Geplaatst: 20 okt 2007, 18:57
Ja. Sterker zelfs, op de wereld vinden we per definitie zondaars.Andreas schreef:En in de kroeg vinden we natuurlijk per definitie zondaars??
Ja. Sterker zelfs, op de wereld vinden we per definitie zondaars.Andreas schreef:En in de kroeg vinden we natuurlijk per definitie zondaars??
Tussen de eerste twee regels van Ma Vis en Memento.Jongere schreef:Waar lees je dat?Andreas schreef:En in de kroeg vinden we natuurlijk per definitie zondaars??memento schreef:Ik wel: in een ernstig gesprek met een zondaar, om hem te bewegen zich te bekeren...Ma Vis schreef:Overigens; ik zou niet graag in een kroeg 'gevonden' worden door Jezus...
Geen reden om je mond te houden over God.JolandaOudshoorn schreef:Pff, ik vind deze posting wel wat heftig, hoor Ma Vis. Misschien wel wat plat gezegd, maar zou je dan niet heel snel "werk" maken om bekeerd te zijn?Ma Vis schreef:Tja, maar dán moet je toch wel eerst zelf bekeerd zijn.memento schreef:Ik wel: in een ernstig gesprek met een zondaar, om hem te bewegen zich te bekeren...Ma Vis schreef:Overigens; ik zou niet graag in een kroeg 'gevonden' worden door Jezus...
Anders zou het een beetje hypocriet zijn.
Trouwens; ík heb een andere zondaar vooralsnog weinig bevindelijks te vertellen.
En mag onbekeerlijkheid een excuus zijn om je mond te houden over onze Heere Jezus Christus?
NBMa Vis schreef:
Geen reden om je mond te houden over God.
Wel een reden om in elk geval niet naar een kroeg te gaan met de bedoeling om in ernstig gesprek te gaan met een zondaar.
Want die zondaar ben ik zelf, en daar heb ik m'n handen vol aan.
Dus meen ik niet het recht te hebben om te gaan evangeliseren in kroegen.
Overigens heb ik altijd geleerd dat je er zelf niets aan toe of af kan doen, en er zelf niet aan kunt 'werken' in díe zin.
Maar dat is ongetwijfeld weer een ander soort discussie.
Overal zijn zondaars, en overal moeten we ze aanspreken. Maar zéker als we een plek zondig noemen, verplicht ons dat om juist daar te evangeliseren. Zocht niet onze Heere Jezus de zondaren, hoeren en tollenaren in het bijzonder op?Andreas schreef:Bij de andere vraag ik mij af: waarom zou je juist in de kroeg zondaars vinden? Zijn ze in de gelegenheden waar je normaal komt (kerk, werk, school, thuis) al niet meer te vinden? Of is de kroeg een plaats waar per definitie zondaars komen, en de ander plaatsen niet?
Voor zover mijn ervaring me heeft geleerd vinden die daar zeker wel plaats. Dus ik weet niet waar jij kwam, maar je beeld klopt blijkbaar niet echt.Voor zover mijn ervaring me heeft geleerd worden daar niet zoveel serieuze/goede gesprekken gevoerd.
Gezellig als refo's onder elkaar. En de kans om dronken te worden is in ieder geval even groot. Het kan in ieder geval voor een hoop minder geld. Dit zegt dus niks.Zelfs als dat wel het geval zou zijn kun je nog beter thuis zitten, want dat is allicht goedkoper.
En je hebt geen oppas nodig.
En je hoort elkaar beter.
En je hoeft in elk geval niet te betwijfelen of de muziek wel religieus-correct is.
En: op=op. Minder kans om dronken te worden.
Moet je maar eens proberen: in een kroeg evangeliseren...............in no time sta je weer buiten.....memento schreef: Overal zijn zondaars, en overal moeten we ze aanspreken. Maar zéker als we een plek zondig noemen, verplicht ons dat om juist daar te evangeliseren.
Laten we ophouden met de zonde goed praten. Christus bevond zich niet op de smalle en niet op de brede weg. Hij is Zelf de Weg. En denk jij dat die hoeren en tollenaren die in hem geloofden nog hoereerden of nog in hun zondige leven bleven? Kijk maar eens naar de geschiedenis van Levi. Die werd op de smalle weg die ten leven leidt geplaatst. Want als God in je leven komt dan ga je de kroeg mijden en dan zul je er alleen komen om mensen aan te sporen om die plaats te verlaten en op Christus te wijzen, maar zoals gezegd; dat kan ook op andere plaatsen want overal zijn zondaren. Overigens hanteer ik een enge "kroeg-definitie": een kop koffie of (bij warm weer) een biertje drinken op een terras of in een eetcafé noem ik niet "naar de kroeg gaan". Maar de meeste forummers begrijpen wel wat ik met "de kroeg" bedoel.Marnix schreef:Inderdaad. Jezus ging naar hoeren en tollenaars... Om ze te bekeren. Dus met die reden naar de kroeg mag al zeker wel Ma Vis!
