Vacante plaatsen Geref. Gemeenten
Ik kan me niet voorstellen dat je voor het kunnen maken van een preek een driejarige opleiding moet volgen.Kislev schreef:Wat dacht je van het leren van het opzetten van een preek (waar ds. Moerkerken nu bijv. een serie over schrijft in De Saambinder) en meer van dat soort praktische zaken.Miscanthus schreef:waarschijnlijk om het eigene van de GG zich eigen te maken....memento schreef:Juist hiermee bevestig je wat ik stelde. Als deze student al universitair geschoold is, en ervaring heeft in het pastorale werk, waarom moet hij dan nog de GG opleiding volgen?Kislev schreef:Mee oneens. Er zijn heel wat GerGem predikanten die aan een universiteit Theologie hebben gestudeerd. Eén van de studenten op dit moment is volgens mij jarenlang ziekenhuispastor geweest.
Zoiets gebeurt natuurlijk nooit. Het is geen bedrijf waar het bestuur en het management de regels bepalen. De predikant is een zelfstandige en zal dus nooit besluiten zijn eigen salaris te laten bepalen door dergelijke regels. In de sysnode beslissen zijzelf daarover.Kislev schreef:Ik heb zelf ook wel eens gedacht dat ze een gezamenlijke salarispot zouden moeten maken zodat ook kleine gemeente kunnen beroepen. Je zou het salaris kunnen standariseren. Hoe meer leden hoe meer salaris is an sich wel logisch gezien het vele werk dat je in een grote gemeente hebt.memento schreef:Als we geloven en belijden dat een predikant alleen een beroep aanneemt, als hij het goedkeuren van de Geest gevoelt, dan zou het bedrag niets moeten uitmaken, al zou het nog minder dan die 1500 eur/maand zijn...@memento Het gaat er dus niet alleen om wat de mensen willen geven, maar ook wat een dominee wil 'verdienen'. Een gemeente van 10 gezinnen wil vast wel per gezin 1500 euro apart leggen per jaar voor een dominee. Maar wil hij voor 15000 euro overkomen?
Ik meen een tijdje terug zo'n soort voorstel gezien te hebben in een particuliere synode. Toen werd besloten het toch maar niet op de Generale Synode te brengen. Het hangt dus wel in de lucht.
Anderzijds, ds. T.M. van Dijk heeft op Texel jarenlang een gemeente van circa 60 leden gediend. Salaris werd goeddeels door 1 iemand betaald. Dat lijkt me een bijzonder onfrisse situatie.
Hier druipt weer achterdocht vanaf. Refo heeft een eigen predikant.geledu schreef:De frustratie druipt helaas weer van dit soort opmerkingen af.refo schreef: Je zou het denken. Maar gelukkig krijgen alleen rijke gemeenten een dominee.
Maar ik kan je uit de droom helpen, er zijn predikanten die voor een minimum loon in gemeenten staan.
Kan ook wel, zonder woonlasten.er zijn predikanten die voor een minimum loon in gemeenten staan.
Ik ken maar weinig predikanten in genoemd kerkverband waar je aan het uitelijk van hun gezin kunt zien dat ze het niet breed hebben. Bij bemeenteleden zie je dat nog weleens. Om dan buitenlandse predikanten maar te zwijgen.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
:shock: Ik geloof dat de relevantie daarvan mij volledig ontgaat...Pim schreef:Inderdaad. En bij ons is dat het enige van de beroepsbrief wat ze tijdens de ledenvergadering voorlezen.....BJD schreef:Ik vind het daarom ook nog steeds vreemd dat het salaris dat de predikant al in de beroepsbrief staat.
Als je eens wist wat predikanten voor een extra preekbeurt beuren, dan weet je dat ze dan hun salaris bijna verdubbelen.Unionist schreef:Kan ook wel, zonder woonlasten.er zijn predikanten die voor een minimum loon in gemeenten staan.
Ik ken maar weinig predikanten in genoemd kerkverband waar je aan het uitelijk van hun gezin kunt zien dat ze het niet breed hebben. Bij bemeenteleden zie je dat nog weleens. Om dan buitenlandse predikanten maar te zwijgen.
Vergeet niet dat een predikant ongunstige belastingtarieven heeft. Hij betaald bv belasting over het (vaak veel te dure) huis (met bijbehorende grond) waarin hij moet wonen, hij is iets van de helft kwijt aan inkomstenbelastingen (als zelfstandige moet je die zelf afdragen, ipv de werkgever), etc. Meestal is het salaris wat hij krijgt van de kerk wel 'netto' (i.e. de kerk betaald de extra belasting-lasten, als huis etc), maar niet in alle gevallen.Als je eens wist wat predikanten voor een extra preekbeurt beuren, dan weet je dat ze dan hun salaris bijna verdubbelen.
Ik wil absoluut niet zeggen dat predikanten het arm hebben ofzo, maar het eenvoudige rekensommetje van alles bij elkaar optellen als inkomen gaat niet op, zeker niet voor de extra inkomsten (extra inkomsten delen door 2 is een goede richtlijn om de netto inkomsten te berekenen).
Daarbij is het een bekend gegeven dat veel predikanten hun weekpreekverdienste ergens onder de deur schuiven, waar dat nodig is. Alhoewel het de vraag is in hoeverre dit belasting-technisch naar de wet is, is het gebaar iig goed.
als dit waar is vind ik dat klasseDaarbij is het een bekend gegeven dat veel predikanten hun weekpreekverdienste ergens onder de deur schuiven, waar dat nodig is.
maar ik heb er nog nooit van gehoord
(dat zegt natuurlijk niet alles, maar heel bekend is het dan toch niet)
Mijn pa moest vroeger de preekbeurten regelen
in die gemeente mochten dominees niet op zondag rijden
daardoor hadden we bijna altijd leesdienst
Eindelijk hadden we 's zondags een dominee; iedereen verheugd!
enkele weken daarvoor belde hij; hij wilde een derde beurt doen in een naburige gemeente. maar dat kon natuurlijk niet, want dan moest hij rijden. Toen wilde hij niet meer komen
De teleurstelling was groot en we hadden er ook een akelig gevoel bij
Was zijn verlangen zo groot om het Woord nog een keer extra te verkondigen, of ....??