Groeien als christen?
- Christiaan
Leze men ook Mattheus 7: vers 21-23.
Groeien wij wel echt, dat is echt geen van zelfsprekende zaak.
Echt niet. Kol 3:1-3 zegt ook zoekt de dingen die boven zijn.
Als wij ons niet echt oprecht afvragen of wij wel groeien,
moeten wij ons afvragen of bij wel echte christenen zijn.
Als wij ons niet echt oprecht afvragen of wij wel groeien,
moeten wij ons afvragen of bij wel echte christenen zijn.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)
Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Het staan naar groei, het staan naar vrucht is vanzelfsprekend als het goed is.Christiaan schreef:Leze men ook Mattheus 7: vers 21-23.
Want het is gelijk een mens, die buiten 's lands reizende, zijn dienstknechten riep, en gaf hun zijn goederen over.
En den ene gaf hij vijf talenten, en den ander twee, en den derden een, een iegelijk naar zijn vermogen, en verreisde terstond.
Die nu de vijf talenten ontvangen had, ging heen, en handelde daarmede, en won andere vijf talenten.
Desgelijks ook die de twee ontvangen had, die won ook andere twee.
Maar die het ene ontvangen had, ging heen en groef in de aarde, en verborg het geld zijns heren.
En na een langen tijd kwam de heer van dezelve dienstknechten, en hield rekening met hen.
En die de vijf talenten ontvangen had, kwam, en bracht tot hem andere vijf talenten, zeggende: Heer, vijf talenten hebt gij mij gegeven; zie, andere vijf talenten heb ik boven dezelve gewonnen.
En zijn heer zeide tot hem: Wel, gij goede en getrouwe dienstknecht! over weinig zijt gij getrouw geweest; over veel zal ik u zetten; ga in, in de vreugde uws heeren.
En die de twee talenten ontvangen had, kwam ook tot hem, en zeide: Heer, twee talenten hebt gij mij gegeven; zie, twee andere talenten heb ik boven dezelve gewonnen.
Zijn heer zeide tot hem: Wel, gij goede en getrouwe dienstknecht, over weinig zijt gij getrouw geweest; over veel zal ik u zetten; ga in, in de vreugde uws heeren.
Maar die het ene talent ontvangen had, kwam ook en zeide: Heer! ik kende u, dat gij een hard mens zijt, maaiende, waar gij niet gezaaid hebt, en vergaderende van daar, waar gij niet gestrooid hebt;
En bevreesd zijnde, ben ik heengegaan, en heb uw talent verborgen in de aarde; zie, gij hebt het uwe.
Maar zijn heer, antwoordende, zeide tot hem: Gij boze en luie dienstknecht! gij wist, dat ik maai, waar ik niet gezaaid heb, en van daar vergader, waar ik niet gestrooid heb.
Zo moest gij dan mijn geld den wisselaren gedaan hebben, en ik, komende, zou het mijne wedergenomen hebben met woeker.
Neemt dan van hem het talent weg, en geeft het dengene, die de tien talenten heeft.
Want een iegelijk die heeft, dien zal gegeven worden, en hij zal overvloedig hebben; maar van dengene, die niet heeft, van dien zal genomen worden, ook dat hij heeft.
De kanttekenaren merken op bij het woord 'woeker' :Grieks, tokos; waardoor allerlei vrucht of winst van het gebruik des gelds wordt betekend, welke soms in het goede, soms in het kwade genomen wordt, naardat de winst redelijk of onredelijk is.
Je zou het zo kunnen lezen: Als het ware geloof aanwezig is gaat men woekeren met de genadegaven.
Als het een begraven wordt van de genadegaven (afwijzen van de genade in het Evangelie!) blijkt het geen waar geloof te zijn. "Heer! ik kende u, dat gij een hard mens zijt, maaiende, waar gij niet gezaaid hebt, en vergaderende van daar, waar gij niet gestrooid hebt; "
Als het geloof meer vrucht draagt = groei, dan is er verscheidenheid in omvang maar niet in groei als zodanig.
Als de groei geen vanzelfsprekendheid is in het 'willen groeien' en het 'willen vruchtdragen', dan is Matt. 25 een ernstige waarschuwing.
