Pkn, Hersteld verband, ...... help me eens

Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Bedankt, Zonderling, voor je heldere en schriftuurlijke uitleg.
(Ook namens Adorote, neem ik aan).
388821

Bericht door 388821 »

Oke dus als ik het goed begrijp zien jullie geen verschillen in de beide kerken zitten, alleen de naam en de synode om het maar effe kort te zeggen.

is het zo dat elke gemeente per plaats kan beslissen wat er gebeurd? en is dit juridisch vastgelegt?
maar wat doen we als de nood aan de mand komt? als Kerk naar de rechter?
en in hoe ver gaat dit? kan de synode van de Pkn de regels wijzigen?

@ iedereen die antwoord gaf op mijn "confessionele uitspraak":
het verschil in kerken en preken is er, ik weet ook dat je op je plaats moet blijven staan, en dan?
Oude-Waarheid

Bericht door Oude-Waarheid »

388821 schreef:Oke dus als ik het goed begrijp zien jullie geen verschillen in de beide kerken zitten, alleen de naam en de synode om het maar effe kort te zeggen.

is het zo dat elke gemeente per plaats kan beslissen wat er gebeurd? en is dit juridisch vastgelegt?
maar wat doen we als de nood aan de mand komt? als Kerk naar de rechter?
en in hoe ver gaat dit? kan de synode van de Pkn de regels wijzigen?

@ iedereen die antwoord gaf op mijn "confessionele uitspraak":
het verschil in kerken en preken is er, ik weet ook dat je op je plaats moet blijven staan, en dan?
Beste 388821,
Helaas zie ik wel verschil tussen de PKN en de HNHK in het algemeen nl.
In de PKN is er ruimte voor alle richtingen van links naar rechts
van vrijzinning tot rechtzinnig.
Dat is bij de HNHK niet volgens mij daar is meer orde.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Of je PKN kiest of HHK, ik denk dat het belangerijk is om naar de gemeente te kijken. Wordt het Woord van God als richtsnoer gebruikt? Wordt het goed uitgelegd? Als het een PKN gemeente is, is men bereid te strijden tegen alle misstanden die in de landelijke PKN aan de orde is? Is het een HHK gemeente, is men daar niet bezig om op een menselijke manier haat te zaaien tov de PKN? Datzelde geldt ook voor een PKN gemeente tov van een HHK gemeente!
Het zijn allemaal vragen die zullen meewegen met je beslissing. Doe het vooral biddend en laat God je de weg maar wijzen!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Adorote

Bericht door Adorote »

JolandaOudshoorn schreef:Of je PKN kiest of HHK, ik denk dat het belangerijk is om naar de gemeente te kijken. Wordt het Woord van God als richtsnoer gebruikt? Wordt het goed uitgelegd? Als het een PKN gemeente is, is men bereid te strijden tegen alle misstanden die in de landelijke PKN aan de orde is? Is het een HHK gemeente, is men daar niet bezig om op een menselijke manier haat te zaaien tov de PKN? Datzelde geldt ook voor een PKN gemeente tov van een HHK gemeente!
Het zijn allemaal vragen die zullen meewegen met je beslissing. Doe het vooral biddend en laat God je de weg maar wijzen!
In een kerk kan je maar een leergezag hebben, en de structuur van een kerk moet de grond hebben van de Apostelen af,Bisschoppen , Priesters en Diakenen ,die het ene belijden van de Kerk uit dragen en de mensen voor houden tot hun eeuwige behoudenis.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Adorote schreef:(...) en de structuur van een kerk moet de grond hebben van de Apostelen af,Bisschoppen , Priesters en Diakenen (...)
Fijn, dat je ook de bijdragen van andere forummers leest.
freek

Bericht door freek »

Tiberius schreef:
Adorote schreef:(...) en de structuur van een kerk moet de grond hebben van de Apostelen af,Bisschoppen , Priesters en Diakenen (...)
Fijn, dat je ook de bijdragen van andere forummers leest.
Ik zei toch al
Adorote schreef:Je postings klinken me aardig eigengereid!
388821

Bericht door 388821 »

Maar waarom zijn er dan nu 2 kerken die het zelfde zeggen te belijden? en de zelfde leer navolgen?
en daarnaast alleen van naam aan elkaar verschillen?
zeer gewetensbezwaard voel ik mij, omdat ook ik hier aan mee heb gedaan door of voor de ene of voor de andere te kiezen,.
we zijn 3 jaar verder en nog weet niemand het verschil tussen beide kerken, maar ze bestaan wel, ik snap de omstandigheden nu zo onderhand ook, dus blijft bij mij de grote vraag: hoe gaan we dit verkopen naar onze kinderen buitenwereld en vooral voor God?

misschien draaf ik door
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Er zijn m.i. twee criteria:
Worden de belijdenisgeschriften onderschreven, of althans de belangrijkste punten daarvan (zoals de Drie-eenheid, de verzoening door voldoening, de noodzaak van wedergeboorte, de betrouwbaarheid van de Schrift)?
Is er besef van de noodzaak van bekering (en dan een echte, niet een beredeneerde met het verstand) en wedergeboorte?
Als een van beide of beide ontbreken in een gemeente, kun je je afvragen of je daar heen kunt gaan.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Beste "388821",

Maar waarom zijn er dan nu 2 kerken die het zelfde zeggen te belijden? en de zelfde leer navolgen?

Dit is pertinent onwaar. De PKN wilde niet gereformeerd zijn, maar wilde expliciet ook waarheden belijden die daartegen strijden en die dus het gereformeerd belijden onderuit halen.

