Wat komt eerst, wet of evangelie?

geledu

Bericht door geledu »

Afgewezen schreef:
Ma Vis schreef:Sorry; ik begrijp het weer eens niet.
Kan iemand uitleggen wat bedoeld wordt met 'de wet is dienstmaagd van het evangelie'?
De ontdekking door de wet is ervoor bedoeld dat we behoefte krijgen aan het Evangelie.
Het functioneren van de wet wordt ook wel verwoord als een tuchtmeester tot Christus.
Daarom moet er ook Wet en Evangelie gepredikt worden.
En beiden worden gebruikt om een versteend zondaars hart te verbreken.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Nou afgewezen, je was me net voor. :wink:
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

JolandaOudshoorn schreef:Nou afgewezen, je was me net voor. :wink:
Sorry. :( Maar we zijn het wel aardig eens, geloof ik.
Laatst gewijzigd door Afgewezen op 23 apr 2007, 22:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Ma Vis schreef:Hoe zorg ik ervoor dat ik het ook genoeg ínleef, zodat ik nog slechts 'amen' hoef te zeggen op het evangelie?
Daar kun je zelf niet voor zorgen. Het is ook niet zo dat als je nu maar genoeg je zonden inleeft, dat je dan vanzelf 'amen' zult zeggen op het Evangelie.
Wat jij en ik nodig hebben is ontdekkend licht: licht over wie wij zijn, licht over Wie God in Christus voor ons wil zijn! En aan welk adres je dit kunt verkrijgen, dat zal je wel bekend zijn.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Ma Vis schreef: Verstandelijk ken ik mijn zonde. Hoe zorg ik ervoor dat ik het ook genoeg ínleef, zodat ik nog slechts 'amen' hoef te zeggen op het evangelie?
Dat is toch uitverkiezing, waar ikzelf niets aan kan doen?
Zie ik iets over het hoofd?
Moeilijk hoor om daar iets over te zeggen. Wat is genoeg? Voor iedereen weer anders. Waar kan je niks aan doen? Aan de uitverkiezing? Misschien klinkt het heel hard, maar heeft God tegen jou gezegd: Ma Vis, Ik heb jou niet uitverkoren, dus al je inspanningen ten spijt, het is toch tevergeefs.
Ik merk dat je echt oprecht verlangt om Hem persoonlijk te leren kennen als jouw Verlosser en Zaligmaker. Het enige wat ik nu tegen jou kan zeggen is: Leg het maar neer bij Hem. Vertel Hem maar dat je Hem wilt kennen, maar dat je het niet kan en dat je het wil ontvangen en dat je niet weet hoe het moet en... gooi alles er maar uit en laat het maar gewoon bij Hem achter en aan Hem over. En ik bid met je mee. *( dat doe ik al sinds je pb)
Ik hoop dat je me nu niet te persoonlijk vind op dit forum, en anders zeg je het maar en dan verwijder ik dit bericht.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Adorote

Bericht door Adorote »

Genade gaat altijd voor de wet , dus het Heilig Evangelie de Woorden van de Heer en Zijn Kerk.
geledu

Bericht door geledu »

Ma Vis schreef:
Verstandelijk ken ik mijn zonde. Hoe zorg ik ervoor dat ik het ook genoeg ínleef, zodat ik nog slechts 'amen' hoef te zeggen op het evangelie?
Dit zijn nu zaken waar heel veel vragen om leven, waar ook Geka op doelde.
Laten we uitkijken met ons doodstaren op de kennis van zonden en de uitverkiezing.

Dit heeft Ezau en Judas ook gedaan en het bracht ze niets verder.
Ik zeg hier niet mee dat het zomaar zonder die kennis gaat, verre van dat, we zullen weten dat we tegen een heilig en rechtvaardig God gezondigd hebben,maar nog meer dat we in ons ongeloof tegen het Evangelie zondigen om God aan de kant te laten staan, Hem niet te geloven op Zijn Woord, maar we mogen de Heere niets voorschrijven hoe wij denken dat het zou moeten gaan.

In Jesaja 44 staat : Ik ben de Heere die alles doet.
Hier ligt nu alles in , niets meer van onszelf, maar alles uit en door Hem !

En de uitverkiezing, die moeten we nu leren om te zien als een troostleer, als er geen verkiezing was , dan zou niemand tot Hem komen
Wij liggen van nature dood in zonde en misdaden, maar nu komt toch de prediking tot ons : Wend u naar Mij toe en wordt behouden.

En dan is het van tweeen een: Of we verwerpen Hem door ons ongeloof of we nemen Christus door genade aan.

