Ger Gem willen alternatieve Alpha-cursus

Duuk

Bericht door Duuk »

Loyalus schreef:
Duuk schreef: Volgens mij heeft de GG al CGO cursussen.

Als de nieuwe cursus in de stijl wordt van de evangelisatiefolders, dan zal er weinig evangelie in zijn te bekennen.
Laten we dit initiatief maar eens positief benaderen. Idd heeft de GG al de CGO cursussen en men zal vast wel gebruik maken van de expertise die er is bij de CGO [dus het wiel uitvinden is er niet helemaal bij] Maar de huidige CGO cursussen zijn niet echt heel laagdrempelig, maar dan komen we bij het volgende probleem: hoe maken we een dermate laag drempelige cursus in de vorm van een Alpha cursus en toch op het spoor van de gereformeerde vaderen blijven [het kan dat weet ik zeker] Ik ben benieuwd. Het volgende probleem is dan: het zal op plaatselijk nivo gegeven moeten worden w.s. door kerkenraadsleden [want ja leken hé] Kom daar maar eens uit. Oké bitje negatief door ervaringen dat men geen tijd {lees zin} heeft voor een bijbelstudie/lidmatenkring/lidmatencathecesatie, laat staan voor een Alpha cursus.
Positief?

Als er al een goede cursus is, hoe kan je dit dan positief noemen? Vele kerken in de ger. gezindte maken tot grote tevredenheid gebruik van deze cursus en de GG denkt het beter te weten. Het gaat op dezelfde manier als met de HSV.

Alsof anderen niet in staat zijn om een goede cursus te maken. Het wordt tijd dat de ogen eens open gaan in de GG.
geledu

Bericht door geledu »

Alsjeblieft Duuk ....

oh oh, die gergem weer !!

Die Gergem :
Waar Gods woord nog wekelijks mag klinken
Waar zondaren bekeerd worden
Waar Gods volk nog voedsel mag ontvangen voor hun ziel.
Waar de sacramenten nog bedient mogen worden.
Waar er de ambten nog vervult mogen worden.
Waar de tucht nog gehandhaafd wordt.
Waar het verenigings leven nog mag bloeien.
Waar zelfs nog (als enig kerkverband) nog enig uiterlijke uitbreiding is
Waar er zelfs nog nieuwe kerken gebouwd, of uitgebreid moeten worden.
Waar er nog enige eenheid mag zijn binnen het verband.

Zoveel zegeningen , en maar blijven schoppen ??
God wil nog met dat kerkverband te doen hebben, wil Zijn zegen er nog over gebieden !!

Laten wij dan maar een beetje stil zijn !!!het zou een van Zijn oogappels wel eens kunnen zijn !!

Wat niet inhoud dat het er volmaakt zou zijn, want dat is op dit bendenrond niet te vinden !!
Duuk

Bericht door Duuk »

geledu schreef:Alsjeblieft Duuk ....

oh oh, die gergem weer !!

Die Gergem :
Waar Gods woord nog wekelijks mag klinken
Waar zondaren bekeerd worden
Waar Gods volk nog voedsel mag ontvangen voor hun ziel.
Waar de sacramenten nog bedient mogen worden.
Waar er de ambten nog vervult mogen worden.
Waar de tucht nog gehandhaafd wordt.
Waar het verenigings leven nog mag bloeien.
Waar zelfs nog (als enig kerkverband) nog enig uiterlijke uitbreiding is
Waar er zelfs nog nieuwe kerken gebouwd, of uitgebreid moeten worden.
Waar er nog enige eenheid mag zijn binnen het verband.

Zoveel zegeningen , en maar blijven schoppen ??
God wil nog met dat kerkverband te doen hebben, wil Zijn zegen er nog over gebieden !!

Laten wij dan maar een beetje stil zijn !!!het zou een van Zijn oogappels wel eens kunnen zijn !!

Wat niet inhoud dat het er volmaakt zou zijn, want dat is op dit bendenrond niet te vinden !!
Over stil zijn gesproken......

Het is een teken van hoogmoed als je meent als kerkverband het beter te weten dan anderen. Alsof zij de enigen zijn die in staat zijn een schriftgetrouwe cursus uit te brengen.

Hoezo trouwens, zegeningen?

Die Gergem :
Waar Gods woord nog wekelijks mag klinken - helaas wel door de vele leespreken, omdat er nauwelijks predikanten zijn

Waar zondaren bekeerd worden - en waar klagen die weinige predikanten over? Juist, dat er zo weinig bekeerd worden

Waar Gods volk nog voedsel mag ontvangen voor hun ziel - Waarom is er dan zo weinig opwas in de genade?

