Marnix schreef:Ja ach, precies... oog om oog, tand om tand, moord om moord...
Het vetgedrukte staat pertinent niet in de Bijbel.
Hiermee maak je God voor moordenaar uit, die dit gebod
voor de overheid in de Bijbel op heeft laten nemen.
Marnix schreef:
Ik vind het schokkend hoeveel mensen hier voor de doodstraf zijn. Is dat soms ook een gevolg van veel focus op de uitverkiezing, dat jullie denken: Ach, als zo iemand uitverkoren is wordt hij toch wel voor hij sterft bekeerd? Of is het gewoon haat en denken jullie: Ik wil niet eens dat iemand die zo'n zonde pleegt, behouden wordt, hij hoeft die kans wat mij betreft helemaal niet meer te krijgen?
Nee, dat is onzin. Een zondaar krijgt voor z'n executie over het algemeen nog maanden, zo niet jaren om zich te bekeren. Kans genoeg dus (alhoewel ik gewoonlijk bij het behoud van mensen allerminst aan een loterij denk).
Marnix schreef:
Er wordt hier zovaak gesproken over de genadetijd die we nog hebben, en jullie willen die anderen ontnemen?
Hoe kunnen jullie dit ooit verantwoorden? Ik kan er niet bij. Hebben jullie dan zo weinig van Jezus geleerd? Op overspel stond de doodstraf maar toen men Hem vroeg of de overspelige vrouw gestenigd moest worden toonde Hij zijn genade en liefde. Ze had de doodstraf verdiend, dat klopt. Maar ze kreeg die niet. Tegen de aanklagers zei Jezus: Wie zonder zonde is werpe de eerste steen. Ik zou zeggen, laat wie zonder zonde is maar de injectienaald bij zo iemand inspuiten.
Het is helemaal niet zo dat ik sta te springen om iemand te executeren (ik gruw er zelfs van), maar we moeten wel de taak van de overheid en die van ons individuen uit elkaar houden. Want anders gaan we op het terrein van de 1 uitspraken doen die op de ander van toepassing zijn. En uit wat je hier neerschrijft, concludeer ik dat je dat onderscheid niet maakt.
We moeten ons bovendien bedenken dat Jezus niet kwam om Rechter te spelen, maar om de rechtvaardige straf, die wij verdienen, te ondergaan. Hij onderging de doodstraf, opdat wij van de eeuwige straf verlost konden worden. Hij zal terugkomen en Hij zal dan weldegelijk rechtspreken: de een zal het eeuwige leven ontvangen, de ander de eeuwige dood.
Marnix schreef:In het oude testament was die overspelige vrouw wel gestenigd maar Jezus verandert zoveel.
Matth. 5:17 Meent niet, dat Ik gekomen ben, om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen, om die te ontbinden, maar te vervullen.
18 Want voorwaar zeg Ik u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet een jota noch een tittel van de wet voorbijgaan, totdat het alles zal zijn geschied.
19 Zo wie dan een van deze minste geboden zal ontbonden, en de mensen alzo zal geleerd hebben, die zal de minste genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen; maar zo wie dezelve zal gedaan en geleerd hebben, die zal groot genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen.
Marnix schreef:
Wie kwam de wraak ook alweer toe? Wie zou het vergelden? Jij? of God?
God en de overheid die Zijn dienaresse is. Want de overheid is een wreekster tot straf dengene die kwaad doet (Rom. 13:4)