Wat bedoel je concreet? Ik heb ze beide gelezen.Pim schreef:Vergelijk ook Christenreis en Christinnereis.Duuk schreef: Bunyan heeft dat mooi uitgedrukt in de Christenreis waar Christen in het dal van de schaduwen des doods enorme angsten uitstond en waar Getrouw met zonlicht op zijn pad door dat dal is gegaan.
Met twee woorden spreken
Bij ons wordt deze maand gepreekt uit het boek Zacharia. Zo stonden we zondag stil bij dit gedeelte:
3 Daarom zeg tot hen: Alzo zegt de HEERE der heirscharen: Keert weder tot Mij, spreekt de HEERE der heirscharen, zo zal Ik weder tot ulieden keren, zegt de HEERE der heirscharen.
4 Weest niet als uw vaderen, tot dewelke de vorige profeten riepen, zeggende: Alzo zegt de HEERE der heirscharen: Bekeert u toch van uw boze wegen, en uw boze handelingen; maar zij hoorden niet, en zij luisterden niet naar Mij, spreekt de HEERE.
5 Uw vaderen, waar zijn die? En de profeten, zullen zij in eeuwigheid leven?
Daar klinkt dus de oproep tot bekering met klem! En al noemt de profeet de hel hier niet expliciet, hij spreekt wel van twee wegen / met twee woorden.
3 Daarom zeg tot hen: Alzo zegt de HEERE der heirscharen: Keert weder tot Mij, spreekt de HEERE der heirscharen, zo zal Ik weder tot ulieden keren, zegt de HEERE der heirscharen.
4 Weest niet als uw vaderen, tot dewelke de vorige profeten riepen, zeggende: Alzo zegt de HEERE der heirscharen: Bekeert u toch van uw boze wegen, en uw boze handelingen; maar zij hoorden niet, en zij luisterden niet naar Mij, spreekt de HEERE.
5 Uw vaderen, waar zijn die? En de profeten, zullen zij in eeuwigheid leven?
Daar klinkt dus de oproep tot bekering met klem! En al noemt de profeet de hel hier niet expliciet, hij spreekt wel van twee wegen / met twee woorden.
- Miscanthus
Vreemd. Jij kerkt toch een een GG? Ik kerk in een Hervormde gemeente binnen de PKN en onze predikant haalt het geregeld aan. Niet dat hij altijd het woord 'hel' gebruikt, maar hij noemt wel onze bestemming als we ons niet bekeren. Gelukkig laat hij de gemeente niet in het onzekere en verkondigt het evangelie voluit.memento schreef:Refo bedoelt ws dat hij het woord 'hel' niet meer in de preek hoort. Ik herken dat wel. Het is uiterst zeldzaam dat de hoorders wordt aangezegd wat hun bestemming is, als zij zich niet bekeren...Hendrikus schreef:Wij zongen zondag nog:refo schreef: Het woord hel hoor je inderdaad vrijwel nooit meer.
Waar zou ik Uwen Geest ontvlien?
Waar zou m', o HEER', Uw oog niet zien?
Al voer ik op naar 's hemels trans,
Daar zijt Gij, daar vertoont G' Uw glans;
Al daald' ik zelfs ter helle neder,
Daar vond ik ook Uw aanschijn weder.
Ik stem met je in dat Bunyan oog had voor verschillen. Namelijk dat tussen Christen en Getrouw, maar ook dat hij een Christenreis en een Christinnereis geschreven heeft waar een Christinnereis veel minder heftig is.Duuk schreef:Wat bedoel je concreet? Ik heb ze beide gelezen.Pim schreef:Vergelijk ook Christenreis en Christinnereis.Duuk schreef: Bunyan heeft dat mooi uitgedrukt in de Christenreis waar Christen in het dal van de schaduwen des doods enorme angsten uitstond en waar Getrouw met zonlicht op zijn pad door dat dal is gegaan.
- Christiaan
Predikanten misschien wel, maar de gemeenteleden ook?Miscanthus schreef:nou, ik herken het niet. Ik hoor regelmatig over de hel en duisternis zonder God. Maar nooit los. Altijd in combinatie met de rust, vreugde en heerlijkheid voor degenen die geloven en vertrouwen op Jezus en Zijn Woord. Dus wel 2 woorden.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)
Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
- Miscanthus
Weet ik niet. Ik praat iig zelden over de hel. Jij wel?Christiaan schreef:Predikanten misschien wel, maar de gemeenteleden ook?Miscanthus schreef:nou, ik herken het niet. Ik hoor regelmatig over de hel en duisternis zonder God. Maar nooit los. Altijd in combinatie met de rust, vreugde en heerlijkheid voor degenen die geloven en vertrouwen op Jezus en Zijn Woord. Dus wel 2 woorden.
Waarom zouden gemeenteleden dat moeten doen?
Het is meer de mate waarop je over deze zaken praat. (Denk aan beruchte hel- en verdoemenispreken maar ook aan preken waarin verlossing als de normaalste zaak van de wereld worden gebracht). Met twee woorden spreken is belangrijk, maar dan ook hoe je beide kanten naar voren brengt... en hoeveel.
Hendrikus, het vers uit psalm 139 doelt op het dodenrijk... wat weer wat anders is dan de hel... goed, over gehenna, hades / dodenrijk/hel kan je genoeg vinden op internet
In de kerkdiensten het over hel hebben kan wel... om mensen te vertellen waar ze van verlost zijn, waar ze van verlost kunnen worden of waar ze terecht komen als ze zich niet bekeren. Ook bijvoorbeeld om mensen aan te sporen tot het verkondigen van de blijde boodschap van verlossing... omdat ze er zelf van verlost zijn maar er een hoop mensen zijn die die verlossing niet kennen.
Hendrikus, het vers uit psalm 139 doelt op het dodenrijk... wat weer wat anders is dan de hel... goed, over gehenna, hades / dodenrijk/hel kan je genoeg vinden op internet

In de kerkdiensten het over hel hebben kan wel... om mensen te vertellen waar ze van verlost zijn, waar ze van verlost kunnen worden of waar ze terecht komen als ze zich niet bekeren. Ook bijvoorbeeld om mensen aan te sporen tot het verkondigen van de blijde boodschap van verlossing... omdat ze er zelf van verlost zijn maar er een hoop mensen zijn die die verlossing niet kennen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."