1. Als onze psyche uit balans is heeft dit ook invloed op het somatische deel van ons mens-zijn en ook op het geestelijke leven. Dat kan dan ook niet goed functioneren. Gevolgen bij een kerkmens kunnen zijn: ongezonde schuldgevoelens, bang zijn voor zonde tegen de Heilige Geest. Als onze geest ziek is doen zich ook ziekelijke uitwassen voor op religieus terrein. Dat hoort bij het ziektebeeld.refo schreef:Het probleem is dis eigenlijk het volgende:
hoe onderscheid je de volgende situaties van elkaar:
1. Mentale depressie zonder meer bij een kerkmens
2. Mentale depressie, gemengd met opkomende bijbelteksten
3. Gevoel van Godsverlatenheid.
4. Noodzakelijk geachte ellendekennis
2. Ik denk dat bij alle kerkmensen die depressief zijn bijbelteksten een rol spelen. De depressie werkt ook door in het religieuze deel van ons mens-zijn.
3. Voor dit onderdeel wijs ik weer terug door de quote die ik heb doorgegeven van W. à Brakel.
4. Ds. Elshout (dat was echt een wijze man):
Voor een 'gezond' geestelijk leven is een gezonde geest nodig. Er zijn 'gezonde' schuldgevoelens (vruchten van de Heilige Geest) en ziekelijke, psychische schuldgevoelens (vruchten van storingen in ons geestesleven). Deze laatsten komen ook in Gods kinderen voor.
Als iemand overspannen raakt vanwege het tobben over zijn zonden, dan zijn de overtuigingen van de Heilige Geest de oorzaak daar niet van, maar dan wordt dat veroorzaakt door een aangeboren (of door ander oorzaken ontstane) geesteszwakte, waardoor de overtuigingen niet meer op een 'gezonde' wijze verwerkt kunnen worden.
Alle ellenden hebben hun oorzaak in schuld (de val, de zonde); maar alle ellenden zijn niet te wijten aan bijzondere schuld. Job's levensgeschiedenis bewijst dat overduidelijk. We mogen, moeten bidden om 'gezonde' schuldgevoelens (vruchten van de Heilige Geest); we mogen ziekelijke (depressieve) schuldgevoelens afbidden en bestrijden. Dat zijn produkten van onze zieke geest, en... van de boze geest: satan.
Zie verder: Een helpende hand, hoofdstuk 5: Geestelijke problemen en geestesproblemen... niet hetzelfde!