verschil tussen een depressie en geestelijke verlatenheid?

Lydianne

Bericht door Lydianne »

refo schreef:Het probleem is dis eigenlijk het volgende:
hoe onderscheid je de volgende situaties van elkaar:

1. Mentale depressie zonder meer bij een kerkmens
2. Mentale depressie, gemengd met opkomende bijbelteksten
3. Gevoel van Godsverlatenheid.
4. Noodzakelijk geachte ellendekennis
1. Als onze psyche uit balans is heeft dit ook invloed op het somatische deel van ons mens-zijn en ook op het geestelijke leven. Dat kan dan ook niet goed functioneren. Gevolgen bij een kerkmens kunnen zijn: ongezonde schuldgevoelens, bang zijn voor zonde tegen de Heilige Geest. Als onze geest ziek is doen zich ook ziekelijke uitwassen voor op religieus terrein. Dat hoort bij het ziektebeeld.

2. Ik denk dat bij alle kerkmensen die depressief zijn bijbelteksten een rol spelen. De depressie werkt ook door in het religieuze deel van ons mens-zijn.

3. Voor dit onderdeel wijs ik weer terug door de quote die ik heb doorgegeven van W. à Brakel.

4. Ds. Elshout (dat was echt een wijze man):
Voor een 'gezond' geestelijk leven is een gezonde geest nodig. Er zijn 'gezonde' schuldgevoelens (vruchten van de Heilige Geest) en ziekelijke, psychische schuldgevoelens (vruchten van storingen in ons geestesleven). Deze laatsten komen ook in Gods kinderen voor.
Als iemand overspannen raakt vanwege het tobben over zijn zonden, dan zijn de overtuigingen van de Heilige Geest de oorzaak daar niet van, maar dan wordt dat veroorzaakt door een aangeboren (of door ander oorzaken ontstane) geesteszwakte, waardoor de overtuigingen niet meer op een 'gezonde' wijze verwerkt kunnen worden.
Alle ellenden hebben hun oorzaak in schuld (de val, de zonde); maar alle ellenden zijn niet te wijten aan bijzondere schuld. Job's levensgeschiedenis bewijst dat overduidelijk. We mogen, moeten bidden om 'gezonde' schuldgevoelens (vruchten van de Heilige Geest); we mogen ziekelijke (depressieve) schuldgevoelens afbidden en bestrijden. Dat zijn produkten van onze zieke geest, en... van de boze geest: satan.

Zie verder: Een helpende hand, hoofdstuk 5: Geestelijke problemen en geestesproblemen... niet hetzelfde!
uitgeworpen

Bericht door uitgeworpen »

Dus wanneer iemand depressief is en toch kan leunen op bepaalde beloftes uit de bijbel, is ie eigenlijk niet echt depressief. :oops:
Het gebed is de gouden sleutel die de poort der genade kan openen.
Lydianne

Bericht door Lydianne »

uitgeworpen schreef:Dus wanneer iemand depressief is en toch kan leunen op bepaalde beloftes uit de bijbel, is ie eigenlijk niet echt depressief. :oops:
Dat heb ik niet bedoeld te zeggen uitgeworpen. Wat dat betreft is iedereen uniek. Wel is het van belang om de depressie aan te pakken, zodat er ook gezond zicht op de Bijbel en God is. Verder durf ik hier nu niets over te zeggen. Ik hoop niet dat ik je pijn doe of heb gedaan. Anders moeten we het er in de chatbox nog maar een keer over hebben.
uitgeworpen

Lydianne schreef:
uitgeworpen schreef:Dus wanneer iemand depressief is en toch kan leunen op bepaalde beloftes uit de bijbel, is ie eigenlijk niet echt depressief. :oops:
Dat heb ik niet bedoeld te zeggen uitgeworpen. Wat dat betreft is iedereen uniek. Wel is het van belang om de depressie aan te pakken, zodat er ook gezond zicht op de Bijbel en God is. Verder durf ik hier nu niets over te zeggen. Ik hoop niet dat ik je pijn doe of heb gedaan. Anders moeten we het er in de chatbox nog maar een keer over hebben.
Nee hoor Lyd,
Lizzy

Bericht door Lizzy »

Jammer genoeg kan ik ook meepraten over een depressie. Dat is ook wel een beetje de rede waarom ik niet meer hier kwam en gewoon de discussies niet aankon over van alles en nog wat.

Ik ben psychisch altijd heel sterk geweest. Heb door mijn handicaps vaak in het ziekenhuis gelegen en ja dan het aanvaarden van alles....op zich sloeg ik me daar goed doorheen.

