Eindtijd

JALP

Bericht door JALP »

Ik bedoel ook niet dat we niet op de tekenen moeten zien, die zijn duidelijk genoeg beschreven. Het gaat mij erom dat er zoveel mensen zijn die zeggen: als dat gebeurt dan zal Hij wederkomen. En het zal zo en zo gaan, maar wie weet het?
Wilma van den Berg

Bericht door Wilma van den Berg »

JALP schreef:Ik bedoel ook niet dat we niet op de tekenen moeten zien, die zijn duidelijk genoeg beschreven. Het gaat mij erom dat er zoveel mensen zijn die zeggen: als dat gebeurt dan zal Hij wederkomen. En het zal zo en zo gaan, maar wie weet het?
'k Denk altijd maar zo: we kunnen wel zeggen dat de Heere Jezus komt als er dit of dat gebeurd, maar er staat ook in Gods Woord:"Van die dag en ure weet niemand. (..) en Hij zal komen als een dief in de nacht."
Zegt genoeg lijkt me....
jvdg

Bericht door jvdg »

Uiteindelijk is onze sterfdag voor ons het einde der "tijden".
Op die dag zal rekenschap moeten worden afgelegd van ons rentmeesterschap.
Klinkt vroom, maar 't is de waarheid.

Weest bereid!
Robert

Bericht door Robert »

JALP schreef:Ik bedoel ook niet dat we niet op de tekenen moeten zien, die zijn duidelijk genoeg beschreven. Het gaat mij erom dat er zoveel mensen zijn die zeggen: als dat gebeurt dan zal Hij wederkomen. En het zal zo en zo gaan, maar wie weet het?
We hebben het hier ook niet over de datum en het tijdstip waarop Jezus terug komt, maar over de vraag hoe we de eindtijds profetieën moeten interpreteren. Niemand heeft hier gezegd dat Jezus op 18 augustus 2057 terugkomt. En ook niemand die zegt dat het in de 50's zal gebeuren of in het 3e millenium.
Carpe Diem tamen Memento Mori
vraagje

Bericht door vraagje »

het is wel verwonderlijk, dat Johannes al profeteert, van het beest dat uit de afgrond komt, dat een merkteken geeft aan allen, aan hun hand of aan hun voorhoofd,
dan zeggen veel dominees enz. dat dat geestelijk bedoeld is, nou ik denk het niet, ik denk dat we over een paar jaar zo'n chip hebben, en dat je niet meer kunt kopen of verkopen als je die niet neemt.
dus ik denk wel dat we in de eindtijd leven
God is verborgen voor wie Hem niet zoeken, maar openbaart zich aan hen die Hem zoeken!!!
Jongere

Bericht door Jongere »

vraagje schreef:het is wel verwonderlijk, dat Johannes al profeteert, van het beest dat uit de afgrond komt, dat een merkteken geeft aan allen, aan hun hand of aan hun voorhoofd,
dan zeggen veel dominees enz. dat dat geestelijk bedoeld is, nou ik denk het niet, ik denk dat we over een paar jaar zo'n chip hebben, en dat je niet meer kunt kopen of verkopen als je die niet neemt.
Even los van het feit dat er weer een oeroude topic naar boven vliegt:
ik geloof niet zo in dit soort gedachten. Ten eerste zijn ze ongefundeerd (of gebaseerd op een rondzendmail met een angstaanjagende powerpointpresentatie erin met veel grote letters en enge kleuren) en ten tweede leiden ze ook ontzettend af van de bedoeling van Johannes (lees: God). Al zou het zo zijn dat die dominees er exegetisch naast zitten, ik denk dat ze het bij het rechte eind hebben dat wij de boodschap van Openbaring vooral geestelijk moeten opvatten. En dan in de volgende context, zoals in de brief van Christus aan Sardis staat:
Openbaring 3:3 schreef: Gedenk dan, hoe gij het ontvangen en gehoord hebt, en bewaar het, en bekeer u. Indien gij dan niet waakt, zo zal Ik over u komen als een dief, en gij zult niet weten, op wat ure Ik over u komen zal.
Met die opdracht kunnen we meer dan met een vage speculatie over technologie die in opkomst zou zijn. Juist dat gevaar leidt af van het gevaar wat van binnen zit en naar buiten dreigt te komen. Een beetje vreemd gezegd misschien maar: we merken vanzelf wel hoe de profetieën in Openbaring bedoeld zijn, laten we onszelf dan tot die tijd bezig houden op die manier waarop Christus ons wil aantreffen als Hij komt als een dief in de nacht.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

vraagje schreef:het is wel verwonderlijk, dat Johannes al profeteert, van het beest dat uit de afgrond komt, dat een merkteken geeft aan allen, aan hun hand of aan hun voorhoofd,
De mens wil het graag spannend hebben (getuige de vele spectaculaire openbaringen-films die ons uit de USA om te oren vliegen), maar laten we zo niet met de bijbel omgaan.

