Bijbelstudiedagen SRA!

freek

Re: Bijbelstudiedagen SRA!

Bericht door freek »

Gian schreef:
Ds Bottenbley heeft gezegt om de hand op te steken. Ook zei hij dat God niet afhankelijk is van onze keuze, en dat het de Heilige Geest is die alles moet werken.
Dan zie ik geen verschil meer tussen een hand op steken of in gebed naar Christus te vluchten. Het komt allebei op het geloof aan en ik zou niet weten waarom God zo'n situatie niet kan gebruiken.
Je zult vast wel gelijk hebben. Dat Bottenbley Gods almacht benadrukt heeft. Maar het gaat even om dat handje wapperen. Dat is nu eenmaal een fenomeen in onze gezindte dat we niet kennen, en ook niet hoeven te kennen. Het is in zekere zin niet meer verwonderlijk dat gereformeerde kerkenraden langzamerhand zoiets hebben van: help, wat is de volgende stap. En hoewel het misschien meer met angst voor het vreemde, dan met échte bezorgdheid te maken heeft, vraag ik me wel af: waarom moeten we allemaal van die flauwe kul-dingen van de evangelische beweging over gaan nemen. Ik zie er ook weinig grond voor in de Bijbel. Voor zover ik het kan bekijken stonden Petrus en Paulus echt niet voorin op een pleintje, zo in de trant van: jongens, handen omhoog als je voor Jezus wil gaan. Ik ben echt geen principieel tegenstander van Jijdaar, de lezingen beluister ik regelmatig met instemming, maar dit is gewoon dom. We laten ons inkapselen door allerlei evangelische vormen - en dan bedoel ik echt niet alleen het handje omhoog steken - terwijl we anderzijds vaak allergisch reageren als onze gereformeerde gezindte bepaalde vormen of gewoonten hanteert en vast wil houden.
Daar heb je een speciaal woord voor...
mentos

Bericht door mentos »

freek schreef: Daar heb je een speciaal woord voor...
En dat is :quoi
Getob is als een schommelstoel: het houdt je bezig, maar het brengt je nergens...!!
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Ik snap 2 dingen niet in dit topic. De Saambinder-artikelen en het bericht uit de kerkbode over ds. Koppelaar zijn beiden reeds eerder besproken op het forum. Het topic met de artikelen uit de Saambinder is inmiddels niet meer op het forum terug te vinden, maar in dat topic kregen die artikelen er behoorlijk van langs, omdat ze nog zachtjes gezegt aantoonbaar discutabel waren. Jammer dat ik daar dan niet uit kan citeren, want ik heb daar een aantal postings gedaan waar ettelijke uren research in zitten. Ik ga dat niet overnieuw doen.
Punt 2 is dat het topic waar het kerkbladitem besproken werd, verwijderd is omdat de inhoud niet bleek te kloppen. Het woord laster werd genoemd door de moderators zelf en om die reden is het topic verwijderd om HeartCry te beschermen. IK heb toen per PB aangegeven dat ik die stellingname niet snapte, omdat HeartCry juist baat had bij dat topic, want die laster was inmiddels al gemaakt in het kerkblad en dat het nu op het forum ontkracht werd was enkel in het voordeel van HeartCry. Op die PB heb ik inhoudelijk geen antwoord gehad, waardoor ik het gevoel kreeg dat het niet ging om de laster, maar om de ontkrachting van de laster. Dat het artikel hier dan weer zonder discussie geplaatst is verbaast me en geeft mij nog meer het gevoel dat het verwijderde topic niet ten baatte van HeartCry is verwijderd.
Als laatste worden tussen de zinnen door de SRA en HeartCry verweten niet in de reformatorische traditie te staan en dat zou onschriftuurlijk zijn. Naar mijn weten is dat weer een onreformatorische stellingname en hoort die houding thuis in de RK, waar traditie boven de schrift staat en inbreuk op de traditie dus ook inbreuk op de schrift betekent. Dat dit hier dat ook het geval is, is helemaal niet aangetoont, maar dat schijnt dan ook niet te hoeven als de meerderheid van de gewenste achterban er ook maar zo over denkt, dan is dat voldoende.

Ik heb verder helemaal niets met de SRA of HeartCry, maar de demonisering van de twee initiatieven vind ik een christen onwaardig.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Even voor de duidelijkheid Kaw.
Over welk artikel heb je het, het hieronder gequote artikel uit de kerkbode van de HHK Hardinxveld van 8 februari jl of over het door mij geplaatste artikel van Ds CP de Boer in dit topic.

