Ik reageerde vóórdat ik dit gelezen had. Kaw is echter in staat het veel beter onder woorden te brengen dan ikzelf. Dit is helemaal wat ik bedoel.Kaw schreef:Dat is gewoon waar. Het is niet verkeerd om te proberen iets te verkopen en als iemand zo gek is om er teveel voor te betalen, dan is dat ook niet verkeerd.refo schreef:Ik vraag me af waarom we bedrijven die hun best doen hun spullen aan de man te brengen beschuldigen van 'commercieel' te zijn. Alsof dat iets slechts of een vies woord is.
Maar nu is het gewoon een winkelstraat in een beursgebouw dat tijdelijk als kerk lijkt te moeten fungeren voor de meer geestelijke onderdelen van het spectakel. Het lukt me niet om dat te combineren en daar niet een beetje een vreemde bijsmaak bij te proeven.
Wegwijs 2007
Dat komt door je kennis :mrgreen:refo schreef:Ik ben er een keer of zes geweest. Ik heb geen moment gedacht dat ik in een kerk liep.
Als je broodjes warme worst ruikt en panfluiten hoort, weet je al dat je niet in een kerk loopt.
Ik herinner me dat ik er ooit eens was in gezelschap van enkele mensen die niét tot de RD-achterban behoorden: die zeiden wél "Wat lopen hier veel dominees rond!" Ze meenden dat elke heer in donker pak een dominee was
- JolandaOudshoorn
Ik ga wel. Ik heb er een poosje aversie tegen gehad, maar dat ik had ik tegen de hele refo-cultuur. Nu kan ik het als verschijnsel wel waarderen. Bovendien ben ik altijd wel benieuwd naar bepaalde ontwikkelingen, kan ik op een bepaalde manier wel genieten van al die mensen in het donker en lange rokken (hoewel die ook steeds minder worden) En ja, ik ben ook altijd benieuwd of ik nog "oude" bekenden tegenkom.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
JolandaOudshoorn schreef:Ik ga wel. Ik heb er een poosje aversie tegen gehad, maar dat ik had ik tegen de hele refo-cultuur. Nu kan ik het als verschijnsel wel waarderen. Bovendien ben ik altijd wel benieuwd naar bepaalde ontwikkelingen, kan ik op een bepaalde manier wel genieten van al die mensen in het donker en lange rokken (hoewel die ook steeds minder worden) En ja, ik ben ook altijd benieuwd of ik nog "oude" bekenden tegenkom.
De aversie tegen Wegwijs komt vaak voort uit een zich afzetten tegen wat men enigszins ridiculiserend noemt "refo-cultuur".
Iemand die zich werkelijk zou hebben vrijgemaakt van deze "refo-cultuur", heeft geen behoefte zich daartegen af te zetten.
Hier kan ik me wel in vinden.Vincent schreef:JolandaOudshoorn schreef:Ik ga wel. Ik heb er een poosje aversie tegen gehad, maar dat ik had ik tegen de hele refo-cultuur. Nu kan ik het als verschijnsel wel waarderen. Bovendien ben ik altijd wel benieuwd naar bepaalde ontwikkelingen, kan ik op een bepaalde manier wel genieten van al die mensen in het donker en lange rokken (hoewel die ook steeds minder worden) En ja, ik ben ook altijd benieuwd of ik nog "oude" bekenden tegenkom.
De aversie tegen Wegwijs komt vaak voort uit een zich afzetten tegen wat men enigszins ridiculiserend noemt "refo-cultuur".
Iemand die zich werkelijk zou hebben vrijgemaakt van deze "refo-cultuur", heeft geen behoefte zich daartegen af te zetten.
