„Als schuldgevoel ontbreekt, kan God niet doorwerken”
- Miscanthus
De Heere Jezus zegt: gaat dna heen en predik het evangelie ana alle creaturen. Dominee de Boer moet niet doen alsof hij oudtestamentisch profeet is, maar wat Hij moet doen is de blijde boodschap van verlossing voor in zonden weggezakt Nederland prediken. De blijde boodschap moet hij brengen. Hij is een gezant van Christus, die leeft!
Nogmaals: spreek je er uit of er over? Ging/gaat het bij jou allemaal zo?Oorspronkelijk gepost door Elmousse
Zou dat nu zoveel anders gaan? Zien dat we uitlandig zijn, zien dat dit door onze eigen zonden komt, ons bekeren, bekennen dat God rechtvaardig is en Hem aanlopen als een waterstroom om genade... zou er een van de 4 gemist kunnen worden? (Alles gewerkt door de Geest natuurlijk, wil het oprecht zijn... en God heeft een gruwel aan allle valsheid, ook van het hart) en zou Hij dan niet aan Zijn Verbond gedenken en naar Zijn welbegehagen Zijn Zoon aan ons te openbaren?
Wordt de inhoud van de posting daar meer of minder waar door?Oorspronkelijk gepost door PimNogmaals: spreek je er uit of er over? Ging/gaat het bij jou allemaal zo?Oorspronkelijk gepost door Elmousse
Zou dat nu zoveel anders gaan? Zien dat we uitlandig zijn, zien dat dit door onze eigen zonden komt, ons bekeren, bekennen dat God rechtvaardig is en Hem aanlopen als een waterstroom om genade... zou er een van de 4 gemist kunnen worden? (Alles gewerkt door de Geest natuurlijk, wil het oprecht zijn... en God heeft een gruwel aan allle valsheid, ook van het hart) en zou Hij dan niet aan Zijn Verbond gedenken en naar Zijn welbegehagen Zijn Zoon aan ons te openbaren?
Citaat uit "Lessen in Godsgeleerdheid"Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
De Heere Jezus zegt: gaat dna heen en predik het evangelie ana alle creaturen. Dominee de Boer moet niet doen alsof hij oudtestamentisch profeet is, maar wat Hij moet doen is de blijde boodschap van verlossing voor in zonden weggezakt Nederland prediken. De blijde boodschap moet hij brengen. Hij is een gezant van Christus, die leeft!
Wat is het Evangelie? De Heere Jezus spreekt dat er in het einde der tijden vele verleiders zullen opstaan.... maar wie volhardden zal tot het einde die zal zalig worden... en dat evangelie moet verkondigd gaan worden onder alle creaturen... en dat is inderdaad niet volharden in de zondekennis, waardoor het gelooof in Christus niet in zicht komt.... maar dat is een volharden in het geloof in Christus dat Hij ook voor mijn zonden aan het kruis... maar zoals Jakobus meen ik ook zegt gaat dit echt niet zonder dat er een hartelijke schuldbelijdenis aan vooraf gaat.... gedrongen uit het besef van de liefde van God, waarnaar ook een droefheid is (de droefheid naar God), droefheid omdat we ons er buiten gevoelen/zijn en dat door onze eigen schuld... o die oude mens moet sterven, maar dan ook die hartelijke vreugde in GOd door Jezus Christus
[Aangepast op 18/8/05 door Elmousse]
[Aangepast op 18/8/05 door Elmousse]
- Miscanthus
Sorry, maar ik vind je niet zo duidelijk, elmousse.Oorspronkelijk gepost door Elmousse... maar zoals Jakobus meen ik ook zegt gaat dit echt niet zonder dat er een hartelijke schuldbelijdenis aan vooraf gaat.... gedrongen uit het besef van de liefde van God, waarnaar ook een droefheid is (de droefheid naar God), droefheid omdat we ons er buiten gevoelen en dat door onze eigen schuld... o die oude mens moet sterven, maar dan ook die hartelijke vreugde in GOd door Jezus Christus
Bij Levi kwam de schuldbelijdenis nadat Hij Jezus met blijdschap had ontvangen. maar dat terzijde. verder geloof ik dta ik het in deze postig wel met je eens kan zijn....voorzover ik hem begrijp.
Ja, want ik ben wel benieuwd naar dat 3e punt. Ik hoor wel eens vaker van die predikanten die zeggen dat je Gods gerechtigheid liever moet krijgen dan je eigen zaligheid. Nou geef mij de voorbeelden maar uit de Evangelien.Oorspronkelijk gepost door AfgewezenWordt de inhoud van de posting daar meer of minder waar door?Oorspronkelijk gepost door PimNogmaals: spreek je er uit of er over? Ging/gaat het bij jou allemaal zo?Oorspronkelijk gepost door Elmousse
Zolang het geen eigen beleving is, zijn deze discussies maar gerammel van holle vaten.....