Het avondmaalsformulier spreek ook over 'gezindheid'.
Ten derde, onderzoeke een tegelijk zijn consciëntie, of hij ook gezind is, voortaan met zijn ganse leven, waarachtige dankbaarheid jegens God den Heere te bewijzen, en voor het aangezicht Gods oprechtelijk te wandelen, insgelijks of hij zonder enige geveinsdheid alle vijandschap, haat en nijd van harte afleggende, een ernstig voornemen heeft, om van nu voortaan in waarachtige liefde en enigheid met zijn naasten te leven.
Het gaat niet over vanzelfsprekende groei. Maar over vanzelfsprekende gezindheid te willen groeien en daarnaar te handelen als vrucht van Gods genade.
Daarnaar handelen is niet afhankelijk van de omvang:
En Jezus zeide tot hen: Om uws ongeloofs wil; want voorwaar zeg Ik u: Zo gij een geloof hadt als een mosterdzaad, gij zoudt tot dezen berg zeggen: Ga heen van hier derwaarts, en hij zal heengaan; en niets zal u onmogelijk zijn.
En het gebed: En al wat gij zult begeren in het gebed, gelovende, zult gij ontvangen
Een gelovige begeert opwas in genade. Kan niet buiten de genade. Het is voedsel. Zonder voedsel sterft een gelovige.
Dus een gelovige bidt voortdurend. Zoals Refo opmerkte, 24 uur per dag.
- Christiaan
Dan kan het niet anders dat de Puritein, John Angell James zijn boekje voor niets heeft vol geschreven en ook nog wel met de grootste leugens die er zijn. Groeien als christen zijn boek.Klavier schreef:Het staan naar groei, het staan naar vrucht is vanzelfsprekend als het goed is.Christiaan schreef:Leze men ook Mattheus 7: vers 21-23.
Want het is gelijk een mens, die buiten 's lands reizende, zijn dienstknechten riep, en gaf hun zijn goederen over.
En den ene gaf hij vijf talenten, en den ander twee, en den derden een, een iegelijk naar zijn vermogen, en verreisde terstond.
Die nu de vijf talenten ontvangen had, ging heen, en handelde daarmede, en won andere vijf talenten.
Desgelijks ook die de twee ontvangen had, die won ook andere twee.
Maar die het ene ontvangen had, ging heen en groef in de aarde, en verborg het geld zijns heren.
En na een langen tijd kwam de heer van dezelve dienstknechten, en hield rekening met hen.
En die de vijf talenten ontvangen had, kwam, en bracht tot hem andere vijf talenten, zeggende: Heer, vijf talenten hebt gij mij gegeven; zie, andere vijf talenten heb ik boven dezelve gewonnen.
En zijn heer zeide tot hem: Wel, gij goede en getrouwe dienstknecht! over weinig zijt gij getrouw geweest; over veel zal ik u zetten; ga in, in de vreugde uws heeren.
En die de twee talenten ontvangen had, kwam ook tot hem, en zeide: Heer, twee talenten hebt gij mij gegeven; zie, twee andere talenten heb ik boven dezelve gewonnen.
Zijn heer zeide tot hem: Wel, gij goede en getrouwe dienstknecht, over weinig zijt gij getrouw geweest; over veel zal ik u zetten; ga in, in de vreugde uws heeren.
Maar die het ene talent ontvangen had, kwam ook en zeide: Heer! ik kende u, dat gij een hard mens zijt, maaiende, waar gij niet gezaaid hebt, en vergaderende van daar, waar gij niet gestrooid hebt;
En bevreesd zijnde, ben ik heengegaan, en heb uw talent verborgen in de aarde; zie, gij hebt het uwe.
Maar zijn heer, antwoordende, zeide tot hem: Gij boze en luie dienstknecht! gij wist, dat ik maai, waar ik niet gezaaid heb, en van daar vergader, waar ik niet gestrooid heb.
Zo moest gij dan mijn geld den wisselaren gedaan hebben, en ik, komende, zou het mijne wedergenomen hebben met woeker.