Laat mensen doen waar ze gelukkig mee zijn, ik zal ze niet in de weg lopen.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Hoe is die omslag zo gekomen dan?JolandaOudshoorn schreef:Ik ga wel. Ik heb er een poosje aversie tegen gehad, maar dat ik had ik tegen de hele refo-cultuur. Nu kan ik het als verschijnsel wel waarderen. Bovendien ben ik altijd wel benieuwd naar bepaalde ontwikkelingen, kan ik op een bepaalde manier wel genieten van al die mensen in het donker en lange rokken (hoewel die ook steeds minder worden) En ja, ik ben ook altijd benieuwd of ik nog "oude" bekenden tegenkom.
- Miscanthus
Iedere groepering heeft zijn evenementen waar men gesterkt wordt in het "wij" gevoel. Feest van de herkenning voor velen, denk ik. Een bevestiging van "zo zijn wij en zo zijn onze manieren."
Biebelebonse mensen bikken biebelebonse boterhammen en drinken een bibelebons bakkie op een biebelebonse beurs....(zoiets).
Biebelebonse mensen bikken biebelebonse boterhammen en drinken een bibelebons bakkie op een biebelebonse beurs....(zoiets).
Wat een onzin. Als ik als ondernemer daar ga staan te verkopen, dan heb ik me wel ergens anders zorgen om te maken dan om religieus te gaan lopen doen. Het gaat voor een hoop ondernemers gewoon om keihard werken, zorgen dat je naamsbekendheid krijg, en zorgen dat je spullen aan de man komen. Dat er ook nog ergens iemand staat te blokfluiten uit het psalmboek daar let je niet eens op.Kaw schreef:Het mixen van pure commercie onder een religieus correct jasje?
ik denk dat je aardig in de goede richtingjan03 schreef:Is het niet een reactie op het feit dat het wezen en de inhoud voor een groot deel is weggevallen en dat we ons met de vorm en de verpakking moeten troosten?
'k ga liever een dagn naar een conferentie, dan naar de Wegwijs
tis overigens een verademing om nu het nd te lezen, daar wordt je niet platgegooid met aanbiedingen etc. van de wegwijs.
Koop jij nooit wat?jan03 schreef:Ik mag toch niet hopen dat deze beurs weergeeft hoe de reformatorische gelovige mens is en hoe zijn of haar manieren zijn.Miscanthus schreef: "zo zijn wij en zo zijn onze manieren."
....(zoiets).
Overigens ben ik bang dat dit wel zo is inderdaad. Materialistich tot op het bot....
'Tja, die ondernemer heeft volkomen gelijk.Herman schreef:Wat een onzin. Als ik als ondernemer daar ga staan te verkopen, dan heb ik me wel ergens anders zorgen om te maken dan om religieus te gaan lopen doen. Het gaat voor een hoop ondernemers gewoon om keihard werken, zorgen dat je naamsbekendheid krijg, en zorgen dat je spullen aan de man komen. Dat er ook nog ergens iemand staat te blokfluiten uit het psalmboek daar let je niet eens op.Kaw schreef:Het mixen van pure commercie onder een religieus correct jasje?
Hij maakt gebruik van de doelgroep die in die dagen op komt dagen. Hij heeft uiteraard volkomen gelijk.
Maar het sausje van de beurs is religieus/reformatorisch getint.
Gespeculeerd wordt op het "wij"gevoel van de bezoekers.
Dat is niet zuiver, maar marketingtechnisch c.q. commercieel geheel verantwoord.
Mogen de reformatorische ondernemers hierop inspelen: Ja!
Maar die blokfluit, die ontroerend werkt, die als in de marketingtheorieen koopactiverend werkt, die impulsaankopen stimuleert, die fluit heeft dezelfde werking als een wereldse tune die de mens opzweept tot kopen. Dat doet het onderscheid met een wereldse beurs vervagen.
Dus waarom dan nog een Wegwijs?
Alleen uit schijnbaar verantwoorde entertainmentoverwegingen? Voor de refo-zijde kan ik me deze beurs voorstellen.
Veilig enzo....
Maar is dit veilig: De op te wekken begeerlijkheden zijn zeker niet minder dan die op een "seculiere" beurs.