En al die onbeantwoorde vragen ? Leg die aan Zijn voeten neer , met de bede , zoals Augustinus dat verwoord heeft : "O Heere, geef wat U van mij eist, en eis dan wat Gij wilt"

Hij heeft beloofd dat Hij geen bidder zal laten staan.
Mariavt

Bericht door Mariavt »

JolandaOudshoorn schreef:
Ma Vis schreef: Verstandelijk ken ik mijn zonde. Hoe zorg ik ervoor dat ik het ook genoeg ínleef, zodat ik nog slechts 'amen' hoef te zeggen op het evangelie?
Moeilijk hoor om daar iets over te zeggen. Wat is genoeg? Voor iedereen weer anders. Waar kan je niks aan doen? Aan de uitverkiezing? Misschien klinkt het heel hard, maar heeft God tegen jou gezegd: Ma Vis, Ik heb jou niet uitverkoren, dus al je inspanningen ten spijt, het is toch tevergeefs.
Ik merk dat je echt oprecht verlangt om Hem persoonlijk te leren kennen als jouw Verlosser en Zaligmaker. Het enige wat ik nu tegen jou kan zeggen is: Leg het maar neer bij Hem. Vertel Hem maar dat je Hem wilt kennen, maar dat je het niet kan en dat je het wil ontvangen en dat je niet weet hoe het moet en... gooi alles er maar uit en laat het maar gewoon bij Hem achter en aan Hem over. En ik bid met je mee. *( dat doe ik al sinds je pb)
Ik hoop dat je me nu niet te persoonlijk vind op dit forum, en anders zeg je het maar en dan verwijder ik dit bericht.
Mag best een keer persoonlijk Jolanda, je verwoordt wat ik voel.
Dus laat maar staan dit bericht...... :wink:
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
geledu

Bericht door geledu »

In deze context wil ik nog wijzen op een preek van Ds van Aalst die ik pas beluisterd heb.
Hij heeft het dan tegen een ieder die onder het Woord zit, voor een ieder die nu langs het kruis loopt.

Waar hij sprak over Jezus aan het kruis :

Zijn armen kunnen niet wijder , zodat zelfs de grootste zondaar welkom is bij Jezus.
Geka

Bericht door Geka »

Afgewezen schreef:
Geka schreef:Theologisch gezegd: de wet staat in het kader van het genadeverbond, zowel in de schuldontdekking als in de dankbaarheid. Daarom kan de wet nooit los van het Evangelie verkondigd worden, ze is immers de dienstmaagd van het Evangelie.
Ik ben het wel met je eens, Geka, maar in de beleving van de zondaar is het toch wel eerst 'wet' en dan 'evangelie'. Waarmee niet gezegd is dat het dat de 'wet' een lange periode moet zijn. Sterker nog, op de snijlijn waar de zondaar daadwerkerlijk met de wet geconfronteerd wordt, wordt hem ook het Evangelie ontdekt. Want in wat daaraan voorafgaat kan nog zoveel eigengerechtigheid en zelfhandhaving liggen.
Beste Afgewezen, ik snap je bedoeling en begrijp je punt. Toch ben ik hier voorzichtig; is het echt altijd zo dat het eerst alleen wet is in de beleving, en pas daarna evangelie? Ik wil er voorzichtig in zijn, ik zou er meer voor voelen om te zeggen dat de orde wel altijd bestaat uit eerst zondekennis en daarna heilskennis, maar ik zou dat niet zo strikt willen koppelen aan wet en Evangelie. De reden heb ik genoemd; ik geloof niet dat er ware boetvaardigheid is die alleen door de wet gewerkt wordt. Dat vind ik persoonlijk een belangrijk punt, en dat is ook persoonlijk belangrijk voor me. Als je niet meer ziet dan dat God de zonde haat en straft, en dat jij een zondaar bent, dan vlucht je van Hem weg, Maar wanneer je ziet dat diezelfde God die in de wet rechtvaardig Zijn toorn en vloek over mij uitspreekt, dezelfde is Die in het Evangelie van genade en ontferming spreekt voor verloren, doodschuldige vijanden van Hem en zelfs mij tot Zich roept; ja dan breekt je hart in duizend stukken, dan belijdt je het: Heere, ik ben uw gramschap dubbel waardig, maar geef toch een kruimel genade om Jezus' wil. Dan laat je Hem niet voor Hij je zegent, En dan kun je ook niet rusten voordat je weten mag dat Christus ook jouw Zaligmaker zijn wil.
Mariavt

Bericht door Mariavt »

Maar hoe kómt het dan dat je in je beleving, nádat je Christus hebt leren kennen en achter Zijn bloed hebt mogen schuilen, dat je dan weer in zonde kunt vallen waarvan je gedacht hebt dat je dat nóóit zou doen?
Waarom doen juist díe zonden meer pijn dan vóór je Hem kende?????
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
Zonderling

Bericht door Zonderling »

Geka schreef:... ik geloof niet dat er ware boetvaardigheid is die alleen door de wet gewerkt wordt.
De wet werkt toorn.
Maar toorn gaat wel in orde vooraf aan verlossing.
En pas dan (of liever: tegelijk) volgt de ware evangelische boetvaardigheid.
Geka

Bericht door Geka »

Zonderling schreef:
Geka schreef:... ik geloof niet dat er ware boetvaardigheid is die alleen door de wet gewerkt wordt.
De wet werkt toorn.
Maar toorn gaat wel in orde vooraf aan verlossing.
En pas dan (of liever: tegelijk) volgt de ware evangelische boetvaardigheid.
Bedoel je dat er altijd wettische boetvaardigheid (om de termen van Erskines etc te gebruiken) aan de verlossing vooraf gaat?

