Dankdag 1 nov ember 2006

Dankdag vandaag?

1 x naar de kerk
22
35%
2 x naar de kerk
23
37%
bij ons wordt dankdag eerder/later gevierd
11
17%
bij ons geen afzonderlijke dag; elke dag behoort dankdag te zijn
7
11%

Totaal aantal stemmen: 63

Shaul

Bericht door Shaul »

Christiaan schreef:
Kan het kwaad dan zo´n dankdag??? :shock:
Niemand stelt dat het kwaad kan, maar ik vind het verbazingwekkend hoeveel nadruk er wordt gelegd op het bezoeken van een kerkdienst op deze dag.

Dankbaarheid is niet het bezoeken van een kerkdienst. Een lege huls, meer kan ik dat niet noemen.
dré

Bericht door dré »

Wij hebben een andere keer dankdag. Maar de kinderen hadden wel vrij en als wij dankdag hebben niet. Dus moeders is met de kinderen in onze 'ouderlijke' gemeente geweest. Ik ben gisteravond elders geweest. Als wij zelf dankdag hebben gaan we ook nog een keer.
dré
--------

Credo in unum Deo
Christiaan

Bericht door Christiaan »

Shaul schreef:
Christiaan schreef:
Kan het kwaad dan zo´n dankdag??? :shock:
Niemand stelt dat het kwaad kan, maar ik vind het verbazingwekkend hoeveel nadruk er wordt gelegd op het bezoeken van een kerkdienst op deze dag.

Dankbaarheid is niet het bezoeken van een kerkdienst. Een lege huls, meer kan ik dat niet noemen.
Als je er nou speciaal voor vrij krijgt is het toch goed om een zij het op een speciaale dag extra stil te staan bij de zegeningen van onze God.
Niet?
En met Pasen hoef je dan ook niet speciaal stil te staan bij Pasen? Als het goed is gaat het elke zondag al over Christus en die gekruisigd.
Laatst gewijzigd door Christiaan op 02 nov 2006, 13:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Marnix

Bericht door Marnix »

Pim schreef:
Marnix schreef:
limosa schreef:
Shaul schreef:Bovendien ontbreekt het mij simpelweg aan tijd om op een doordeweekse dag naar de kerk te gaan.
je zou je nog eens moeten verdiepen in het verschil tussen "tijd" en "prioriteit" maar ook daar zal je wel simpelweg geen tijd voor hebben
Hmmm.... tja :D Ik moest werken, geen vrij gevraagd maar anders was dat ook niet gelukt :) Ik was om kwart voor 7 thuis.... moest nog eten... om half 8 begon de dienst en normaal gaan we een half uur voor de dienst weg, maar gezien de drukte rond het Gelredome (Marco Borsato) gingen mijn ouders al om 10 voor 7 weg. Ik ben dus niet meer geweest, heb wel via internet de preek live gehoord :)

Ik vind je sarcasme dus wel een klein beetje flauw :) Ik vind de bid- en dankdag een goede zaak, maar het kan best dat mensen het gewoon niet redden of om andere redenen besluiten niet te gaan. Tja, lijkt me niet zo'n probleem als de redenen een beetje gegrond zijn :)
Ondanks jouw plausibele verhaal is dat nog steeds geen reden om in het algemeen te zeggen dat je doordeweeks geen tijd hebt voor de kerk. Reactie van Limosa is m.i. zeer terecht.
Oke, als het zo algemeen is kan ik me er wel een beetje in vinden. Als het puur gaat over het missen van de dankdagdienst vind ik dat wel vreemd.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Shaul

Bericht door Shaul »

Christiaan schreef:
Als je er nou speciaal voor vrij krijgt is het toch goed om een zij het op een speciaale dag extra stil te staan bij de zegeningen van onze God.
Daar is niets mis mee, echter het is niet zaligmakend of een teken van ondankbaarheid als je niet naar de kerk gaat op dankdag.
En met Pasen hoef je dan ook niet speciaal stil te staan bij Pasen? Als het goed is gaat het elke zondag al over Christus en die gekruisigd.
Ik kom Pasen, als herdenking van de dood en opstanding van Jezus, niet tegen in de bijbel. Ik hecht daar dan ook bijzonder weinig waarde aan.