Waar de sacramenten nog bedient mogen worden. Vanwege het predikantentekort helaas vaak maar 2x per jaar Heilig Avondmaal

Waar er de ambten nog vervult mogen worden - weinig predikanten en grote gemeenten met weinig ouderlingen?

Waar de tucht nog gehandhaafd wordt - Deden ze dat maar op de juiste gebieden ipv internet en TV bezit te censureren

Waar het verenigings leven nog mag bloeien - In alle gemeenten? Ook waar het jeugdwerk verboden is?

Waar zelfs nog (als enig kerkverband) nog enig uiterlijke uitbreiding is - grotendeels door natuurlijke groei. Hoeveel gaan er per jaar over naar een ander kerkverband?

Waar er zelfs nog nieuwe kerken gebouwd, of uitgebreid moeten worden - En hoeveel zijn er in de grote steden gesloopt of verkleind?

Waar er nog enige eenheid mag zijn binnen het verband - Je weet net als ik wat er onder de oppervlakte zich afspeelt.

Mijn antwoorden zijn nogal zwart wit. Dat komt omdat ze afgezet zijn tegen een zwart-witte stelling van schijnbare eigenschappen.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

OK, zo kan-ie wel weer, van beide kanten.

We zien met belangstelling tegemoet wat het deputaatschap Evangelisatie gaat ontwikkelen.

Als ze verstandig zijn, onthouden zij zich van negatieve uitlatingen over anderen en zorgen ze gewoon dat er een product komt waar niemand omheen kan. Da's veel vruchtbaarder dan die negatieve start: eerst zeggen dat een ander(e cursus) niet deugt en dan pas zelf aan de slag gaan om iets te ontwikkelen.
geledu

Bericht door geledu »

Duuk ik zou nou ook weer op jou kreten in kunnen gaan maar dat doe ik niet !!!

Wat ik wel jammer vind dat je niet op mijn laatste opmerkingen bent ingegaan !!
Albert

Bericht door Albert »

Jammer, dat er gelijk zo'n negatief signaal over de Alpha cursus wordt afgegeven. Hoewel er op de inhoud van de Alpha cursus wel wat is op te merken, is er m.i. wel veel te leren van de structuur van de Alpha cursus. De Alpha cursus is over het algemeen opgebouwd uit 10 avonden die over basisthema's gaan uit het christelijk geloof en een weekend.
De avonden beginnen met een maaltijd, daarna is er een praatje en gaan mensen in groepen uiteen om het onderwerp te bespreken. Elke groep heeft een groepsleider die het gesprek op gang brengt en in de gaten houdt.
Het mooie van de alpha cursus is dat gezelligheid (het samen met elkaar eten) en inhoud (het praatje en de gesprekken daarna) samengaan. Door deze structuur is het ook makkelijk om mensen mee te nemen naar de Alpha cursus.

Een probleem voor de Ger. Gem. zal wel zijn dat ze binnen zo'n structuur mensen nodig hebben die groepsleider zijn en het is onmogelijk als dat alleen ambtsdragers zijn. Deze mensen moeten ook op een open manier over geloofszaken willen praten en dat durft niet iedereen.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Albert schreef:Een probleem voor de Ger. Gem. zal wel zijn dat ze binnen zo'n structuur mensen nodig hebben die groepsleider zijn en het is onmogelijk als dat alleen ambtsdragers zijn. Deze mensen moeten ook op een open manier over geloofszaken willen praten en dat durft niet iedereen.
Dat is helaas een beetje cultuur in de GG. Kan iemand me uitleggen hoe dat nu komt?
Miscanthus

Onderwerpen van de Alphacursus:

Onderwerpen die aan bod komen
Christelijk geloof: saai, onwaar en achterhaald?
Wie is Jezus?
Waarom is Jezus gestorven aan het kruis?
Hoe kan ik zeker zijn van mijn geloof?
De bijbel lezen: waarom en hoe?
Bidden: waarom en hoe?
Hoe leidt God ons?
Wie is de Heilige Geest?
Wat doet de Heilige Geest?
Hoe kan ik vervuld worden met de Heilige Geest?
Hoe maak ik het beste van mijn leven?
Hoe kan ik me verdedigen tegen het kwaad?
Waarom en hoe zou ik het anderen vertellen?
Geneest God vandaag de dag nog?
Hoe zit het met de kerk?
limosa

Bericht door limosa »