Ik zou niet durven stellen dat dat altijd zo is, al is het wel Gods gewone weg. Iemand als Guthrie gaat als Schotse puritein sterk uit van de voorbereidende overtuigingen, maar hij laat in zijn bekende boekje toch ruimte voor de vrijheid van Gods Geest. Dat lijkt me een belangrijke Bijbelse notie.

Het is overigens niet iets om naar te staan, een wettisch berouw is niet zaligmakend terwijl de evangelische boetvaardigheid juist een kenmerk is van waar geestelijk leven waar de verlossing in Christus geschonken is.
Geka

Bericht door Geka »

Mariavt schreef:Maar hoe kómt het dan dat je in je beleving, nádat je Christus hebt leren kennen en achter Zijn bloed hebt mogen schuilen, dat je dan weer in zonde kunt vallen waarvan je gedacht hebt dat je dat nóóit zou doen?
Wat betreft je eerste vraag: omdat wij tot onze laatste ademsnik een oude verdorven Adamsnatuur rond dragen, en omdat het de Heere behaagt om Zijn kinderen dat telkens opnieuw te leren en te doen beseffen. Zodat wij geen moment meer zonder Hem en de kracht van Zijn reinigend en heiligend bloed zouden kunnen leven, en wij het een beetje af gaan leren om nog iets van onszelf te verwachten...Dat wij al onze goede voornemens, ook die voornemens om nu die zonde echt nooit meer te doen, nooit kunnen waarmaken wanneer Christus ons daar niet de kracht voor geeft. Zonder Mij kunt gij niets doen; een moeilijke, maar wel een profijtelijke les!
Je tweede vraag: hoe meer je iemand kent en afweet van zijn liefde, hoe erger het wordt om zo iemand te beledigen en in zijn gezicht te slaan. Zou dat niet veel meer van toepassing zijn op Hem die Zijn leven gaf uit liefde om verlorenen te zaligen, en wanneer je Hem lief mag krijgen met al de liefde van je hart?

En dan toch: Kinderkens, indien wij gezondigd hebben, wij hebben een Voorspraak bij de Vader, Jezus Christus de Rechtvaardige.
Daar moet het heen, telkens opnieuw.Jezus, Uw verzoenend sterven, blijft het rustpunt van mijn hart.
Mariavt

Bericht door Mariavt »

Geka schreef:
Mariavt schreef:Maar hoe kómt het dan dat je in je beleving, nádat je Christus hebt leren kennen en achter Zijn bloed hebt mogen schuilen, dat je dan weer in zonde kunt vallen waarvan je gedacht hebt dat je dat nóóit zou doen?
Wat betreft je eerste vraag: omdat wij tot onze laatste ademsnik een oude verdorven Adamsnatuur rond dragen, en omdat het de Heere behaagt om Zijn kinderen dat telkens opnieuw te leren en te doen beseffen. Zodat wij geen moment meer zonder Hem en de kracht van Zijn reinigend en heiligend bloed zouden kunnen leven, en wij het een beetje af gaan leren om nog iets van onszelf te verwachten...Dat wij al onze goede voornemens, ook die voornemens om nu die zonde echt nooit meer te doen, nooit kunnen waarmaken wanneer Christus ons daar niet de kracht voor geeft. Zonder Mij kunt gij niets doen; een moeilijke, maar wel een profijtelijke les!
Je tweede vraag: hoe meer je iemand kent en afweet van zijn liefde, hoe erger het wordt om zo iemand te beledigen en in zijn gezicht te slaan. Zou dat niet veel meer van toepassing zijn op Hem die Zijn leven gaf uit liefde om verlorenen te zaligen, en wanneer je Hem lief mag krijgen met al de liefde van je hart?

En dan toch: Kinderkens, indien wij gezondigd hebben, wij hebben een Voorspraak bij de Vader, Jezus Christus de Rechtvaardige.
Daar moet het heen, telkens opnieuw.Jezus, Uw verzoenend sterven, blijft het rustpunt van mijn hart.
Dank je wel Geka, ik weet dat het een beetje een persoonlijke vraag was maar ik worstelde hier al langer mee. Niet dat ik er nu uit ben maar het geeft me wel meer duidelijkheid.

Plaats reactie