Misschien geven die mensen ook heel veel aan goede doelen. Jij hebt geen kennis van hun uitgavenpatroon, noch kun jij hen ter verantwoording roepen. Kortom, jouw opmerking is totaal misplaatst.edele strijdster schreef:
Nou, ik vind het wél onbijbels, wanneer mensen bakken geld uitgeven aan vakanties, dure kleding en grote auto's!
Daag, ze kunnen dat geld beter besteden de diakonie of armen in de gemeente!
De Mammon
-
(Sorrie, even gewijzigd)cosmo schreef:Misschien geven die mensen ook heel veel aan goede doelen. Jij hebt geen kennis van hun uitgavenpatroon, noch kun jij hen ter verantwoording roepen. Kortom, jouw opmerking is totaal misplaatst.edele strijdster schreef:
Nou, ik vind het wél onbijbels, wanneer mensen bakken geld uitgeven aan vakanties, dure kleding en grote auto's!
Daag, ze kunnen dat geld beter besteden de diakonie of armen in de gemeente!
Wanneer je de rest van mijn postings door lees zie je dat ik het ook niet heb over de personen die wel verantwoord omgaan met hun vermogen/ rijkdom...
Hartelijke groeten,
Edele Strijdster
Edele Strijdster
Ik kan geen gekke dingen doen op financieel gebied, maar heb genoeg om van te leven en daar ben ik tevreden mee.
Je kunt geen wezenlijke dingen kopen met geld zoals gezondheid, lang leven, geluk enz.
Mensen die veel geld hebben zijn die weleens tevreden?
Je kunt geen wezenlijke dingen kopen met geld zoals gezondheid, lang leven, geluk enz.
Mensen die veel geld hebben zijn die weleens tevreden?
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Hoe kan een buitenstaander nu beoordelen of mensen verantwoord met hun vermogen omgaan? Wat is dat eigenlijk, verantwoord omgaan met je vermogen?edele strijdster schreef:
Wanneer je de rest van mijn postings door lees zie je dat ik het ook niet heb over de personen die wel verantwoord omgaan met hun vermogen/ rijkdom...
Het is natuurlijk makkelijk mensen te beoordelen op hun uitgaven, zoals bijv. hun huis, auto, kleding en aantal vakanties, echter dat zegt nog helemaal niets over de hoeveelheid geld die ze aan goede doelen geven. Mijns inziens is het per definitie niet mogelijk om voor een ander te bepalen of die persoon 'verantwoord' met zijn of haar vermogen omgaat.
-
Buitenstaanders kunnen niet beordelen wat anderen uitgeven aan goede doelen.cosmo schreef:Hoe kan een buitenstaander nu beoordelen of mensen verantwoord met hun vermogen omgaan? Wat is dat eigenlijk, verantwoord omgaan met je vermogen?edele strijdster schreef:
Het is natuurlijk makkelijk mensen te beoordelen op hun uitgaven, zoals bijv. hun huis, auto, kleding en aantal vakanties, echter dat zegt nog helemaal niets over de hoeveelheid geld die ze aan goede doelen geven. Mijns inziens is het per definitie niet mogelijk om voor een ander te bepalen of die persoon 'verantwoord' met zijn of haar vermogen omgaat.
Buitenstaanders kunnen wél beordelen dat reformatorische ondernemers meer geld vragen dan niet niet -reformatorische ondernemers. (zie ook een van mijn andere postings).
Het zal mij een worst zijn wat ze met hun geld doen.
Opvallend vind ik het wel, dat ik in mijn omgeving maar heel heel zelden ziet dat mensen met een groot vermogen, mede chirstenen helpen.
Gelukkig gebeurd het wel!
Hartelijke groeten,
Edele Strijdster
Edele Strijdster
Nee, dat staat er niet, maar als er een broeder waarlijk in nood is zou ik ook geenszins schromen om hem te geven voor niets.Marnix schreef:Staat er niet geschreven: Indien u 2 mercedessen hebt en uw broeder geen, geef er dan 1 aan hem?caprice schreef:Ja, én? :roll:Hendrikus schreef:caprice schreef:Op Refoweb heb ik ook ooit een topic geopend betreffende dit onderwerp.Twéé Mercedessen, zei je toch?Caprice op Refoweb schreef:Erger je je ook zo erg aan dat materialisme in de reformatorische wereld?
Dit is overigens slechts een tijdelijke situatie. Van de ene moet wat overgebouwd worden naar de andere, en andersom. Vandaar.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Dr. J.H. Bavinck
En dan moet je de beste weggeven aan die broeder in nood.caprice schreef:Nee, dat staat er niet, maar als er een broeder waarlijk in nood is zou ik ook geenszins schromen om hem te geven voor niets.Marnix schreef:Staat er niet geschreven: Indien u 2 mercedessen hebt en uw broeder geen, geef er dan 1 aan hem?caprice schreef:Ja, én? :roll:Hendrikus schreef: Twéé Mercedessen, zei je toch?
