Hereniging Anglicanen en de RK kerk?

Petrus

Bericht door Petrus »

memento schreef: onbijbels/ketters denken
Als je het dan tóch over "onbijbels" denken (cq handelen) hebt, waar blijf je dan met de plaats van de preekstoel in de kerken?

Onbijbels, dit hoge spreekgestoelte, gelet op de woorden van de Schrift dat er "geen verhoog mag zijn, opdat uw schaamte niet ontdekt worde"

Waar komt het (hoge) preekgestoelte feitelijk uit voort, niet vanuit de Schrift in elk geval, en derhalve onbijbels.
Adorote

Bericht door Adorote »

De enigen hier die de discussie voeren en weten waar ze het over hebben, zijn Parsifal , Petrus ,Josephus ,Unionist de rest trapt en slaat weer om zich heen , en weten toch echt niet waar ze het over hebben , en wat Liturgie is.Men moet wel heel ongelukkig zijn om zo vervuld van haat te zijn tegen Christenen van andere denominaties en Tradities, valt toch altijd weer op.Hen die echte Reformatie toe zijn gedaan weten zich ten diepste Katholiek en hebben geen haat totaal niet.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Unionist schreef:Johannes 20:23 "Zo gij iemands zonden vergeeft, dien worden zij vergeven; zo gij iemands zonden houdt, dien zijn zij gehouden."

Zo vergezocht is het dus niet.
Deze tekst wordt inderdaad vaak misbruikt om de dwaling van de biecht goed te praten.

Door het prediken van Christus woord worden de sleutels van het hemelrijk als volgt gehanteerd, HC antw 84.
Alzo, als, volgens het bevel van Christus, aan de gelovigen, allen en een iegelijk, verkondigd en openlijk betuigd wordt dat hun, zo dikwijls als zij de beloftenis des Evangelies met een waar geloof aannemen, waarachtelijk al hun zonden van God, om der verdiensten van Christus wil, vergeven zijn; daarentegen allen ongelovigen, en die zich niet van harte bekeren, verkondigd en betuigd wordt dat de toorn Gods en de eeuwige verdoemenis op hen ligt, zolang als zij zich niet bekeren; naar welk getuigenis des Evangelies God zal oordelen, beide in dit en in het toekomende leven.

Unionist schreef:Dat van die betaling, is dat zo?
Nooit gehoord van de strijd van Luther tegen Tetzel?

Ik citeer even een stukje uit Wiki:
Een aflaat (indulgentia in het Latijn) is de kwijtschelding voor God van tijdelijke straffen (penitentie) voor zonden die, wat de schuld betreft, reeds vergeven werden (canon 992). Het is een praktijk in de rooms-katholieke Kerk die nauw verbonden is met het sacrament van de biecht.
Petrus

Bericht door Petrus »

Laten we even wél wezen..................de Apostolische Kerk is de eerste Nieuw Testamentische Kerk ná Christus zending van de apostelen en Zijn Hemelvaart en de Uitstorting van de Heilige Geest op Pinksteren.

Die Kerk heeft vele eeuwen bestaan als énige Kerk, én in Apostolische Opvolging.

Pas, als protest tegen uitwassen in de Ene Kerk (aflatenhandel waar ik zélf ook onoverkomelijke bezwaren tegen heb), zijn Luhter en Calvijn, als katholieke monikken daar tegen in opstand gekomen, en hebben hun EIGEN godsdienstige vorm ontwikkeld....de Reformatie.

Echter, het heeft een vorm aangenomen die Calvijn niet wilde maar niet meer bij machte was af te stoppen.

Beeldenstorm etc etc waren het gevolg.

Als reactie dáárop kwam later de afgrijselijke en nooit of te nimmer goed te praten Inquisitie, en ik ben van mening dat geen énkele rechtgesnaarde katholiek dat goed zal willen praten, maar zich daar, plaatsvervangend, nog stééds voor schaamt.

De wereldwijde kloof tussen beide geloofsopvattingen verdiepte zicdh van jaar tot jaar, met als uiteindelijk gevolg dat er heden ten dage vanuit de gereformeerde gezindte een rücksichtlose afzetten tegen de Romana heeft ontwikkeld die grenst aan onverholen haat.