Ik citeer uit http://home.hetnet.nl/~twegman/preken/Preek%2065.htm :
Het teken van God is de verzegeling door de Heilige Geest. Het teken van satan is de verzegeling van een duivelse geest. Een merkteken op de rechterhand of het voorhoofd. Dat betekent: degenen die zich leiden laten door de geest van de antichrist maken zich met hun werken (de handen) en hun denkvermogen (het hoofd) totaal afhankelijk van satan. Het griekse woord voor merkteken betekent ook: karakter of uitdrukking. De manier waarop je je uitdrukt. Het is opmerkelijk dat de joodse gebedsriemen zich bevinden op het voorhoofd en aan de rechterhand. Daarmee toont het joodse volk de liefde aan voor Gods Woord. Satan met zijn merkteken laat zien dat hij met zijn merkteken Gods volk buiten de samenleving wil zetten. Omdat het merkteken ook een karakter uitdrukt, hoeft het niet persé een of andere ingeplante chip te zijn. We moeten ons niet laten bang maken. In 2 Tim. 2:19 staat: ‘Het vaste fundament heeft dit zegel: de Heere kent degenen die de Zijnen zijn.’ De Heere weet ook wie niet bij hem horen. De satan weet dat ook. Het zegel doelt hier niet op een of andere inscriptie of tatouage, het duidt op onze gezindheid.
vraagje

Bericht door vraagje »

Het boek heet openbaring, en het zijn profetieen, en die bewijzen God, en dat de bijbel waar is, allerlei profeten hebben geprofeteerd, en die zijn allen uitgekomen, veel oudvaders geloofden wel in deze tekenen van de eindtijd, en nu het voor de deur ligt, en we de mogelijkheden zien, geloof je niet?

Ik vind het onzin als je zegt dat je alles geestelijk moet nemen, jeremia gebruikte in zijn profetieen over de komst van Christus ook allerlei geestelijke beelden, en ze zijn allemaal uitgekomen!

En ik vind die films enz ook onzin die daarover gaan, maar dat wat in de bijbel staat gebeurt, daar ben ik vast van overtuigt,
God vraagt van ons geen verstandeloos geloof, maar geloof in de bijbel, in ZIjn woord,
In openbaring 22 staat zelfs, indien iemand afdoet van de woorden de boeks dezer PROFETIE, God zal Zijn deel afdoen uit het boek des levens, en uit hetgeen in dit boek geschreven is.
God is verborgen voor wie Hem niet zoeken, maar openbaart zich aan hen die Hem zoeken!!!
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

vraagje schreef:Het boek heet openbaring, en het zijn profetieen, en die bewijzen God, en dat de bijbel waar is, allerlei profeten hebben geprofeteerd, en die zijn allen uitgekomen, veel oudvaders geloofden wel in deze tekenen van de eindtijd, en nu het voor de deur ligt, en we de mogelijkheden zien, geloof je niet?
Ik vind dit een smakeloze opmerking. Dat ik niet mee wil gaan met de sciencefiction-uitleg, en deze tekst uitleg op basis van het vergelijken van schrift met schrift wil natuurlijk niet zeggen dat ik niet in de vervulling ervan geloof of geen tekenen van de eindtijd zie. Integendeel zou ik zeggen, de door mij geciteerde uitleg is meer dan ooit actueel.
vraagje schreef:Ik vind het onzin als je zegt dat je alles geestelijk moet nemen, jeremia gebruikte in zijn profetieen over de komst van Christus ook allerlei geestelijke beelden, en ze zijn allemaal uitgekomen!
Ik zeg absoluut niet dat je alles geestelijk moet opvatten. Twee fouten die gemaakt kunnen worden zijn alles geestelijk en alles letterlijk opvatten. Maar deze reaktie bewijst maar dat men niet meer serieus word genomen als je niet alles letterlijk opvat, en van het boek Openbaringen geen spannend science-fiction verhaal maakt.
vraagje schreef:En ik vind die films enz ook onzin die daarover gaan, maar dat wat in de bijbel staat gebeurt, daar ben ik vast van overtuigt,
Ik ook, waar suggereer ik het tegenovergestelde? Ik vind dit echt zeer suggestief. En dat alleen omdat ik niet jouw uitleg van een bepaalde Big-Brither chip geloof.
vraagje schreef:God vraagt van ons geen verstandeloos geloof, maar geloof in de bijbel, in ZIjn woord,
Idem
vraagje schreef:In openbaring 22 staat zelfs, indien iemand afdoet van de woorden de boeks dezer PROFETIE, God zal Zijn deel afdoen uit het boek des levens, en uit hetgeen in dit boek geschreven is.
Je vergeet iets belangrijks: ook als iemand iets toedoet aan de woorden. Bijvoorbeeld door er een spannend verhaal van te maken.

