Onderhandelingen CDA / PVDA / CU
Juist Memento.
Ik hekel Frinsels denkwijze "alleen als het voltallige kabinet opeens God gaat verheelijken is deelname aan een coalitie goed". Goede invloed hebben, bepaalde dingen de gode kant op sturen, wat Bijbelse dingen terugbrengen is niet goed, het moet alles of niets zijn. Kortom, een christelijke partij moet nooit in de coalitie komen...
Erg jammer en kortzichtig.... Zou hij hetzelfde schrijven als CDA / VVD / SGP nu aan de onderhandelingstafel zouden zitten? of zou hij dan idd met een verhaal komen dat meer in de lijn van wat jij schrijft zit.
Ik hekel Frinsels denkwijze "alleen als het voltallige kabinet opeens God gaat verheelijken is deelname aan een coalitie goed". Goede invloed hebben, bepaalde dingen de gode kant op sturen, wat Bijbelse dingen terugbrengen is niet goed, het moet alles of niets zijn. Kortom, een christelijke partij moet nooit in de coalitie komen...
Erg jammer en kortzichtig.... Zou hij hetzelfde schrijven als CDA / VVD / SGP nu aan de onderhandelingstafel zouden zitten? of zou hij dan idd met een verhaal komen dat meer in de lijn van wat jij schrijft zit.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Of is de verleiding te groot om in de oppositie te blijven. En maar lekker principieel op je gat te zitten, en 'ach en wee' roepen. Zou dat je ook niet status verlenen?? Nu niet bij de 'ongelovigen' maar bij de 'broeders en zusters in het geloof'? Christelijke politiek staat ergens anders voor en moet geheel verantwoord kunnen worden tegenover God.Het geluid van Johan Frinsel schreef: Beter niet te dromen
Te vrezen valt dat voor sommigen de verleiding groot zal zijn. Het zou status verlenen, wie is daar niet gevoelig voor? Maar christelijke politiek staat ergens anders voor en moet geheel verantwoord kunnen worden tegenover God.
Klomp
Ik vond dit ook wel een aardig artikel. En dit
Het valt me op hoe verschillende mensen reageren:
SGP'ers: Nu lijkt de ChristenUnie nog principieel, maar als ze eenmaal in de regering zitten, komt hun ware aard naar boven
D66'ers: Nu lijkt de ChristenUnie nog democratisch, maar als ze eenmaal in de regering zitten, komt hun ware fundamentalistische aard naar boven.
Kortom: je doet het nooit goed.
SGP'ers: Nu lijkt de ChristenUnie nog principieel, maar als ze eenmaal in de regering zitten, komt hun ware aard naar boven
D66'ers: Nu lijkt de ChristenUnie nog democratisch, maar als ze eenmaal in de regering zitten, komt hun ware fundamentalistische aard naar boven.
- Oude-Waarheid
Tja de tijd zal het leren en hoop dan dat ze van uit de CUnionist schreef:Ik vond dit ook wel een aardig artikel. En dit
Luther kunnen na zeggen "Hier sta ik, ik kan niet anders"
Bij het (vaak terecht) verdedigen van de onderhandelingen van de CU beginnen dees en geen weer beschuldigingen te uiten richting SGP aanhangers.
Is overigens Frinsel wel een SGP-er.
Hetzelfde bespeurde ik vanuit een reportage van het AD over de CU. Sommige CU-ers nemen afstand van de SGP (one issue partij, vrouwenstandpunt etc.). Waarom de SGP hierbij gehaald?
Profileringsdwang?
CU is toch doende met CDA en PvdA?
Ik bid met velen uit de SGP voor Rouvoet en de CU, maar laat de CU aub stoppen met afstand te nemen van hen die in FEITE hun het dichtst nabij zijn en gevoelen in het brede spectrum van de nationale politiek.
Kinderkens, hebt elkander hartelijk lief!
Is overigens Frinsel wel een SGP-er.
Hetzelfde bespeurde ik vanuit een reportage van het AD over de CU. Sommige CU-ers nemen afstand van de SGP (one issue partij, vrouwenstandpunt etc.). Waarom de SGP hierbij gehaald?
Profileringsdwang?
CU is toch doende met CDA en PvdA?
Ik bid met velen uit de SGP voor Rouvoet en de CU, maar laat de CU aub stoppen met afstand te nemen van hen die in FEITE hun het dichtst nabij zijn en gevoelen in het brede spectrum van de nationale politiek.
Ik heb net voor en net na de verkiezingen vele SGP'ers allerlei suggestieve opmerkingen horen en lezen maken over de verkiezingscampagne, het linkse profiel, de vermeende gretigheid om aanhet kabinet deel te nemen, het principiële gehalte van de ChristenUnie. Zelfs tot in de officiële organen toe. Weliswaar in columnvorm, maar het staat er dan toch maar.
En als ik dan een dominee in zijn gebed alleen maar hoor bidden om daden, want christelijke woorden zijn er genoeg, dan pas ik dat in het zelfde rijtje.
Ik denk niet dat Frinsel SGP'er is. Frinsel staat in een oude evangelische traditie van politiek mijden. En dezelfde geluiden die al tientallen jaren uit die hoek klinken, horen we nu bij reformatorische christenen die vinden dat je niet in een kabinet mag zitten omdat ons land al te goddeloos is.