Men wil echter niet opmerken dat die "haat" niet wederkerig is...........de Kerk van alle Eeuwen proclameert immer vrede en wederzijdse liefde in navolging van de Woorden van de Heere: Hebt uw naaste lief gelijk uzelve...................helaas gaat dat Grote 2e Gebod blijkbaar niet op voor hen die de Reformatie en nadere Reformatie tot in hun laatste vezel ingegroeid is.

En dat is jammer, want daarmee wordt de Heere oneer aangedaan.
parsifal

Bericht door parsifal »

Tiberius schreef:
Unionist schreef:Dat van die betaling, is dat zo?
Nooit gehoord van de strijd van Luther tegen Tetzel?

Ik citeer even een stukje uit Wiki:
Een aflaat (indulgentia in het Latijn) is de kwijtschelding voor God van tijdelijke straffen (penitentie) voor zonden die, wat de schuld betreft, reeds vergeven werden (canon 992). Het is een praktijk in de rooms-katholieke Kerk die nauw verbonden is met het sacrament van de biecht.
Begrijpend lezen is een kunst. Aflaat is verbonden met biecht. Net als aflaat is verbonden met kerk. Dat neemt niet weg dat er goed gebruik mogelijk is van de kerk. We hebben het hier over de Anglicaanse (en eventueel lutherse) biechtpraktijk.

Ik gaf al aan dat biecht over het algemeen een vorm van "elkaar de zonden belijden is" waarbij de zonde niet door de "biechtvader" worden vergeven maar dat deze vergeving wordt aangezegd.
Adorote

Bericht door Adorote »

Petrus schreef:Laten we even wél wezen..................de Apostolische Kerk is de eerste Nieuw Testamentische Kerk ná Christus zending van de apostelen en Zijn Hemelvaart en de Uitstorting van de Heilige Geest op Pinksteren.

Die Kerk heeft vele eeuwen bestaan als énige Kerk, én in Apostolische Opvolging.

Pas, als protest tegen uitwassen in de Ene Kerk (aflatenhandel waar ik zélf ook onoverkomelijke bezwaren tegen heb), zijn Luhter en Calvijn, als katholieke monikken daar tegen in opstand gekomen, en hebben hun EIGEN godsdienstige vorm ontwikkeld....de Reformatie.

Echter, het heeft een vorm aangenomen die Calvijn niet wilde maar niet meer bij machte was af te stoppen.

Als reactie dáárop kwam later de afgrijselijke en nooit of te nimmer goed te praten Inquisitie, en ik ben van mening dat geen énkele rechtgesnaarde katholiek dat goed zal willen praten, maar zich daar, plaatsvervangend, nog stééds voor schaamt.

De wereldwijde kloof tussen beide geloofsopvattingen verdiepte zicdh van jaar tot jaar, met als uiteindelijk gevolg dat er heden ten dage vanuit de gereformeerde gezindte een rücksichtlose afzetten tegen de Romana heeft ontwikkeld die grenst aan onverholen haat.

Men wil echter niet opmerken dat die "haat" niet wederkerig is...........de Kerk van alle Eeuwen proclameert immer vrede en wederzijdse liefde in navolging van de Woorden van de Heere: Hebt uw naaste lief gelijk uzelve...................helaas gaat dat Grote 2e Gebod blijkbaar niet op voor hen die de Reformatie en nadere Reformatie tot in hun laatste vezel ingegroeid is.

Zeer goede bijdrage Petrus,Proficiat.
jvdg

Bericht door jvdg »

Britten gematigd positief over hereniging kerken

WO 21 feb 2007 | 09.40
Een gelekte verklaring over een snelle hereniging van de Anglicaanse en de Rooms-Katholieke Kerk is door de kerkelijke achterban voorzichtig positief ontvangen. Gezagsdragers onthouden zich nog van inhoudelijk commentaar, maar gewone leden beginnen al te speculeren.

