3 studenten beroepbaar binnen Gereformeerde Gemeenten

Een

Re: 3 studenten beroepbaar binnen Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Een »

Klaas-Jan schreef:
Klaas-Jan schreef:Over 2-3 weken worden naar alle waarschijnlijkheid de volgende studenten beroepbaar gesteld:

G. Heijkamp
M. Joosse
A.J. de Waard

M. Joosse en A.J. de Waard heb al eens gehoord. G. Heijkamp komt volgende week bij ons spreken. We zijn zelf vacant, dus ik hoop dat één van de studenten een beroep naar onze gemeente mag aannemen.

Hoeveel gemeenten zijn er eigenlijk die een beroep gaan uitbrengen? En zijn deze gemeenten groot? (Er zijn ook een aantal gemeenten, die niet beroepen, omdat de gemeente te klein is)
Kan iemand mij de datum noemen, wanneer de studenten afkomen? Wij hebben pas op D.V. 27 juni 2007 een ledenvergadering... Volgens mij is dat veel te laat... :?
Niet precies bekend, eind deze week of het einde van de week daarna? zoiets ongeveer.

Daarnaast hebben ze drie weken bedenktijd dus ben je met de 27e nog niet te laat menselijkerwijs gesproken.

Wat het D.V. betreft zoals Unionist verwoord; helemaal mee eens.
Klaas-Jan
Contacteer:

Bericht door Klaas-Jan »

Unionist schreef:Als het echt "D.V." is, Klalas-Jan, is het in elk geval niet te laat.
Je bedoelt hiermee te zeggen dat als de student naar onze gemeente moet komen, hij niet voortijdig een ander beroep aanneemt?
geledu

Bericht door geledu »

Er staan verschillende ledenvergaderingen op 25 juni gepland.

Waarschijnlijk is dat dus ook de dag dat de kandidaten beroepbaar worden gesteld.
Dus de 27e is nog niet zo laat.
En we houden de nieuwe kandidaten gewoon via Refoforum op de hoogte van de tweetallen en de beroepen ! :wink:

Maar bovenal laten we hen niet vergeten in het gebed.
Deze beslissingen zullen soms erg moeilijk zijn en ook menigmaal een strijd geven tegen het eigen vlees.
Rens

Bericht door Rens »

Klaas-Jan schreef:
Unionist schreef:Als het echt "D.V." is, Klalas-Jan, is het in elk geval niet te laat.
Je bedoelt hiermee te zeggen dat als de student naar onze gemeente moet komen, hij niet voortijdig een ander beroep aanneemt?
Zo de Heere dat wil, JA
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
PJ

Bericht door PJ »

Klaas-Jan schreef:
Klaas-Jan schreef:Over 2-3 weken worden naar alle waarschijnlijkheid de volgende studenten beroepbaar gesteld:

G. Heijkamp
M. Joosse
A.J. de Waard

M. Joosse en A.J. de Waard heb al eens gehoord. G. Heijkamp komt volgende week bij ons spreken. We zijn zelf vacant, dus ik hoop dat één van de studenten een beroep naar onze gemeente mag aannemen.

Hoeveel gemeenten zijn er eigenlijk die een beroep gaan uitbrengen? En zijn deze gemeenten groot? (Er zijn ook een aantal gemeenten, die niet beroepen, omdat de gemeente te klein is)
Kan iemand mij de datum noemen, wanneer de studenten afkomen? Wij hebben pas op D.V. 27 juni 2007 een ledenvergadering... Volgens mij is dat veel te laat... :?
Volgens mij worden de studenten per 1 juli beroepbaar gesteld (mits ze de examens goed doorkomen). De meeste gemeenten houden al een week van tevoren een ledenvergadering. Het beroep gaat dan even in de ijskast en zodra een student beroepbaar is, wordt hij gelijk bedolven.....
Klaas-Jan
Contacteer:

Bericht door Klaas-Jan »

PJ schreef:
Klaas-Jan schreef:

G. Heijkamp
M. Joosse
A.J. de Waard

Volgens mij worden de studenten per 1 juli beroepbaar gesteld (mits ze de examens goed doorkomen). De meeste gemeenten houden al een week van tevoren een ledenvergadering. Het beroep gaat dan even in de ijskast en zodra een student beroepbaar is, wordt hij gelijk bedolven.....
Deze week zijn de examens, dus vanaf volgende week zijn ze beroepbaar... 27 juni is daarom zo gek nog niet :wink:
caprice

Bericht door caprice »

Studenten zijn als alles goed mag gaan vanaf D.V. 25 juni beroepbaar.
Morgen is hun proefpreek voor het curatorium, en woensdag examen.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Klaas-Jan
Contacteer:

Bericht door Klaas-Jan »

caprice schreef:Studenten zijn als alles goed mag gaan vanaf D.V. 25 juni beroepbaar.
Ik ben altijd erg benieuwd waar de studenten naar toe gaan... Nog even afwachten dus...