Dat de Messias is gekomen, is ook een ervaring van elke dag. Elke dag ervaar ik dat God mijn zonden vergeeft, en elke dag ervaar ik dat ik door de Messias een kind van God mag zijn.
Christiaan

Je ziet dus de waarde niet om er speciaal stil bij te staan. Jammer.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Ariene

Bericht door Ariene »

Shaul schreef:
Ariene schreef:
'Ik zal met vreugd' in 't Huis des Heeren gaan,
Om daar met lof Zijn grooten Naam te danken!
Jeruzalem, gij hoort die blijde klanken!
Elk hef' met mij den lof des Heeren aan!'
Gezien het feit dat de tempel niet meer bestaat, kan ik niet langer met vreugde in het Huis des Heeren gaan.
Shaul,

Ik schrik echt van jouw reacties.
Wanneer je (volgens mij) maar iets ervaart van de liefde van Christus, wil je toch steeds meer van Hem kennen.
Hij vraagt ook tijd van ons, omdat we alles wat we hebben van Hem gekregen hebben. Offeren is niet alleen geld geven, maar ook tijd.
Wanneer je een vriendin of vrouw zorg je toch ook dat je samen tijd door kan brengen?
Omdat wij van nature erg snel afdwalen is het juist zo belangrijk om een bepaald ritme aan te houden.
Daarom hebben wij twee dagen afgezonderd om God te bidden en te danken. Om eens extra stil te staan bij onze afhankelijkheid van God.

Zie Nahum 1:15
Ziet op de bergen de voeten desgenen, die het goede boodschapt, die vrede doet horen; vier uw vierdagen, o Juda! betaal uw geloften; want de Belials–man zal voortaan niet meer door u doorgaan, hij is gans uitgeroeid.

Dächsel zegt hierover:

Ziet, o Zion! op de bergen 1) rondom u de voeten desgenen, die het goede boodschapt, die vrede doet horen, die u redding en hulp van den Heere verkondigt (Jes. 52:7 <#Isa 52.7>) 2) vier nu weer ongestoord uwe vierdagen, o Juda! Dank op uwe feesten den Heere voor Zijne grote daden in vroegeren tijd, dank Hem ook voor de tegenwoordige verlossing, en betaal uwe geloften 3), welke gij in het uur uwer verlossing hebt gedaan,

Dit mogen en moeten wij denk doortrekken in deze tijd.

Gisteren zei onze predikant, "als we op zo'n dag als vandaag eens extra stilstaan waar we geweest waren als de Heere met ons had gedaan naar onze zonden"

Als dat je hart raakt, ben je gelukkig dat je op dat moment samen ben om God te danken!!!
En natuurlijk kan je zeggen dat moet iedere dag en ik hoop dan dat je het ook doet. Maar dat sluit een speciale dankdag niet uit!!
Shaul

Bericht door Shaul »

Ariene schreef:
Wanneer je (volgens mij) maar iets ervaart van de liefde van Christus, wil je toch steeds meer van Hem kennen.
Ik begrijp niet dat je schrikt van mijn reacties. Zeker niet gezien in het licht wat je hierboven stelt. God leren kennen is niet iets wat enkel in de kerk zou kunnen geschieden. Ik vind dat zelfstudie en bovenal gebed minstens zo belangrijk zijn.
Hij vraagt ook tijd van ons, omdat we alles wat we hebben van Hem gekregen hebben. Offeren is niet alleen geld geven, maar ook tijd.
Hij vraagt inderdaad dat wij tijd in Hem investeren, echter HIj vraagt niet al onze tijd. Doordeweeks houd ik het bij stille tijd, en niet bij kerkgang.
Omdat wij van nature erg snel afdwalen is het juist zo belangrijk om een bepaald ritme aan te houden.
Daarom heb ik ook elke dag drie kwarier stille tijd.
Ziet op de bergen de voeten desgenen, die het goede boodschapt, die vrede doet horen; vier uw vierdagen, o Juda! betaal uw geloften; want de Belials–man zal voortaan niet meer door u doorgaan, hij is gans uitgeroeid.
De context ontgaat mij geheel.
Ziet, o Zion! op de bergen 1) rondom u de voeten desgenen, die het goede boodschapt, die vrede doet horen, die u redding en hulp van den Heere verkondigt (Jes. 52:7 <#Isa 52.7>) 2) vier nu weer ongestoord uwe vierdagen, o Juda! Dank op uwe feesten den Heere voor Zijne grote daden in vroegeren tijd, dank Hem ook voor de tegenwoordige verlossing, en betaal uwe geloften 3), welke gij in het uur uwer verlossing hebt gedaan.