De Britse krant The Times schokte maandag met een voorpagina-artikel. Onder de kop: ''Kerk wil zich onder paus verenigen'' wordt de inhoud van een gelekt beleidsdocument uiteengezet, waarin rooms-katholieken en anglicanen worden aangemoedigd hun denominaties te herenigen. De verklaring is afkomstig van de Internationale Anglicaanse-Rooms-Katholieke Commissie voor Eenheid en Missie (IARKCEM), die de verklaring naar verwachting binnen enkele maanden zal publiceren.

In een uitgebreide reactie maakt de Anglicaanse Kerk korte metten met het nieuwsverhaal. Volgens bisschop David Beetge, covoorzitter van IARKCEM, moet het ''sensationele'' artikel in een breder perspectief geplaatst worden. ''Zogenaamde radicale plannen voor hereniging worden al meer dan 35 jaar door onze commissie besproken'', aldus Beetge. ''In dit document staat niets nieuws. Al geruime tijd wordt door ons gekeken naar belangrijke vraagstukken, zoals autoriteit en de rol van de paus. Deze recente publicatie is hier slechts een beknopte samenvatting van.''

De Zuid-Afrikaanse bisschop verwijst in zijn persverklaring ook naar de oorspronkelijke doelstelling van de publicatie. ''Het document -genaamd 'Samen groeien in eenheid en missie'- wordt momenteel ontwikkeld als een gezamenlijke verklaring van IARKCEM. Het is geen officiële beleidsbepaling voor de Rooms-Katholieke Kerk of de anglicaanse gemeenschap. Het is geschreven ter bevordering van discussie en ter overweging. Serieus nadenken over een hereniging van de twee kerkgemeenschappen is nog lang niet aan de orde.''

Lees verder in het Reformatorisch Dagblad

Bron: Reformatorisch Dagblad
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

parsifal schreef:Ik gaf al aan dat biecht over het algemeen een vorm van "elkaar de zonden belijden is" waarbij de zonde niet door de "biechtvader" worden vergeven maar dat deze vergeving wordt aangezegd.
De "biechtvader" heeft het recht (althans: dat verleent de kerk hem ten onrechte) om na het belijden van de zonden de penitentie op te leggen en vervolgens verleent hij de boeteling "vrijspraak en vrede" door de sacramentele absolutie.

Men gelooft echt dat daardoor (het woord van de priester) de zonde vergeven is.

De aflaatindustrie ligt dan maar 1 klein stapje verder: als de betreffende priester je gunstig gezind is, zal hij sneller geneigd zijn om je zonden te vergeven.
parsifal

Bericht door parsifal »

Tiberius schreef:
parsifal schreef:Ik gaf al aan dat biecht over het algemeen een vorm van "elkaar de zonden belijden is" waarbij de zonde niet door de "biechtvader" worden vergeven maar dat deze vergeving wordt aangezegd.
De "biechtvader" heeft het recht (althans: dat verleent de kerk hem ten onrechte) om na het belijden van de zonden de penitentie op te leggen en vervolgens verleent hij de boeteling "vrijspraak en vrede" door de sacramentele absolutie.

De aflaatindustrie ligt dan maar 1 klein stapje verder: als de betreffende priester je gunstig gezind is, zal hij sneller geneigd zijn om je zonden te vergeven.
Heb je nog wat bronnen ook? Dit is echt geklets in de ruimte.
Je argument gaat net zo goed op voor schuldbelijdenis in reformatorische kerken. Iemand mag geen belijdenis doen/niet in de kerk trouwen vanwege zonde. Hij/zij doet schuldbelijdenis en opeens mag het wel. Is de zonde dan door de kerkenraad vergeven ofzo? En ja je kunt dan maar beter de kerkenraad te vriend houden, misschien met wat geld. (dit is gefarceerd ik weet het, maar de overeenkomst met jouw post mag duidelijk zijn)

Ook in de Anglicaanse kerk wordt Simonie als zonde gezien.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Petrus schreef:Laten we even wél wezen..................de Apostolische Kerk is de eerste Nieuw Testamentische Kerk ná Christus zending van de apostelen en Zijn Hemelvaart en de Uitstorting van de Heilige Geest op Pinksteren.

