Martelmoord Pernis, moesten de agenten nu ingrijpen?

jvdg

Bericht door jvdg »

tukkertje schreef: Helemaal eens. er gaat niks uit van ze. Makkelijk scoren doen ze graag. Moeilijkheden uit de weg gaan.
Ze moeten zich diep, maar dan ook heel diep schamen.
Zozo, jij scoort hier ook wel heel "makkelijk".

Ik geloof dat je wat dingen doormekaar hutselt.
BJD

Bericht door BJD »

jvdg schreef:
tukkertje schreef: Helemaal eens. er gaat niks uit van ze. Makkelijk scoren doen ze graag. Moeilijkheden uit de weg gaan.
Ze moeten zich diep, maar dan ook heel diep schamen.
Zozo, jij scoort hier ook wel heel "makkelijk".

Ik geloof dat je wat dingen doormekaar hutselt.
Idd. Zo hebben veel korpsen een verkeershandhavingsteam. Die hebben als enige taak om te handhaven op snelheid, roodlicht, gordel, helm, en alcoholgebruik in het verkeer. Zij lopen weliswaar in hetzelfde uniform maar hebben geen rang. Ze hebben een opleiding van 3 maanden achter de rug en hebben verder ook geen bevoegdheden. Zij dragen een vlammetje als epilette. De boetes die ze schrijven komen echter net zo hard aan :shock:

Veel mensen zien echter niet het verschil. Die zien die handhavingsteam's dag aan dag controleren en vragen zich af of ze niets beters te doen hebben. (overigens, in het verkeer vallen nog zoveel doden en zwaargewonden per jaar dat indien dat aantal door geweld zou worden gehaald er ook zeker zoveel recherche uren zouden worden voor ingezet).

bv. Ik hoef van de baliemedewerker van de bank niet te verwachten dat ze mij een uitgebreid hypotheekadvies verstrekt... dat is tenslotte haar taak niet en draagt daar geen kennis van.

of...Word ik bij keurslager X slecht behandelt zijn niet alle keurslagers in Nederland in eens verschrikkelijke eikels. Zo wordt over de Nederlandse politie vaak wel geredeneert. Ik heb collegega's waar ik mij voor schaam...... :oops: maar dat zijn maar enkele. De rest doet hun werk met veel passie.
Mona Lisa

Bericht door Mona Lisa »

Het is wat mij betreft inderdaad niet de bedoeling om het hele politie-apparaat over één kam te scheren. Het gaat in deze topic over die twee die voor de deur gaan staan wachten. Niet over een groot aantal van hun collega's die vaak wel goed werk doen. Die twee hebben verzuimd te doen wat je van een agent mag verwachten. En dat heeft met opleiding niks te maken. Zelfs van een burger verwacht je nog dat -ie wat doet in zo'n situatie.

Het verkeer overigens in Nederland is relatief bijzonder veilig. Die verkeershandhavers zijn goed voor de excessen maar voor een heel groot deel van hun werk (parkeerbonnetjes, bekeuringen voor een paar km/u te hard, noem ze maar op) is de bijdrage aan de veiligheid marginaal. Als ze er niet zouden zijn was het aantal excessen waarschijnlijk veel groter, zo gezien zijn ze nuttig.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Mona Lisa schreef:Zelfs van een burger verwacht je nog dat -ie wat doet in zo'n situatie.
en wat moet de burger in die situatie doen? Juist, de politie bellen en dan, hoe moeilijk ook, afwachten. Want nogmaals, je weet niet wat de situatie is. Ja, achteraf wel, en dan is het o zo makkelijk om te oordelen. Maar gewone mensen kunnen, itt superhelden niet door muren en deuren kijken. Wie weet, hadden ze nog anderen in gijzeling? Waren er kinderen bij betrokken? En dan als een dolleman al schietend naar binnengaan?
De enige bij wie je vragen kan stellen is het hoofdbureau en waarom het zo lang duurde voordat er versterking kwam.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Adorote

Bericht door Adorote »

Hoe dan ook buitenlandse agenten moeten altijd hartelijk lachen om de zogenaamde Nederlandse agenten ; rondjes rijden tot de bui is gaan liggen en dan is gaan kijken,de mentaliteit van een juffershondje.Wanneer krijgen we is echte agenten die weten op te treden in alle opzichten en niet bang zijn,maar weten op te treden zo als het nodig is en behoord.
Mona Lisa

Bericht door Mona Lisa »

JolandaOudshoorn schreef:
Mona Lisa schreef:Zelfs van een burger verwacht je nog dat -ie wat doet in zo'n situatie.
en wat moet de burger in die situatie doen?
nou, je zou toch denken dat als het gegil steeds maar doorgaat dat iemand op het idee komt om even binnen te kijken wat er aan de hand is . . .

als je niet zo dichtbij durft gooi je een stoeptegel naar binnen, whatever, DOE iets
refo

Bericht door refo »

Mona Lisa schreef:
JolandaOudshoorn schreef:
en wat moet de burger in die situatie doen?
nou, je zou toch denken dat als het gegil steeds maar doorgaat dat iemand op het idee komt om even binnen te kijken wat er aan de hand is . . .

als je niet zo dichtbij durft gooi je een stoeptegel naar binnen, whatever, DOE iets
Als de procedures gevolgd zijn vind ik dat ze juist gehandeld hebben.