HET verschil tussen de Hervormde Kerk en de PKN is daarmee dat de Hervormde Kerk "gereformeerd" genoemd kon worden en de PKN "pluraal" (als het gaat om Avondmaal, Doop, Volharding der heiligen, homoseksualiteit et cetera).

Hoe dit te verkopen aan de buitenwereld en voor het nageslacht? 't Is verschrikkelijk dat de meerderheid van de hervormden gekozen heeft om lid te worden van een kerk die niet meer een hervormde grondslag heeft en het geloof belijdt zoals de hervormden dat altijd gehouden waren te doen krachtens de belijdenis van de kerk.

Gelukkig is een deel niet meegegaan en is er toch nog een rest van de Vaderlandse kerk overgebleven. Maar het is ook in- en intriest omdat deze kerkvisie totaal niet begrepen wordt, bestreden wordt en broeders die hetzelfde geloof belijden hierdoor gescheiden zijn geworden, tegen hun wil in.
refo

Bericht door refo »

Ik kan ergens wel je frustraties begrijpen. Maar men is gebleven in de eigen gemeente. En dat kan ik niet anders dan heel verstandig vinden. Vertrekken kan altijd nog.
Duuk

Bericht door Duuk »

refo schreef:Ik kan ergens wel je frustraties begrijpen. Maar men is gebleven in de eigen gemeente. En dat kan ik niet anders dan heel verstandig vinden. Vertrekken kan altijd nog.
Precies, nu, bijna 3 jaar na het vertrek van een aantal leden van de PKN naar de HHK, is het duidelijk dat de scheuring nergens voor nodig is geweest. Het is gebleken dat de gereformeerde belijders dit in alle vrijheid kunnen doen binnen de PKN, zelfs nog beter dan voorheen.

Onverkoopbaar aan de buitenwereld dus, die scheuring.
jvdg

Bericht door jvdg »

Duuk schreef:...zelfs nog beter dan voorheen.
Hoezo dat?
Waar blijkt die grotere vrijheid uit?
Zosinus

Bericht door Zosinus »

Duuk schreef:
refo schreef:Ik kan ergens wel je frustraties begrijpen. Maar men is gebleven in de eigen gemeente. En dat kan ik niet anders dan heel verstandig vinden. Vertrekken kan altijd nog.
Precies, nu, bijna 3 jaar na het vertrek van een aantal leden van de PKN naar de HHK, is het duidelijk dat de scheuring nergens voor nodig is geweest. Het is gebleken dat de gereformeerde belijders dit in alle vrijheid kunnen doen binnen de PKN, zelfs nog beter dan voorheen.

Onverkoopbaar aan de buitenwereld dus, die scheuring.
Duuk, helemaal met je eens. De PKN heeft geen enkel inhoudelijk verschil met de oude NHK. De NHK is al zeker 150 jaar pluriform. In de negentiende eeuw was de kerk overwegend ronduit liberaal. Nu kun je er grote moeite mee hebben met het feit dat een kerk verderop - staande binnen dezelfde overkoepelende kerk - een andere boodschap wordt verkondigd van de kansel dan in je eigen kerk, maar dan was er dus al 150 jaar reden voor uittreding (wat door verschillende groepen ook gedaan is). Maar goed, bij dit soort kwesties is uiteindelijk de menselijke trots die leidend wordt.
Ballerina

Bericht door Ballerina »

Refojongere schreef:Beste "388821",

Dit is pertinent onwaar. De PKN wilde niet gereformeerd zijn, maar wilde expliciet ook waarheden belijden die daartegen strijden en die dus het gereformeerd belijden onderuit halen.

HET verschil tussen de Hervormde Kerk en de PKN is daarmee dat de Hervormde Kerk "gereformeerd" genoemd kon worden en de PKN "pluraal" (als het gaat om Avondmaal, Doop, Volharding der heiligen, homoseksualiteit et cetera).

Hoe dit te verkopen aan de buitenwereld en voor het nageslacht? 't Is verschrikkelijk dat de meerderheid van de hervormden gekozen heeft om lid te worden van een kerk die niet meer een hervormde grondslag heeft en het geloof belijdt zoals de hervormden dat altijd gehouden waren te doen krachtens de belijdenis van de kerk.

Gelukkig is een deel niet meegegaan en is er toch nog een rest van de Vaderlandse kerk overgebleven. Maar het is ook in- en intriest omdat deze kerkvisie totaal niet begrepen wordt, bestreden wordt en broeders die hetzelfde geloof belijden hierdoor gescheiden zijn geworden, tegen hun wil in.
Dit is helemaal niet waar. Zelf zit ik in de PKN Gereformeerde Bond, en daar is absoluut geen sprake van homohuwelijken, vrouwelijke ambsdragers. De 3 formulieren van enigheid worden gebruikt. Juist door het komen van de PKN is duidelijk geworden wat iedere gemeente voor een gemeente is. Er is duidelijkheid gekomen waar jou gemeente voor staat. Wat de dominee nog aanhaalde met catechisatie: de dominee praat meer met de dominees en kerkeraad van de Gereformeerde Kerk. Onze gemeente laat zich nog wel eens negatief uit over hen, zo van: Jaja, als je daar de kerk binnenloopt ben je al bekeerd. Vrouwelijke dominee enz.' Onze dominee praat wel eens met haar, ze weten van elkaar hoe ze er in staan, en er is minder veroordeling. Samengaan zal het bij ons nooit worden, omdat zij niet reformatorisch zijn.
Plaats reactie