Voor zover mijn ervaring me heeft geleerd vinden die daar zeker wel plaats. Dus ik weet niet waar jij kwam, maar je beeld klopt blijkbaar niet echt.Voor zover mijn ervaring me heeft geleerd worden daar niet zoveel serieuze/goede gesprekken gevoerd.
Gezellig als refo's onder elkaar. En de kans om dronken te worden is in ieder geval even groot. Het kan in ieder geval voor een hoop minder geld. Dit zegt dus niks.Zelfs als dat wel het geval zou zijn kun je nog beter thuis zitten, want dat is allicht goedkoper.
En je hebt geen oppas nodig.
En je hoort elkaar beter.
En je hoeft in elk geval niet te betwijfelen of de muziek wel religieus-correct is.
En: op=op. Minder kans om dronken te worden.
Wilhelm, de kroeg langs een brede of smalle weg plaatsen is onzinnig. Als Jezus met hoeren en tollenaren aan het eten en praten was, bevond Hij zich dan op de smalle of op de brede weg? De smalle dus, dat lijkt me duidelijk. Hij was zonder zonde. Maar al die zondige hoeren en tollenaars dienog niet geloofden dan? Waar bevonden die zich? Op de brede weg. Hoe kan je zo'n gesprekslocatie dan aan een van beide wegen plaatsen? Dat schiet natuurlijk niet op. In het dagelijks leven ontmoeten christenen en niet-christenen elkaar, terwijl op de poster de brede en de smalle weg elkaar niet kruisen, maar er slechts aftakkingen zijn waar mensen van de ene weg naar de ander lopen. Je kan deze poster niet te pas en te onpas gebruiken. Je kan niet stellen dat je als christen niet mag dansen, of niet in een beschaafde kroeg mag komen omdat die wel aan de brede weg liggen en niet aan de smalle weg op de poster. je kan niet stellen dat het "wel in de wereld maar niet van de wereld" niet juist is en christenen en evangelisatie verkeerd omdat de christenen op de poster ver afgezonderd zijn van de niet-christenen. Dat ga je aan wat men op de poster wilde uitbeelden voorbij.
Het is niet de bedoeling hier door te gaan op de voorbereiding op de zondag maar ......... ben wel benieuwd hoe je dit doet?Rens schreef:Moet je maar eens proberen: in een kroeg evangeliseren...............in no time sta je weer buiten.....memento schreef: Overal zijn zondaars, en overal moeten we ze aanspreken. Maar zéker als we een plek zondig noemen, verplicht ons dat om juist daar te evangeliseren.
Stel je dat je op zaterdagavond niet naar de kroeg gaat, dan kan ik daar weer wél een eind in meekomen, omdat je die avond voor voorbereiding gebruikt (als het goed is)
maar dit is ff off-topic...............
Als het goed is sta je idd in no time weer buiten, mét degene met wie je hebt gesproken, om buiten (bij de herrie vandaan) verder te spreken. En ik kan uit eigen ervaring vertellen, dat als God meekomt in een gesprek, dat het echt niet zo moeilijk is.Rens schreef:Moet je maar eens proberen: in een kroeg evangeliseren...............in no time sta je weer buiten.....memento schreef: Overal zijn zondaars, en overal moeten we ze aanspreken. Maar zéker als we een plek zondig noemen, verplicht ons dat om juist daar te evangeliseren.
Dat vind jij en als jij tot eer van God de kroeg mijdt zal ik daar zeker niets van zeggen.Erasmiaan schreef:Laten we ophouden met de zonde goed praten. Christus bevond zich niet op de smalle en niet op de brede weg. Hij is Zelf de Weg. En denk jij dat die hoeren en tollenaren die in hem geloofden nog hoereerden of nog in hun zondige leven bleven? Kijk maar eens naar de geschiedenis van Levi. Die werd op de smalle weg die ten leven leidt geplaatst. Want als God in je leven komt dan ga je de kroeg mijden en dan zul je er alleen komen om mensen aan te sporen om die plaats te verlaten en op Christus te wijzen, maar zoals gezegd; dat kan ook op andere plaatsen want overal zijn zondaren. Overigens hanteer ik een enge "kroeg-definitie": een kop koffie of (bij warm weer) een biertje drinken op een terras of in een eetcafé noem ik niet "naar de kroeg gaan". Maar de meeste forummers begrijpen wel wat ik met "de kroeg" bedoel.Marnix schreef:Inderdaad. Jezus ging naar hoeren en tollenaars... Om ze te bekeren. Dus met die reden naar de kroeg mag al zeker wel Ma Vis!