Ik weet dat er in de CU mensen zijn die zich tegen de SGP afzetten. Ik heb daar al een en andermaal tegen geageerd binnen de partij. We staan dichtbij elkaar en we kunnen het ons niet veroorloven om verdeeld te zijn. En we mogen ons al helemaal niet ten koste van elkaar profileren.
En als ik dan een dominee in zijn gebed alleen maar hoor bidden om daden, want christelijke woorden zijn er genoeg, dan pas ik dat in het zelfde rijtje.
Ik denk niet dat Frinsel SGP'er is. Frinsel staat in een oude evangelische traditie van politiek mijden. En dezelfde geluiden die al tientallen jaren uit die hoek klinken, horen we nu bij reformatorische christenen die vinden dat je niet in een kabinet mag zitten omdat ons land al te goddeloos is.
Ik weet dat er in de CU mensen zijn die zich tegen de SGP afzetten. Ik heb daar al een en andermaal tegen geageerd binnen de partij. We staan dichtbij elkaar en we kunnen het ons niet veroorloven om verdeeld te zijn. En we mogen ons al helemaal niet ten koste van elkaar profileren.
De CU moet de SGP moeten elkaar zeker lief hebben, dat wil echter niet zeggen dat ze alle kritiek vanuit traditionele hoek (bevindelijk-gereformeerd en orthodox-evangelisch) voor lief moeten nemen.jvdg schreef:Ik bid met velen uit de SGP voor Rouvoet en de CU, maar laat de CU aub stoppen met afstand te nemen van hen die in FEITE hun het dichtst nabij zijn en gevoelen in het brede spectrum van de nationale politiek.
Liefhebben wil niet zeggen dat je de zelfde richting moet uitgaan, altijd hetzelfde moet kiezen. Ik bespeur van beide kanten een dwangmatige drang om de ander te bekritiseren, alhoewel die vanuit SGP-hoek m.i. groter is (maargoed, dat beeld kan vervormd zijn, daar ik onevenredig veel reformatorische media lees). Misschien ook wel vanwege een zekere onzekerheid over het eigen gedachtengoed. Wel beseffend dat de Schrift geen bepaalde vorm van politiek bedrijven voorschrijft, acht men het nodig het eigen gedachtengoed te verdedigen door de ander aan te vallen.
Let wel: ik ben geen CU fan. Hun linkse ideeën verfoei ik. Wat dat betreft kan ik me meer vinden in het SGP-programma. De enige reden waarom ik de CU hoog heb staan, is omdat ze niet alleen principes roepen, maar ook in praktijk proberen te brengen, in het besef dat je in de politiek soms maar kleine stapjes tegelijk kan zetten, in tegenstelling tot het 'alles of niets' denken wat binnen de SGP grote sympathie heeft. Nee, mijn ideaalbeeld is een combinatie van het programma van de SGP met het realisme/doelgerichtheid van de CU.
Het verschil in denken tussen de CU en de SGP is duidelijk. De CU profileert zich als hippe, moderne, eigentijdse partij, met christelijke grondbeginselen, die er is voor iedereen: ook niet christen. De SGP is nog niet zo ver. Ik zeg: nog niet zo ver, omdat de SGP zich steeds meer op tv laat zien, iets wat ze niet hoeven doen om eigen kiezers te bereiken (mag ik hopen). Misschien is dat ideaalbeeld nog meer enkele decennia verwijderd...
De Duitse zender ARD had vorige week een uitzending onder het moto: De vromen komen..
http://www.daserste.de/europamagazin/se ... 1y2~cm.asp
http://www.daserste.de/europamagazin/se ... 1y2~cm.asp
Uit verveling (ben nog grieperig) heb ik gisteravond Paauw en Witteman gezien.
Gasten: Jacq. Tichelaar en A. Slob (nieuwe fractieleiders PvdA en CU) en Paul van Vliet.
De heren Tichelaar en Slob beluisterend moet het nogal liefelijk geweest zijn in de geïsoleerde locaties, met daartussendoor wat hectiek.
Slob kwam naar voren als een vlot en zinnig spreker met wat "Rou-trekjes" (da's bedoeld als compliment).
Jammer vond ik dat hij zich (nog) niet wat meer profileerde t.o.v. Tichelaar.
Maar dat komt misschien omdat ik heel kritisch luisterde met het oog op toekomstige debatten.
Ik ben daar overigens nog niet ongerust over.
Gasten: Jacq. Tichelaar en A. Slob (nieuwe fractieleiders PvdA en CU) en Paul van Vliet.
De heren Tichelaar en Slob beluisterend moet het nogal liefelijk geweest zijn in de geïsoleerde locaties, met daartussendoor wat hectiek.
Slob kwam naar voren als een vlot en zinnig spreker met wat "Rou-trekjes" (da's bedoeld als compliment).
Jammer vond ik dat hij zich (nog) niet wat meer profileerde t.o.v. Tichelaar.
Maar dat komt misschien omdat ik heel kritisch luisterde met het oog op toekomstige debatten.
Ik ben daar overigens nog niet ongerust over.