Ik hoop dat vooral de grote gemeenten weer een predikant mogen ontvangen. Het valt vaak niet mee voor een kerkenraad om het vele werk te doen... Ik denk dan bijvoorbeeld aan Apeldoorn. Dat is volgens mij de grootste vacante gemeente op dit moment. Hoewel er natuurlijk in de wat kleinere gemeenten ook werk is... Zijn er al tweetallen gesteld?
Wibi

Bericht door Wibi »

Ik begrijp dat de grote gemeenten snel weer een eigen predikant willen ontvangen, maar wel eens gedacht aan de kleinere gemeenten die soms tientallen jaren geen eigen predikant hebben gehad? Hopelijk is er dit x wel voldoende roeping naar kleinere gemeenten, ipv naar gemeenten die altijd gezegend zijn geweest met een eigen predikant...
freek

Bericht door freek »

Klaas-Jan schreef:Ik hoop dat vooral de grote gemeenten weer een predikant mogen ontvangen.
Je hoopt gewoon dat jóuw gemeente weer een predikant ontvangt :wink:
dré

Bericht door dré »

Klaas-Jan schreef:
caprice schreef:Studenten zijn als alles goed mag gaan vanaf D.V. 25 juni beroepbaar.
Ik ben altijd erg benieuwd waar de studenten naar toe gaan... Nog even afwachten dus...

Ik hoop dat vooral de grote gemeenten weer een predikant mogen ontvangen. Het valt vaak niet mee voor een kerkenraad om het vele werk te doen... Ik denk dan bijvoorbeeld aan Apeldoorn. Dat is volgens mij de grootste vacante gemeente op dit moment. Hoewel er natuurlijk in de wat kleinere gemeenten ook werk is... Zijn er al tweetallen gesteld?
grote gemeenten hebben doorgaans ook een grote kerkenraad waardoor het werk verdeeld kan worden.
Laats ze maar daarheen gaan waarnaar ze gezonden worden. In een kleine gemeente kunnen ze wat rustigers 'groeien' in hun ambt.
Helaas, wij zijn te klein en beroepen niet meer!
dré
--------

Credo in unum Deo
Rens

Bericht door Rens »

dré schreef:.
Helaas, wij zijn te klein en beroepen niet meer!
Een GG-gemeente als "Haarlem" kan het zich, met 129 geregistreerde leden, al helemáál niet veroorloven een predikant te beroepen.

Van die 129 geregistreerde leden komen er zo'n 60 maximaal naar de zondagse erediensten................
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Klaas-Jan schreef: Ik hoop dat vooral de grote gemeenten weer een predikant mogen ontvangen.
Aha, die zijn belangrijker als kleinere gemeenten??
Neem Nijkerk als voorbeeld, vrij kleine gemeente, kunnen wel een dominee onderhouden. Na (en voor) Ds Beens nooit iemand gestaan. Droevig toch?
Janneman

Bericht door Janneman »

Er wordt hier veel gedacht en gesuggereerd, maar de feiten?

De grens of een gemeente wel of niet beroept ligt niet per sé bij 300 leden.

Enkele voorbeelden van relatief kleine gemeenten die regelmatig beroepen:

Rilland-Bath (270), Aalst (222), Puttershoek (277), Rotterdam-IJsselmonde (232), Rotterdam-Zuidwijk (228), Enkhuizen (211), Hoofddorp (132), Oosterend (72, had van 2000-2005 een predikant), Westzaan (102), Scheveningen (203), Hilversum (260), Hoogeveen (176), Oudemirdum (216), Zwolle (167, krijgt Ds. Vogelaar als predikant) Arnhem (236).
Urk telde 95 leden toen ds. Koster in 1991 tot haar overkwam.

Rens: Haarlem telt 88 leden, en beriep tot enkele jaren geleden regelmatig, net als Amsterdam-Noord (nu 96, heeft in 2003 Ds. Neele beroepen).

Verder, Klaas-Jan, is Apeldoorn (1107 leden) bij lange na niet de grootste vakante gemeente: bijvoorbeeld 's-Gravenpolder (1764), Yerseke (2142), Hendrik-Ido-Ambacht (1982), Moerkapelle (1350), Geldermalsen (1348), Scherpenzeel (1627) zijn óók vakant.

Kortom, alles ligt nog open. Spannend!
laat uw woorden weinig zijn; pred. 5: 1b
Klaas-Jan
Contacteer:

Bericht door Klaas-Jan »

freek schreef:
Klaas-Jan schreef:Ik hoop dat vooral de grote gemeenten weer een predikant mogen ontvangen.
Je hoopt gewoon dat jóuw gemeente weer een predikant ontvangt :wink:
Natuurlijk hoop ik dat wij weer een predikant mogen ontvangen. Maar als de studenten naar een andere gemeente moeten gaan, zal ik me daar ook heel goed bij neer kunnen leggen, hoewel het natuurlijk steeds opnieuw een teleurstelling is...

Deze opmerking was dus niet in de eerste plaats voor m'n eigen gemeente bedoelt, voor wie dat dacht... :?
Gesloten