Dit is iets heel anders als de SB artikelen van een aantal jaar terug, die trouwens nog wel op de site van de SRA te vinden zijn.
Hier gaat het om een nieuwe ontwikkeling, waar blijkt dat er door de voorzitter van de SRA ongereformeerde uitspraken worden gedaan , waarop gereageerd wordt door Ds Koppelaar en Dr P de Vries.
Ds CP de Boer (Chr Geref) is in een aantal artikelen ingegaan op het achterliggende theologische gedachtengoed, van verschillende sprekers en van de schrijvers van de op HeartCry uitgedeelde boeken en de uitspraken die door Kand A Baan gedaan zijn in verschillende media.

Dit heeft niets met demonisering te maken van initiatieven van deze stichtingen.
Er wordt alleen de constatering gedaan dat er , zeker bij Heart Cry, steeds meer onbekende sprekers van buiten de gereformeerde gezindte worden uitgenodigd die staan in een theologische lijn , die niet de onze is.
Dit heeft niets met traditie te maken , maar dit gaat daadwerkelijk over de leer.

En het topic waar jij over spreekt wat verwijderd zou zijn is mij niet bekend.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Beste Wilhelm,

Het ging mij om de SB artikelen die inderdaad op de SRA site staan, maar die op deze site zijn besproken en om het artikel uit de kerkbode die een blauwe maandag op de site heeft gestaan en toen door Jongere is weggehaald, waarvan dit nog terug te vinden is:
Jongere schreef:Het topic over de SRA is van het forum gehaald. De inhoud ervan was zeer speculatief, bovendien zijn er redenen om aan te nemen dat de inhoud ervan niet op de waarheid berust.
Het artikel van Ds. CP de Boer is ook al uitgebreid besproken dunkt me.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Kaw schreef:
Het artikel van Ds. CP de Boer is ook al uitgebreid besproken dunkt me.
Dat heb ik dan gemist, sorry.
Wat het verwijderde topic betreft, idd daar heb ik de inhoud niet van gelezen.
Maar zoals het beschreven staat in de kerkbode lijkt het me wel degelijk op waarheid te berusten.
Wel moeten we het duidelijk houden , het gaat hier om een artikel uit de kerkbode van de HHK !
Jongere

Bericht door Jongere »

Destijds kwam de informatie over dit bericht nogal uit de lucht vallen en kwam het over als ongefundeerde berichtgeving. Die hoort niet thuis op een publiek forum.
Dit bericht is echter betrouwbaar en dus kan er gewoon over gediscussieerd worden. Mits de discussie eerlijk en 'waardig' blijft.

Groet,
Jongere
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Wilhelm schreef:het gaat hier om een artikel uit de kerkbode van de HHK !
Een kerkverband die ik van harte lief heb, maar ook die hebben wel eens dingen die niet blijken te kloppen?

Het stormt nu rondom SRA en HeartCry en ik kan mij in die storm niet aan het gevoel onttrekken dat er mensen meewaaien met de opinietendens die geschept is rondom deze twee organisaties. Iemand schrijft een (net) artikel met een aantal vraagtekens rondom een aantal uit zijn verband gehaalde uitspraken. Vervolgens worden die citaten weer door iemand anders gebruikt die aan de haal gaat met die citaten, gemixt met dingen die hij in zijn omgeving heeft gehoord en wat hij op internet heeft kunnen vinden van mensen die hetzelfde hebben gedaan als hijzelf. Als dan een spreker een baptistenachtergrond heeft, dan is dat 2 artikelen verder genoeg redenen om te veronderstellen dat hij in zijn spreekbeurten arminiaanse overtuigen verkondigd en wordt er verwezen naar andere artikelen of losse citaten die men op het internet heeft gevonden. Maar het geeft niet. De meerderheid is het er mee eens en dan klopt ineens alles wat je schrijft.

Zo zijn er in de kerkbladen in het verleden ook een golf van waarschuwingen over Hyves geweest. Ze namen de artikelen van elkaar over en elke copy werd extremer. Op een gegeven moment was het een hol van de duivel en de jeugd was er massaal zwaar verslaafd aan. En al lezende kom je er achter dat Hyves een mix is geworden van Youtube, MSN, geweldadige spelletjes, uitzending gemist en pedofelie, oftewel men heeft geen idee meer waar men over schrijft.

Dat idee heb ik hier dus ook. Als jij iemand van HeartCry vraagt hoe God een mens bekeerd en hij geeft jou het juiste antwoord, dan is dat al helemaal niet relevant meer, want die artikelen zijn van mensen die we vertrouwen, uit bronnen die we vertrouwen en dat is onze norm geworden.

En Jongere, waaruit is gebleken dat dit bericht nu betrouwbaar blijkt te zijn?
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Kaw schreef:
Een kerkverband die ik van harte lief heb, maar ook die hebben wel eens dingen die niet blijken te kloppen?
Nee het gaat me niet om het kerkverband, maar in de verwarring die er is als er gesproken wordt over een artikel in de Saambinder wil ik hier mee duidelijk onderstrepen , dat er in de SB nog niets over deze nieuwe ontstane situatie is geschreven.