Neemt dan van hem het talent weg, en geeft het dengene, die de tien talenten heeft.
Want een iegelijk die heeft, dien zal gegeven worden, en hij zal overvloedig hebben; maar van dengene, die niet heeft, van dien zal genomen worden, ook dat hij heeft.
De kanttekenaren merken op bij het woord 'woeker' :Grieks, tokos; waardoor allerlei vrucht of winst van het gebruik des gelds wordt betekend, welke soms in het goede, soms in het kwade genomen wordt, naardat de winst redelijk of onredelijk is.
Je zou het zo kunnen lezen: Als het ware geloof aanwezig is gaat men woekeren met de genadegaven.
Als het een begraven wordt van de genadegaven (afwijzen van de genade in het Evangelie!) blijkt het geen waar geloof te zijn. "Heer! ik kende u, dat gij een hard mens zijt, maaiende, waar gij niet gezaaid hebt, en vergaderende van daar, waar gij niet gestrooid hebt; "
Als het geloof meer vrucht draagt = groei, dan is er verscheidenheid in omvang maar niet in groei als zodanig.
Als de groei geen vanzelfsprekendheid is in het 'willen groeien' en het 'willen vruchtdragen', dan is Matt. 25 een ernstige waarschuwing.
Het avondmaalsformulier spreek ook over 'gezindheid'.
Ten derde, onderzoeke een tegelijk zijn consciëntie, of hij ook gezind is, voortaan met zijn ganse leven, waarachtige dankbaarheid jegens God den Heere te bewijzen, en voor het aangezicht Gods oprechtelijk te wandelen, insgelijks of hij zonder enige geveinsdheid alle vijandschap, haat en nijd van harte afleggende, een ernstig voornemen heeft, om van nu voortaan in waarachtige liefde en enigheid met zijn naasten te leven.
Het gaat niet over vanzelfsprekende groei. Maar over vanzelfsprekende gezindheid te willen groeien en daarnaar te handelen als vrucht van Gods genade.
Daarnaar handelen is niet afhankelijk van de omvang:
En Jezus zeide tot hen: Om uws ongeloofs wil; want voorwaar zeg Ik u: Zo gij een geloof hadt als een mosterdzaad, gij zoudt tot dezen berg zeggen: Ga heen van hier derwaarts, en hij zal heengaan; en niets zal u onmogelijk zijn.
En het gebed: En al wat gij zult begeren in het gebed, gelovende, zult gij ontvangen
Een gelovige begeert opwas in genade. Kan niet buiten de genade. Het is voedsel. Zonder voedsel sterft een gelovige.
Dus een gelovige bidt voortdurend. Zoals Refo opmerkte, 24 uur per dag.
Men wil dit gewoon niet horen. Maar ik zal wel weer zwijgen.
Men is ten volle tegen mij op dit forum.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)
Beste Christiaan, waar zie jij verschil in opvatting?Christiaan schreef: Dan kan het niet anders dat de Puritein, John Angell James zijn boekje voor niets heeft vol geschreven en ook nog wel met de grootste leugens die er zijn. Groeien als christen zijn boek.
Wat ik weergegeven heb is niet strijdig met wat jij geschreven hebt.
Kun je het voor mij wat duidelijker maken. Ik zou geen wig willen drijven tussen de puriteinen. Ik kom bij de Erskines weinig anders tegen dan ik hier weergaf. En dat waren ook puriteinen.
Laatst gewijzigd door Klavier op 24 okt 2006, 17:13, 1 keer totaal gewijzigd.
- Bert Mulder
- Contacteer:
Dat kan niet waar zijn. Ik meende dat het forum tegen mij was.Christiaan schreef: Dan kan het niet anders dat de Puritein, John Angell James zijn boekje voor niets heeft vol geschreven en ook nog wel met de grootste leugens die er zijn. Groeien als christen zijn boek.
Alle gekheid even op een stokje, dit forum zou er mee gediend zijn als er wat meer Geestelijkheid gevonden werd. Of er onderzocht werd wat God's Woord van ons eist, niet wat goed klinkt naar menselijke filosofie.
