Werken op zondag: zélf of een ánder voor jou??

Klavier

Bericht door Klavier »

Marnix schreef:
Geledu schreef:Het gaat in dit geval om een moeilijke situatie :
de klant wil de producten s'maandags heel vroeg hebben.
de leverancier is bereid om te leveren op zondag.
Tja... dan begin je precies om 0:00.... werk je niet op zondag.... Jongeren moeten toch ook altijd zaterdagavond om 0:00 thuis zijn? :)
Even denken: Zondag in plaats van zaterdag, als sabbath.
De Sabbath loopt van vrijdag 18:00 tot en met zaterdag 18:00 als ik het goed heb.
Zaterdagavond na 18:00 goede voorbereiding op de zondag en zondag om 18:00 weer aan het werk? :?:
Ik heb nooit begrepen waarom de tijden van de Sabbath niet zijn overgenomen. Iemand die dat weet? Is dit vanuit de kerkhistorie ergens te achterhalen?
Petrus

Bericht door Petrus »

Klavier schreef:
Marnix schreef:
Tja... dan begin je precies om 0:00.... werk je niet op zondag.... Jongeren moeten toch ook altijd zaterdagavond om 0:00 thuis zijn? :)
De Sabbath loopt van vrijdag 18:00 tot en met zaterdag 18:00 als ik het goed heb.
Zaterdagavond na 18:00 goede voorbereiding op de zondag en zondag om 18:00 weer aan het werk? :?:
Ik heb nooit begrepen waarom de tijden van de Sabbath niet zijn overgenomen. Iemand die dat weet? Is dit vanuit de kerkhistorie ergens te achterhalen?
Dan zullen héél veel tweede diensten naar vóren geschoven moet worden, omdat ze meestal om 19.00 uur beginnen, uitzonderingen dáárgelaten.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Dan kan de zondagavonddienst naar zaterdagavond verschoven worden.
Ben je gelijk ook van het probleem van te-veel-drinkende-refo-jeugd op zaterdagavond af. :wink:
Dan zijn ze ook zeker voor 0.00 uur thuis.
Christiaan

Bericht door Christiaan »

Tiberius schreef:Dan kan de zondagavonddienst naar zaterdagavond verschoven worden.
Ben je gelijk ook van het probleem van te-veel-drinkende-refo-jeugd op zaterdagavond af. :wink:
Dan drinken ze op vrijdag, dus dat lost niets op.
(Christiaan Huygens een niet drinker)
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Christiaan schreef:
Tiberius schreef:Dan kan de zondagavonddienst naar zaterdagavond verschoven worden.
Doen ze toch wel (op vrijdag drinken, bedoel ik).
Dus het scheelt 50%!
Jongere

Bericht door Jongere »

Klavier schreef:
Marnix schreef:
Ik zou niet weten waarom die tijden wel zouden moeten zijn overgenomen?
De zondag is geen kopie van de Sabbath, het is m.i. eerder een vervanging die is aangepast aan het N.T. en ook aan de andere volken i.p.v. alleen Israël. Het feit dat de Sabbath om 18:00 begon komt alleen maar omdat alle dagen in Israël op die tijd 'overgingen' naar de volgende dag, dat heeft volgens mij niets met de eigenlijke regels van de Sabbath te maken.
Christiaan

Bericht door Christiaan »

Tiberius schreef:
Christiaan schreef:
Doen ze toch wel (op vrijdag drinken, bedoel ik).
Dus het scheelt 50%!
Kijk maar uit of ze drinken op vrijdag tweemaal zo veel.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Unionist

Bericht door Unionist »

@Misc

Het gaat mij om het bijbeunen op zondag. Dat vind ik een oneigenlijk beroep doen op het begrip "werken der barmhartigheid". Als je verpleegster bent, moet je ook regelmatig op zondag werken: logisch. Maar om nou een baan als verpleegster aan te nemen alleen voor de zondag... Dat is volgens mij toch iets anders.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Petrus