Hieruit concludeer ik toch echt dat je aan bepaalde voorwaarden moet voldoen eer dat God in je wilt werken en dat lees ik niet in de Bijbel.Hij bad intens tot de Heere voor het volk. Het volk bad nog wel, maar er was geen verbrokenheid over de zonden, en die wil God zien. De mensen wilden genezing, maar de Heere wilde hen alleen genezen als ze erkenden dat ze schuldig waren.
Er waren valse profeten in de tijd van Jeremia die God niet gezonden had en waar de mensen naar luisterden en niet naar Jeremia.
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

....waar vervolgens geen gebruik van werd gemaakt. Maar wel ingevuld werd met beantwoorden van levensvragen....Oorspronkelijk gepost door mementoWell, ja en nee.Oorspronkelijk gepost door KawDoen we dat niet twee keer per zondag? :eurOorspronkelijk gepost door memento
Trouwens wil ik wel de opmerking maken dat ik het heel goed vind dat zulke dagen georganiseerd worden. Het is goed als Gods volk samenkomt om Gods grote daden te prijzen!
Ik was eens op een evangelisatiepost (van de GG!) waar evangelist Baan de bezoekers aan het eind van de dienst de gelegenheid gaf om iets te vertellen uit hun geloofsleven. Dat sprak mij erg aan. Ik denk dat het goed is als er ruimte is voor getuigenis. En aangezien die ruimte er in de Ger. Gez. kerken er niet is, denk ik dat het goed is als er bijeenkomsten worden georganiseerd waar dit wel kan.
Ik vind het ook goed dat daar wel ruimte voor is. Zou vaker moeten....
groetjes vlinder
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Mijn ervaring is dat God zondaren opzoekt, en blijft opzoeken. Net als de herder die dat eigenwijze schaap gaat halen, ondanks dat het is weggelopen.
Het is beide waar:
1. We moeten dicht bij de Heere leven, we moeten steeds weer opnieuw onze zonden belijden (want we blijven zondigen, tegen beter weten in). En áls we dat doen, zegent de Heere dat.
2. God zoekt afgedwaalde kinderen op. Hij is het die hun wijst op hun afdwalingen, Hij is het die ze opzoekt als zij Hem vergeten zijn.
Beiden is waar. Maar het is een gruwelijke dwaling om te zeggen dat God niet doorwerken kan, omdat wij niet de rechte gestalte hebben. Wie dat zegt, heeft een verkeerd idee van Gods almacht, en een verkeerd idee van hoe lief God zijn uitverkorenen heeft. Hij is niet alleen de eerste, Hij zal ook de laatste zijn.
Laten we het spanningsveld behouden. Aan de ene kant de verplichtingen die wij hebben tegenover God als geredde zondaren, aan de andere kant Gods onvoorwaardelijke liefde.
Het is beide waar:
1. We moeten dicht bij de Heere leven, we moeten steeds weer opnieuw onze zonden belijden (want we blijven zondigen, tegen beter weten in). En áls we dat doen, zegent de Heere dat.
2. God zoekt afgedwaalde kinderen op. Hij is het die hun wijst op hun afdwalingen, Hij is het die ze opzoekt als zij Hem vergeten zijn.
Beiden is waar. Maar het is een gruwelijke dwaling om te zeggen dat God niet doorwerken kan, omdat wij niet de rechte gestalte hebben. Wie dat zegt, heeft een verkeerd idee van Gods almacht, en een verkeerd idee van hoe lief God zijn uitverkorenen heeft. Hij is niet alleen de eerste, Hij zal ook de laatste zijn.
Laten we het spanningsveld behouden. Aan de ene kant de verplichtingen die wij hebben tegenover God als geredde zondaren, aan de andere kant Gods onvoorwaardelijke liefde.
Kijk, nou ga je er ook weer zelf wat bij zeggen...Oorspronkelijk gepost door PimJa, want ik ben wel benieuwd naar dat 3e punt. Ik hoor wel eens vaker van die predikanten die zeggen dat je Gods gerechtigheid liever moet krijgen dan je eigen zaligheid. Nou geef mij de voorbeelden maar uit de Evangelien.Oorspronkelijk gepost door AfgewezenWordt de inhoud van de posting daar meer of minder waar door?Oorspronkelijk gepost door PimNogmaals: spreek je er uit of er over? Ging/gaat het bij jou allemaal zo?Oorspronkelijk gepost door Elmousse
Zolang het geen eigen beleving is, zijn deze discussies maar gerammel van holle vaten.....