En Christiaan, Ik ben beslist niet tegen jou. Ik reageer vaak niet op wat je zegt, maar op dit forum is dat vaak een compliment, want als ik reageer is het helaas vaak negatief, namelijk, als ik het niet eens ben met iemand's opinie.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
- Christiaan
Uit u reactie lees ik dat het van zelf met een christen wel goed zit met zijn groei. En dat bestrijd ik. Men moet er wel in inveseren, bidden, bijbel lezen en de gemeenschap der heilgen zoeken.Klavier schreef:Beste Christiaan, waar zie jij verschil in opvatting?Christiaan schreef: Dan kan het niet anders dat de Puritein, John Angell James zijn boekje voor niets heeft vol geschreven en ook nog wel met de grootste leugens die er zijn. Groeien als christen zijn boek.
Kun je het voor mij wat duidelijker maken. Ik zou geen wig willen drijven tussen de puriteinen. Ik kom bij de Erskines weinig anders tegen dan ik hier weergaf. En dat waren ook puriteinen.
Gesprekken met geloofsgenoten voeren en zelfonderzoek doen.
En als God die zegent zal er groei zijn.
Ik heb de Bijbel en het Avondmaalsformulier erbij gepakt.Christiaan schreef: Uit u reactie lees ik dat het van zelf met een christen wel goed zit met zijn groei. En dat bestrijd ik. Men moet er wel in inveseren, bidden, bijbel lezen en de gemeenschap der heilgen zoeken.
Ik neem aan dat je daar mee instemt?
Wat ik verder stelde is dat een kenmerk van waar geloof is dat het van genade leeft. Daarin zit opwas. Opwas komt met die genade mee. Nergens staat dat genade zelf of de vrucht zelf een vanzelfsprekendheid is.
Wel de zucht naar genade, de wil om tot Gods eer te leven. De gezindheid om te doen wat God van ons vraagt: Heer' ai maak mij Uwe wegen door Uw Woord en Geest bekend.
Die gezindheid is voor een gezonde Christen praktijk. En in die zin vanzelfsprekend. Als het niet zo is kwijnt het geloofsleven en is er duisternis. Dat ligt niet aan God. Die is altijd Dezelfde.Gisteren, vandaag en in de toekomst. Het ligt aan de gelovige die zwak is en vast voedsel nodig heeft. Dat dagelijkse voedsel geeft opwas.
Als je niet eet, zul je niet groeien. Eten is een levensbehoefte.
Genadebrood is de levensbehoefte van de gelovige.
Dat is een vanzelfsprekendheid. Zonder geloof geen behoefte aan genade.
Daar is het zelfonderzoek ook voor. Om jezelf te beproeven op een gezond eetpatroon, om het beeld even vast te houden. Om een gezonde groei niet in de weg te staan.
Hoe gezonder de gelovige, des te voller vrucht er gedragen kan worden. Klein of groot geloof maakt dan niet uit. Het gaat om een rijpe vrucht die van de mensen Gods beelddragers maakt. Geschonken door God Zelf! Hier op aarde nog ten dele, na dit leven volkomen naar Zijn Beeld.
- Bert Mulder
- Contacteer:
Dit zijn niet mijn woorden:
onderbouw:
Dit is voluit Bijbels. Fil 2:, en zoals ik ook al eerder aangehaald heb van Ef. 6 Onze plicht is de middelen te gebruiken, zoals ook de DL ons leren:Maar ik hoop dat het idee, dat men gewoon moet af wachten op wat God doet eens uit de wereld wordt geholpen.
Natuurlijk werkt God het geloof en ook de groei, maar dat is geen vrijbrief en ook geen bijbels gegeven dat wij niet moeten
of kunnen doen. Wij kunnen bidden, al zij het niet volmaakt ons bidden mag volmaakt zijn door Christus onze Voorbidder
bij de Vader. Maar wij kunnen ook bijbel lezen, preken beluisteren en gesprekken met medegelovigen voeren.