Bericht door Petrus »

Maar, ff nog de lijn consequent dóórtrekken..............

je mag niemand voor JOU laten werken. ok. maar hoe gaat het dan met naar de radio luisteren, waarbij mensen op zondag in touw zijn om de uitzendingen mogelijk te maken???

ff probéren consequent te zijn................het lijkt volslagen absurd, maar als je ff de lijn gaat doortrekken kom je op héle merkwaardige zaken uit.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Petrus schreef:je mag niemand voor JOU laten werken. ok. maar hoe gaat het dan met naar de radio luisteren, waarbij mensen op zondag in touw zijn om de uitzendingen mogelijk te maken???.
Ik heb het nagevraagd, maar er werkt bijv. niemand van de EO op zondag. Alles is van te voren opgenomen en de band loopt... :)
Unionist

Bericht door Unionist »

Ik heb er geen moeite mee dat EO'ers op zondag werken. Ze zenden alleen verkondigende programma's uit, dus is er geen verschil met het werk van een koster of dominee.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Petrus

Bericht door Petrus »

Miscanthus schreef:
Petrus schreef:je mag niemand voor JOU laten werken. ok. maar hoe gaat het dan met naar de radio luisteren, waarbij mensen op zondag in touw zijn om de uitzendingen mogelijk te maken???.
Ik heb het nagevraagd, maar er werkt bijv. niemand van de EO op zondag. Alles is van te voren opgenomen en de band loopt... :)
Idd, de band lóópt............maar er zijn wel volop technici in de weer om de speeltuin werkende te krijgen en te houden..................
Petrus

Bericht door Petrus »

Unionist schreef:Ik heb er geen moeite mee dat EO'ers op zondag werken. Ze zenden alleen verkondigende programma's uit, dus is er geen verschil met het werk van een koster of dominee.
OK, dat JIJ er geen moeite mee hebt, is vers twee. Maar de consequenties ten diepste.................zolang er mensen nodig zijn om iets dat betaald werk van node heeft zodat jij/ik er naar kunnen luisteren, is ten diepste een overtreding van het 4e gebod.

Ik wéét dat ik nu even zit dóór te zagen, maar ik wil duidelijk maken dat je, zonder er bij na te denken, op héél veel fronten de Geboden met voeten treedt, ook al is het je bedoeling niet. Trek maar de geboden uiteen in onderdeeltjes, en proef de consequenties tot in de verste uithoeken, en je zult versteld staan tot hoeverre dat dóórwerkt............
Toeschouwer

Bericht door Toeschouwer »

Petrus schreef:
Unionist schreef:Ik heb er geen moeite mee dat EO'ers op zondag werken. Ze zenden alleen verkondigende programma's uit, dus is er geen verschil met het werk van een koster of dominee.
OK, dat JIJ er geen moeite mee hebt, is vers twee. Maar de consequenties ten diepste.................zolang er mensen nodig zijn om iets dat betaald werk van node heeft zodat jij/ik er naar kunnen luisteren, is ten diepste een overtreding van het 4e gebod.

Ik wéét dat ik nu even zit dóór te zagen, maar ik wil duidelijk maken dat je, zonder er bij na te denken, op héél veel fronten de Geboden met voeten treedt, ook al is het je bedoeling niet. Trek maar de geboden uiteen in onderdeeltjes, en proef de consequenties tot in de verste uithoeken, en je zult versteld staan tot hoeverre dat dóórwerkt............
Dan zou dat ook gelden voor alle predikanten die op zondag half Nederland doorjagen. Die worden ook betaald.
Petrus

Bericht door Petrus »

Toeschouwer schreef:
Dan zou dat ook gelden voor alle predikanten die op zondag half Nederland doorjagen. Die worden ook betaald.
Het Woord van God uitdragen kan én zal nimmer onder de werking van de geboden kunnen vallen, als je tenminste oog hebt voor het werk onder de joden en heidenen door de apostelen................in opdracht van God de Heere................
Plaats reactie