De opmerking 'die spagaat is helemaal niet nodig' snap ik niet. Die spagaat tekent zich in veel kerkverbanden voor je ogen af.Klavier schreef:Die spagaat is helemaal niet nodig!memento schreef:De kerk bevindt zich in een spagaat, met aan de ene zijde een roep om aanpassing (vernieuwing), en aan de andere zijde een roep om behoudt van tradities. Te veel aan één van beide toegeven betekend dat een deel van de andere groep vertrekt.
Het ontstaat daar waar de kerk als kind van haar tijd haar tijd meeneemt naar binnen.
Wie strikt vasthoud aan de leer van de apostelen, zoals naar ik meen de reformatie weer heeft teruggebracht, kan alle tijden hetzelfde geluid laten horen.
Dat kan enkel als de kerkelijke gemeentes intern ook naar die leer van de apostelen leren en leven.
Het is een spagaat die geeneens zo veel met de leer te maken heeft. Het is de cultuur-spagaat, een andere mentaliteit dan vroeger. In wezen valt veel terug te voeren naar het hoger worden van het gemiddelde opleidingsniveau van de kerkleden. Waar binnen de afgescheiden gemeenten tot enkele decennia geleden 'de dominee zegt het zo' nog het einde aller tegenspraak was, stellen nu sommigen bepaalde uitspraken van 'de dominee' onder kritiek. Ze hebben het bij een andere predikant anders gelezen, of zijn op basis van Schrift-studie zélf tot andere gedachten gekomen. Ook 'een bekend kind van God zei altijd' maakt minder indruk dan vroeger.
Een ander verschil is wereld-visie. Waar vroeger een duidelijke scheiding was tussen wereld en kerk, wordt deze hoe langer hoe moeilijker om vol te houden. Waar de tv nog gemist kon worden zonder al te veel negatieve maatschappelijke gevolgen, is dit met internet niet meer mogelijk. Hierdoor neemt men sneller kennis van de meningen van anderen, en leert men eigen meningen relativeren. Dit, gecombineerd met hogere opleidingen waarop men kritisch leert nadenken, leidt haast onherroepelijk tot het stellen van kritische vragen, zeker over de punten waar het kerkgenootschap waarvan men lid is afwijkt van de gereformeerde kerken wereldwijd.
Het grootste probleem echter zie ik waar deze kritici afgescheept worden zónder dat er op hun kritiek wordt ingegaan. De kerk staat niet open voor een publiek debat. In een tijd waar openheid en eerlijkheid als deugden worden gezien, geeft dit toch onvrede bij sommige leden.
PS> Ik noem hier expliciet de afgescheiden gemeenten, daar dit probleem mn. zich daar afspeelt. Ik heb het idee dat het binnen de PKN/HHK/CGK dit probleem minder speelt, alhoewel die kerkgenootschappen vast wel andere problemen/uitdagingen kennen.