God wil en kan dat zegenen, niet door onze verdienste of dat wij dat doen.
onderbouw:
Zoals ik ook al eerder aangehaald heb van Ef. 612 Alzo dan, mijn geliefden, gelijk gij te allen tijd gehoorzaam geweest zijt,43) niet als in mijn tegenwoordigheid alleen, maar veelmeer nu in mijn afwezen, werkt uws zelfs44) zaligheid met vreze en beven;45)
13 Want het is God, Die in u werkt46) beide het willen47) en het werken,48) naar Zijn welbehagen.49)
10 Voorts, mijn broeders, wordt krachtig17) in den Heere, en in de sterkte Zijner macht.
11 Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige18) omleidingen des duivels.
12 Want wij hebben den strijd niet tegen19) vlees en bloed,20) maar tegen de overheden,21) tegen de machten, tegen de geweldhebbers der wereld, der duisternis22) dezer eeuw, tegen de geestelijke boosheden23) in de lucht.24)
1-16. Die het levend geloof in Christus, of het zeker vertrouwen des harten, den vrede der consciëntie, de betrachting van de kinderlijke gehoorzaamheid, den roem in God door Christus, in zich nog niet krachtiglijk gevoelen, en nochtans de middelen gebruiken, door welke God beloofd heeft deze dingen in ons te werken, die moeten niet mismoedig worden, wanneer zij van de verwerping horen gewagen, noch zichzelven onder de verworpenen rekenen, maar in het waarnemen der middelen vlijtig voortgaan, naar den tijd van overvloediger genade vuriglijk verlangen, en dien met eerbiedigheid en ootmoedigheid verwachten. Veel minder behoren voor deze leer van de verwerping verschrikt te worden degenen, die ernstiglijk begeren zich tot God te bekeren, Hem alleen te behagen, en van het lichaam des doods verlost te worden, en nochtans in den weg der godzaligheid en des geloofs zo ver nog niet kunnen komen, als zij wel wilden; aangezien de barmhartige God beloofd heeft dat Hij de rokende vlaswiek niet zal uitblussen, en het gekrookte riet niet zal verbreken. Maar deze leer is met recht schrikkelijk voor degenen, die God en Christus den Zaligmaker niet achtende, zichzelven aan de zorgvuldigheden der wereld en aan de wellusten des vleses geheel hebben overgegeven, zolang zij zich niet met ernst tot God bekeren.
3/4-17. Gelijk ook die almachtige werking Gods, waardoor Hij dit ons natuurlijk leven voortbrengt en onderhoudt, niet uitsluit, maar vereist het gebruik der middelen, door welke God naar Zijn oneindige wijsheid en goedheid deze Zijn kracht heeft willen uitoefenen; alzo is het ook dat de voormelde bovennatuurlijke werking Gods, waardoor Hij ons wederbaart, geenszins uitsluit noch omstoot het gebruik des Evangelies, hetwelk de wijze God tot een zaad der wedergeboorte en spijze der ziel verordineerd heeft. Daarom dan, gelijk de apostelen en de leraars die hen zijn gevolgd, van deze genade Gods het volk godzaliglijk hebben onderricht, Hem ter eer, en tot nederdrukking van allen hoogmoed des mensen, en ondertussen nochtans niet hebben nagelaten, hen door heilige vermaningen des Evangelies te houden onder de oefening des Woords, der Sacramenten en kerkelijke tucht; alzo moet het ook nu verre vandaar zijn, dat diegenen, die anderen in de gemeente leren, of die geleerd worden, zich zouden vermeten God te verzoeken door het scheiden dier dingen, die God naar Zijn welbehagen heeft gewild dat te zamen gevoegd zouden blijven. Want door de vermaningen wordt de genade medegedeeld; en hoe vaardiger wij ons ambt doen, des te heerlijker vertoont zich ook de weldaad Gods, Die in ons werkt, en Zijn werk gaat dan allerbest voort. Welken God alleen toekomt, zo vanwege de middelen, als vanwege de zaligmakende vrucht en kracht daarvan, alle heerlijkheid in der eeuwigheid. Amen.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Christiaan, u hebt gelijk. Het "werk" wat u aanstipt vloeit voort uit de Liefde, dat gaat vanzelf. Het is geen grond, maar wel een gevolg. Bid en werkt!Christiaan schreef:Uit u reactie lees ik dat het van zelf met een christen wel goed zit met zijn groei. En dat bestrijd ik. Men moet er wel in inveseren, bidden, bijbel lezen en de gemeenschap der heilgen zoeken.Klavier schreef:Beste Christiaan, waar zie jij verschil in opvatting?Christiaan schreef: Dan kan het niet anders dat de Puritein, John Angell James zijn boekje voor niets heeft vol geschreven en ook nog wel met de grootste leugens die er zijn. Groeien als christen zijn boek.
