Preken & techniek
Oproepen tot zelfbezinning is wel goed, maar het kan snel iets hebben van een dooddoener.
Overigens, ik weet echt niet wat de preekregels zijn en hoe een goede preek eruit behoort te zien etc. etc.
Ik kan wél horen (of zou dat moeten kunnen horen) of een dominee zijn eigen verhaaltje houdt, of dat hij spreekt in opdracht van zijn Zender. En ik kan wél weten of ik brood krijg of stenen voor brood.
Overigens, ik weet echt niet wat de preekregels zijn en hoe een goede preek eruit behoort te zien etc. etc.
Ik kan wél horen (of zou dat moeten kunnen horen) of een dominee zijn eigen verhaaltje houdt, of dat hij spreekt in opdracht van zijn Zender. En ik kan wél weten of ik brood krijg of stenen voor brood.
Daar heb je gelijk in. Soms borrelt er iets in je op als je het allemaal leest ;-)Afgewezen schreef:Oproepen tot zelfbezinning is wel goed, maar het kan snel iets hebben van een dooddoener.
Ik weet ook geen preekregels hoor! Maar ik ben wel van mening dat een predikant moet graven in de Schriften en terdege werk moet maken van de voorbereiding. Maar bovenal: moet leven in afhankelijkheid van de Heere. Alleen dat bewaart er voor om eigen verhaaltjes te gaan vertellen.
En inderdaad, dan kan een gemeente als het goed is horen of het is: Alzo zegt de Heere; of dat er stenen voor brood worden uitgedeeld.
-
De verkondiging van het Evangelie vraagt toch wel een goede
opbouw en structuur, een juiste intonatie en houding.
Het mag niet afstotend en hinderlijk overkomen.
Daar mag een dominee best flink aan werken, in oefenen.
Zeker in onze tijd.
Ik heb dit gelezen: Zweten en ploeteren op je studeerkamer én goed oefenen voor de spiegel op stem en intonatie zijn niet minder geestelijk dan gebed en meditatie...
Zeker in onze tijd.
Ik heb dit gelezen: Zweten en ploeteren op je studeerkamer én goed oefenen voor de spiegel op stem en intonatie zijn niet minder geestelijk dan gebed en meditatie...
Het gebed is de gouden sleutel die de poort der genade kan openen.
- Christiaan
Ik vindt zelf de inhoud het belangrijkste, daarna, vindt ik zeer overdreven langzaam spreken erg irritant. Het luisteren word moeilijker, en op den duur ga het zelfs tegen werken.uitgeworpen schreef:De verkondiging van het Evangelie vraagt toch wel een goede
Zeker in onze tijd.
Ken ook predikanten die een hinderlijke stem hebben, is ook zo iets, wat kunnen ze er aan doen. Maar op zekere hoogte mogen ze er wel rekening mee houden ja, met de dingen die je noemt.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)
Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
-
Volgens mij kunnen dominees gewoon bij logopedie terecht.Christiaan schreef:Ik vindt zelf de inhoud het belangrijkste, daarna, vindt ik zeer overdreven langzaam spreken erg irritant. Het luisteren word moeilijker, en op den duur ga het zelfs tegen werken.uitgeworpen schreef:De verkondiging van het Evangelie vraagt toch wel een goede
Zeker in onze tijd.
Ken ook predikanten die een hinderlijke stem hebben, is ook zo iets, wat kunnen ze er aan doen. Maar op zekere hoogte mogen ze er wel rekening mee houden ja, met de dingen die je noemt.
Die kunnen heel wat aan verkeerd stemgebruik doen.
Voel je je aangesproken .memento schreef:Adorote, hou eens op met je katholieke geblaat waar niemand op zit te wachten. We zijn een refo-forum!Adorote schreef:Als men in de desbetreffende kringen een volledige Eredienst zou hebben , zou men ook gewoon een rubriek in de Eredienst , de dienst der voorbeden hebben ,de taak van de Diaken .
- Christiaan
Ja zeker, maar ik stoor mij vooral aan predikanten die erg langzaam spreken omdat ze het eerbiedig vinden of gepast.uitgeworpen schreef:Volgens mij kunnen dominees gewoon bij logopedie terecht.Christiaan schreef:Ik vindt zelf de inhoud het belangrijkste, daarna, vindt ik zeer overdreven langzaam spreken erg irritant. Het luisteren word moeilijker, en op den duur ga het zelfs tegen werken.uitgeworpen schreef:De verkondiging van het Evangelie vraagt toch wel een goede
Zeker in onze tijd.