Je wilt bid- en dankdag gelijkstellen met feesten die God persoonlijk heeft verordineerd?

Gisteren zei onze predikant, "als we op zo'n dag als vandaag eens extra stilstaan waar we geweest waren als de Heere met ons had gedaan naar onze zonden"
Al dat extra stilstaan vind ik ronduit schijnheilig. Of je staat hier elke dag bij stil, of je doet dat niet. Dat je dit dan ook nog op twee woensdagen per jaar doet, is voor mij niet relevant.
Als dat je hart raakt, ben je gelukkig dat je op dat moment samen ben om God te danken!!!
Ik hoef niet in de kerk aanwezig te zijn om God te danken.
En natuurlijk kan je zeggen dat moet iedere dag en ik hoop dan dat je het ook doet. Maar dat sluit een speciale dankdag niet uit!!
Of je doet het elke dag, of je doet het niet. Ik kan me niet aan de indruk ontrekken dat deze dagen vaak een doekje voor het bloeden zijn.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Ariene schreef:En natuurlijk kan je zeggen dat moet iedere dag en ik hoop dan dat je het ook doet. Maar dat sluit een speciale dankdag niet uit!!
Ariene en Shaul hebben allebei gelijk. De één beleeft het zus, de ander beleeft het zó.
Shaul

Bericht door Shaul »

Ariene schreef:
Ik begrijp niet dat je schrikt van mijn reacties. Zeker niet gezien in het licht wat je hierboven stelt. God leren kennen is niet iets wat enkel in de kerk zou kunnen geschieden. Ik vind dat zelfstudie en bovenal gebed minstens zo belangrijk zijn.
Hij vraagt inderdaad dat wij tijd in Hem investeren, echter HIj vraagt niet al onze tijd. Doordeweeks houd ik het bij stille tijd, en niet bij kerkgang.
Daarom heb ik ook elke dag drie kwarier stille tijd.
De context ontgaat mij geheel.
Ziet, o Zion! op de bergen 1) rondom u de voeten desgenen, die het goede boodschapt, die vrede doet horen, die u redding en hulp van den Heere verkondigt (Jes. 52:7 <#Isa 52.7>) 2) vier nu weer ongestoord uwe vierdagen, o Juda! Dank op uwe feesten den Heere voor Zijne grote daden in vroegeren tijd, dank Hem ook voor de tegenwoordige verlossing, en betaal uwe geloften 3), welke gij in het uur uwer verlossing hebt gedaan.
Je wilt bid- en dankdag gelijkstellen met feesten die God persoonlijk heeft verordineerd?

Al dat extra stilstaan vind ik ronduit schijnheilig. Of je staat hier elke dag bij stil, of je doet dat niet. Dat je dit dan ook nog op twee woensdagen per jaar doet, is voor mij niet relevant.
Ik hoef niet in de kerk aanwezig te zijn om God te danken.
Of je doet het elke dag, of je doet het niet. Ik kan me niet aan de indruk ontrekken dat deze dagen vaak een doekje voor het bloeden zijn.
Ariene

Bericht door Ariene »

Waarschijnlijk ben jij heel anders dan mij.

Ik ben in het bezit van een erg mooi lied, dat heet
HERSTEL MIJN EERSTE LIEFDE

hier enkele coupletten.