TRENTE
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Petrus

Bericht door Petrus »

@ Bert,

je zegt soms wel eens tegen MIJ : je moet lëzen......

Dat krijg je nú van mij terug, want ik gaf alleen een historisch beeld hoe één en ander gegroeid is, lós van wélk concilie of wélke synode dan ook, toen en in recente tijd.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

parsifal schreef:
Tiberius schreef:

Je argument gaat net zo goed op voor schuldbelijdenis in reformatorische kerken. Iemand mag geen belijdenis doen/niet in de kerk trouwen vanwege zonde. Hij/zij doet schuldbelijdenis en opeens mag het wel. Is de zonde dan door de kerkenraad vergeven ofzo? En ja je kunt dan maar beter de kerkenraad te vriend houden, misschien met wat geld. (dit is gefarceerd ik weet het, maar de overeenkomst met jouw post mag duidelijk zijn)

Over geklets in de ruimte gesproken: je stelt hier de roomse dwaling van biechten op 1 lijn met schuldbelijdenis doen.

Dat is natuurlijk aperte onzin en het lijkt me sterk dat je dat zelf ook niet weet.
Schuldbelijdenis doet men over openbare zonden en biecht over alle zonden.

Bovendien kan en zal een kerkenraad nooit iemands schuld vergeven. De boeteling wordt, na schuldbelijdenis, weer in de christelijke gemeente opgenomen en toegang verleend tot de sacramenten.

Terwijl na de biecht de boeteling sacramentele absolutie heeft ontvangen, terwijl alleen God de zonden kan vergeven.
parsifal

Bericht door parsifal »

Tiberius schreef:
parsifal schreef:
Tiberius schreef:

Over geklets in de ruimte gesproken: je stelt hier de roomse dwaling van biechten op 1 lijn met schuldbelijdenis doen.

Dat is natuurlijk aperte onzin en het lijkt me sterk dat je dat zelf ook niet weet.
Schuldbelijdenis doet men over openbare zonden en biecht over alle zonden.

Bovendien kan en zal een kerkenraad nooit iemands schuld vergeven. De boeteling wordt, na schuldbelijdenis, weer in de christelijke gemeente opgenomen en toegang verleend tot de sacramenten.

Terwijl na de biecht de boeteling sacramentele absolutie heeft ontvangen, terwijl alleen God de zonden kan vergeven.
Biecht doet men inderdaad over alle zonden (die men kent). Dat is een verschil.

Verder heb ik al meerdere keren aangegeven (daar lees je blijkbaar overheen) dat in Lutherse (en ik meen Anglicaanse) kerken de "geestelijke" niet de zonden vergeeft, maar de vergeving door God aanzegt. Zo zie ik ook de schuldbelijdenis in de reformatorische kerken. Een zonde staat in de weg tussen jou en de kerk/sacramenten of wat ook. Na de belijdenis niet meer.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Tiberius schreef:Schuldbelijdenis doet men over openbare zonden en biecht over alle zonden.
Dat is de praktijk, maar door God zeker niet zo bedoeld. Het is tot een achterbakse en schijnheilige vertoning geworden. Ooit wel eens iemand schuldbeleidenis zien doen voor belastingfraude of overheidsboetes? Nee, als het meisje met een dikke buik loopt, dan schreeuwt men moord en brand dat het zo schandalig is. Iemand die vreemd gaat is rijp voor de brandstapel. Maar voor de rest is het niet schuldbelijdeniswaardig als je het verborgen kan houden.

Belijdt elkander de misdaden, en bidt voor elkander, opdat gij gezond wordt; een krachtig gebed des rechtvaardigen vermag veel.
memento

Bericht door memento »

Ook in de Anglicaanse kerk wordt Simonie als zonde gezien
De anglicaanse kerk is geen geheel zoals jij voor doet stellen. De officiële leer is binnen de anglicaanse kerk nog steeds protestants, de gepredikte leer wijkt daar soms ver van af. De breedte binnen de anglicaanse kerk is haast nog groter dan die binnen de PKN.
Plaats reactie