Het is juist te meer opvallend dat een gemeente die opzich positief tegenover deze stichtingen stond, op dit moment enkele kritische kanttekeningen stelt. (terecht of onterecht..)
Jongere

Bericht door Jongere »

Kaw schreef:En Jongere, waaruit is gebleken dat dit bericht nu betrouwbaar blijkt te zijn?
Bij de betrouwbaarheid van het bericht gaat het me niet om de inhoud maar om de bron. In het vorige topic had ik het idee dat de berichtgeving hierover niet juist was, nu denk ik dat dit artikel door Wilhelm gepost inderdaad betrouwbaar is wat betreft bron (kerkbode). Of de inhoud dan juist of niet juist is, is een heel ander verhaal, maar dat kan blijken in een eerlijke discussie.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Wilhelm schreef:
Kaw schreef:
Nee het gaat me niet om het kerkverband, maar in de verwarring die er is als er gesproken wordt over een artikel in de Saambinder wil ik hier mee duidelijk onderstrepen , dat er in de SB nog niets over deze nieuwe ontstane situatie is geschreven.

Het is juist te meer opvallend dat een gemeente die opzich positief tegenover deze stichtingen stond, op dit moment enkele kritische kanttekeningen stelt. (terecht of onterecht..)
Ik acht het waarschijnlijker dat de tendens zo scherp en negatief is geworden dat mensen zich beginnen terug te trekken, maar concreet is het mij nog niet geworden. Als iemand uit de GG zegt dat er leven is naar de wedergeboorte en vast voedsel voor mensen die verder zijn geleid in het genadeleven, nou dan is dat fantastisch. Als iemand van HeartCry dat zegt, dan is dat onderscheid maken tussen gelovigen en allerlei kwalijke dwaalleer.
Als iemand uit de GG het onbevredigend vind dat hij zondigt en dat hij kracht zoekt bij God en in de Heilige Geest om tegen de zonde te vechten en mag belijden dat de Heilige Geest ook kracht geeft om zonden na te laten, dan is dat mooi. Als Arjan Baan dat zegt, dan is dat overwinningstheologie en ontkent hij de blijvende staat van ons vlees tot onze dood.

Arjan Baan en zijn clubjes kunnen beter inpakken. Het maakt niet meer uit wat ze zeggen. Het Sanhedrin heeft besloten.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Jongere schreef:
Kaw schreef:En Jongere, waaruit is gebleken dat dit bericht nu betrouwbaar blijkt te zijn?
Bij de betrouwbaarheid van het bericht gaat het me niet om de inhoud maar om de bron. In het vorige topic had ik het idee dat de berichtgeving hierover niet juist was, nu denk ik dat dit artikel door Wilhelm gepost inderdaad betrouwbaar is wat betreft bron (kerkbode). Of de inhoud dan juist of niet juist is, is een heel ander verhaal, maar dat kan blijken in een eerlijke discussie.
De bron was in het bewuste topic ook genoemd, dus dit snap ik niet helemaal.
Ander

Bericht door Ander »

Met verbazing dit topic doorgelezen. Wel verrassend.
Op zich schept de koers die SRA inslaat, noem het groei, wel duidelijkheid. Het was nogal verwarrend allemaal: binnen kerkverbanden werd er toch verschillend gedacht over deze beweging. Door sommigen toegejuicht, door sommigen verguisd. Nu lijkt de scheidslijn zich meer helder af te tekenen.

Feit is wel dat zij zich losweken van het reformatorische gedachtegoed. Het versterkt mijn visie op deze beweging, maar dat is persoonlijk.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Ander schreef:Met verbazing dit topic doorgelezen. Wel verrassend.
Op zich schept de koers die SRA inslaat, noem het groei, wel duidelijkheid. Het was nogal verwarrend allemaal: binnen kerkverbanden werd er toch verschillend gedacht over deze beweging. Door sommigen toegejuicht, door sommigen verguisd. Nu lijkt de scheidslijn zich meer helder af te tekenen.

Feit is wel dat zij zich losweken van het reformatorische gedachtegoed. Het versterkt mijn visie op deze beweging, maar dat is persoonlijk.
Mijn persoonlijke gevoel wordt bevestigd omdat het persoonlijke gevoel van anderen ook steeds negatiever worden.
Jongere

Bericht door Jongere »

Kaw schreef:De bron was in het bewuste topic ook genoemd, dus dit snap ik niet helemaal.
Je hebt gelijk, toen had ik echter het idee (door verschillende reacties) dat dit speculatief was. Dat blijkt het niet te zijn.

Overigens is een discussie over dit artikel goed, maar dan wel over de inhoud ervan. Als je een negatieve tendens ervaart is het hier de mogelijkheid om die recht te zetten, maar dan wel inhoudelijk. Dus niet alleen mopperen over de tendens, anders kan er op een gegeven moment nergens meer kritiek op worden geleverd.
Plaats reactie