- Miscanthus
idd. Werkt uw zaligheid met vreze en beven...jvdg schreef:Christiaan, u hebt gelijk. Het "werk" wat u aanstipt vloeit voort uit de Liefde, dat gaat vanzelf. Het is geen grond, maar wel een gevolg. Bid en werkt!
Vr.18. Maar wie is deze Middelaar,..?
Antw. Onze Heere Jezus Christus,Die ons van God tot
wijsheid, rechtvaardigheid, heiligmaking, en tot een volkomen
verlossing geschonken is.
Al met al krijg ik de indruk dat Christiaan een punt aansnijdt dat niemand hier bestrijdt. De posts in dit topic vullen elkaar aan. Het is als ik het goed zie, nergens een bestrijden van posts, veeleer verduidelijken wat bedoeld wordt met aanduidingen als 'vrucht, 'vanzelfsprekendheid', 'heiligmnaking' etc.
Christiaan, mag ik dat zo stellen?
- Christiaan
Nee. Naar mijn idee zijn er zeer weinigen echt bezorgt of ze wel groeien. Dit is geen vanzelfssprekendheid, met moet bidden enzo...Klavier schreef:Al met al krijg ik de indruk dat Christiaan een punt aansnijdt dat niemand hier bestrijdt. De posts in dit topic vullen elkaar aan. Het is als ik het goed zie, nergens een bestrijden van posts, veeleer verduidelijken wat bedoeld wordt met aanduidingen als 'vrucht, 'vanzelfsprekendheid', 'heiligmnaking' etc.
De reacties hebben mij geenzins overtuigt dat men die gereageerd heeft ernst maakt met deze zaken.
Is bij ons de gezindheid dat we veel liever een boek over de bijbel, nog beter de bijbel zelf lezen en bespreken dan te zitten op verjaardagen waar men roddelt en spot.
Zijn wij als bekeerde christenen, ook werkelijk van gezindheid veranderd, Paulus schrijft zijn oproep aan gelovigen: zoekt de dingen die boven zijn....Kol 3:1-3
Daar ben ik het helemaal mee eens!!!Christiaan schreef:Nee. Naar mijn idee zijn er zeer weinigen echt bezorgt of ze wel groeien. Dit is geen vanzelfssprekendheid, met moet bidden enzo...Klavier schreef:Al met al krijg ik de indruk dat Christiaan een punt aansnijdt dat niemand hier bestrijdt. De posts in dit topic vullen elkaar aan. Het is als ik het goed zie, nergens een bestrijden van posts, veeleer verduidelijken wat bedoeld wordt met aanduidingen als 'vrucht, 'vanzelfsprekendheid', 'heiligmnaking' etc.
Deze zorg is juist het kenmerk van een gelovige.
Het staan naar Gods Beeld. God op het oog hebben.
Ervaren hoe moeilijk dat is in eigen kracht. Eigenlijk is het woord 'moeilijk' al verkeerd. Het is onmogelijk.
Het kan alleen maar met Gods hulp. Dat maakt de gelovige afhankelijk. Afhankelijk van genade die kracht en lust geeft naar Gods Beeld te leven. Tot Zijn eer!
Dat is een dagelijkse worsteling.
Die worsteling is vanzelfsprekend omdat in eigen kracht God dienen NIET vanzelfsprekend is.
Ontbreekt die worsteling, dan blijkt hoe terecht jouw zorg is, Christiaan!
Geen vanzelfsprekende groei als je op jezelf ziet. Wel vanzelfsprekende groei als God genade bewijst. Daarom smeken om die genade, elke dag, elk uur, elk ogenblik.