Voor zover mijn ervaring me heeft geleerd vinden die daar zeker wel plaats. Dus ik weet niet waar jij kwam, maar je beeld klopt blijkbaar niet echt.Voor zover mijn ervaring me heeft geleerd worden daar niet zoveel serieuze/goede gesprekken gevoerd.
Gezellig als refo's onder elkaar. En de kans om dronken te worden is in ieder geval even groot. Het kan in ieder geval voor een hoop minder geld. Dit zegt dus niks.Zelfs als dat wel het geval zou zijn kun je nog beter thuis zitten, want dat is allicht goedkoper.
En je hebt geen oppas nodig.
En je hoort elkaar beter.
En je hoeft in elk geval niet te betwijfelen of de muziek wel religieus-correct is.
En: op=op. Minder kans om dronken te worden.
Wilhelm, de kroeg langs een brede of smalle weg plaatsen is onzinnig. Als Jezus met hoeren en tollenaren aan het eten en praten was, bevond Hij zich dan op de smalle of op de brede weg? De smalle dus, dat lijkt me duidelijk. Hij was zonder zonde. Maar al die zondige hoeren en tollenaars dienog niet geloofden dan? Waar bevonden die zich? Op de brede weg. Hoe kan je zo'n gesprekslocatie dan aan een van beide wegen plaatsen? Dat schiet natuurlijk niet op. In het dagelijks leven ontmoeten christenen en niet-christenen elkaar, terwijl op de poster de brede en de smalle weg elkaar niet kruisen, maar er slechts aftakkingen zijn waar mensen van de ene weg naar de ander lopen. Je kan deze poster niet te pas en te onpas gebruiken. Je kan niet stellen dat je als christen niet mag dansen, of niet in een beschaafde kroeg mag komen omdat die wel aan de brede weg liggen en niet aan de smalle weg op de poster. je kan niet stellen dat het "wel in de wereld maar niet van de wereld" niet juist is en christenen en evangelisatie verkeerd omdat de christenen op de poster ver afgezonderd zijn van de niet-christenen. Dat ga je aan wat men op de poster wilde uitbeelden voorbij.
dat wordt in de volksmond ook wel een grand café genaamd, een etablisiment waar je met goed fatsoen ook met je vrouw en/of je kids kunt komen voor een lekkere kop koffie tijdens het shoppen..rekcor schreef: maar ook rustige kroegen, waar je elkaar wel kunt verstaan.
Dit vind ik geen vergelijk.Marnix schreef:
Wilhelm, de kroeg langs een brede of smalle weg plaatsen is onzinnig. Als Jezus met hoeren en tollenaren aan het eten en praten was, bevond Hij zich dan op de smalle of op de brede weg? De smalle dus, dat lijkt me duidelijk. Hij was zonder zonde. Maar al die zondige hoeren en tollenaars dienog niet geloofden dan? Waar bevonden die zich? Op de brede weg. Hoe kan je zo'n gesprekslocatie dan aan een van beide wegen plaatsen? Dat schiet natuurlijk niet op.
Nogmaals , de evangelisatie tactiek die gebruikt wordt om het kroegbezoek goed te praten sla ik nu maar even over.Marnix schreef:In het dagelijks leven ontmoeten christenen en niet-christenen elkaar, terwijl op de poster de brede en de smalle weg elkaar niet kruisen, maar er slechts aftakkingen zijn waar mensen van de ene weg naar de ander lopen. Je kan deze poster niet te pas en te onpas gebruiken. Je kan niet stellen dat je als christen niet mag dansen, of niet in een beschaafde kroeg mag komen omdat die wel aan de brede weg liggen en niet aan de smalle weg op de poster. je kan niet stellen dat het "wel in de wereld maar niet van de wereld" niet juist is en christenen en evangelisatie verkeerd omdat de christenen op de poster ver afgezonderd zijn van de niet-christenen. Dat ga je aan wat men op de poster wilde uitbeelden voorbij.