Er óver of er úit?

Marnix

Bericht door Marnix »

Kislev schreef:
Rens schreef:
Kislev schreef:kVind het een babylonische spraakverwarring :lol:

Want wat bedoel je er nu mee. Dat als ik een tekst aanhaal ik door laat schemeren wat ie voor mij betekent heeft? Om eerder genoemde redenen laat ik het wel.
Schaam jij je voor je eigen geloofsbeleving? Of durf je niet blind te zijn voor de gevolgen van je geloofsovertuiging?
Ik schaam me er niet voor, maar een ander heeft er niks mee te maken. Zoals gezegd: in zijn complete werken zegt Calvijn maar 1 keer wat over zn eigen geestelijk leven.

Als ik er al over praat dan is het onder 4 ogen. Daar heb je zielenvrienden voor.
Kijk uit dat je er niet te weinig over praat. (als je het al doet dan). Geloven is niet iets individueels of individualistisch. Dat idee krijg ik soms wel eens een beetje. Je zit naast elkaar in de kerk en je zingt samen, luistert samen.... en daarna snel weer naar huis. Het lichaam van Christus en elkaar tot hand en voet zijn is denk ik toch wat anders dan "dat is mijn zaak en daar hebben anderen niets mee te maken". Alsof het een moeten is. Maar mensen die die openheid hebben ontdekken dat het helemaal geen moeten of dwang is, het is vaak eng maar als je dan wijsheid, steun en troost van zo iemand onvangt, gebed, misschien wel samen bidden en bemoediging... en danken God dat ze met hun medegelovigen over dit soort dingen kunnen praten en dat God hen gebruikt voor zijn doel. Dan ontdek je hoe mooi het samen gemeente zijn is, hoe fijn het is om open te kunnen zijn, niet alleen met je zielenvrienden met wie je een band hebt door veel met ze op te trekken, maar ook met anderen, omdat je samen een band met Christus hebt en allen verlost bent door Hem.

Overigens kan het voor sommigen ook moeilijk zijn om met zielenvrienden iets te bespreken, juist omdat je ze zo goed kent en ze jou zo goed kennen en door iets waar jij mee zit of tegen vecht hun hele beeld van je heel erg kan veranderen. Sommige mensen zijn daar bang voor.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Kislev

Bericht door Kislev »

Het gaat hier over je beleving uiten op een forum. En daar begin ik niet aan, mede vanwege het door mij aangehaalde citaat van Immens. Bovendien is het ook mijn karakter niet. Heb er verder niets meer aan toe te voegen.
Marnix

Bericht door Marnix »

Prima :)

Ik zeg ook niet dat het hiet moet hoor, integendeel. Zolang geloven maar niet te individueel wordt, dat was vooral wat ik wilde zeggen, niet dat iedereen hier per se alles zou moeten delen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Rens

Bericht door Rens »

Marnix schreef:Prima :)

Ik zeg ook niet dat het hiet moet hoor, integendeel. Zolang geloven maar niet te individueel wordt, dat was vooral wat ik wilde zeggen, niet dat iedereen hier per se alles zou moeten delen.
Het gaat mij idd er niet om dat je iets met allen zou kunnen/moeten/willen delen, maar dat je persóónlijke doorleving van Schriftwoorden in je postings mag doorklinken om te voorkomen dat het zo koud, kil en klinisch een technische woordenstrijd gaat worden.

Er gaat dan niets meer vanuit. Ook niet naar je naaste toe, die je toch zou willen overtuigen dat jouw zienswijze (die dus gevoed wordt door je persóónlijke doorleving!) de moeite waard is om zwaar mee te laten wegen................
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Adorote

Bericht door Adorote »

Rens schreef:

Het gaat mij idd er niet om dat je iets met allen zou kunnen/moeten/willen delen, maar dat je persóónlijke doorleving van Schriftwoorden in je postings mag doorklinken om te voorkomen dat het zo koud, kil en klinisch een technische woordenstrijd gaat worden.

Er gaat dan niets meer vanuit. Ook niet naar je naaste toe, die je toch zou willen overtuigen dat jouw zienswijze (die dus gevoed wordt door je persóónlijke doorleving!) de moeite waard is om zwaar mee te laten wegen................
Ten principale heb je gelijk Rens , maar waarschijnlijk gaat dat hier niet lukken ,het zij zo.
Marnix

Bericht door Marnix »

tja, maar niet geschoten is altijd mis, Adorote ;)
refo

Bericht door refo »

Rens schreef:

Het nadeel van de zogenaamde 'persoonlijke doorleving' is dat tegenspraak al gauw een soort heiligschennis wordt. Zo van: ik heb deze tekst aldus doorleefd. Dat is vanzelfsprekend van God. Dus als jij me tegesnspreekt geef je blijk van (volgen allerlei ernstige verdachtmakingen.)

Net als in de Bart/Van der Zwaag discussies. We leren het altijd al zo. Gods volk beleeft het zo. Jij beleeft het anders, dus dat kan niet goed zijn.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Adorote

Bericht door Adorote »

refo schreef:
Rens schreef:

Het nadeel van de zogenaamde 'persoonlijke doorleving' is dat tegenspraak al gauw een soort heiligschennis wordt. Zo van: ik heb deze tekst aldus doorleefd. Dat is vanzelfsprekend van God. Dus als jij me tegesnspreekt geef je blijk van (volgen allerlei ernstige verdachtmakingen.)

Net als in de Bart/Van der Zwaag discussies. We leren het altijd al zo. Gods volk beleeft het zo. Jij beleeft het anders, dus dat kan niet goed zijn.

Inderdaad,dat komt dat het persoonlijk geloof voorop wordt gesteld inplaats zoals het hoort het Geloof en het Belijden van de Kerk.

Het persoonlijk geloof is altijd een weg die God met een mens gaat en die is voor iedereen een andere. En zo maakt waarschijnlijk de gereformmerde gezindte ok deel uit van Gods volk maar Gods Volk is heel oneindig en niet te meten , en veelkleurig als de rok van Jozef.Gods Volk is in zichtbaarheid de wereldwijde Kerk die groiet en groeit en groeit!!!
Plaats reactie