Al vaker hebben we het over dit onderwerp de degens gekruist, Zonderling, en het spijt me, met alle respect voor je postings, maar ik blijf het oneens met je verdediging van deze samenval-theorie. Evenals met mr. Bart die in jouw lijn redeneert (of vice versa).Zonderling schreef:Jammer, dat hier weer het woord 'samenval-theorie' gebruikt wordt.memento schreef:PS> Ik verwerp de samenval-theorie, die het moment van wedergeboorte gelijkstelt met het omhelzen van Christus. M.i. is het werk van de Geest in de mens daarvoor ook al op Christus gericht, en dus het gevolg van wedergeboorte. Wel houdt ik dat het bevindelijk kennen van Christus, en de herhaaldelijke bevindelijke ontmoetingen (gewerkt door, of als gevolg van, Gods woord), de enige zekere kenmerk van onze zaligheid zijn.
Juist de stelling dat de mens wedergeboren is vóór de geloofskennis van Christus, is een theorie. En dan ook werkelijk een theorie, omdat het bewijs daarvoor niet in de Schrift en ook niet in onze belijdenis te vinden is.
Dat het voorbereidend werk van de Geest al op Christus gericht is, is zeker waar. Maar om dat te bestempelen als wedergeboorte of levendmaking, is onschriftuurlijk.
Om maar eens een Bijbels voorbeeld te noemen: de discipelen, waren zij wedergeboren tijdens de omwandeling van Christus of niet?
Ik meen van wel, al was het alleen maar op grond van Jezus' antwoord aan Petrus: Zalig zijt gij, Simon, Bar-jona! want vlees en bloed heeft u [dat] niet geopenbaard, maar Mijn Vader, Die in de hemelen is.
Toch roept Christus hen naderhand, in Johannes 14, op: Gijlieden gelooft in God, gelooft ook in Mij.
Denk je dat Hij dat tegen hen zou zeggen als ze geloofskennis aan Christus hadden? Ik denk van niet.
En om niet meer te noemen (en een nieuwe rotonde te starten) verwijs ik naar de Catechismus. Of wacht, laat ik het Kort Begrip eens nemen:
Hoeveel stukken zijn u nodig te weten, opdat gij welgetroost, zalig leven en sterven moogt?
Drie stukken: ten eerste, hoe groot mijn zonde en ellende zij; ten andere, hoe ik van al mijn zonde en ellende verlost worde; ten derde, hoe ik Gode voor zulk een verlossing zal dankbaar zijn.
Kortom: de bevindelijke ellendekennis hoort er wel degelijk bij. "Trap of mate kunnen verschillen." (om maar eens een bekende uitdrukking te gebruiken).