De hoed van de dominee

Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

freek schreef:Zij er uberhaupt nog dominees die hoeden dragen, buiten OGG en GGN (en ds. Zweistra :wink: )
Bij de begrafenis van een prominent GG'er zag ik ook de jonge studenten van de Theologische School met hoed! Misschien blijft de hoed in de normale dagelijkse bezigheden wel thuis, maar bij deze begrafenis klopte het door Post geschetste beeld wel degelijk. En ik ben 't -deze keer- met hem eens: het ziet er onwerkelijk uit.
geledu

Bericht door geledu »

Na wat gepuzzel kreeg ik het er zo op :
Vreemd want ik kreeg het ook niet in het archief van het RD te pakken dus toch maar even gescand voor de liefhebber :

De hoed van de dominee
S.D. Post

Het is de week van de geschiedenis. Deze week werd de canon van de Nederlandse geschiedenis gepresenteerd. Namen en feiten mogen weers Dat er in 1907 twee afgescheiden kerken fuseerden tot een nieuw kerkgenootschap, is niet meegenomen door de commissie-Van Oostrom. Laat staan dat er een doorkijkje geboden is naar het feit dat er een dominee was die zich terugtrok, onder andere omdat hij het niet eens was met de verandering in ambtskleding. Ds. Boone zag zichzelf in dat nieuwe kerkgenootschap niet rondlopen zonder kuitbroek, bef en steek. Nu, 99 jaar na dato, loopt geen dominee meer met een kuitbroek de kanseltrap op. Hoewel het me een beetje overdreven lijkt om ambtskleding als modegevoelig te bestempelen, draagt een predikant blijkbaar niet eeuw in eeuw uit hetzelfde. Wijzigingen in de garderobe blijven mogelijk. Maar zeer beperkt. Nu er geen nieuwe kerkfusie ophanden is, kan ik er niet van uitgaan dat dit onderwerp de eerstkomende jaren op een synodale agenda komt.
Vandaar dat ik het onderwerp in deze column aansnijd. Ik beperk me daarbij tot het hoogste niveau, de topaccessoire van de ambtskleding: de hoed. De hoed van de dominee doet me denken aan de kleren van de keizer. Maar daarover straks nog iets.

Deftig heid
De predikanten van de Gereformeerde Gemeenten droegen na 1907 geen kuit- broek, bef of steek, maar ze hadden wel iets op het hoofd. Een hoed was in die tijd heel gewoon voor de dominee, de dokter, de advocaat en de burgemeester. Het stond deftig.
Bij het ambt van predikant hoort deftige kleding. Ook vandaag de dag. Daarover geen misverstand. Het ambt van de dienaar van het goddelijke Woord vraagt om respect. Dubbele eer, staat er zelfs in het formulier. Eerbied is anno 2006 een schaars goed geworden. Ook eerbied voor het ambt. Dat een predikant ook door zijn kleding iets laat zien van het bijzondere van zijn ambt, is dus zeker geen overbodige luxe.
Maar als ik een jonge predikant met zo’n zwarte hoed over het kerkpad zie lopen, vind ik dat niet deftig. Deftigheid is tijdgebonden. Een kledingstuk, een gebaar, een manier van spreken die vroeger deftigheid uitstraalde, kan nu potsierlijk, ouderwets en vreemd overkomen. Feit is dat van het hierboven genoemde rijtje hoedendragers in het maatschappelijke leven alleen de dominee is overgebleven. De dokter en de advocaat hebben de hoed allang afgezet.
Een dominee moet niet ouderwets overkomen. Het Woord van God is niet iets van vroeger. Het heeft zeggingskracht voor vandaag. De oude waarheid is de actuele waarheid. Het zou niet goed zijn als een kerkelijke gemeente in haar omgeving het beeld zou oproepen van een ouderwets en nostalgisch clubje mensen getooid in gedateerde kleding. Ik pleit niet voor modieuze kleding. Laat ook in de kledingkeuze zichtbaar zijn dat Gods gemeente vreemdeling is op de aarde. Vreemdeling, maar niet vreemd. Dan ontstaat vervreemding.

Dan verliest de gemeente onnodig aantrekkingskracht. Zo de predikant. Een dominee kan met eer zijn ambtskleding dragen. maar zo’n hoed is voor de buitenwereld een vreemd gezicht, zeker als die door jongere predikanten of studenten gedragen wordt.

Afstand
Ook naar binnen toe werkt ouderwetse en gedateerde ambtskleding onnodig vervreemdend. Naar jongeren toe en andere gemeenteleden schept zo’n hoed afstand. Ik heb wel van mensen gehoord die met een zekere heimwee spraken over de tijd ,,waarin je nog een blokje omliep voor de dominee.” Ik kan de opmerking plaatsen in het licht van de teloorgegane eerbied. Als mens zou een predikant echter dicht bij zijn gemeenteleden moeten staan. Johannes zei over de Heere Jezus dat Hij ,,midden onder ulieden” stond. Voor Hem liep men geen blokje om: de scharen verdrongen Hem! Het heeft ons wat te zeggen dat Hij rondwandelde op de aarde. Hij liet zich niet deftig in een
koets rondrijden als een hoge functionaris. Hij was maar een ‘gewone’ zoon van de timmerman. Hij had aandacht voor kinderen en zat naast maatschappelijke verschoppelingen, leprozen en prostituees. Een dienstknecht van God die op zijn Meester wil lijken, schept geen afstand om zijn persoon. Eerlijk gezegd vraag ik me ook af wie een hoed van een dominee nog als deftig en passend ervaart. Zijn vrouw en kinderen? Zijn kerkenraad? Zijn catechisanten? Zijn gemeenteleden?