Op God zien levert vanzelfsprekende groei op!
Op God zien is niet vanzelfsprekend. Daar is genade voor nodig.
En die is te krijgen! Op het gebed.
- En al wat gij zult begeren in het gebed, gelovende, zult gij ontvangen.
- Een krachtig gebed des rechtvaardigen vermag veel.
En om jouw zorg persoonlijk te maken: Het is voor mij dagelijks de worsteling om te leven naar Gods Woord. Om dat te laten blijken. Ook hier op het forum. Het woordgebruik, de toonzetting, de emotie die er soms in doorkomt, het is allemaal zo gebrekkig.
Het is goed dat je hier op wijst, Christiaan, het is goed elkaar op te scherpen. Het strekt tot Gods eer als wij broederlijk en zachtmoedig met elkaar omgaan.
- Christiaan
Beste Klavier, heel hartelijk dank voor deze reactie. Hier kan ik mij ten volle in vinden.Klavier schreef:Daar ben ik het helemaal mee eens!!!Christiaan schreef:Nee. Naar mijn idee zijn er zeer weinigen echt bezorgt of ze wel groeien. Dit is geen vanzelfssprekendheid, met moet bidden enzo...Klavier schreef:Al met al krijg ik de indruk dat Christiaan een punt aansnijdt dat niemand hier bestrijdt. De posts in dit topic vullen elkaar aan. Het is als ik het goed zie, nergens een bestrijden van posts, veeleer verduidelijken wat bedoeld wordt met aanduidingen als 'vrucht, 'vanzelfsprekendheid', 'heiligmnaking' etc.
Deze zorg is juist het kenmerk van een gelovige.
Het staan naar Gods Beeld. God op het oog hebben.
Ervaren hoe moeilijk dat is in eigen kracht. Eigenlijk is het woord 'moeilijk' al verkeerd. Het is onmogelijk.
Het kan alleen maar met Gods hulp. Dat maakt de gelovige afhankelijk. Afhankelijk van genade die kracht en lust geeft naar Gods Beeld te leven. Tot Zijn eer!
Dat is een dagelijkse worsteling.
Die worsteling is vanzelfsprekend omdat in eigen kracht God dienen NIET vanzelfsprekend is.
Ontbreekt die worsteling, dan blijkt hoe terecht jouw zorg is, Christiaan!
Geen vanzelfsprekende groei als je op jezelf ziet. Wel vanzelfsprekende groei als God genade bewijst. Daarom smeken om die genade, elke dag, elk uur, elk ogenblik.
Op God zien levert vanzelfsprekende groei op!
Op God zien is niet vanzelfsprekend. Daar is genade voor nodig.
En die is te krijgen! Op het gebed.
- En al wat gij zult begeren in het gebed, gelovende, zult gij ontvangen.
- Een krachtig gebed des rechtvaardigen vermag veel.
En om jouw zorg persoonlijk te maken: Het is voor mij dagelijks de worsteling om te leven naar Gods Woord. Om dat te laten blijken. Ook hier op het forum. Het woordgebruik, de toonzetting, de emotie die er soms in doorkomt, het is allemaal zo gebrekkig.
Het is goed dat je hier op wijst, Christiaan, het is goed elkaar op te scherpen. Het strekt tot Gods eer als wij broederlijk en zachtmoedig met elkaar omgaan.
1 Als u nu met Christus uit de dood bent opgewekt, streef dan naar wat boven is, waar Christus zit aan de rechterhand van God. 2 Richt u op wat boven is, niet op wat op aarde is. 3 U bent immers gestorven, en uw leven ligt met Christus verborgen in God. 4 En wanneer Christus, uw leven, verschijnt, zult ook u, samen met hem, in luister verschijnen.