Herstel mijn eerste liefde.
die ik ooit had voor u
want ik wil van u houden
nog zoveel meer als nu

de drukte van het leven
trok mij met zich mee
de liefde die vervaagde
de passie die verdween

ik was u niet vergeten
maar nam de tijd niet meer.
Om in Uw woord te lezen
bij u te zijn o heer

Dit is mij uit het hart gegerepen.
Het is dat God trouw is, anders was er voor mij geen redding!
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Shaul schreef: Ik ben niet op de hoogte van de historie van dankdag, ik kom het evenwel niet tegen in de bijbel als bijzondere dag. Mijns inziens is het slechts een kerkelijke instelling.
Een stukje achtergrond dan:
Wikipedia schreef:Geschiedenis

Het gebruik om in moeilijke tijden een aparte bededag te houden, zou ontstaan zijn in de Middeleeuwen. Er waren toen vaste bededagen. Daarbij ging het vooral om omstandigheden op seculier terrein: oorlog, honger en rampen. Na de reformatie in de 15de eeuw, toen grote delen van Nederland het katholicisme voor het protestantisme verruilden, werd het houden van bededagen door de reformatorische kerken overgenomen. In 1578 werd er door de Synode van Dordrecht bepaald dat er tijdens oorlog en andere rampen massaal gebeden en gedankt moest worden. Wanneer er vervolgens een bid- of dankdag nodig was, werd dit door de landelijke of provinciale overheden uitgeschreven. Een vaste dag om te danken werd in 1653 in de provincie Overijssel vastgesteld. Toen de industrialisatie toenam, is de viering veranderd in dankdag voor gewas én arbeid. Tegenover de dankdag werd later ook een vaste dag om te bidden ingesteld, en wel op de tweede woensdag van maart. Deze dag wordt biddag voor gewas en arbeid genoemd. Dankdag wordt gehouden op de eerste woensdag van november.

Binnen de Christelijke Gereformeerde Kerken staat in artikel 66 van de kerkorde dat de classis aangewezen is om „in tijden van oorlog, epidemieën, vervolging van de kerk en andere algemene rampen” een speciale biddag of gebedssamenkomst uit te schrijven.

Tegenwoordig

Anno 2006 worden zowel dankdag als biddag nog aangehouden door orthodox-gereformeerde kerken. Een groot deel van deze kerken houdt 's avonds een kerkdienst, waarin ten opzichte van een doorsnee 's zondagse kerkdienst een groot deel van de tijd aan gebed wordt besteed. In de meeste plaatsen is er ook 's morgens dan wel 's middags een dienst, waarbij de kinderen van de basisschool aanwezig zijn. Doordat de agrarische sector geen groot stempel meer op de Nederlandse maatschappij drukt, ligt de nadruk in de gebedsdiensten niet sterk meer bij "gewas en arbeid", maar wordt er in het gebed aandacht besteed aan het leven in de eigen gemeente, aan de economie, actualiteiten en de wereld in het algemeen.

Onder het motto "bid én werk" is het bij een aantal kerkgemeenten gebruikelijk om op dankdag allerlei goede (gedragen) kleding, dekens en speelgoed in te zamelen voor landen in Oost-Europa zoals Roemenië, Wit-Rusland of de Oekraïne. Daarnaast is een financiële bijdrage ook noodzakelijk om het transport van de ingezamelde goederen, dat vaak in eigen beheer wordt gedaan, te kunnen verzorgen.

De status van "vrije dag" hebben bid- en dankdag vrijwel overal in Nederland verloren. Wel zijn er nog enkele christelijke middelbare scholen die op de donderdag na bid- of dankdag geen huiswerk opgeven, zodat de kinderen die waarde aan beide dagen hechten, daar op school geen hinder van ondervinden. Op verzoek van de SGP werden de gemeenteraadsverkiezingen in 2006 op dinsdag 7 maart gehouden in plaats van de oorspronkelijk daarvoor bestemde woensdag 8 maart, om niet met biddag te conflicteren. In kerkelijke gebouwen zitten soms ook stembureaus en dat zou elkaar in de weg kunnen zitten.