Dit thema moet met een zekere behoedzaamheid aan de orde gesteld worden en ik hoed me dus voor onverhoedse speculaties; ik wil ook niet onder één hoedje spelen met hen die naar verandering staan, maar het zou me niet verbazen als het groepje dat de hoed waardeert, onder één hoedje te vangen is.*

Daarom moest ik denken aan de kleren van de keizer. Het is een sprookje dat er kort gezegd op neerkomt dat iedereen bewonderend sprak over de prachtige, smaakvolle kleren van een
keizer, terwijl iedereen zag dat hij niets aan had. Zo hield iedereen iedereen voor de gek.

Uitgelezen moment
Het maakt allemaal niet zo veel uit, zo’n hoed. Natuurlijk niet. Zeker niet voor ouderen. Ze zijn eraan gewend en ze kunnen wat relativeren, Maar het is goed dat een predikant zich ook afvraagt hoe hij dicht bij de jongeren kan staan. Een hoed helpt daarbij niet echt. Laat de dominee zich hoeden voor al te gedateerde kleding. De kuitbroek is verdwenen. Die missen we niet meer. Die Zwarte domineeshoed mag wat mij betreft zo langzamerhand ook in de kast. Naast de steek van de ledeboerianen. Bijgezet in de geschiedenis van de ambtsldeding. Het jaar 2007 lijkt me daarvoor historisch gezien een uitgelezen moment.

De auteur is manager hij Eleos, stichting gereformeerde geestelijke gezondheidszorg. Hij schrijft dit artikel op persoonlijke titeL

Het zou toch makkelijker zijn als jullie gewoon een abonnement nemen. :wink:

Ook hier geld je hoeft het niet met alles eens te zijn maar de intentie is goed.
Over het algemeen ben ik het met dit artikel eens hoewel de vorm m.i. wel iets anders had gemogen.

* wel een geweldige woordspeling :)
pivo

Bericht door pivo »

Ja hij heeft wel gelijk hierin moet ik zeggen. Ik vind het nogal vreemd als de kandidaten opeens met een hoed gaan lopen omdat ze dominee zijn. Ik hoop dat S Maljaars (kandidaat uit mijn gemeente) niet met een hoed gaat lopen. Maar mij bekruipt de gedachte dat er wel meer zaken zijn die vroeger normaal vanzelfsprekend waren en in de tegenwoordige cultuur niet meer zo zijn. (broeken, hoofdbedekking voor vrouwen) Ach ja ik geef toe deze onderwerpen zijn al vaak besproken.
Gian

Bericht door Gian »

Bedankt voor het scannen. Best aardig artikel. Ik wist niet dat er nog studenten onder een hoed lopen.
En het RD krijgen we enkele dagen later, dat scheelt centjes :wink:
Laatst gewijzigd door Gian op 23 okt 2006, 19:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Oude-Waarheid

Bericht door Oude-Waarheid »

Gian schreef:Bedankt voor het scannen. Best aardig artikel. Ik wist niet dat er nog studenten onder een hoed lopen. Belachelijk.

Waarom is het dragen van een hoed belachelijk??
Sorry Gian
Gian

Bericht door Gian »

Sorry OW, zal het veranderen.
Laat ik zeggen dat ik er niets van begrijp dat studenten een hoed kopen en opzetten onder de mensen.
En lees het stuk van Post even, dan snap je gelijk waarom.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
uitgeworpen

Bericht door uitgeworpen »

Gian schreef:Sorry OW, zal het veranderen.
Laat ik zeggen dat ik er niets van begrijp dat studenten een hoed kopen en opzetten onder de mensen.
En lees het stuk van Post even, dan snap je gelijk waarom.

Het lijken dan net begravenisondernemers.
Hoe duur is zo'n hoed eigenlijk?
Het gebed is de gouden sleutel die de poort der genade kan openen.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Oude-Waarheid schreef:
Gian schreef:Bedankt voor het scannen. Best aardig artikel. Ik wist niet dat er nog studenten onder een hoed lopen. Belachelijk.