En ik blijf erbij, dat we elkaar hier op dit forum niet aan de geestelijke tand moeten gaan voelen. Dan krijg je van: hou jij je mond maar, jij hebt er geen kennis aan. Die kant moeten we toch niet op?
- Miscanthus
Nou, als je het niet uit de Bijbel haalt, kun je inderdaad beter je mond houden.:sneOorspronkelijk gepost door AfgewezenKijk, nou ga je er ook weer zelf wat bij zeggen...oorsproonkelijk gepost door Pim: Ik hoor wel eens vaker van die predikanten die zeggen dat je Gods gerechtigheid liever moet krijgen dan je eigen zaligheid. Nou geef mij de voorbeelden maar uit de Evangelien.
En ik blijf erbij, dat we elkaar hier op dit forum niet aan de geestelijke tand moeten gaan voelen. Dan krijg je van: hou jij je mond maar, jij hebt er geen kennis aan. Die kant moeten we toch niet op?
- Miscanthus
Het derde punt wil ik nog wel nader toelichten hoe ik dat zie.... maar ik ben het wel met de posting van afgewezen eens dat ik het niet zo heb gezegd...Oorspronkelijk gepost door PimJa, want ik ben wel benieuwd naar dat 3e punt. Ik hoor wel eens vaker van die predikanten die zeggen dat je Gods gerechtigheid liever moet krijgen dan je eigen zaligheid. Nou geef mij de voorbeelden maar uit de Evangelien.Oorspronkelijk gepost door AfgewezenWordt de inhoud van de posting daar meer of minder waar door?Oorspronkelijk gepost door PimNogmaals: spreek je er uit of er over? Ging/gaat het bij jou allemaal zo?Oorspronkelijk gepost door Elmousse
Ik denk in dat verband aan het voorwoord van ds. Koelman in het boekje de waarachtige bekering van ds. Sheppard. ds. Koelman spreekt van een oneigenlijke tegenstelling, waar Sheppard schrijft dat je genoegen moet hebben in je verdoemenis.
Ik bewandel hier liever de middenweg. Welgevallen in de straffe der ongerechtigheid, is een goedkeuren van je doodsvonnis door God uitgesproken in Genesis, maar in aansluiting daarvan punt 4 het roepen tot God. God is rechtvaardig in al Zijn Weg en Werk, Zijn goedheid kent in het gans heelal geen perk, Hij is nabij de ziel die tot hem zucht....maar toch niet als een rechthebbend mens op de belofte ook uitgesproken in Genesis... maar als een bedelaar aan de troon van de genade en ja komt het er wezenlijk op aan... dan heb je Gods deugden liever dan je eigen zaligheid.
Het gebod is niet anders, God lief te hebben boven alles!!! (en je naaste als je zelve). Als iets van dat eerste gebod in oefening mag zijn, heb je God deugden dus liever dan je eigen zaligheid. Anders heb je toch je eigen behoud net zo lief (minimaal) en laten we eerlijk zijn gewoon nog veel liever. Dat eigen behoudt is een aanklevende weldaad, van het eren van God... en geenzins een bron of oorzaak.
Voor het overige verwijs ik naar de reactie van Afgewezen.... Ik zal je daarbij nog een verhaal vertellen. Pas werd er geevangeliseerd op straat (en dat is op zich verheugend) ik werd ook aangesproken of ik
ook kerkelijk was... nou oke ik ben kerkelijk meelevend... en dan de vraag: ben je ook bekeerd? Ik zeg nee dat heb ik nog nooit kunnen worden. Dus zij begonnen hun bekeringsgeschiedenis aan mij te vertellen, vroegen van welk kerkverband ik was... toen ik dat zei schakelden ze ineens om met dat die verkiezing die daar geleerd wordt de mensen vreselijk passief maakt en dat ik er gauw vandaan moest en weet ik het allemaal... Vroeg of ze zelf weleens in die kerk geweest waren, maar nee dat niet. Nou ik heb ze verder nog een tijdje laten praten... maar tenslotte heb ik er ook een beetje op gereageerd, die aanval op dat kerkverband dan! en min of meer proberen uit te leggen hoe ik dat allemaal zie... reactie naar twee minuten: Je hoeft niet tegen ons te gaan preken, want wij zijn toch al bekeerd en jij bent onbekeerd en gaat toch lekker naar de hel... En toen liepen ze weg: Heb wel gevraagd of dat dan de liefde was...
Goed wat wil ik met dat verhaal, uit de hoogte willen opstellen en zo te gaan discussieren en jezelf tegen iemand opstellen als op een min of meer normale manier gesproken in de zin dat jij van alles beleefd en of bekeerd bent,en het maar de vraag is hij wel of niet.... noem ik niet de ware ootmoedige gestalte... en als het dan maar gerammel is van holle vaten, dan zij dat maar zo...