Die kunnen heel wat aan verkeerd stemgebruik doen.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)
Tja, daarmee kom je in dezelfde sfeer als m.b.t. het zingen: er zijn ook mensen die het eerbiedig of gepast vinden als je heel langzaam zingt (en natuurlijk moet het dan ook niet-ritmisch zijn, en als 't even kan met bovenstem, en berijming Datheen).Christiaan schreef:Ja zeker, maar ik stoor mij vooral aan predikanten die erg langzaam spreken omdat ze het eerbiedig vinden of gepast.
Dat zijn gevoelsargumenten waar je verder niks mee kunt. Maar 't wordt door menigeen gezien als kenmerk van het ware!
-
Klopt, nou dat respecteren we dan maar hè... :idea:Hendrikus schreef:Tja, daarmee kom je in dezelfde sfeer als m.b.t. het zingen: er zijn ook mensen die het eerbiedig of gepast vinden als je heel langzaam zingt (en natuurlijk moet het dan ook niet-ritmisch zijn, en als 't even kan met bovenstem, en berijming Datheen).Christiaan schreef:Ja zeker, maar ik stoor mij vooral aan predikanten die erg langzaam spreken omdat ze het eerbiedig vinden of gepast.
Dat zijn gevoelsargumenten waar je verder niks mee kunt. Maar 't wordt door menigeen gezien als kenmerk van het ware!
- Oude-Waarheid
En ik denken dat jullie daar geen last van hebben of in veel mindere maten.Hendrikus schreef:Tja, daarmee kom je in dezelfde sfeer als m.b.t. het zingen: er zijn ook mensen die het eerbiedig of gepast vinden als je heel langzaam zingt (en natuurlijk moet het dan ook niet-ritmisch zijn, en als 't even kan met bovenstem, en berijming Datheen).Christiaan schreef:Ja zeker, maar ik stoor mij vooral aan predikanten die erg langzaam spreken omdat ze het eerbiedig vinden of gepast.
Heb nog nooit gehoord nl dat ze in de PKN Datheen zingen
-
ik ook niet. Misschien hebben ze er zelfs nooit van gehoord.Oude-Waarheid schreef:En ik denken dat jullie daar geen last van hebben of in veel mindere maten.Hendrikus schreef:Tja, daarmee kom je in dezelfde sfeer als m.b.t. het zingen: er zijn ook mensen die het eerbiedig of gepast vinden als je heel langzaam zingt (en natuurlijk moet het dan ook niet-ritmisch zijn, en als 't even kan met bovenstem, en berijming Datheen).Christiaan schreef:Ja zeker, maar ik stoor mij vooral aan predikanten die erg langzaam spreken omdat ze het eerbiedig vinden of gepast.
(Mijn zussen hebben de Datheepsalmen op school geleerd, in ZLD)
Als je de naam Datheen laat vallen in de PKN (heel voorzichtig hoor!!) dan staan ze je uiterst schaapachtig aan te gapen in de trant van "wat is dat voor een iets, zit dat aan je voeten?"uitgeworpen schreef:ik ook niet. Misschien hebben ze er zelfs nooit van gehoord.Oude-Waarheid schreef:
En ik denken dat jullie daar geen last van hebben of in veel mindere maten.
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
-
Haha, dat klopt niet helemaal maar wel een klein beetje. Ook bij ons in de PKN zitten mensen die wel iets van godsdienst en geschiedenis weten... Datheen is gewoon minder bekend bij ons in de PKN.Rens schreef:Als je de naam Datheen laat vallen in de PKN (heel voorzichtig hoor!!) dan staan ze je uiterst schaapachtig aan te gapen in de trant van "wat is dat voor een iets, zit dat aan je voeten?"uitgeworpen schreef:ik ook niet. Misschien hebben ze er zelfs nooit van gehoord.Oude-Waarheid schreef:
- JolandaOudshoorn
Ja, maar wij zitten aan de rechterkant van de PKNuitgeworpen schreef:Haha, dat klopt niet helemaal maar wel een klein beetje. Ook bij ons in de PKN zitten mensen die wel iets van godsdienst en geschiedenis weten... Datheen is gewoon minder bekend bij ons in de PKN.Rens schreef:Als je de naam Datheen laat vallen in de PKN (heel voorzichtig hoor!!) dan staan ze je uiterst schaapachtig aan te gapen in de trant van "wat is dat voor een iets, zit dat aan je voeten?"uitgeworpen schreef:ik ook niet. Misschien hebben ze er zelfs nooit van gehoord.Oude-Waarheid schreef:
Ik weet, mijn Verlosser leeft