Sorry Gian
Als een mens nou een hoed wil dragen, dan mag hij toch een hoed dragen, zonder dat mensen van bijna de zelfde richting het weer belachelijk maken? Of is dat typische Nederlandse bekrompenheid? Ik meende dat Nederland nog zo'n beetje vrij was.
Hier dragen mensen, allerlei hoofddekking. Meestal zomers wel anders dan in de winter.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Lassie

Bericht door Lassie »

Moet denken toen mijn oom E. op latere leeftijd trouwde (voor de 2e keer). Het voorval gebeurde bij de kerk, toen kwam de dominee aanlopen (zonder hoed) en naast hem liep een andere oom (oom W.) met hoed op. Iedereen dacht dat oom w. de dominee was. 8)
Ariene

Bericht door Ariene »

Oude-Waarheid schreef:

Sorry Gian
Het gaat om het geheel.
En waarom: zie het stuk
Laat ook in de kledingkeuze zichtbaar zijn dat Gods gemeente vreemdeling is op de aarde. Vreemdeling, maar niet vreemd. Dan ontstaat vervreemding.
jvdg

Bericht door jvdg »

Ik ben het van harte met de heer Post eens, maar geachte foruminzenders, wilt u a.u.b. de hoeddragers desondanks wel respecteren. Voor deze mensen is het niet belachelijk! Een ieder zij in zijn gemoed ten volle verzekerd....... Zolang de hoeddragers geen eisen stellen aan anderen, rest ons niet anders dan hun stellingname te respecteren. Hebt elkander toch hartelijk lief (elkaar belachelijk maken is nooit uit de aard der liefde).
Ariene

Bericht door Ariene »

jvdg schreef:Ik ben het van harte met de heer Post eens, maar geachte foruminzenders, wilt u a.u.b. de hoeddragers desondanks wel respecteren. Voor deze mensen is het niet belachelijk! Een ieder zij in zijn gemoed ten volle verzekerd....... Zolang de hoeddragers geen eisen stellen aan anderen, rest ons niet anders dan hun stellingname te respecteren. Hebt elkander toch hartelijk lief (elkaar belachelijk maken is nooit uit de aard der liefde).
Ik ben het absoluut met je eens, maar hoe toegankelijk ben je voor de wereld. dat is mijn vraag.
Natuurlijk ligt het aan de persoon en niet aan de hoed, maar als je als dominee ook wilt evangeliseren vraag ik me af hoe serieus ze dan genomen worden.

Wij hebben een dominee gehad, die altijd met iedereen sprak, als er in de trein gevloekt werd zei hij "he, dat is mijn vriend, ken jij hem ook? en zo belande hij in de meest bijzondere gesprekken. Hij stond naast de mensen. Deze dominee zal zich nooit op zijn gemak hebben gevoeld met hoed!
jvdg

Bericht door jvdg »

Ariene schreef:
jvdg schreef:Ik ben het van harte met de heer Post eens, maar geachte foruminzenders, wilt u a.u.b. de hoeddragers desondanks wel respecteren. Voor deze mensen is het niet belachelijk! Een ieder zij in zijn gemoed ten volle verzekerd....... Zolang de hoeddragers geen eisen stellen aan anderen, rest ons niet anders dan hun stellingname te respecteren. Hebt elkander toch hartelijk lief (elkaar belachelijk maken is nooit uit de aard der liefde).
Ik ben het absoluut met je eens, maar hoe toegankelijk ben je voor de wereld. dat is mijn vraag.
Natuurlijk ligt het aan de persoon en niet aan de hoed, maar als je als dominee ook wilt evangeliseren vraag ik me af hoe serieus ze dan genomen worden.

Wij hebben een dominee gehad, die altijd met iedereen sprak, als er in de trein gevloekt werd zei hij "he, dat is mijn vriend, ken jij hem ook? en zo belande hij in de meest bijzondere gesprekken. Hij stond naast de mensen. Deze dominee zal zich nooit op zijn gemak hebben gevoeld met hoed!
Ik ben het wederkerig met u eens, maar mijn ervaring leert dat als zo'n dominee bezet wordt door de liefde voor z'n naaste hij de hoed afzet, en zich in "spijkerbroekgestalte" gaat openbaren. Simpelweg gezegd: "Hij daalt af uit zijn positie naar de "goddeloze", ofwel naar zijn eigen staat voor God, zijnde ook een goddeloze. Dat maakt een gesprek "eenvoudig": Gelijkwaardige mensenkinderen.
Ariene

Bericht door Ariene »

jvdg schreef:
Ariene schreef:

Ik ben het wederkerig met u eens, maar mijn ervaring leert dat als zo'n dominee bezet wordt door de liefde voor z'n naaste hij de hoed afzet, en zich in "spijkerbroekgestalte" gaat openbaren. Simpelweg gezegd: "Hij daalt af uit zijn positie naar de "goddeloze", ofwel naar zijn eigen staat voor God, zijnde ook een goddeloze. Dat maakt een gesprek "eenvoudig": Gelijkwaardige mensenkinderen.
Als dominees met hoed dat kunnen en doen, mogen ze hem van mij houden!!!!
jvdg

Bericht door jvdg »

Ariene schreef:
jvdg schreef:
Ariene schreef:

Als dominees met hoed dat kunnen en doen, mogen ze hem van mij houden!!!!
Ariene: U hebt mij begrepen! De "HOED" valt dus gewoon weg. Overigens een raar gezicht: Een zwarte hoed op een blauwe denim.
Maar dat "dondert" niet: Het gaat om het Evangelie!!! (voor zondaren).
Plaats reactie