Verder sluit ik een letterlijk 1000-jarig rijk niet uit, deze uitleg werd in de vroege kerk al gepraktiseerd. Dit laatste in tegenstelling tot de chip.
Jongere

Bericht door Jongere »

Eens met Philpot. Het kan m.i. meer kwaad om er persé wèl een letterlijke uitleg aan te willen geven en de boodschap erachter uit het oog te verliezen dan om het (de letterlijke uitleg) te laten rusten en gewoon maar te laten komen, terwijl je bezig bent met de dingen die God ons beveelt in Openbaring.
Maar dat had ik natuurlijk al gezegd. Dat het aantrekkelijker is om bang te zijn voor een chip dan voor je eigen hart is natuurlijk logisch.
vraagje

Bericht door vraagje »

@philpot,
alles vooral geestelijk nemen, schreef jongere, dat was niet tegen jou bedoeld
en ik wil al helemaal geen science fiction verhaal van openbaring maken, ik lees daar geen boeken over, of films, maar ik geloof dat dat merkteken komt omdat ik vorig jaar een artikel las over een chip, die ze in Amerika gebruikten in stadions etc. die proffessor schreef daarna, dat de mogelijkheden er waren om zo boodschappen e.d. te doen, chip in je hand, of in je ogen en je hebt je geld en gegevens altijd bij je, zeg nou zelf, ideaal toch, voor politie enz ook.
Toen ik dat las dacht ik aan het merkteken, begrijp je, en daarmee doe ik volgens mij nix aan toe.
en ja ik geloof ook in dat duizendjarig rijk.
Jongere

Bericht door Jongere »

vraagje schreef:@philpot,
alles vooral geestelijk nemen, schreef jongere, dat was niet tegen jou bedoeld
en ik wil al helemaal geen science fiction verhaal van openbaring maken, ik lees daar geen boeken over, of films, maar ik geloof dat dat merkteken komt omdat ik vorig jaar een artikel las over een chip, die ze in Amerika gebruikten in stadions etc. die proffessor schreef daarna, dat de mogelijkheden er waren om zo boodschappen e.d. te doen, chip in je hand, of in je ogen en je hebt je geld en gegevens altijd bij je, zeg nou zelf, ideaal toch, voor politie enz ook.
Toen ik dat las dacht ik aan het merkteken, begrijp je, en daarmee doe ik volgens mij nix aan toe.
en ja ik geloof ook in dat duizendjarig rijk.
Nee, dat schreef ik helemaal niet. Ik schreef wel dat je er alleen geestelijke conclusies aan moet verbinden, omdat je anders snel verzandt in gedachtenspinsels waar het boek Openbaring niet voor bedoeld is. Maar goed, ik geloof niet dat mijn punt helemaal duidelijk is.
Octavius

Bericht door Octavius »

Jongere schreef:
Even los van het feit dat er weer een oeroude topic naar boven vliegt:
ik geloof niet zo in dit soort gedachten. Ten eerste zijn ze ongefundeerd (of gebaseerd op een rondzendmail met een angstaanjagende powerpointpresentatie erin met veel grote letters en enge kleuren) en ten tweede leiden ze ook ontzettend af van de bedoeling van Johannes (lees: God). Al zou het zo zijn dat die dominees er exegetisch naast zitten, ik denk dat ze het bij het rechte eind hebben dat wij de boodschap van Openbaring vooral geestelijk moeten opvatten. En dan in de volgende context, zoals in de brief van Christus aan Sardis staat:
Openbaring 3:3 schreef: Gedenk dan, hoe gij het ontvangen en gehoord hebt, en bewaar het, en bekeer u. Indien gij dan niet waakt, zo zal Ik over u komen als een dief, en gij zult niet weten, op wat ure Ik over u komen zal.
Deze opmerking onderschrijf ik van harte. Als we denken aan onze tijd van "eten, drinken en ten huwelijk uitgeven (in onze tijd in allerlei varianten)" en we vergelijken dat met de tijd van Noach.
Het is een persoonlijke zaak of we in de Ark zijn ingegaan of niet. Dat is uiteindelijk de enige vraag die er echt toe doet.
Dat neemt zeker niet weg dat we erg op onze hoede moeten/ mogen zijn. Met name in de duistere eeuwen na de zgn verlichting doet de mens verwoede pogingen om volledig autonoom te zijn. We zien daarnaast ook een trend dat mensen die nog geloven in de Grote verhalen fundamenteel verdacht zijn.

Met die opdracht kunnen we meer dan met een vage speculatie over technologie die in opkomst zou zijn. Juist dat gevaar leidt af van het gevaar wat van binnen zit en naar buiten dreigt te komen. Een beetje vreemd gezegd misschien maar: we merken vanzelf wel hoe de profetieën in Openbaring bedoeld zijn, laten we onszelf dan tot die tijd bezig houden op die manier waarop Christus ons wil aantreffen als Hij komt als een dief in de nacht.
Na 7,5 jaar ICT werk ik nu alweer 4 jaar full time in het onderwijs waarvan ruim 2 jaar als Unit manager
Ik ben bezig met de studie HBO theologie
Plaats reactie