De Alpha cursus gaat buiten het spoor van de (nadere) reformatie. Er zijn althans geen kerken (voor zover ik weet) in de reformatorische gezindte die ermee werken. Als de GG met zo'n cursus komt ben ik daar zeker wel in geinteresseerd. Als het tenminste niet zo is dat de cursus het middel is om "het eigene van de GerGem" te promoten. Daar zit ik dan weer niet op te wachten. Ik hoop dan op een cursus waarin de breedte zoals we die van oudsher kennen zichtbaar is.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Net gelezen in de nieuwsbrief van Boekencentrum:

Afbeelding

Peter Hendriks is auteur van Ontmoetingen met God. Dit boek is onderdeel van de nieuwe basiscursus geloven, maar kan uitstekend los daarvan gelezen worden. De basiscursus omvat 7 + 1 ontmoetingen, die steeds worden gestart met een gezamenlijke maaltijd, gevolgd door een pakkende inleiding en een groepsgesprek.

Ontmoetingen met God behandelt in gemakkelijk leesbare hoofdstukken de geloofsthema's. Met vooral veel verhalen uit de geloofstraditie. Als hulp voor mensen die daar hun eigen weg in willen vinden. Ontmoetingen met God kan een eerste kennismaking zijn met geloven, maar kan ook gelezen worden als vernieuwing, een upgrade, of ter verdieping.

Bij Ontmoetingen met God is een handleiding verschenen, een onmisbaar instrument voor de cursusleiders van de basiscursus geloven in 7 + 1 stappen (inclusief cd-rom).

Ondersteuning vanuit de Protestantse Kerk in Nederland Het missionaire werk van de Protestantse Kerk in Nederland ondersteunt actief de 7 +1 Basiscursus geloven. Via dit cursussenmateriaal kunnen mensen (opnieuw) kennismaken met de christelijke geloofstraditie, met de bijbelverhalen die daaraan ten grondslag liggen en met het geloof dat christenen inspireert en beweegt. Het missionaire werk van de Protestantse Kerk in Nederland heeft meegelezen bij het samenstellen en schrijven van dit cursusboek en de bijbehorende handleiding. Daarnaast is er het voornemen een dvd uit te brengen met inleidingen voor gebruik tijdens de cursusbijeenkomsten. Ook wordt ondersteuning aangeboden bij het organiseren van de basiscursus door de gemeenteadviseurs van de dienstenorganisatie van de Protestantse Kerk. Zie ook www.7plus1.nl.
Miscanthus

je bent me voor... :)
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

limosa schreef: Ik hoop dan op een cursus waarin de breedte zoals we die van oudsher kennen zichtbaar is.
M.i. moet je dat daarom doen in een commissie met ook de GGiN-ers, HHK-ers en PKN-GB-ers er in. Maar wie ben ik.....
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
limosa

Bericht door limosa »

Pim schreef:
limosa schreef: Ik hoop dan op een cursus waarin de breedte zoals we die van oudsher kennen zichtbaar is.
M.i. moet je dat daarom doen in een commissie met ook de GGiN-ers, HHK-ers en PKN-GB-ers er in. Maar wie ben ik.....
jij bent Pim ;-)

maar je hebt qua ideaalbeeld helemaal gelijk, ik zie zo'n commissie echter nog niet snel van de grond komen
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

limosa schreef:De Alpha cursus gaat buiten het spoor van de (nadere) reformatie. Er zijn althans geen kerken (voor zover ik weet) in de reformatorische gezindte die ermee werken.
Dat ligt er maar aan hoe je die "reformatorische gezindte" definieert. Horen Gereformeerde Bondsgemeenten daar ook nog bij?
Dan sla je de plank namelijk mis met je bewering dat Alpha niet wordt gebruikt.
limosa schreef:Als de GG met zo'n cursus komt ben ik daar zeker wel in geinteresseerd. Als het tenminste niet zo is dat de cursus het middel is om "het eigene van de GerGem" te promoten. Daar zit ik dan weer niet op te wachten. Ik hoop dan op een cursus waarin de breedte zoals we die van oudsher kennen zichtbaar is.
Ds. Schreuder zegt de catechismus op eenvoudige wijze te willen integreren in het evangelisatiewerk. Nogmaals: ik ben benieuwd hoe men dat gestalte gaat geven.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

limosa schreef:
Pim schreef:
jij bent Pim ;-)

maar je hebt qua ideaalbeeld helemaal gelijk, ik zie zo'n commissie echter nog niet snel van de grond komen
Als je bedenkt hoe de GG participeert in de COGG (niet dus, alleen met mensen op persoonlijke titel) of in de HSV (idem), kun je daar inderdaad moeilijk optimistisch over zijn.
Plaats reactie