Dit is overigens slechts een tijdelijke situatie. Van de ene moet wat overgebouwd worden naar de andere, en andersom. Vandaar.

En wat moet ik doen om aangemerkt te worden als een broeder in nood? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:jvdg schreef:En dan moet je de beste weggeven aan die broeder in nood.caprice schreef:Nee, dat staat er niet, maar als er een broeder waarlijk in nood is zou ik ook geenszins schromen om hem te geven voor niets.Marnix schreef:Staat er niet geschreven: Indien u 2 mercedessen hebt en uw broeder geen, geef er dan 1 aan hem?caprice schreef: Ja, én? :roll:
Dit is overigens slechts een tijdelijke situatie. Van de ene moet wat overgebouwd worden naar de andere, en andersom. Vandaar.:
Gewoon zeggen dat je in nood verkeert omdat je geen mercedes van Caprice hebt gekregen. Nadere motivatie is niet nodig.memento schreef:En wat moet ik doen om aangemerkt te worden als een broeder in nood? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:jvdg schreef:En dan moet je de beste weggeven aan die broeder in nood.caprice schreef:Nee, dat staat er niet, maar als er een broeder waarlijk in nood is zou ik ook geenszins schromen om hem te geven voor niets.Marnix schreef: Staat er niet geschreven: Indien u 2 mercedessen hebt en uw broeder geen, geef er dan 1 aan hem?
Dit is overigens slechts een tijdelijke situatie. Van de ene moet wat overgebouwd worden naar de andere, en andersom. Vandaar.:

Iemand waarlijk in nood zonder auto??caprice schreef:Nee, dat staat er niet, maar als er een broeder waarlijk in nood is zou ik ook geenszins schromen om hem te geven voor niets.Marnix schreef:Staat er niet geschreven: Indien u 2 mercedessen hebt en uw broeder geen, geef er dan 1 aan hem?caprice schreef:Ja, én? :roll:Hendrikus schreef: Twéé Mercedessen, zei je toch?
Dan is er wel erg snel nood!
Kun je beter de auto verkopen en de opbrengst aan ECHTE behoeftigen geven
Deze postings waren alleen als scherts bedoeld hoor.....Oude Paden schreef:Iemand waarlijk in nood zonder auto??caprice schreef:Nee, dat staat er niet, maar als er een broeder waarlijk in nood is zou ik ook geenszins schromen om hem te geven voor niets.Marnix schreef:Staat er niet geschreven: Indien u 2 mercedessen hebt en uw broeder geen, geef er dan 1 aan hem?caprice schreef: Ja, én? :roll:
Soms ben ik een beetje te serieus................jvdg schreef:Deze postings waren alleen als scherts bedoeld hoor.....Oude Paden schreef:Iemand waarlijk in nood zonder auto??caprice schreef:Nee, dat staat er niet, maar als er een broeder waarlijk in nood is zou ik ook geenszins schromen om hem te geven voor niets.Marnix schreef: Staat er niet geschreven: Indien u 2 mercedessen hebt en uw broeder geen, geef er dan 1 aan hem?
Nee, geheel niet, want dat is bijbelser. Zei de Heere Jezus Zelf niet: verkoopt alles wat gij hebt en geeft het geld de armen?Oude Paden schreef:Soms ben ik een beetje te serieus................jvdg schreef:Deze postings waren alleen als scherts bedoeld hoor.....Oude Paden schreef:Iemand waarlijk in nood zonder auto??caprice schreef: Nee, dat staat er niet, maar als er een broeder waarlijk in nood is zou ik ook geenszins schromen om hem te geven voor niets.
Aan iemand die in nood is stel ik bijv. een huisvader voor die niet rond kan komen, en van wie de auto kapot gaat en dat allemaal niet kan betalen, maar wel een auto echt nodig heeft.
Maar ja, hoe groot is de kans dat dat voor gaat komen?
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Dr. J.H. Bavinck
- Christiaan
Zei de Heere Jezus Zelf niet: verkoopt alles wat gij hebt en geeft het geld de armen?
Zei de Heere Jezus dat niet in een bepaald verband?
Wel voorzichtig blijven ook in zulke zaken om even een regeltje uit
een bijbelvers te halen.
Zei de Heere Jezus dat niet in een bepaald verband?
Wel voorzichtig blijven ook in zulke zaken om even een regeltje uit
een bijbelvers te halen.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)
Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)