edele strijdster schreef:Marnix schreef:edele strijdster schreef:Hoe dicht bij het occulte is, hoorde ik de afgelopen zomer toen ik een avond op de Kom-Ook was.
Een ex-heks vertelde daar haar verhaal. Hoe zij mocht ervaren dat ze verlost was van de satanische machten in haar leven. Eerlijk gezegd heb ik daar nog veel over na gedacht. Ze vertelde bijvoorbeeld dat we de deur naar het occulte al open zetten op het moment dat we voor de 'gein' een horoscoop lezen. Op zo'n moment bied je de saten ruimte om ook jou leven te beheersen.
Ook waarschuwde ze ons voor het lezen van boeken zoals Harry Potter en sprookjes met daarin heksen e.d.
Een indringende lezing. Achteraf dacht ik: Welke refojongeren kan zeggen dat hij/ zij zich hier nooit mee bemoeit heeft, en alle horoscopen en boeken aan de kant heeft gegooid. Ik ben me er wel van bewust dat zij de negatieve ervaring heel goed kent, en daardoor waarschijnlijk ook anders tegen sprookjes e.d. aankijkt. Maar toch... pas las ik hier een reactie op memento die Donald Ducks had gekocht. Inderdaad, ze staan vol occulte zaken! Dus: Een opening voor de satan/ het occulte...
Ik vind het wel erg overdreven... ik begrijp overigens wel waarom zo iemand er zo tegenaan kijkt, want voor iemand die heel nauw bij het onderwerp betrokken is geweest is het gevaar dat het terugkomt ook groter... Dan snap ik dat je zelf al niet meer Harry Potter en Donald Duck wil lezen... maar om dit iedereen op te leggen vind ik wat teveel van het goede... denk maar weer aan het wel/niet eten van offervlees... mensen die daar nou bij betrokken waren in het verleden hadden er moeite mee en moesten het niet doen, de anderen mochten dat weer wel.
Ik weet niet of het wel zo overdreven is. De satan is erg machtig. Hij maakt juist gebruik van de middelen waarvan wij denken: O, het is maar voor kinderen bedoeld, er zit vast geen kwaad in. Ik denk dat het gevaar juist/ mede in dit soort dingen schuilt.
(Enne... wat Harry Potter betreft, 'k snap niet wie dit wél zou willen lezen of het nu occult is of niet. Maar ja, daar gaat het in dit topic natuurlijk niet over
)
Tja, ik heb aardig wat fantasy gelezen en het heeft me op geen enkele manier bij God vandaan gebracht. Een aantal van die boeken (Lord of the Rings, The Chronicles of Narnia) heeft duidelijke paralellen met de Bijbel en kan zo zelfs als leerzame gelijkenis (een verhaal dat wat uitbeeldt) fungeren. Zelfde geldt bijvoorbeeld ook voor "Op het randje van de eeuwigheid van Randy Alcorn, de Ruimtetrilogy van Lewis", en boeken van Peretti ....
Maar goed, voor iemand met een occult verleden ligt dat natuurlijk weer heel anders.
En dat jij niet snapt wie bijvoorbeeld Harry Potter wil lezen (heb ze trouwens niet gelezen), de boeken zijn erg populair en worden door ontzettend veel mensen gelezen, dus blijkbaar zijn ze toch niet zo slecht... Lord of the Rings ook ontzettend populair en onlangs zelfs tot boek van de 20e eeuw uitgeroepen
Maar ja, je moet ook een beetje van het fatasy-genre houden... sommige mensen vinden het helemaal niks. Misschien zijn ze te nuchter en hebben ze te weinig inbeeldingsvermogen?