Maar zo'n stoeptegel of wat ook lijkt me ook wel wat: maak kenbaar dat je er bent als politie. Het gaat toch niet in de eerste plaats om de arrestatie, maar om het slachtoffer.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
BJD

Bericht door BJD »

Adorote schreef:Hoe dan ook buitenlandse agenten moeten altijd hartelijk lachen om de zogenaamde Nederlandse agenten ; rondjes rijden tot de bui is gaan liggen en dan is gaan kijken,de mentaliteit van een juffershondje.Wanneer krijgen we is echte agenten die weten op te treden in alle opzichten en niet bang zijn,maar weten op te treden zo als het nodig is en behoord.
Ik spreek ook buitenlandse agenten... dit is dus geen argument
vlinder

Bericht door vlinder »

Hierbij de uitslag van het onderzoek.

'Politie blunderde bij martelmoord Pernis'
Uitgegeven: 27 september 2007 06:56
Laatst gewijzigd: 27 september 2007 08:48

AMSTERDAM - Bij de zogenoemde martelmoord in Pernis is de politie door een slordigheid een kwartier later het huis binnengevallen dan hen was toegestaan. Dat meldt De Telegraaf donderdag.
Remy Chan

Een zogeheten Regionale Ondersteunings Groep (ROG) had toestemming het huis, waar een man ernstig werd mishandeld, binnen te vallen, maar deed dat niet bij gebrek aan stormram en schild.

Vlak na de gebeurtenissen in Pernis werd al bekend dat de agenten hadden gewacht op versterking. Als reden werd gegeven dat agenten het huis niet binnengingen omdat dat niet veilig was, de aanwezigen zouden gewapend kunnen zijn. Volgens De Telegraaf is aan een van de verdachten gevraagd of er wapens in het huis waren en is daarop ontkennend geantwoord.

Gewaarschuwd

In het huis werd die avond in juni een 28-jarige man mishandeld tot hij overleed. De politie zou om 23.47 uur zijn gewaarschuwd door een buurman. Die vertelde dat er geweld werd gebruikt in het huis en dat het slachtoffer was vastgebonden met tape.

De politie viel om 00.41 uur het huis binnen en troffen het slachtoffer levenloos op zijn buik aan. Vijf minuten later werd een ambulance opgeroepen die tegen 01.00 uur zou zijn gearriveerd. De ambulance zou het huis niet hebben kunnen bereiken omdat politieauto's de weg blokkeerden. Om 01.15 uur volgde de melding dat het slachtoffer is overleden.

Hostel

De twee verdachten hebben het slachtoffer waarschijnlijk omgebracht omdat die zich veelvuldig heeft vergrepen aan zijn vijfjarige zoontje. De 24-jarige ex-vriendin van het slachtoffer, de eveneens aangehouden Marian D., zou de twee daarover hebben ingelicht. Die besloten het recht in eigen hand te nemen. Zij zouden zijn geïnspireerd door de horrorfilm Hostel 2.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
BJD

Re: Martelmoord Pernis, moesten de agenten nu ingrijpen?

Bericht door BJD »

Het OM wil de betrokken agenten gaan vervolgen.... Ben benieuwd waar dat op uitdraaid..
Gaat dit gebeuren moet de hele beslissingsbevoegdheid op de schop bij de politie..

RIJSWIJK - Het Openbaar Ministerie in Amsterdam verdenkt vier politiemannen van dood door schuld. Zij waren aanwezig bij een woning in Pernis (gemeente Rotterdam), waar in de nacht van 15 op 16 juni vorig jaar een 28-jarige Rotterdammer werd vermoord.
Rens

Re:

Bericht door Rens »

refo schreef:

.
de pót op met procedures in dit soort gevallen...........ze hebben toch zélf ook wapens??? keil idd de ramen er uit, en je hebt toegang, desnoods mbv waarschuwingsschoten of gerichte schoten............

maar, ach, de beste stuurlui staan ALTIJD aan de wal, en weten het ALTIJD beter........zou íémand het op zó,n moment anders, béter hebben gedaan??? ik vraag het me af...........
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
JolandaOudshoorn

Re: Re:

Bericht door JolandaOudshoorn »

Rens schreef:
refo schreef:

.
de pót op met procedures in dit soort gevallen...........ze hebben toch zélf ook wapens??? keil idd de ramen er uit, en je hebt toegang, desnoods mbv waarschuwingsschoten of gerichte schoten............

maar, ach, de beste stuurlui staan ALTIJD aan de wal, en weten het ALTIJD beter........zou íémand het op zó,n moment anders, béter hebben gedaan??? ik vraag het me af...........
Ben jij toevallig een van die beste stuurlui? Ik denk dat het heel gecompliceerd is. Wat als ze hadden ingevallen en er nog meer slachtoffers waren gevallen? Dan had men geroepen: schorsen, want ze hebben zich niet aan de procedures gehouden. Op zich denk ik dat het goed is dat er een onderzoek naar komt,ook door het OM en misschien moet er dan iets veranderen aan de beslissingsbevoegdheid. Maar aan de andere kant, als je de agenten individueel teveel vrijheid geeft, kan dat ook heel vervelende situaties genereren.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Rens

Re: Martelmoord Pernis, moesten de agenten nu ingrijpen?

Bericht door Rens »

Ik ben óók een stuurman aan de wal........zoals zovelen..........

maar het lijkt mij dat agenten naar bevinden moeten kunnen handelen, dus desnoods met geweldstoepassing. en als daarbij schoten vallen, nou jammer dan.

zo ongeveer als met ingrijpen bij ontvoeringen..............daar loopt men ook de kans dat ontvoerden/gegijzelden geraakt worden door kogels.........het uitschakelen van ontvoerders/gijzelnemers heeft m.i. prioriteit in precaire situaties.

er zullen echt wel halve zolen cq macho's zonder verantwoordelijksgevoel maar met een overdosis geldingsdrag rondlopen binnen het politiekorps, maar dat neemt niet weg dat de beslissingsbevoegdheid-ter-plekke verruimd moet worden.
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Plaats reactie