Als op een gegeven moment mensen die heel belangrijk voor je zijn ineens uit je leven verdwijnen door verhuizing ver weg of doordat je vriendin ineens niets meer laat horen en je na een half jaar hoort, dat ze besloten heeft om met een vrouw haar leven te delen...waar ze me nooit zelf van op de hoogte heeft gebracht en zo zijn er nog een aantal ingrijpende dingen gebeurd...dan trek je het niet meer.

Een blokkade in mijn nek en daarna stortte ik psychisch in. Eerst de ontkenning natuurlijk, want ik was tenslotte altijd sterk.....
Medicijnen hebben me weer wat tot rust gebracht en gezorgd dat ik alles wat kon verwerken.

Alles rondom het geloof vloog ook op me af en daar krijg je strijd mee. Je voelt je in de steek gelaten, maar ook dat God zo ver weg is. Er is ook een tijd geweest dat het me allemaal niet meer interesseerde....al die kerken....de een zegt dit....de ander zegt dat...

Ik ben nog niet helemaal van de medicijnen af en heb bepaalde dingen ook af moeten stoten, maar ik voel me in vergelijking met toen een stuk sterker worden weer.

Dit was even een persoonlijke noot uit mijn leven.
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Afbeelding
uitgeworpen

Wat is het verschil tussen een burn-out en een depressie?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

uitgeworpen schreef:Wat is het verschil tussen een burn-out en een depressie?
Bij een burnout ben je moe en bij een depressie ben je somber.
jvdg

Bericht door jvdg »

Laat hen die het ervaren hebben spreken.

't Zal je verrassen!
jvdg

Bericht door jvdg »

Afgewezen schreef:
Kort door de bocht. Eenieder die hier vanaf weet zal dit genuanceerder beantwoorden!
Ad Kalle
Contacteer:

Re: verschil tussen een depressie en geestelijke verlatenhei

Bericht door Ad Kalle »

uitgeworpen schreef:Wat is het verschil tussen een depressie en het gevoel van geestelijke verlatenheid?
Ik heb zelf een depressie mee moeten/mogen maken. Ik vind het altijd moeilijk. Toen was het moeten, nu (als ik terugkijk) is het mogen. Het was nodig om me klein te krijgen. Het gevoel van geestelijke verlatenheid was bij mij onderdeel van de depressie. Tijdens de depressie voelde ik me ontzettend alleen en van iedereen, ook van God, verlaten. Ik had helemaal niets meer aan de Bijbel, gebed was er eigenlijk niet meer. Maar ik denk dat dat komt doordat je in één klein kringetje ronddraaid.
Nu achteraf zie ik dat God mij nooit alleen heeft gelaten, maar juist er doorheen heeft geholpen. Het was dus alleen maar het gevoel van geestelijke verlatenheid. En gevoel is zeer verraderlijk :oops:
Gevoelens zijn meer dan woorden, woorden zijn slechts uitingen van gevoelens.
Lizzy

Bericht door Lizzy »

Bij een burn-out kun je gewoon echt niet meer. Je hebt nergens lust meer in en ziet overal tegenop. Je bent lichamelijk en geestelijk opgebrandt en niets interesseert je meer. Je wilt niets meer, dan alleen met rust gelaten worden. Ik had ook verschijnselen van een burn-out en vaak heb je daar een depressie bij.

Als je een depressie hebt dan gaat de glans uit de ogen is me verteld. Ik lachte niet meer en ging steeds minder zeggen. Alles zie je somber en negatief in. Je gedachten malen maar door overal over.

@ Ad...heel herkenbaar wat je schrijft.

Afbeelding
Lydianne

Bericht door Lydianne »

zie: http://www.eleos.nl
plebe

Bericht door plebe »

Lydianne schreef:
zie: http://www.eleos.nl
of www/burnin.nl
Gelooft het evangelie en bekeert u !
Lizzy

Bericht door Lizzy »

Persoonlijk vind ik die links alleen wat informatie, maar hoe ervaren mensen het zelf en vaak moet je het meeste toch zelf doen om er weer bovenop te komen.

Afbeelding
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

jvdg schreef:
Afgewezen schreef:
Kort door de bocht. Eenieder die hier vanaf weet zal dit genuanceerder beantwoorden!
Voor de helderheid even kort door de bocht geformuleerd.
Bij die 'eenieder' mag je ook mij rekenen.
Plaats reactie