreeg ik de neiging om te denken dat de geestelijke eenheid daar ook bij onder geschoven werd.

En verder bedoel ik bijvoorbeeld een gezelschap, waar geestelijke eenheid is ondanks verschillende kerkverbanden, waar men in het algemeen ook weinig goede woorden van spreekt.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
refo

Bericht door refo »

Er zijn diverse mensen geweest die het hebben gewaagd om een reformatie voor te stellen. Ze zijn één voor één (geestelijk) gelyncht. Als je dus rustig wilt leven, reformeer dan maar niet.

Eénheid is niet per definitie een teken ervan dat iets goed is. je kunt ook een soort geestelijke eenheid ervaren, die nergens op gegrond is.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

caprice schreef:
Hendrikus schreef:
Dat bestrijd ik.

Wat je zegt over de GBS-toogdag, dat is niet best als dat de oorzaak is hetwelk een vleselijk gezinde eenheid zou vormen (waar de mens zo voor open ligt van nature), maar soms kreeg ik de neiging om te denken dat de geestelijke eenheid daar ook bij onder geschoven werd.

En verder bedoel ik bijvoorbeeld een gezelschap, waar geestelijke eenheid is ondanks verschillende kerkverbanden, waar men in het algemeen ook weinig goede woorden van spreekt.
En nu in gewone mensentaal?

Ik bedoel: je zegt dat hier op het forum niet zo positief wordt gesproken over geestelijke eenheid over kerkmuren heen. Maar noem nou eens een concreet voorbeeld waar dat gebeurd is?
caprice

Bericht door caprice »

Hendrikus schreef:
caprice schreef:
Hendrikus schreef:
Dat bestrijd ik.

En nu in gewone mensentaal?

Ik bedoel: je zegt dat hier op het forum niet zo positief wordt gesproken over geestelijke eenheid over kerkmuren heen. Maar noem nou eens een concreet voorbeeld waar dat gebeurd is?
Als er over 'gezelschapstheologie' gesproken wordt, 'hoe God een mens bekeert'. Dat trekt het gezelschap toch in een verdacht licht. of bijvoorbeeld in het topic Zien is nog geen hebben.

Het is ook moeilijk in woorden te vangen wat ik nu precies bedoel.
Dr. J.H. Bavinck
Ariene

Bericht door Ariene »

Eénheid is niet per definitie een teken ervan dat iets goed is.
je kunt ook een soort geestelijke eenheid ervaren, die nergens op gegrond is
.

Wil je dit eens uitleggen hoe je dat bedoelt.
Zoals het er nu staat ben ik het nl. niet met je eens.

Het blijft voor mij een feit dat je voelt als de ander ook zijn grond in Christus gevonden heeft.
Als je met iemand spreekt over een persoon die hij alleen kent van horen zeggen heb je een ander gesprek dan met iemand die die persoon persoonlijk kent. Zo ervaar ik dat ook met personen die
God van de bijbel kennen of God persoonlijk mogen kennen.
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Andreas

Bericht door Andreas »

Marnix schreef:
Andreas schreef:
Marnix schreef:ik ook :D

En die staaaaaaaaat...... Niet op de kaart!
Het is niets persoonlijks hoor, maar de lijst uit de forumregels is dus niet zo hard als het lijkt :?: :?:
Precies, er is hier een gastvrij gedoogbeleid voor mensen buiten die kerkverbanden.
Dat is mooi, ik voelde me al bijna een beetje schuldig. :)

NGK.
Rochus

Bericht door Rochus »

Ariene schreef:
Eénheid is niet per definitie een teken ervan dat iets goed is.
je kunt ook een soort geestelijke eenheid ervaren, die nergens op gegrond is
.

Wil je dit eens uitleggen hoe je dat bedoelt.
Zoals het er nu staat ben ik het nl. niet met je eens.

Het blijft voor mij een feit dat je voelt als de ander ook zijn grond in Christus gevonden heeft.
Als je met iemand spreekt over een persoon die hij alleen kent van horen zeggen heb je een ander gesprek dan met iemand die die persoon persoonlijk kent. Zo ervaar ik dat ook met personen die
God van de bijbel kennen of God persoonlijk mogen kennen.
Wanneer twee of meer mensen hetzelfde doel op het oog hebben wil dat nog niet zeggen dat het doel dan ook goed is. Voorbeeld: Twee dieven zijn het roerend met elkaar eens. De ene beschermt de andere. De ene gaat voor de andere op de uitkijk staan. Ze houden elkaar de hand boven het hoofd. Zij vormen een eenheid in zowel het doel dat ze nastreven als de manier waarop.
Daarmee is de activiteit niet goedgepraat.

Doorgetrokken: Wanneer er veel mensen in een kerk zitten en allemaal de mond (dus niet het hart) vol hebben van God, wil dat nog niet zeggen dat zij God kennen, en/of/dus Hem op zo dienen als Hij van ons eist.

Daarom: Kijk uit met 'ik doe het zo omdat hij ook zo doet' Handel met persoonlijke verantwoordelijkheid ten opzichte van God. Je hebt ook persoonlijk verantwoordelijkheid tegenover Hem af te leggen.

Maar wanneer een ieder persoonlijk met God leeft wordt er zeker iets van de gemeenschap der heiligen ervaren. Maar alleen daarom.
Marnix

Bericht door Marnix »

caprice schreef:
Nou, ik ervaar (ondanks af en toe een aanvaring) die eenheid met de medeforummers hier anders zeker wel. Ook al heb ik de meesten van jullie nooit gezien. Of misschien juist daarom :roll: :mrgreen:
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Plaats reactie