Het nieuwe leven
5 Laat dus wat aards in u is afsterven: ontucht, zedeloosheid, hartstocht, lage begeerten en ook hebzucht – hebzucht is afgoderij –, 6 want om deze dingen treft Gods toorn degenen die hem ongehoorzaam zijn. 7 Vroeger hebt u ook die weg gevolgd en zo geleefd, 8 maar nu moet u alles wat slecht is opgeven: woede en drift, vloeken en schelden. 9 Bedrieg elkaar niet, nu u de oude mens en zijn leefwijze afgelegd hebt 10 en de nieuwe mens hebt aangetrokken, die steeds vernieuwd wordt naar het beeld van zijn schepper en zo tot inzicht komt. 11 Dan is er geen sprake meer van Grieken of Joden, besnedenen of onbesnedenen, barbaren, Skythen, slaven of vrijen, maar dan is Christus alles in allen.
12 Omdat God u heeft uitgekozen, omdat u zijn heiligen bent en hij u liefheeft, moet u zich kleden in innig medeleven, in goedheid, bescheidenheid, zachtmoedigheid en geduld. 13 Verdraag elkaar en vergeef elkaar als iemand een ander iets te verwijten heeft; zoals de Heer u vergeven heeft, moet u elkaar vergeven. 14 En bovenal, kleed u in de liefde, dat is de band die u tot een volmaakte eenheid maakt. 15 Laat in uw hart de vrede van Christus heersen, want daartoe bent u geroepen als de leden van één lichaam. Wees ook dankbaar. 16 Laat Christus’ woorden in al hun rijkdom in u wonen; onderricht en vermaan elkaar in alle wijsheid, zing met heel uw hart psalmen en hymnen voor God en liederen die de Geest u vol genade ingeeft. 17 Doe alles wat u zegt of doet in de naam van de Heer Jezus, terwijl u God, de Vader, dankt door hem.
Gods genade is er vanaf het begin van dat je gaat geloven. Je ontvangt genade, gaat dat steeds meer ontdekken... en je gaat daarom zoeken, bidden, vragen.... En ontvangt dan ook steeds meer groei van God.... waardoor je groeit, waardoorde vrucht van de Geest steeds meer groeit. God geeft je meer en dat is ook genade natuurlijk.
Het nieuwe leven
5 Laat dus wat aards in u is afsterven: ontucht, zedeloosheid, hartstocht, lage begeerten en ook hebzucht – hebzucht is afgoderij –, 6 want om deze dingen treft Gods toorn degenen die hem ongehoorzaam zijn. 7 Vroeger hebt u ook die weg gevolgd en zo geleefd, 8 maar nu moet u alles wat slecht is opgeven: woede en drift, vloeken en schelden. 9 Bedrieg elkaar niet, nu u de oude mens en zijn leefwijze afgelegd hebt 10 en de nieuwe mens hebt aangetrokken, die steeds vernieuwd wordt naar het beeld van zijn schepper en zo tot inzicht komt. 11 Dan is er geen sprake meer van Grieken of Joden, besnedenen of onbesnedenen, barbaren, Skythen, slaven of vrijen, maar dan is Christus alles in allen.
12 Omdat God u heeft uitgekozen, omdat u zijn heiligen bent en hij u liefheeft, moet u zich kleden in innig medeleven, in goedheid, bescheidenheid, zachtmoedigheid en geduld. 13 Verdraag elkaar en vergeef elkaar als iemand een ander iets te verwijten heeft; zoals de Heer u vergeven heeft, moet u elkaar vergeven. 14 En bovenal, kleed u in de liefde, dat is de band die u tot een volmaakte eenheid maakt. 15 Laat in uw hart de vrede van Christus heersen, want daartoe bent u geroepen als de leden van één lichaam. Wees ook dankbaar. 16 Laat Christus’ woorden in al hun rijkdom in u wonen; onderricht en vermaan elkaar in alle wijsheid, zing met heel uw hart psalmen en hymnen voor God en liederen die de Geest u vol genade ingeeft. 17 Doe alles wat u zegt of doet in de naam van de Heer Jezus, terwijl u God, de Vader, dankt door hem.
Gods genade is er vanaf het begin van dat je gaat geloven. Je ontvangt genade, gaat dat steeds meer ontdekken... en je gaat daarom zoeken, bidden, vragen.... En ontvangt dan ook steeds meer groei van God.... waardoor je groeit, waardoorde vrucht van de Geest steeds meer groeit. God geeft je meer en dat is ook genade natuurlijk.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."