Buiten protestants Nederland

Een soortgelijk evenement als bij de protestanten wordt in de Rooms-Katholieke Kerk de "kruis– en quatertemperdagen" genoemd. Dit gebruik stamt uit de vijfde eeuw, maar is in Nederland grotendeels van de liturgische kalender verdwenen. Voor zover bekend worden deze dagen in ieder geval wél in Duitsland, Oostenrijk en Luxemburg aangehouden. In 2005 werd door de Nederlandse rooms-Katholieke bisschoppen besloten om deze dagen weer op de liturgische kalender te zetten, om aan te laten sluiten bij de protestantse bid- en dankdagen.

Bid- en dankdagen voor protestanten zijn in de rest van de wereld niet overal even gangbaar. Duitsland kende in de 20ste eeuw nog een officiële "Buß- und Bettag" (boete- en gebedsdag). Op deze dag, die jaarlijks in november gehouden werd, was heel Duitsland vrij. De dag was ooit door de protestantse Duitse rijkskanselier Bismarck ingesteld, omdat hij het belangrijk vond dat ook de protestanten een eigen gebedsdag hadden. In 1995 werd de dag echter officieel afgeschaft. In sommige Evangelische Kerken wordt er echter nog wel aandacht aan deze gebedsdag besteed. Zowel de Anglicaanse Kerk in Engeland, de Verenigde Protestantse Kerk in België, de Fédération protestante de France als de Zweedse nationale kerk gaven in 2005 te kennen geen speciale landelijke gebedsdag te kennen, hoewel er in bijzondere gevallen zoals nationale rampen wel gebedsdagen worden uitgeroepen. In Zuid-Afrika bestaat er in ieder geval wél een speciale dankdag, en in Amerika kent men de zogeheten Thanksgiving Day.
Marnix

Bericht door Marnix »

Christiaan schreef:Je ziet dus de waarde niet om er speciaal stil bij te staan. Jammer.
Ik vind het wel mooi maar niet superbelangrijk. Je kan voor vanalles een aparte dag gaan houden met speciale dienst. Het is niet nodig als je hier regelmatig voldoende aandacht aan geeft in de diensten, maar aan de andere kant is het wel mooi om een aparte dag te hebben om hier bij stil te staan, omdat het toch gaat om primaire levensbehoeften. Daarnaast is het ook wel mooi, zo hadden de Joden het pinksterfeest als oogstfeest waarbij God de dank en lof kreeg na de oogst. Daarom vind ik dankdag ook wel mooi.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Christiaan

Marnix schreef:
Christiaan schreef:Je ziet dus de waarde niet om er speciaal stil bij te staan. Jammer.
Ik vind het wel mooi maar niet superbelangrijk. Je kan voor vanalles een aparte dag gaan houden met speciale dienst. Het is niet nodig als je hier regelmatig voldoende aandacht aan geeft in de diensten, maar aan de andere kant is het wel mooi om een aparte dag te hebben om hier bij stil te staan, omdat het toch gaat om primaire levensbehoeften. Daarnaast is het ook wel mooi, zo hadden de Joden het pinksterfeest als oogstfeest waarbij God de dank en lof kreeg na de oogst. Daarom vind ik dankdag ook wel mooi.
Mijn punt is ook niet dat ik andere wil verplichten. Maar als je er vrij voor krijgt wat is er dan op tegen om naar de kerk te gaan.
En onder het woord van onze God te zijn. Daar kan toch niemand wat op tegen hebben?

Shaul

Bericht door Shaul »

Christiaan schreef:
Mijn punt is ook niet dat ik andere wil verplichten. Maar als je er vrij voor krijgt wat is er dan op tegen om naar de kerk te gaan.
Er is niets op tegen om naar de kerk te gaan.
En onder het woord van onze God te zijn. Daar kan toch niemand wat op tegen hebben?
Daar heeft ook niemand wat op tegen. Maar als ik zo de uitleg van Hendrikus lees, dan is deze dag dus van origine een gebedsdag. Ik kan me niet aan de indruk ontrekken dat dankdag een 'standaard' kerkdienst is, wellicht met een aangepast thema.

Ik zie veel meer waarde in het samenkomen als gemeenteleden, in kleine kringen of groepen, en dan werkelijk een gebedsavond beleven.
Plaats reactie